Skidkulturen... va f-n hände?

TexMurphy

Ny medlem
Tjena,

Har funderat på detta rätt länge och tänkte höra vad ni tycker.

Först vill jag bara göra klart en sak så det inte blir några påhopp. Detta är inte någon anti snowboard eller anti jibb tråd. Jag tycker parker och den rent åktekniska (hoppande, railande osv) utvecklingen av skidåkningen vart gör bra. Detta handlar om kulturen.

Asså jag fattar inte. Vad har gangster-, getho- och betong-kultur med skidåkning att göra?

Blir riktigt sne när jag ser en snubbe som Colby West stå på pallen i Xgames och se ut som han har två UZI under jackan. Jag må vara gammal men jag fattar inte vad gansterkultur har med skidåkning att göra. Jag fattar inte heller vadför man vill dra in gangster kulturen i skidåkningen.

Berg, natur och snö är så långt ifrån betong, vapen och gangster gäng man kan komma i min värld.

Det är ju inte så att det är getho kids som börjat åka skidor för getho kids har inte råd att åka skidor. Att kids från förorten försöker se ut som dom kommer från east la är ju sjukt. Sorry det är inte coolt med droghandel, driveby shootings, prostitution, misshandel och mord.

Jag må vara en gammal moral gubbe som inte fattar nått men snälla upplys mig vad har skjutvapen på skidor att göra?

Vad är kopplingen mellan betong getho och med vita berg att göra?

Om vi snackar lite skid grafisk design (som ju är relaterat) så fattar jag inte heller vad "Hell" temat har med skidåkning att göra. Tänker då främst på K2s skidor men även andra där det är mycke dö skallar och grejer.

Ta det inte fel det står mig inte på samma sätt som getho prylen... är själv gammal hårdrockers... men jag tycker inte det har med skidåkning att göra...

Lustigt är att för en säg 10 år sen så var det snowboards som var döskalleprydda men nu så tycker jag (det lilla jag tittar på brädor) att dom är mycke renare snyggar och mer "skidåkning" i designen än vad skidor är.

Tycker ju det finns mycke design på freeride skidor som är gör snygg och att det är kul med ny design och att skidorna går ifrån "raceing" designen som är så jäkla tråkig. Men skjutvapen, döskallar, terroister, grafitti, betong och allmänt getho tycker jag inte funkar.

Sen så må jag självklart vara dubble moralisk (vilket jag ofta är, har massa moraler) men jag gillar Japan stuket på design även att det för med sig svärd. Dock tycker jag det passar eftersom asiatisk kampsport/kultur har med smidighet, kraftkontroll, fysisk pressition, spiritualism och inrefrid att göra.

Som sagt kanske bara jag som är en fosil.
Tex

"för getho kids har inte råd att åka skidor"

Vem som helst har råd att åka skidor med rätt prioriteringar. Speciellt nu när "urban jibbing" (eller vad det nu kan kallas för stunden) är såpass stort. Lättast blir det givetvis om man bor nånstans det finns snö naturligt.

Kan ju säga att mängden "ghettokids" var väldigt låg i Andermatt förra helgen när jag var där. Åk dit om du nu stör dig så mycket. Själv störde jag mig på mängden megabreda skidor och hurtiga "multisporttyper" med allsköns lavinutrustning och randonnéebindningar. Mest för att det inte snöat på två veckor så det fanns verkligen ingen poäng med den typen av skidor.

Ballon sa:
Kan ju säga att mängden "ghettokids" var väldigt låg i Andermatt förra helgen när jag var där. Åk dit om du nu stör dig så mycket. Själv störde jag mig på mängden megabreda skidor och hurtiga "multisporttyper" med allsköns lavinutrustning och randonnéebindningar. Mest för att det inte snöat på två veckor så det fanns verkligen ingen poäng med den typen av skidor.
Ja inte vet jag var du åkte men jag åkte puder förra helgen i Andermatt.Och det hade snöat senast veckan innan. Och ja det behövdes stora skidor då. Och utrustning fall nåt händer. Men du kanske har missat den delen?

Och "ghettokids" finns det gott om i Parken här. Mer här förmodligen än i Sverige. ALLA snowboard åkare kör det stuket till exempel...

//H

Senast ändrad:
Tror väl mest att det handlar om vad som är inne. Sverige har som så många andra länder blivit inspirerade av usa. Om jag inte har helt fel så var väl snowboard åkarna först även med detta att klä sig "getho". Sen tyckte vissa skidåkare att "detta verkar ballt". Och sen spred det sig. Men jag känner iaf att skidåkarna är på väg ur denna trenden och något nytt är på väg in. Om några år skulle jag tippa på att mkt av getho stilen har försvunnit.

vad har me skidåKningen att göra då? kke man ska designa skider me skider s0m m0tiv de v0re väI riktigt snyggt

Hasse sa:
Ja inte vet jag var du åkte men jag åkte puder förra helgen i Andermatt.Och det hade snöat senast veckan innan. Och ja det behövdes stora skidor då. Och utrustning fall nåt händer. Men du kanske har missat den delen?

Och "ghettokids" finns det gott om i Parken här. Mer här förmodligen än i Sverige. ALLA snowboard åkare kör det stuket till exempel...
Första gången jag var på berget så jag antar att det kan ha funnits mer svåråtkomlig åkning av rang kvar. Men visst hittade jag några ställen där snön låg bevarad bra och inte var helt uppåkt, men annars var det mest spårig skare. Fast jag skulle inte kalla det puder och definitivt inget som inte mina Scratch BC klarade utmärkt med sina futtiga 90 mm i midjan.

Vilken helg pratar du om egentligen? 24-28:e var jag där och enligt snörapporterna jag kollade var det två veckor sen senaste snöfallet. Kollade inte så noga iofs, snön är ju som den är oavsett om man kollar eller inte.

Såg inte så mycket ghetto i parken, speciellt inte jämfört med tex Åre. Sen såg parken rätt sunkig ut i vart fall, men det är en helt annan fråga... Baggy, visst, men så har det ju alltid varit i parken.

Jag kan säga att jag åker med häng å stora kläder, men jag gör det inte alls för att anamma ghetto kulturen utan för att jag tycker det är mycket snyggare än en lite mer slimmad dräkt.

Sen är detta en modevåg också, som jag tror kommer ha förändrats inom några år.

Fernet och Grön Chartreuse ska intas med gog aptit! Pastis kan drickas om man befinner sig i de delarna av alperna som kräver denna dryck, lagom att ha med sig på berget då den är måttligt alkoholstinn. Det är bland annat detta som är sann skidkultur, Red Bull och annat skräp är den nya tidens dricka och inget för de äldre berguvarna. Men det är väl som vanligt en kommersiell anda även över denna utvecklig av mode och prylar, svårare är det väl inte. Sen kan man undra varför rika kidz från Täby vill försöka vara getto?

Åsså det där med att skidåkning inte är någon hobby för betongen, sant… tyvärr är det så. Det är en mycket dyr hobby, säkert mer etablerad i välbärgade hem än både tennis och golf men vi kanske inte vill erkänna det… kanske inte blir lika tufft då?!? (jag bortser nu från de lössnöentusiaster som lever på brödkanter och vatten samt jobbar 60 h i vecken under sommaren för att finansiera sin skidtur)

Om du vill ha 100% skidåkaranda spana in denna rulle, gammal men go! https://www.freeride.se/review/view.php?id=830

Självklart har ghetto/gheedo/gangstaz absolut ingenting med varken skidor eller snowboard att göra.
De som praktiserar den stilen är ju främsta tonåringar som är bland det mest osäkra, identitsförvirrade, människosläktet kan uppbringa. De söker bekräftelse (därav jibbingen , dvs visa upp sig) och vill desperat passa in men på samma gång vara "tuffa" och visa att de inte är som sina föräldrar så hoppar gladeligen på påhittade subkulturer. Klädtillverkarna och (och gogglestillverkare) skrattar hela vägen till banken precis som i övriga samhället där grupper av människor blir lurade av lifestyletänkandet, dvs att man köper sig en grupptillhörighet.

Vad är mest "skidåkning", att gnälla över hur skidor är designade och hur folk klär sig eller att skita i vad andra tycker och klä sig i vad som är snyggt och köra det man tycker är kul ?

JBO sa:
Vad är mest "skidåkning", att gnälla över hur skidor är designade och hur folk klär sig eller att skita i vad andra tycker och klä sig i vad som är snyggt och köra det man tycker är kul ?
tror inte du fattar , han frågar väl varför folk inte tänker just så ? Är det att gnälla?
Det mest gnälliga här är väl du? Hur många "gangztajibbers " tror du skiter i vad folk tycker om deras åkning och kläder?

Min uppfattning är att TexMurphy gör ett tankevurpa när han sammanblandar hela jibbkulturen (som iofs utövas på skidor) med den skidåkningen han sannolikt tänker på. Jibbing som idrott är uppvisning och har mer gemensamt med t ex konståkning, gymnastik och simhopp.

bevisar ju bara hur mycket du vet när du säger att colby ser ut som en gangster, han är ju bara en skön bonnajävel

snälla, sök i forumet först så kanske du lär dig ett o annat?! fan det här ämnet har varit uppe 100000 gånger i det här forumet, och är så gott som färdigdiskuterat redan.

balanselius sa:
Självklart har ghetto/gheedo/gangstaz absolut ingenting med varken skidor eller snowboard att göra.
De som praktiserar den stilen är ju främsta tonåringar som är bland det mest osäkra, identitsförvirrade, människosläktet kan uppbringa. De söker bekräftelse (därav jibbingen , dvs visa upp sig) och vill desperat passa in men på samma gång vara "tuffa" och visa att de inte är som sina föräldrar så hoppar gladeligen på påhittade subkulturer. Klädtillverkarna och (och gogglestillverkare) skrattar hela vägen till banken precis som i övriga samhället där grupper av människor blir lurade av lifestyletänkandet, dvs att man köper sig en grupptillhörighet.
så sant så sant

Leder sa:
Fernet och Grön Chartreuse ska intas med gog aptit! Pastis kan drickas om man befinner sig i de delarna av alperna som kräver denna dryck, lagom att ha med sig på berget då den är måttligt alkoholstinn. Det är bland annat detta som är sann skidkultur, Red Bull och annat skräp är den nya tidens dricka och inget för de äldre berguvarna. Men det är väl som vanligt en kommersiell anda även över denna utvecklig av mode och prylar, svårare är det väl inte. Sen kan man undra varför rika kidz från Täby vill försöka vara getto?

Åsså det där med att skidåkning inte är någon hobby för betongen, sant… tyvärr är det så. Det är en mycket dyr hobby, säkert mer etablerad i välbärgade hem än både tennis och golf men vi kanske inte vill erkänna det… kanske inte blir lika tufft då?!? (jag bortser nu från de lössnöentusiaster som lever på brödkanter och vatten samt jobbar 60 h i vecken under sommaren för att finansiera sin skidtur)

Om du vill ha 100% skidåkaranda spana in denna rulle, gammal men go!
blizzardofahhs.jpg
Jag fixade en detalj i slutet där... Klockrent i övrigt.

Senast ändrad:
Ska ta hela tråden och sätta den i min carebox.
Jag åker alltid med en 9mm. i byxan, tänk om någon vill ha beef?
Hey seriöst nu, när fan ska folk sluta gnälla på vad folk klär sig i.. Ser förövrigt inte mkt folk som bär grymt baggykläder i backen. Nån tall tee här och där (som förövrigt kan vara jävligt snyggt) annars inte nåt jättebaggy precis.

Ojojojoj vad jag ska skapa sånna här trådar när folk börjar ha tiiighta kläder.
- Vad i helsike har Disco med musik och göra? (and so on..)

ABO PEACE NIGGA BRO!!!

ShredTed sa:
du fortsätter att diskutera samtidigt som du säger hur muppigt det är.. huei
antar att du menade mig.. Jag blir ju så jävla less på folk som tror dom kan bestämma över folks klädstil och åk stil. Vafan låt dom freebazzaah medans dom åker om dom så vill

jag blir så trött på alla sånna här onödiga trådar där trådmakaren bara vill tala om hur fel det är vad andra gör och att skidor inte får se ut på det ena eller andra viset och modellerna får inte heta vissa saker. bara låt allt va och låt folk köra hur dom vill. det är lite mode i skidvärlden med lite getthostil och stora kläder osv. men ingen tvingas till det ena eller det andra vill du inte köpa en skida bara för den heter hellbent så gör inte det och låt resten vara. Själv tycker jag inte colby ser farlig ut alls. han är en överjävlig skidåkare som började åka skidor på riktigt för 5 år sen och en sådan talang är inte säkert vi får se på ett tag. så snälla låt det bara vara och sluta klaga på allt som inte faller just DIG i smak...

tilläggas skall också att jag absolut inte är nån gettho-gangster snubbe som bara hänger i parken.

Hogizz sa:
ShredTed sa:
du fortsätter att diskutera samtidigt som du säger hur muppigt det är.. huei
antar att du menade mig.. Jag blir ju så jävla less på folk som tror dom kan bestämma över folks klädstil och åk stil. Vafan låt dom freebazzaah medans dom åker om dom så vill
Var hittar du folk som vill bestämma sånt i den här tråden?

Är det konstigt att ifrågasätta tonåringar från svenska småstäder (finns inget annat i Sverige)
som identifierar sig med gangstakultur när de åker runt på skidor, det är väl det tråden handlar om?

Kan du tänka dig hur less vissa är på de som skriver inlägg på forum utan att ens förstå vad de läst när de svarar? (Ja jag menar ditt inlägg, om du inte förstod det)

Det enda jag stör mig rejält på är attityden idag. Den ena är alltid bättre än den andra, det finns ingen plats för uppmuntran och är du nybörjare kan du dra åt helvete tycks det som. What's up with that?

v-larsson sa:
jag blir så trött på alla sånna här onödiga trådar där trådmakaren bara vill tala om hur fel det är vad andra gör och att skidor inte får se ut på det ena eller andra viset och modellerna får inte heta vissa saker. bara låt allt va och låt folk köra hur dom vill. det är lite mode i skidvärlden med lite getthostil och stora kläder osv. men ingen tvingas till det ena eller det andra vill du inte köpa en skida bara för den heter hellbent så gör inte det och låt resten vara. Själv tycker jag inte colby ser farlig ut alls. han är en överjävlig skidåkare som började åka skidor på riktigt för 5 år sen och en sådan talang är inte säkert vi får se på ett tag. så snälla låt det bara vara och sluta klaga på allt som inte faller just DIG i smak...

tilläggas skall också att jag absolut inte är nån gettho-gangster snubbe som bara hänger i parken.
Vad är det för fel på dig? Har du läst avd han skriver? Han ifrågasätter och undrar vad SKIDÅKNINGEN har med GANGSTAKULTUR att göra, det är inte att gnälla, inte att bestämma, det är en fundering. Om du inte har någon vidare läsförståelse kan du väl göra oss en tjänst och låta bli att svara eller åtminstone skaffa någon som hjälper dig att läsa såna här svåra texter...

på åka skidors hemsida står det i nyhetskolumnen till vänster:"Men vi frågar oss fortfarande hur skidåkning kan vara det minsta gangsta? " och det är det frågan gäller

Tycker inte det ser ut som nå jävla gangster, Men det ska ju vara lite mer hiphop i jibbing tycker jag, Dom passar som ihop, Det är som ett bra flow i båda 2!

ähh, de e väll ingen som e gangster så..
De e ju typ bara att många kör me bandana å stora kläder..
De e ju snyggare me stora kläder, därför folk gör det..
Sen att alla bara: ååååååååh gaangsteeeeerrrr
De e ju bara lod liksom.. tror inte så många göre speciellt seriöst..
Sen så kaskne ngn gör de så mkt så do börjar prata så vanligt med.. va vet jag
Men allt låter ju likso fränare på engelska liksom..

liksom

hehe åh va e de som gör skiåkning gangsta ? stora kläde, bandanas å hiphop ?

Senast ändrad:
balanselius sa:
v-larsson sa:

Vad är det för fel på dig? Har du läst avd han skriver? Han ifrågasätter och undrar vad SKIDÅKNINGEN har med GANGSTAKULTUR att göra, det är inte att gnälla, inte att bestämma, det är en fundering. Om du inte har någon vidare läsförståelse kan du väl göra oss en tjänst och låta bli att svara eller åtminstone skaffa någon som hjälper dig att läsa såna här svåra texter...

på åka skidors hemsida står det i nyhetskolumnen till vänster:"Men vi frågar oss fortfarande hur skidåkning kan vara det minsta gangsta? " och det är det frågan gäller
Jag har läst! det jag menar är att jag inte orkar höra mer på hur gangsta stilen inte har att göra med skidåkningen. det har dte kanske inte heller men om DU hade läst vad jag skrivit så kanske DU hade sett att jag skrivit att dte har med mode att göra. precis som under 70 talet regerade utsvängda byxor, fult som fan tycker man nu men det var det som gällde då. så medot kommer och går. sen måste jag också ifrågasätta varför du drar med åka skidor i debatten? det är också bara en åsikt dom har. Åka skidor är ingen bibel som man måste ta efter och tycka lika dant som. Men nu är dte så att vissa tycker det är snyggt med denna stilen och vissa inte så låt det va. trådskaparen sjävl säger att han tycker att det asiatiska temat är snyggt på skidor, vad har det med skidåkning att göra? jo han argumenterar att han tycker att samurajerna och den skiten symboliserar kraft och smidighet. men ärligt talat hur många kineser har råd att åka skidor? hälften har ju för fan inte råd att köpa skithuspapper.

v-larsson sa:
balanselius sa:
v-larsson sa:

Jag har läst! det jag menar är att jag inte orkar höra mer på hur gangsta stilen inte har att göra med skidåkningen. det har dte kanske inte heller men om DU hade läst vad jag skrivit så kanske DU hade sett att jag skrivit att dte har med mode att göra. precis som under 70 talet regerade utsvängda byxor, fult som fan tycker man nu men det var det som gällde då. så medot kommer och går. sen måste jag också ifrågasätta varför du drar med åka skidor i debatten? det är också bara en åsikt dom har. Åka skidor är ingen bibel som man måste ta efter och tycka lika dant som. Men nu är dte så att vissa tycker det är snyggt med denna stilen och vissa inte så låt det va. trådskaparen sjävl säger att han tycker att det asiatiska temat är snyggt på skidor, vad har det med skidåkning att göra? jo han argumenterar att han tycker att samurajerna och den skiten symboliserar kraft och smidighet. men ärligt talat hur många kineser har råd att åka skidor? hälften har ju för fan inte råd att köpa skithuspapper.
Du bara älskar att häva ur dig saker va?

"30% fattiga 1978 i China, 2,3% fattiga 2006."

Ytterligare - "Kina kommer att fortsätta ligga i topp när det gäller tillväxt i världsekonomin och stå för en fjärdedel av tillväxten. Dessutom kommer Kina att vara en stor producent och en stor marknad. 2005-2006 låg Kina på tredje plats både gällande import och export. Enligt World Bank ger Kinas utveckling och tillväxt positiva effekter för världens fattigdomsbekämpning. "

KruxeliduX sa:
Vaalea sa:
Fast...är inte bandanas, stora kläder och hiphop aningen kopplat till "Ghangsta" kulturen?
nope de e skidkultur
Så om jag söker efter viktiga delar ur "Ghangsta" kulturen så kommer jag hitta vadå? Tighta linnen, höga hattar och schlager? Och var dök det upp först? Min gissning är att denna klädstil/kultur/whatever it is kom till skidåkningen efter att ha slagit igenom någon annanstanns.

Vaalea sa:
v-larsson sa:
balanselius sa:

Ytterligare - "Kina kommer att fortsätta ligga i topp när det gäller tillväxt i världsekonomin och stå för en fjärdedel av tillväxten. Dessutom kommer Kina att vara en stor producent och en stor marknad. 2005-2006 låg Kina på tredje plats både gällande import och export. Enligt World Bank ger Kinas utveckling och tillväxt positiva effekter för världens fattigdomsbekämpning. "
Sant att kina leder inom produktion och så vidare. Lika bra att vi börjar tricka chinatecken och svärd på våra skidor direkt. och du verkar inte kunna acceptera folks åsikter.

men laal först vare snowboard åkare som börja hoppa sen började skidåkare som jf cusson och mike douglas också sen kom det några nya som tanner hall och evan raps och började åka i lite större kläder (inte 3xl) och märkte att det blir snyggare för då ser det ut som man har mer kontroll i luften eftersom dom små rörelsena inte syns. sen kopplas ju stora kläder ihop med hip hop kulturen litegranna och det var då man började använda hip hop låtar i skidfilmer. då började nog många skidåkare, som hade de nya skidåkarna som hade större kläder och "töönga" hip hop låtar i sina skidfilmsdelar som förebilder, också lyssna på hip hop och bli inspirerade till att va en riktig gangsta in da hood och då forsätter det bara med mer ghetto och större kläder...

så det är ju inte så jättekonstigt att det blivit såhär

Senast ändrad:
v-larsson sa:
Vaalea sa:
v-larsson sa:

Sant att kina leder inom produktion och så vidare. Lika bra att vi börjar tricka chinatecken och svärd på våra skidor direkt. och du verkar inte kunna acceptera folks åsikter.
Haha.. ^^ jag orkade inte ens titta igenom resten av vad du skrev, coulnd't care less. men svarade bara på den delen du skrev om china, varför skulle jag acceptera den delen? du hadde juh fel? visst, erkänner att jag att jag inte kan acceptera folks åsikter om de bygger öppet och klart på felaktig info. Gör om, gör rätt.

MODE!!?!?!?!?!? när jag var 4år ville jag ha en tröja med handbojor, pistol osv. En så kallad "poliströjja" dom var riktigt coola då.MEN hur många 4åringar var det som var poliser på den tiden?
Skidåkningen och gangsterkulturen har lika mycket gemensamt som 4åringar och poliser.
Jag tycker inte att det är coolt med blingbling och allt sånt, bara gilla läget och vänta tills modet ändras.

v-larsson: om du nu fattat frågan varför skrev du inte ett svar på det då?

dessutom är väl samurajsvärden och namnen på völkl skidorna från japan.

Det finns j*vligt många trådar jag är sjukt less på och de som har såhär pass välformulerade frågeställningar är långt färre än de flesta av alla andra sorters inlägg på forumet.
För övrigt så är just människors fixering vid vad de och andra har på sig någonting som verkligen borde diskuteras mer eftersom det (utan att skämta) är ett allvarligt samhällsproblem.

balanselius sa:
v-larsson sa:

ehm asså om man kan läsa bra ska man väll också kunna läsa lite mellan radarna och då förstår man väll lite på trådskaparens text att han tycker att skidor + ghetto är helt fel?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp