Hjälp gubben att hitta rätt telisskidor (99% pist)

TelisgubbenO
23 inlägg
TelisgubbenO 23 inlägg 1 år sedan

Hej,

Jag hade tänkt att uppgradera min något ålderstigna utrustning med något modernare.
I och med mina tre barns intåg i skidbackarna så har jag insett fördelen med att lättare kliva i/ur skidan så därför har jag tänkt mig att köra på ett NTN system gällande pjäxa och bindning.
Jag ingen som helst koll på moderna skidor, gällande rockers osv.
Är det någon som kan börja guida mig åt rätt håll i denna djungel?

Kort information:
177cm
70kg
Ganska svag
99% piståkning
Föredrar att köra lite kortare/kvickare svängar framför längre svängar. (Dock ej uteslutande korta svängar)

Svar

dallan
536 inlägg
dallan 536 inlägg 1 år sedan

Kanske en Salomon XDR84ti

http://www.skiessentials.com/Chairlift- … Ski-Review

telemarkus
Online 199 inlägg
telemarkus 199 inlägg 1 år sedan

Head Core 93 eller Salomon QST 92?

Ski now work later Citera
TelisgubbenO
23 inlägg

Tusen tack för tipsen, nu har jag lite att gå på.

Vad skulle ni rekkomender för längd på skidorna åt mig som är 177cm?

dallan
536 inlägg
dallan 536 inlägg 1 år sedan

Kroppslängd vid 70-75 kg väger du mer kan du gå upp på längre längder.

TelisgubbenO
23 inlägg

Tack för all input.
Ang pjäxor och bindning så hade jag tänkt mig ett par Scarpa TX pro, jag har läst att dom är mjukare än comp. Vilket jag antar är bra för en klen gubbe som mig.
Som bindning tänkte jag köra på Rotefella Freeride. Nu när jag har kikat lite så undrar jag om upphöjningsplattor har försvunnit? Jag vet att Rotefella har "riser plates" men det verkar inte vara så vanligt.
Sedan läste jag även om att rottefella har en adapter för freeride bidningen som gör att man kan skifta bindningen mellan olika skidor.
Är det värt att satsa på en sån adapter om man i framtiden skulle vilja utöka sitt skidföråd?

mgbgt66
165 inlägg
mgbgt66 165 inlägg 1 år sedan

Freeride-bindningen sitter monterad på en platta. Det följer med 1 kit per bindning och du kan köpa till monteringskit för ytterligare skidor. Bindningen skjuts på en plastplatta, tidigare var det en platta i stål.

hulteribulter Citera
TelisgubbenO
23 inlägg

mgbgt66 :

Freeride-bindningen sitter monterad på en platta. Det följer med 1 kit per bindning och du kan köpa till monteringskit för ytterligare skidor. Bindningen skjuts på en plastplatta, tidigare var det en platta i stål.

Ahh jag förstår, tusen tack!

Lenz
265 inlägg
Lenz 265 inlägg 1 år sedan

Jag har åkt telemark i snart 20 år och jag är lika lång som du. Tycker att du ska satsa på 180-185 långa då dagens skidor känns kortare än vad dom är tack vare att utvecklingen gått framåt. Kör på längre! Du ska nog inte åka i trollskogen ändå eller?

Lenz
265 inlägg
Lenz 265 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Lenz (1 år sedan)

Jag har faktiskt bara dålig erfarenhet av rottafellas bindningar när det gäller kvalitet. Tycker du ska satsa på 22-design som gör bindningar som håller! Jag hoppas och tror att rottafellas glansdagar är över nu när Medjo och 22design tillverkar bindningar med en helt annan kvalitet.

TelisgubbenO
23 inlägg

Lenz:
Jo saken är faktiskt den att jag kommer att köra i trollskogen wink
Tre och sex åringen verkar aldrig få nog av att stanna vid diverse träfigurer vare sig det är björnar, myskoxar eller blåbär.... Med 10 åringen blir det dock ite mer åkning.

Lenz
265 inlägg

Då får det bli 165 då. När du sätter ner knät kanske du träffar tippen på skidan😁

Lenz
265 inlägg

Så här bemästrar du skogen, du får niga lite i svängarna.😀

svbo
7 inlägg
svbo 7 inlägg 1 år sedan

Ska du bara köra pist.
Hitta ett par riktiga alpina tävlingsskidor för slalom.
Montera bindning och njut.
Finns inget som slår den korta radien, styvheten och stabiliteten i en stenhård pist.

svbo Citera
TelisgubbenO
23 inlägg
TelisgubbenO 23 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad TelisgubbenO (1 år sedan)

Tack för era svar.

Det blev ett par Salomon XDR 84TI 179cm.
Tyvärr har jag inte fått bindningen så jag har inte provat dem än.

Men jag tror att dom kommer att duga åt min åkning.

skidmannen
150 inlägg
skidmannen 150 inlägg 1 år sedan

Ska du ha rottefella är det bättre med Freedom än dom äldre och tyngre Freeride, den håller bättre. XXL har bra pris om du köper lösa bindningar.
Den mjukare TX Pro har tech inserts, men det är bara intressant om du ska gå på tur och köra såna bindningar, Meidjo etc. Annars tycker jag att TX Comp är lite skönare, bättre balans mellan tåflex och benflex. Men det är en smaksak, köp dom snyggaste med bäst pris.

maglof
17 inlägg
maglof 17 inlägg 1 år sedan

Min erfarenhet är att Freeride håller bättre än Freedom. (Freeride hade materialproblem de första åren men de verkar vara i princip borta nu).

Pimpelgas
151 inlägg
Pimpelgas 151 inlägg 1 år sedan

Pjäxor är ju individuellt, och jag ver inte vad du är van vid, men jag upplever absolut inte TX Comp som hårda. Tvärtom, känns som en skön toffla jämfört med alpinpjäxor.

Powntus
70 inlägg
Powntus 70 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Powntus (1 år sedan)

Börja åk snowboard!

Lenz
265 inlägg

Väljer du NTN köp 22design! Väljer du 75 mm köp 22designs bindingar. Du kan inre ens jämföra dom med rottefella som har usel kvalitet, problem med is och massa annat krångel.

Lenz
265 inlägg

Du kan ju höra vad killen i filmen säger om rottefella. Han har 100 procent rätt.

skidmannen
150 inlägg
skidmannen 150 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad skidmannen (1 år sedan)

Är det inte 22 designs Lynx man ska ha om man är intresserad av prylar? Outlaw är ju gammalt, även om den fått ett X nu.

Lenz
265 inlägg

Lynx är till för touring likt Medjo. Dom är inte lika stabila som dom kraftigare bindningarna med tur läge

mgbgt66
165 inlägg
mgbgt66 165 inlägg 1 år sedan

Rottefella Freedom är enligt mig en höjdarbindning speciellt i kombo med TX Pro. Jag har kört Telemark länge dvs över 25 år och är imponerad över vad bra min set up är. Inga kvalitetsproblem att rapportera endast någon skruv som gängade ur första dagarna sedan har allt hängt ihop i flera år. Iofs kör jag bara några veckor per år. Självklart nyfiken på Outlaw X men jag ser ingen anledning att byta för egen del.

hulteribulter Citera
Ross55
5 inlägg
Ross55 5 inlägg 1 år sedan

svbo :

Ska du bara köra pist.
Hitta ett par riktiga alpina tävlingsskidor för slalom.
Montera bindning och njut.
Finns inget som slår den korta radien, styvheten och stabiliteten i en stenhård pist.

Det där vill jag prova -telemark på pistskidor. Men hur gör jag vid montering av bindningen (NTN Freedom) när det sitter en bindningsplatta för alpinbindning på pistskidorna?

svbo
7 inlägg
svbo 7 inlägg 1 år sedan

Jag kör på ett par släta Rossignol SL.
Har tidigare kört G3 bindning. De höjde jag jag mha Ikea s skärbräda.
Släta skidor finns nog att hitta. Ex ett par Rossignol Hero ST.
Testa på en billig avlagd raceskid. Jag pröjsade 500 för mitt par

svbo Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook