Skidval, Nordica Patron 185 alt Extrem Opinion 108 186!?

nostar

Aktiv medlem
Efter att mina SFB 190 2015 fått smaka på en väldigt otrevlig sten så håller jag nu på att leta en ersättare till dem. Trivdes bra på min Sfb(-2,5 tc) även om jag tyckte jag stod väl mittmonterat vilket störde mig i brant tät skog.

Ni som åkt dessa skidor hur står de sig mot varandra, vilka är för/nackdelar jämte varandra?

Medelgodåkare 184cm/84kg!

Bubblaren är ett par Atris.

janne73 sa:
Har inte provat Opinion, men jag fullkomligt älskar mina Patroner. Åkt på dem ca 20 dagar per år i 3 säsonger och vårdar dem ömt. Se min beskriving i annan tråd:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=100468

183cm/73kg
@Patron 185
Åkta på i Åre, Trysil, Funäs/Ramund, Romme, Sälen, Chamonix, Hakuba, Furano (Hokkaido)... :-)
Tack för svaret, vars har du monterat bindningen på dina skidor ? Det verkar onekligen vara en riktig röjarskida!

nostar sa:
Tack för svaret, vars har du monterat bindningen på dina skidor ? Det verkar onekligen vara en riktig röjarskida!
Minns inte exakt angivelsen, har ett svagt minne om Center -5. Om jag kikar på dem sitter den mer "modernt" än markeringen för "Classic mount", men inte alls som "Center mount". Gissar på 2 cm framför classic. Se bild.

Här är en intressant tråd i ämnet:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=96559

Intressant, ska se om jag kan plocka upp ett par nu under rean.

Synd på lite åsikter om Opinion 108, finns inte mycket att läsa om den. Finns mycket om 118 men sämre med 108an...

nostar sa:

Synd på lite åsikter om Opinion 108, finns inte mycket att läsa om den. Finns mycket om 118 men sämre med 108an...
Om du kikar runt lite på forat så finns det gott om skriverier om opinion i alla tillgängliga breddklasser. Men patron är ju en betydligt vanligare skida, så det är ju klart lättare att hitta info om den. Men det finns väl
@MnO
@MarkusO
@Hasse_Lindborg
@PNyberg och möjligen
@xviggenx som kan komma med input på Opinion 108. Förmodligen fler, men det är några jag kan komma på på rak arm.

Återkommer med en rapport om 4-5 timmar. Kört den här nere hårt i en vecka snart. I allt från blåis, uppkört puder, solpackad skaresnö och knädjupt puder(hoppas jag med tanke på våran tur vi skall på nu.)

Hasse_Lindborg sa:
Återkommer med en rapport om 4-5 timmar. Kört den här nere hårt i en vecka snart. I allt från blåis, uppkört puder, solpackad skaresnö och knädjupt puder(hoppas jag med tanke på våran tur vi skall på nu.)
Låter riktigt lovande! Väntar med spänning!

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
nostar sa:

Om du kikar runt lite på forat så finns det gott om skriverier om opinion i alla tillgängliga breddklasser. Men patron är ju en betydligt vanligare skida, så det är ju klart lättare att hitta info om den. Men det finns väl
@MnO
@MarkusO
@Hasse_Lindborg
@PNyberg och möjligen
@xviggenx som kan komma med input på Opinion 108. Förmodligen fler, men det är några jag kan komma på på rak arm.
Tycker jag kikat runt men det mesta är om 118 och mycket om tanken med hur 108 är tänkt men mindre om hur den faktiskt funkar! Det är onekligen en läckerbit rent visuellt!

Jag har åkt tre säsonger på Nordica Patron och har en hel del dagar på Opinion 108, så där har jag ett bra referensmaterial. SFB har jag bara testat enstaka dagar dock och då mest i pist och pistnära offpist, så den kan jag inte säga att jag känner till lika bra.

I korta drag:

SFB: Lättsam allrounder med lite silkeslen snökontakt och en balans som drar åt park mer än de andra två. Betydligt mindre rocker än de övriga två ger den sämre flyt, men också längre kontaktyta i pist och därmed kortare "fladderbar" längd tip och tail. Den kan inte riktigt mäta sig med de andra två tycker jag. Den saknar karaktär och Line är lite fega med rockern. Det pratas om lowrise och noplow, men i verkligheten är det mer snack än hockey och inte ens nära en sådan form. Aningen mindre plownose än normen kanske, men ändå tydlig bromseffekt i bra snö.

Nordica Patron: En mycket lyckad och trevlig långkörare i Nordicastallet. Kanonbra offpist. Sämre i pisten, men går bra så länge det är jämnt och mjukt. Svänger mycket, men fladdrar rejält i tip och tail när det är lite fastare. Rätt bra svar flexmässigt, men odämpad. Den låga dämpningsgrader ger fin närvaro i mjuk snö, men gör den lite för ettrig på fastare underlag. En av mina favoritskidor för offpistinriktad allroundåkning, men jag måste hålla igen lite i pist när det är fast.

Opinion 108: Liknande rocker som Patron fram och mindre rocker bak. Det ger aningen mer stöd bakåt, men ändå en liknande karaktär balansmässigt. Den är avsevärt stabilare i pist och känns tryggare att ladda på med på fast underlag i jämförelse med Patron. Bettet och spårviljan är liknande i lägre fart, men 108 tar över med besked när det hårdnar på. Håller spåret även över skravel och stök på ett sätt som inte Patron klarar av. Storleksmässigt ligger Patron mitt emellan 108 och 118, men känslomässigt är den klart mer lik 108 än storebror 118 som är mycket biffigare och större i känslan. 108 har en längre radie än Patron och det ger också ett lite lugnare beteende. Anledningen till att jag sålde mina Patron var just att de är klart sämre i pist än Opinion. Offpist är det jämnt skägg skulle jag säga och en smakfråga. Personligen föredrar jag geometrin från Opinion, men snökontakten i Patron, eftersom jag gillar mindre dämpade skidor med mycket närvaro. Opinions pistprestande kommer av mer gummi i konstruktionen och det ger alltid en mindre grad av krisp och närvaro. De flesta uppskattar mer dämpning, men jag gillar odämpat när jag ska köra offpist så att jag kan uppleva snön så nära som möjligt. Patron har en fördel utanför pisten av sina 5mm mer bredd under foten. Flytmässigt dock liknande som sagt och även balansen när det går undan i bra snö utanför är likvärdig. Två vassa kombatanter.

Patron är i karaktären mer svängig utanför pisten, både på gott och ont. Opinion är en skida som svänger lätt och är lekfull vid input, men den väntar lite mer i grundläget och ligger lite lugnare rakt fram i puder. Patron svänger med mindre grad av input vilket är kul, men också lite nervöst ibland. Det är patrons brist på indrag som ger den karaktären.

Sammanfattat:
SFB är för dig som är lite konservativ och inte vågar dig på en fullt ut offpistinriktad rockerkurva.
Patron ger mest direktkänsla i snökontakt och ger mycket sväng även med lätta fötter, men är lite fladdrig i pisten när man drar på. För max lekfullhet, välj Patron.
Opinion 108 är klart bäst i pisten av de tre och är lite mer dämpad och "tyst" utanför och ger ett tryggare lugn. För mest allround, välj Op108.

Patron och 108 är båda riktigt bra skidor, så du kan inte göra fel oavsett vad du väljer. Notera att egenskaperna beskrivs i relation till varandra ovan. Skulle vi lägga in Opinion 108 Charger och Helldorado eller någon annan liknande skida i ekvationen hade jag inte valt samma värdeord för tex dämpning.

Senast ändrad:
MnO sa:
Tusen tack för det uttömmande svaret som nu gjorde mitt skidval enkelt! Det blir ett par Opinion 108!

108 Carbon är bara wasted money om man inte ska tura? Gillar idén om att de är lite unika men de verkar av vad jag läst gå sämre i skrotsnö och isigt vilket min kära hemmabacke gärna erbjuder!

MarkusO sa:
nostar sa:
108 Carbon är bara wasted money om man inte ska tura?
Ja, det får man nog säga. Om inte vikten är ett självändamål för dig så finns det ingen anledning att välja den tycker jag.
Okej, nja då finns det en central del på åkaren i sig man borde viktbespara först! Tack för alla svar, nu är det bara shoppa loss då!

Sen måste man ändå tänka på att Patron är en i min mening rejält utdaterad skape då den inte har någon vettig taper i nosen. En sån skida i vindpack, varmare snö och annan tyngre snö vill svänga mer än vad åkaren vill. Det kan ge lite extra flyt i nosen men det är i min mening mer negativt än positivt så länge det inte är perfekt Champagnepuder...
En av de saker som gör Opinion så lättåkta offpist är ju just att de inte är Hooky i sämre snö. I puder strävar de uppåt men förflyttar sig som åkaren vill.
@MnO kanske fortfarande bara åker perfekt snö ;) men tänker att detta må spela in för även dig?

Ursäkta jag bryter in i tråden men undrar då jag själv har sfb och funderar på att byta skida. Har varit ganska säker på att Opinion 108an är skidan som jag letat efter men har nu börjat titta på Black crows atris. Hur är den jämfört med Opinion?

Kan bara verifiera att MnO's omdöme om Patron stämmer till 100%. Har åkt den 3 1/2 säsong och du sätter ord exakt på hur den är. Själv älskar jag ju denna odämpade "träplanka" just för att den förmedlar allt. Jag som är lättviktare och lätt på snön vill inte ha en massa gummi i skidan. Det är en skida med mycket snökänsla.
Visst är den sämre i sämre fören, men jag har aldrig upplevt
den orolig eller för svängvillig - i puder.
I pist tycker jag den är relativt ofladdrig om man faktiskt lyckas carva rejält och på så vis förlänga kontaktytan. Men visst, gäller när det är mjukt och fint underlag.
En annan gissning är att Patron är en skida för den åkaren som kanske väger in säg under 85kg.
Har inte åkt storebror Helldorado (med metall, men samma shape) men vad jag läst o hört försvann just mycket av Patrons goda sidor.

Som vanligt existerar inte den perfekta skidan för alla underlag.

Opinion 108 låter riktigt spännande - hoppas kunna testa den.

janne73 sa:
Kan bara verifiera att MnO's omdöme om Patron stämmer till 100%. Har åkt den 3 1/2 säsong och du sätter ord exakt på hur den är. Själv älskar jag ju denna odämpade "träplanka" just för att den förmedlar allt. Jag som är lättviktare och lätt på snön vill inte ha en massa gummi i skidan. Det är en skida med mycket snökänsla.
Visst är den sämre i sämre fören, men jag har aldrig upplevt
den orolig eller för svängvillig - i puder.
I pist tycker jag den är relativt ofladdrig om man faktiskt lyckas carva rejält och på så vis förlänga kontaktytan. Men visst, gäller när det är mjukt och fint underlag.
En annan gissning är att Patron är en skida för den åkaren som kanske väger in säg under 85kg.
Har inte åkt storebror Helldorado (med metall, men samma shape) men vad jag läst o hört försvann just mycket av Patrons goda sidor.

Som vanligt existerar inte den perfekta skidan för alla underlag.

Opinion 108 låter riktigt spännande - hoppas kunna testa den.
Då blir jag rädd att jag hamnar på fel 85kg när man "suit-up"!

Nitrogendykare sa:
Ursäkta jag bryter in i tråden men undrar då jag själv har sfb och funderar på att byta skida. Har varit ganska säker på att Opinion 108an är skidan som jag letat efter men har nu börjat titta på Black crows atris. Hur är den jämfört med Opinion?
Atris är en trevlig liten sak det också. Jag har åkt lite på den och det känns som en replik till Ross Soul 7 från Black Crows. BC brukar ha skidor som är relativt dämpade och lite tung-gungigt trygga i känslan. Atris är däremot helt motsatsen och är en livlig rapp skida som känns smidig och lättåkt i alla lägen, men som ändå svarar emot ganska bra när det går undan och den utsätts för mer tryck. Den är väldigt lik Soul 7 både i outline, rocker och konstruktion, vilket föga förvånande leder till att den också känns som ett syskon. Jag håller dock Atrisen högre eftersom den rymmer lite mer pondus och den känns lite svårdefinierat med harmonisk i beteendet. Snökontakten är krispig och direkt, men inte riktigt lika ihåligt rent fibrig som i Soul 7. Det är ändå att betrakta som en skida som passar till en åkare som föredrar mycket närvaro mot underlaget. Jag gillar den därmed, men det är en skida som, liksom Soul7 ska åkas med ett mått av finess snarare än råstyrka och kraft.

Rockermässigt är Atrisen ytterligare en skida i mängden där tillverkaren inte riktigt har vågat ta ut svängarna utan gått en väg som känns säkrare ur ett försäljningsperspektiv. Även om rockern är flera snäpp bättre än Soul 7 tack vare en lägre profil är spannet fortfarande lite för långt och högt för att vara optimalt. Atris hade blivit omedelbart bättre offpist utan att tappa på hårt om "rocker turnpoint" hade flyttats bakåt några cm. Spannets längd ger ett ökat pop i pisten, men skidan hade vunnit i sin helhet om det sänktes och kortades. 105-110mm är en breddklass där man måste våga gå mot en mer offpistinriktad rocker för att det ska bli bra i bra kallsnö framförallt. Atris (och S7) fungerar alldeles ypperligt att åka runt på, men rockerprofiler med längre flytzon och mindre plownose, som Opinion, Patron eller R2 ger bättre egenskaper på så pass smala skidor tycker jag. Det förutsätter att man värderar högfartsegenskaper i bra snö högt dock. Ska man bara ta kortare turer i offpisten och prioriterar pist och fast underlag spelar det mindre roll. Flytmässigt och egenskapsmässigt i övrigt i mjuk offpistsnö av alla arter upplever man en skida med en längre rockerkurva som R2/Opinion/Patron många av de positiva egenskaperna med en bredare skida. En skida med en kortare och brantare rocker, som Soul 7 och delvis även Atris ger istället känslan av sämre flyt och en smalare skida rent flytmässigt. När det gäller storleken i känslan i övrigt, dvs nån slags mått på smidighet spelar rockern en viss roll, men flexmönster, vridstyvhet och svingvikt mm ger större effekt. Atris är som sagt en bättre variant av S7 dock så BC har ändå tagit både ett och två steg åt rätt håll.

Jag skulle säga att även Atris är en skida som kommer att passa många åkare, så länge man är medveten om att den inte känns som de flesta av de tidigare breda freeridelaggen från Black Crows i den bredare änden av deras produktsortiment.

Senast ändrad:
Bra synpunkt Lawndart. Även om jag såklart nästan bara åker bra snö så har även jag nåt åk i vindpack iaf nån gång per år...

Jag hade nog kommit dit om jag hade uttryckt lite mer omfattande, men tiden räckte bara till ett kort svar den här gången. Det kan nog i viss mån gå att läsa ut det mellan raderna i mitt inlägg ovan. Patronen är i sin karaktär spårig och ger som sagt en omedelbar respons vid input, vilket av vissa åkare upplevs som en klar nackdel och av vissa som en rolig egenskap. Jag tillhör den senare kategorin och jag tycker att Patronen i viss mån har fått ett lite för dåligt rykte i den aspekten. I de flesta snötyper är det inga problem och speciellt i nån vecka gammal, fast, men orörd kallsnö tycker jag det är ren underhållning då skidan strävar efter att nästan carva i kallsnö. Åkare som är vana vid skidor med lång radie och mycket dämp, eller skidor som reagerar långsammare på input upplever Patron som för nervös och för villig att hela tiden gå in i sväng i samma snö. PNyberg tex gillade den inte alls av den anledningen. Patron är överstyrd i karaktären och speciellt i hög fart ger det en otrygghet över att skidan vill dra iväg hela tiden mer eller mindre. Vindpack och annan svår snö förstärker de egenskaperna, men för egen personlig del har jag aldrig upplevt det som ett stort problem. Jag åkte faktiskt just Patron när vi började utveckla Opinion och en av de saker vi ville eliminera i Opinions shape var just den oroligheten. Det lyckades vi bra med tycker jag och som du säger är Opinon en skida som hanterar skitsnö ett par klasser bättre. Inte desto mindre gillar jag fortfarande Patron och jag hade säkerligen fortfarande beärat den med ett antal åkdagar per vinter om jag hade haft den kvar.

LawndartGustav sa:
Sen måste man ändå tänka på att Patron är en i min mening rejält utdaterad skape då den inte har någon vettig taper i nosen. En sån skida i vindpack, varmare snö och annan tyngre snö vill svänga mer än vad åkaren vill. Det kan ge lite extra flyt i nosen men det är i min mening mer negativt än positivt så länge det inte är perfekt Champagnepuder...
En av de saker som gör Opinion så lättåkta offpist är ju just att de inte är Hooky i sämre snö. I puder strävar de uppåt men förflyttar sig som åkaren vill.
@MnO kanske fortfarande bara åker perfekt snö ;) men tänker att detta må spela in för även dig?

Är det någon som provat dom nya Dynastar Mythic?
Jag har ett par Patron och är jättenöjd men undrar vad man skulle vilja ha om man siktade på ett lättviktsalternativ till dom.

Fuck...

Skrev ett långt inlägg som försvann på telefonen. Återkommer när jag är vi datorn på lördag.

Jag har ett par Patron i 185 cm längd. Det som sagts tidigare om att Patron är odämpad upplever inte jag, men håller med om att de kan kännas oroliga när föret är omväxlande.
Detta tror jag beror på i första hand på att radien är så kort. För det andra att rekommenderad montering (klassisk) är så centrerad.
Jag har dock fått kanterna hängda både fram och bak, mer än vad det är original, det har hjälpt en del.

Skulle jag köpa nya hade jag valt 193 cm för att monteringen är så centrerad och för att få en längre radie.

@MnO

Hur ser du på monteringspunkt för bindningen på en såpass rockad skida som opinion ändå är mot en mer traditionell skida som SFB. Med SFB har jag upplevt att man får otroligt mycket tail närvaro då man måste gå ner i fart då det blir trångt och är något jag gärna skulle slippa.

Att köra opinion -3-4 cm men ändå slippa väldigt närvarande tailarna!?

nostar sa:
@MnO

Hur ser du på monteringspunkt för bindningen på en såpass rockad skida som opinion ändå är mot en mer traditionell skida som SFB. Med SFB har jag upplevt att man får otroligt mycket tail närvaro då man måste gå ner i fart då det blir trångt och är något jag gärna skulle slippa.

Pollards skidor, både SFB och Opus har alltid haft mycket tail i balansen, i alla fall tills i år när de byttes ut mot den nya SFB, Mordecai och Magnus Opus som jag inte kan uttala mig om eftersom jag inte har testat nån av dom. Jag har ett par Opus monterade på -4 och kör även Opinion 118 på -4 och Opusen känns MYCKET mer centermonterad och tailen framträder klart mer, trots att jag i det fallet har flyttat bak lite från "Eric´s reference". Med Opinion kan man stå på -4 utan att det känns speciellt jibbigt. Tailen är inte alls lika framträdande i balansen som i Lines alternativ. Är det 108:an du menar föredrar jag dock -5, eftersom det skapar lite mer lågfartsflyt. Med "bara" 108mm under foten har man inte samma flytmarginal som med en centimeter till.

MnO sa:
nostar sa:
@MnO

Pollards skidor, både SFB och Opus har alltid haft mycket tail i balansen, i alla fall tills i år när de byttes ut mot den nya SFB, Mordecai och Magnus Opus som jag inte kan uttala mig om eftersom jag inte har testat nån av dom. Jag har ett par Opus monterade på -4 och kör även Opinion 118 på -4 och Opusen känns MYCKET mer centermonterad och tailen framträder klart mer, trots att jag i det fallet har flyttat bak lite från "Eric´s reference". Med Opinion kan man stå på -4 utan att det känns speciellt jibbigt. Tailen är inte alls lika framträdande i balansen som i Lines alternativ. Är det 108:an du menar föredrar jag dock -5, eftersom det skapar lite mer lågfartsflyt. Med "bara" 108mm under foten har man inte samma flytmarginal som med en centimeter till.
Det är 108 jag är ute efter då jag åker enbart i Sverige! Går på -5 då, när det funkat bra med -2,5 på SFB!

Lånar tråden lite..:)

Hur står sig 108 Charger bland dessa ? Jag gillar att vräka på ordentligt i både pist och utanför, har tex inget emot att dundra ner för Paradisbacken i Duved i störtloppsstil om det tillåter :D . Har haft Project 100 och det fungerade utmärkt för just det, bara att jag skulle vilja ha lite bredare för off pist delen. Vet att man inte kan få allt i en skida, men är 108 Charger en bra kompromiss ?

Så hemma efter 6 dagar i St. Anton som bjöd på alla förhållanden som kan erbjudas. Puder, isiga pister, pucklar, slask, soldränkta sidor, solpåverkad snö, skare(tror det är allt)

Jag har kört mina Opinion i några veckor i Funäsdalen under jul och nyår. 3 dagar i Røldal i puder och nu denna veckan. De är monterade på -6 som är rekommenderad montering. Jag väger 1 kg mindre än dig men är bara 175 cm.

Så mina inputs och intryck är dessa efter dessa dagar:

- Puder: Inga problem alls. Flyter på bra och inga problem alls i knädjupt puder som är det mesta jag har kört.

- Uppkört puder: Se ovan. Samma uppträdande och beteende.

- Uppkörd skitsnö: Kör igenom det mesta. Självklart inte lika stabil som en skida som är mycket mer styvare som kör igenom allt. Finns en liten liten tendens att den vill haka i lite i tailen ibland tycker jag.

- Slask: I och med slask är nästa lika som puder så fungerar de bra där oxå om det är uppkört. Jag tycker tyvärr att de hookar i mycket i uppkörd slask. Känns som de lätt kan fastna i svängen lite för länge. Fast inget om stör allt för mycket i de flesta lägena.

- Pist: Kör som en dröm i en vanlig svensk pist.

- Blåis pist: Där kommer Opinions svaghet in tyvärr. Inte alls så bra fäste när det är ren "konstsnö blåis" som det blir när folk sladdar ihop pucklar i St. Anton.

- Pucklar funkar de i men föredrar så klart en smalare skida men det har ju inget att göra med Opinion. Man får bara planera lite tidigare i puckeln än man gör annars.

- Tourade på de en dag i St. Anton. Nu kör jag på den vanliga med inserts så det är bara att byta bindningar. Tycker de funkar utan problem att toura med trots den lite högre vikten.

Så om jag skulle bara ha en skida så är 108 en av de starkaste kandidaterna jag har testat. Körde lite på Salomon QST 106 i Røldal. Den är lite stabilare på de flesta underlagen så klart men har inte samma flyt som Opinionen i puder. Fast i registeret 105-112 är finns det sjukt mycket bra skidor.

Och jag blir mer och mer tveksam om man behöver något som är bredare än något i den bredden. Jag tror faktiskt inte det. (I Japan eventuellt)

//H

Värt att kolla på kanske är faction CT 3.0? Testade i st Anton, jäkligt rolig och ganska stabil. Det är en väldigt lätt skida så därmed lätt att få med sig. Dock större radie än opinion, men rocker i tip och tail gjorde dem svängiga. Jag tycker iofs opinion blir lite väl svängig.

Jag hade tyvärr velat testa en längre modell på CT (192) snarare än 186 så jag slog till på en BC Corvus som var stabil men ändå rolig (och tror lite mjukare än opinion charger).

Strupsi sa:
Lånar tråden lite..:)

Hur står sig 108 Charger bland dessa ? Jag gillar att vräka på ordentligt i både pist och utanför, har tex inget emot att dundra ner för Paradisbacken i Duved i störtloppsstil om det tillåter :D . Har haft Project 100 och det fungerade utmärkt för just det, bara att jag skulle vilja ha lite bredare för off pist delen. Vet att man inte kan få allt i en skida, men är 108 Charger en bra kompromiss ?
Ja.

Gillar du p100 men vill ha en lite bredare skida så är 108 chargern ett grymt alternativ. Den har ju indragen skärning så stålkanten blir ju lite kortare vilket ger dig lite sämre isgrepp, men i övrigt är den riktigt stabil men har ändå kvar det lekfulla så den känns inte död eller tråkig.

Senast ändrad:
Bra läsning i denna tråd . Har provat patron , atris och opinion , 2 åk var i gustavbacken premiärhelgen i dec.
Inte mycket till åkning då jag var hemskt ringrostig då men håller med om synpunkter man kan läsa här .
Skulle vilja veta om nån har åsikter om atomic automatic 109 eller SOUL svart , nya modellen .
Har idag soul svart äldre modell som har lite tiprocker och spann under foten . Vill minnas att MNO hyllade dom i skidtestet för3-4 år sen ? Vill gärna ha soul igen (om jag byter) men känner mig lite tveksam till 17m radie .
Vet iallafall att nästa lagg ska ha mer rocker och ligga i denna breddkategori .

@MnO får rätta mig om jag har fel men..Chargern har väl samma kärna som Project 110/100 fast Opinion-shape?

Jag har Charger 193 monterade på strecket, -6cm, och trivs som attan. Det är en skida som tål allt av underlag och fart så länge man fattar att det är en skida med tip och tail rocker vi snackar om. Om man har Dynastar XXL eller någon gammal stöckli stormrider som referens om vad en stabil skida är så nej...det går inte att jämföra. 2 anledningar.
-Kortare kontaktyta och kortare radie.

Det är en skida som kan svänga men inte gör det så länge man inte ber om det. Jag tyckte att den har suttit på i stort sett allt jag har siktat på. Har väl inte helt vågat att gå in tokfort mot en fläck av blå-is med en intention av armbågs-carbin á la Hendryx 917. Men all annan typ av snö tar det galant!

Det som är lite dumt här är att jag inte har testat den vanliga 108an utan bara chargern. Den kräver sin förare om farten är för låg men ordet charge innefattar ju inte direkt flack skog :P

@Hasse_Lindborg

Grym rapport! Blir till att slå till på ett par! Inte hittat någon till en bra deal så får bli nästa års skida om det inte dyker upp något!

Någon,
@MnO, som vet när de släpper nästa års skida/grafik?

nostar sa:
@Hasse_Lindborg

Grym rapport! Blir till att slå till på ett par! Inte hittat någon till en bra deal så får bli nästa års skida om det inte dyker upp något!

Någon,
Vad har du för sullängd? Jag skall nog köpa nya carbon om du vill köpa mina ev?

Hasse_Lindborg sa:
nostar sa:
@Hasse_Lindborg

Någon,
Vad har du för sullängd? Jag skall nog köpa nya carbon om du vill köpa mina ev?
316mm Salomon 27,5!

erik832995 sa:
...eller SOUL svart , nya modellen .
Har idag soul svart äldre modell som har lite tiprocker och spann under foten . Vill minnas att MNO hyllade dom i skidtestet för3-4 år sen ? Vill gärna ha soul igen (om jag byter) men känner mig lite tveksam till 17m radie .
Vill bara flika in att gamla Svart är nya Vit och gamla Vit är nya Svart (och produktutvecklade vartefter, förstås). Om du vill ha samma grundmodell...

Jotack , har sett det ( utan att förstå varför :) ). Mina svarta går riktigt bra i pist , som jag behärskar mindre dåligt än offpisten . Vill ha något som underlättar i op. Mer flyt och lättare att få runt ffa i låg fart , i högre fart funkar mina mkt bra . I pisten uppmaner de mig att åka fort , riktigt fort . Försöker lära mig att få ner comforthastigheten i pist . Därför är nog en kortare radie bra , men för kort är inte bra för mina dåliga knän .
Tycker atomic 109 ser bra ut det lilla jag läst om den . Såg fö. nyss att soul har en 106 pg.

Vilken bra tråd med så mycket bra skrivet! Jag är också ute efter nya skidor och har tittat på ungefär samma modeller. Jag är 177 cm och väger 65 kg. Just nu lutar det åt ett par Extreme Opinion 108 @ 179 cm. Funderat på den som är 186 cm också, men är rädd att det blir för mycket att svänga runt.

Men nu har ett nytt alternativ dykt upp SGN Rakkar: http://www.sgnskis.com/sgnskis/rakkar

Hur står sig den skidan i jämförelse med opinion, någon som testat?

Klippte idag ett par nya Opinion 108 186 för 3999.-, blir spännade att se när de kommer hem! Tror de ska få sällskap av mina fks 140 och de gamla SFb får en Duke :)

Tack alla som svarat och hjälpt till i tråden !

Stora + till
@MnO och
@Hasse_Lindborg !

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp