Eh...får jag smeka dina brätten?

Ace_DG

Aktiv medlem
Ni vet dom här sittliftarna som saknar fotstöd. Den naturliga sittställningen här innebär ju att skidorna bildare ett V, och beroende på underbenes längd krockar ens skidor med intillsittande (alltid en dam, snygg, parant, svårkonverserad). Nu uppstår intressanta BETEENDEN och SITUATIONER.

Jag undrar här...

Har kvinnor på nåt vis fått förlängda känselnerver i sin skidbrätten eller har tillverkarna i sanning tillverkat den fullt integrerade männinska/maskin skidan?
Skall män tolka brätteskrockning som en regelrätt homosexuell invit?
Är en försynt brätteskrockning ok som starter på en konversation?
Vilka don skall man ha på fötterna för att överhuvudtaget bli krockattraktiv?
Och till slut, varför vill ingen krocka med mig!?

Jag är så brydd...

Senast ändrad:
haha... kul läsning....
brudar gillar diamanter och guld så det är bara att förgylla sina pjux och tillbehör...

// bison.

Jag har under svåra umbäranden testat att knacka morsekod med brätten. Antingen har det inneburit att man slitit ut ett skönt belag och blivit gåstrattad med snö för att man uppfattas som en idiot, eller så får man ragg på nån som kan morse. Detta brukar vara 19-åriga militära telegrafister av hankön och är inte att rekommendera.

Men annars är ett knackeliknack helt ok som en icebreaker. Slår iofs inte den klassiska "fiska upp vanten i släplifen", men jag var ensam rätt länge innan jag insåg att den kombinerade sannolikheten av "schysst dame i liften framför - tappa vante - fiska upp utan att strula - inte säga nåt dumt vid återlämnande" var för liten.

Bra initiativ till disskusion om socialt beteende i backen. Saknas på detta forum tycker jag.

Ovanförvarande åkare har blivit ifrånkörd!

Erik

den där fiska upp vanten teorin är ganska klockren.... gäller bara att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt...
man lär ju kunna lista ut det på något sätt.... Först får man leta upp en schysst central lift med rätt mycket folk.. sen spanar man in flickan, sen knör man sig lite före så man hamnar bakom, sen är det upp till gudarna att göra så hon tappar vanten... det är där det brister. Men sen fixar man en sån där stav dom har på carlsbergsreklamen med en klo... då fixar man vanten lätt och sen sägar man typ "hänger du med och tar en kopp varm choklad, jag vet ett fint ställe här på berget...", sen måste man även se cool ut.

// bison.

Undrar varför jag aldrig fått nått ragg i sittliften???????????????? Nej f*n, jag har ju för långa underben!! :((
Lycka till grabbar!!!

Hörrudu Arc Tracer:

Jag undrar just vilken sittlift man behöver ta för att hinna med hela den där konversationen innan det är dags att kliva av.

Hade denna diskussion kommit förra året hade vi haft en given sittlift att testa detta på:
Stjärnliften i Åre.
Där har vi en extremt seg och närmast psykbrytframkallande sittlift där man sitter lite intimt 2 och 2. Men tyvärr gick denna IKON i graven i våras (R.I.P) och nu för tiden finns det inget värdigt alternativ. Den enda jag kan komma på, där man först hinner :
*Erbjuda några vänliga hälsningsfraser
*Råka krocka ihop brättena
*Dra hela raddan av den mist sagt erotiskt laddade konversation som du (Arc Tracer) skrev här uppe
*och hinna date:a uppe henne med varm Choklad

För detta behövs det en riktigt långsam lift, därmed utser jag WC-liften i Åre som det bästa alternativet med detta raggningsknep.
Om man nu inte hinner trycka in all denna information i den vackra donnan bredvid så får man väl lite snällt TVINGA "the lady" att sitta kvar, genom att man vägrar öppna bygeln. Detta kan kanske bli mött av en viss skeptism från det motsatta könet, men du vet ju såklart hennes eget bästa, så ge dig inte även om hon med jämna mellanrum dunkar en stav i ögat på dig och kallar dig Äckel.

Men eftersom man även kan slå ihop skidorna även i Ankarliftar så är Tottliften(Åre) en höjdare! Va säger man, 15 minuter ensamma i en flack ankarlift! Har man då följt hela detta schema som jag beskrivit ovan bör även första KYSSEN redan kommit INNAN Tottliftens toppstation.

Följer du mina råd, garanterar jag giftemål inom ca 2år!

Tack för ordet -skön att få hjälpa till-

=MrBubbelgum=

Torde finnas få ställen med en så hög raggningspotential som en klassisk tvåstolsvariant. Ofta är de dessutom extremt långsamma vilket ökar förutsättningarna för en trevlig stund om man styr sina spetsar med precision och takt.

Felet många nybörjare gör är att direkt attakerar utan den minsta lilla finess. Såvida man inte är Jon eller Henke är detta dömt att misslyckas. Nej, det gäller att först som av misstag stöta spets lite lätt och direkt be om ursäkt för hur våldsamt klumpig man är.

Detta moment måste förberedas på så sätt att man redan innan första stöten lyft på glasögonen. Detta för att ett kort ögonblick kunna signalera från botten av själen (det ska åtminstone kännas så för motparten) att man häpnar över motpartens utstrålning.

När detta första moment är fullföljt bör man ha en god koll på läget och kan påbörja själva raggningen... Hur detta ska utformas är helt och hållet beroende på luftfuktighet, temperatur, solens ställning och liftens längd i förhållande till hastigheten.

Mycket trist är att de långsamma tvåstolsliftarna blir färre och färre och ersätts med hypereffektiva fyr- och sexstolar. Tekniken i dessa är att mentalt innesluta sig själv och motparten i en virtuellt avskild hyperbubbla. Men det är bara för experter...

That´s all kids! / MM

Man kan ju även lägga "jon olsson" varianten när man sitter i en sittlift.

först börjar man stöta på henne lite och småsnacka, sen plötsligt så "tappar" du vanten. Då frågar du om dom kan träffas nere vid "chokladstugan", hon säger säkert ja, då öppnar du bygeln och hoppar ner i pudret och far iväg likt ett vitt snömoln...

då blir hon imponerad...

sen om hon kommer ner till chokladstugan är en annan saga...

// bison.

Tänkte ge er ett kvinnligt perspektiv på denna raggningsmetod. Tyvärr tänker jag dissa Arc Tracers metod - trots att jag har gått på Chalmers! Ytterst få tjejer blir imponerade av killar som är så fixerade vid teknikdetaljer att de inte kan prata om annat. Observera att själva kunskapsinnehavandet kan vara imponerande, om det levereras i lagom mängd!

Då tror jag mycket mer på Bisons metod att göra en `Jon Olsson`, där hade jag genast begivit mig till chokladstugan! Den bästa raggningsmetoden i backen är helt enkelt att åka snyggt. Avslutar med att citera en nya zeeländsk tjejs kommentar om en gemensam killkompis - "He is one sexy skier!"

/y

Bison:

Frågan är inte om HON kommer ner till Chokaldstugan utan om DU klarar fallet. WC-liften i Åre är rätt hög på sina stället och har man inte koll på VAR man tappar vanten kan det få ödesdigra konsekvenser. Men en öppen benskada kan hon ju förvisso inte negligera, utan borde av lidelse hoppa efter för att man inte ska ligga ensam i backen... eller så skriker hon att man är helt dum i huvudet och så får du snällt ligga kvar och vänta på att de mindre romantiska SLAO-pistörerna ska dra benet rätt på din arma kropp.

Så mitt tips är att kolla nått åk innan var du kan tappa vanten, annars...

=Calle=

har man riktig tur så kanske det är raggnings offret som tappar vanten och där efter hoppar man ner efter den,,,,
villken tjej skulle kunna motstå en kille som offrar sitt liv för en vante,,,, ;-)

ha de/// Micke

Jo, man måste ju alltid checka läget innan, ta en provtitt så att man kommer på ett perfekt ställe där trängen både är stabil och fin.

sen att hon tappar vanten skulle vara mer klockrent men då är det ju svårare att fixa vart man ska landa så att tappa sin egen är bättre för sin egen hälsa!

// bison.

Kära Yvla!

Du har verkligen väckt mitt intresse! Jag har åkt skidor sedan barnsben men faktiskt aldrig tidigare funderat på hur sexigt jag för mig utför berget. Som ett komplement till frågor som, hur sätter jag en fakiegrabb 360? och hur åker man lössnö? undrar jag därför.

-Hur åker man sexigt?

Tacksam för omgående svar, det känns som jag missat något enormt betydelsfullt i den alpina åkningen.

MVH/MM

Likaledes Kära Yvla!
Säg mig hur jag skall åka för att bli sexigt.
Ovärderlig information faktiskt.
/A

Senast ändrad:
Tja, det här med vad man tycker är sexigt varierar ju från person till person, men i personen ifråga som fler än jag tycker åker sexigt åker oftast med stora svängar, rör sig smidigt i all terräng, ser alltid ut att ha full kontroll och kan dessutom utan förvarning dra på en backflip, landa den och åka vidare...

Det finns ett citat från en tecknad film som vi brukar skoja om, i den scenen är det parningssäsong för små apor och mormor apa förmanar de unga apflickorna "gå inte med första bästa hanne som gör en snygg bakåtvolt..."

Hoppas att det hjälper er lite!
/y

När det gäller linjer i ren harmoni med bergets djupaste resonanser, med ett lejons kraft och ett lodjurs smidiga elegans, är jag med! Oförutsedda bakåtvolter som överraskar såväl mig som min omgivning är heller inga problem. Det där med att landa och åka vidare innebär dock vissa svårigheter, men jag antar att det är en ren utrustningsfråga...

Mot insikt och ökad sexighet! / MM

,,, Ragga tjejer i backen är hur enkelt som helst, bara ramla lite fint framför dom, titta sedan upp med ett leende(alt. poor pupy blicken,då kommer mamma känslorna fram). Låt hönan åka vidare. Ta rygg på henne och se vilken lift hon åker upp i. Viktigt!! Se till att placera sig bredvid henne i liften. Nu är det bara att vara snygg och glad, bestämma att ses på lämpligt uteställe på kvällen+ namn och nummer. Att hönan ser dig göra en front flipp i närmaste big jump efteråt gör inget. Då kan hon förstå att allt med vurpan var en approach,, men alla tjejer gillar söta och charmiga grabbar så allt är ok.. Funkar med 99% säkerhet..

Ps. Gulligare med front än backflipp.

ett viktigt meddelande till er som ragagr i liftkön: är de mindre än -25 så ska ni ge fan i o ragga, jag har av misstag försökt ragga upp en lämpligt offer som visade sig vara en man.....karln hade ju ansiktsmask o grejer, hur fan skiljer man på könen då??

ett litet tipps till er killar,
berätta inte det första ni gör att er flickvän omkom i en lavinolycka.
Det väcker inte intresse, tvärt om...

bygelragga det är en riktig klassiker.
Inget går upp mot en lyckad byggelraggning ich ett nytt stugnummer på fickan.

keep on ragging!

kan inget än att bara skratta! jag är skidlärare/tränare... jag har åkt sen barnsben och håller på med Extreme sking! jag satt i WC liften i Åre för två helger sen och bredvid mig 2 tjejer som såg rätt bra ut... då som dom att jag hade svenska landslagets hestra freestyle handkse på mig och dom fråga om jag tävla! nej sa jag jag är tränare! mer behövde jag inte säga :) vi bytte nummer sen träffades vi ute på dippan och hade super kul *censur*

finns ingen bättre raggningsreplik!!!! PS jag har jobbat som skidlärare i 6 år /tränare i 4

Tror på det där med skidlärare.... tjejer gillar sånt... hmm får nog ta och utbilda mig till det, eller så snor jag en fin skidlärar jacka och åker runt o flashar =) fast det är lite riskabelt då dom kanske blir förbannade om dom kommer på en att man inte är skidlärare...

// bison.

Tror inte tjejer som tänder på skidlärare är något för mig! Jag arbetar vidare mot maximal sexighet utför de stora vidderna...

That´s all kids! / MM

Hej!
Får man lägga en annan kvinnlig åsikt, så tycker inte jag att skidlärare är det optimala. Klingar lite Sällskapsresan i mina öron. Däremot är jag böjd att hålla med Yvla om att lite sexig, självsäker brant åkning av en hankönad individ faller in fint i siktfältet och gärna får en att stanna upp och kolla in hur han var klädd… för att senare känna igen och eventuellt kunna kolla om han också är trevlig (kunnig och tekniskt intresserad av skidornas brätten etc är ett plus, alltid kul att prata med någon som vet mer om skidorna än att de går att använda till en frontflip). Om individen i fråga skulle råka vara trevlig, och dessutom skidlärare är ju detta bara ett plus, för då han ju han tipsa om hur man blir en lite bättre skidåkare. Annars håller jag fast vid min sällskapsresanåsikt...

Om någon frågade mig om jag ville med till ”chokladstugan” skulle jag endera tro att han var minderårig eller homosexuell, inget av dessa skulle få mig på fall. Om han däremot sa att det är jä*ligt kallt och undrade om jag ville följa med på en varm Fernet och espresso skulle jag skina upp och tänka att det finns vettiga skidåkare kvar i landet och givetvis bli det trevliga sällskapet till den nerkylda stackars mannen.

Vidare anser jag att det finns för få initiativtagare i liften överhuvudtaget. Vill man ha kontakt får man nästan otvetydigt söka upp den själv. Fega osäkra gossar med ett coolt yttre som är rädda att öppna munnen ifall man skulle råka skämma ut sig. Dumt, det värsta som kan hända är att man får ett ogenerat skratt i ansiktet, och se! så är isen bruten.

I svenssonkulturens hemland Sverige är det inte många som plockar upp vanten i liften. ”Den är inte min, varför skulle jag ta upp den?” Jag skulle gladeligen slänga vantar omkring mig, om det var garanterat att någon bakomvarande tog upp den och med ett charmigt leende gav den tillbaka följande av en lagom invitande kommentar. I stället får man själv ta liften en gång till, alternativt ge sig ner till liftstolperna och leta efter sina tappade prylar. Så stå upp ni hedersknyffar, vare sig baktanken är god eller flörtig, och tappa inte orken. Knacka lite på våra brätten. Ta upp slängda vantar. Det finns alltid ett lass glada tjejer som uppskattar lite tafatta försök till kontakt i, och utanför, liften.

/Emser, som inte gärna åker i ett system där man bara serverar choklad på pubarna och värmestugorna.

hmm... min "chokladstuga" blir lite sågad.... man är ju inte tvungen att säga just chokladstuga... skrev det just då... man kan ju lika gärna säga "ses vid parkeringshuset" om man nu vill det...
.tog bara det som exempel.
men det är bra att ni säger att det inte är något bra att säga..

ha de

// bison.

heh

jo men än en gång så skrev jag bara ett exempel taget ur luften.... fast den här gången var jag inte fullt så seriös... fattar själv att det inte är någon hit att säga "ses vid parkeringshuset".

men bra att du säger till mig tracer =)

// bison.

Ett gammalt ordspråk från ett brantåkarställe av rang i Mellansverige skulle nog passa bra här:

”Flörta inte för hårt i liften då snön faller djup, omdömet sviktar som om man tagit en sup – dock, om snön nästintill är slut, gör vad du kan för att få honkön i tjut”

/ Hawk

Kul med en debatt som verkligen går in på väsentligheter och fördjupas i den verkliga meningen med livet, skidåkning och starka drycker.

Problemet som jag ser det med kontakter i liften med andra könet är att många är ytterst svårflörtade. Vad jag personligen är ute efter är endast en kort kontakt och en trevlig pratstund under de få minuter som vi färdas tillsammans. Det är ju helt enkelt förbannat trist (och lätt pinsamt) att sitta/stå helt tyst med en främmande människa tätt intill.

Oftast är det lättast att få igång en trevlig konveration med en kille medan tjejer oftast är betydligt svårare att få igång. Det tycks som vissa tror att det enda man som man är ute efter är sex! Så är det nu inte!

Nu finns det ju dessbättre många lysande undantag och jag har haft många trevliga stunder i liften med skidåkare av båda könen. Men är det inte så att skidåkare i allmänhet (svenska?) är sällsynt dåliga på att småprata med främmande människor?

Så en uppmaning till alla är att säga Hej till din partner för stunden i liften och inleda en ytlig, banal diskussion om vad som faller dig i sinnet för ögonblicket. Finner ni inte varandra är det ju bara att säga Hejdå när färden är över!

That´s all kids! / MM

Precis som MM påpekar är vi väldigt dåliga på småprat. Bästa konversationerna i liften finner man ofta med utlänningar! Gärna nån japan eller spanjor som glatt på knackig engelska berättar nån otrolig historia från forna dagar. Alltid kul att utbyta lite snack, de bästa stunderna får man faktiskt om stämningen i n t e är laddad med snuskfantasier, (om det inte är syftet vill säga). Vi har en del att lära där, även om långt från alla utlänningar är pratglada. Reser vi svenskar utomlands blir vi i ett vips många gånger socialare och det känns inte alls lika svårt att prata med en okänd. Konstigt, vad beror det här på?

Och Arc T - alltid ett nöje :)

Vi är rejält på glid här!

MEN min lilla inlaga syftade i skrivandets stund på det faktum att vi vid liftåkning i fotstödslösa stolliftar, med V-formad skidföring, verkar vara så förfärligt RÄDDA för att slå ihop brättena med våra liftgrannar.

V-formen är ju som sagt den naturliga skidföringen här, och jag för min del brukar sitta där med ett avspänt V. Somliga skiter i diverse små brättkontakter medan andra värjer sig paniskt. Ser du en granne med parallella skidor i sånt läge, betyder det att personen sitter på helspänn, jobbar, faktiskt.

Frågan var/är, bertaktar somliga sina brätten som delar av sin egen kropp, innfogade i den intima kroppsnära "comfort zone", som man helst inte skall komma innanför? ...eh, såvida man inte redan utfört några lämplig moves i enlighet med förslagen ovan förståss!

Och enligt min senaste spaning, så är ju tjejerna värst. Så Svårkrockade, ack ,ack. Så någe MYSTISK är det!

I a f, själv V:ar jag på, krockar jag på, surrar på och är allmänt den där vänlige, intresserade typen bredvid.

Alltså, fäll upp brillorna, le lite initierat och fråga helt enkelt
-Hur går det det idag? (..berätta för farbror nu he, he)

Sexet är det ju värre med...

Eder ACE DG

Senast ändrad:
Detta är verkligen en brännande het diskussion och kan inte vara mer
relevant än nu när många laddar för säsongens åk, säsongens
brättekrockning, säsongens after ski etc.

Först av allt vill jag säga att HAWKs ordspråk var precis på pricken.
Konstigt nog så stämmer det även in på brantåkande flickor.
Flackåkande grabbar som försöker ragga i liften en puderdag har inte
en chans.

Jag kan tänka mig att många damer helt enkelt är rädda om sina
skidor och därför försynt flyttar på dem eftersom de tror att de har
varit i vägen för grabben/mannen bredvid som brer ut sig. Inga damer
vill ha hack i sina skidor, skrapmärken och annat som drar ner
skönhetsintrycket. Dessutom kan ju olyckan vara framme så att
skidans åkegenskaper försämras, detta måste ju naturligtvis
undvikas. En annan aspekt är förstås det lite tysta hänsynsfulla
svenska folket. Man pratar inte med främlingar och knuffas inte och
därmed så krockar man inte heller skidor med varann. Det enda som
gäller här tror jag är att snabbt inleda ett kallpratämne såsom "Otroligt
att sätena alltid är så kalla etc" för att bryta isen. En del är dock
hopplösa, låt dem sitta ifred helt enkelt.

Jag tror också att skidlärarstuket inte skulle gå hem hos mig heller.
Sällskapsresevarning var ett bra ord. Stor risk att den grabb som
försöker med det anses vara alldeles för oseriös, raggig och potentiell
smittohärd. Detta kan ju naturligtvis fungera på en annan kategori
flickor.

Det jag skulle falla för vore om en grabb med feta skidor, hjälm och
rygga satte sig bredvid, borstade av lite lössnö, krockade mina skidor
lite lätt o sa "Damen har allt ett par fina feta skidor..." "nämen, tack
skulle jag svara lite näpet. "Har de fått smaka lite puder idag då?"
"Jovars" , skulle jag då svara och försynt tömma mina fickor på lite av
det vita guldet. " Har du hunnit ta en sväng upp till kammen
därborta?" frågar då den trevlige mannen. "Jag och några polare
klättrar dit imorgon, har några extra stighudar och lunch kan jag fixa
till en till. Sugen på att haka på?" " Vore skoj, säger jag då men hur
vet jag att ni kan åka." Liften är nu snart uppe (sista för dagen) och vi
gör oss klara för att kliva av. Grabben föreslår ett provåk på baksidan
av berget och en kort promenad hem till after skin. Varför inte tänker
jag och hakar på. Barnsligt nog så kan jag tänka mig en kopp varm
choklad som start på en uppladdningsafton....

Grabbar!
För de 1:a: Med skidprylar på blir de flesta grabbar snygga!
2: ödmjukhet och ett sött leende i kombination med att man är en helvetes bra åkare räcker oftast VÄÄÄÄÄÄLDIGT långt! Iaf för mig!
Var dig själv.... Ack så sann klycha ; )
Hångla på i sittliftarna!!!

Ps: Vet ej om det är att rekommendera att göra en Jon.... Helt plötsligt blir den charmige killen bara pinsam när han ska vara macho och det slutar med att man får torka näsblod i väntan på pistören...

Ett annat tips i största allmänhet är att låta bli att ragga i flock. Uppbackas du av dina fem coola polare som försöker låta bli att flina/överhöra konversationen blir effekten lätt att damen (obs! hönan var ett förjävvla dåligt uttryck!) i fråga blir tveksam.

Till alla er galanta honor som virvlar nerför backarna med eggande höftrörelser vill jag bara säga:

*Jag kommer ALLTID in i evigheten konversera med er HELA liften upp. Skulle överhuvudtaget inte komma på tanken att "göra en Jon" och lämna er ensamma och försvarslösa kvar i liften.

*Jag kommer med innerlig väntan söka efter borttappade vantar att plocka upp dem oavsett om det är 55 graders lutning och klipphopp som uppmanar till dödslängtan. Jag gör det med kärlek.

Och jag vet, mina prinsessor att jag inte är ensam. Världen är full av oss manliga varelser som längtar att få göra gott. Endast för att vår drömkvinnas ögon ska vidröra vår blick, om bara för en sekund.

Så strö vantarna efter vinden, mina damer. Släng ut dom bara! En dag står han där, mannen i ditt liv, redo att göra dig lycklig!

...och kolla lite extra på killen bredvid i liftkön... det skulle kunna vara MrBubbelgum som står där och han kommer med all sannorlikhet göra ALLT för att få er resa upp så behaglig som möjligt.

At your service!
=Mister B=

ps. tillräkligt smörigt, eller? ds.

Riktigt intressant och nyttig läsning... Som inbiten singelfantast kan dessa tips absolut komma till pass när after skin känns allt för ensam.
Lite reflektion bara, rätta mig om jag har fel: Är vi bara brantåkare i den här tråden? I så fall: hur gör djur? Ja alltså de som fastnat i 90-talet och fortfarande åker bräda?? Även om jag själv inte skulle samtala (förutsatt att man raggar) med en brädåkare (fan heller att jag tänker vänta på dem hela tiden) så borde väl ändå kombinationen skidåkare/brädåkare kunna fungera i undantagsfall?
En "rättvänd" snowboardåkerska i en ankarlift är ju ett YPPERLIGT tillfälle att damtala, f`låt samtala?
//Rock on - sist till after skin är kung på den samme!

Även om detta är årets höjdpunkt att sitta och läsa vad andra har skrivit så måste jag nog säga att sitta naken är det vinnande alternativet. Med ett par skidor på sig självklart (så att man kan börja). Sattsa på det pojk/gubbe eller vad fan du är!

Snödjup

Tillbaka
Topp