tips på storslagen skidåkning i alperna

susannewall
1 inlägg
susannewall 1 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad susannewall (4 mån sedan)

Skidresa till alperna v. 8 nästa år. Vi är två familjer med barn mellan 13-18 år med god skidvana. Vi bokar allt själva. Vi har varit i Champoluc, Alagna och Ischgl. Gillade skidåkningen på båda ställena men mest Monterosa pga:
Skidåkning i vacker naturen
Välpistade och varierade backar med bra lut
Mysiga mindre restauranger i backen
Inga stora komplex
Lite liftkö
Vi vill inte ha massa lekmiljöer och åkband.

Funderar på Val Gardena (för stort?, stora komplex?), Cervinia (omysig by kanske för flacka backar?) eller Champoluc som vi tycker har det vi söker men det vore kul med något nytt. Så nu hoppas jag på lite tips och inspiration från er som varit på något ställen som skulle kunna passa oss.
/Susanne

Svar

pd
Online 78 inlägg
pd 78 inlägg 4 mån sedan

Dolomiterna är galet vackra och upptagna på UNESCOs lista över världsarv. Val Gardena, eller mer specifikt orten Selva / Wölkerstein kan varmt rekommenderas. Systemet är stort, men består av flera mindre delar som är sammanbundna och Selva är en bra utgångsunkt. Backar i alla svårighetsgrader, riktigt bra konstsnö om inte naturen bjuder till. Går att hitta en del liftnära off-pist. Mitt intryck är att hotellen i Val Gardena är lite dyrare men också bättre än i t.ex. Canazei, som ligger i samma system.

Sella Ronda pratar alla om, men i mina ögon är den klart överskattad eftersom alla promt skall åka den. Blir snabbt uppkört och liftköer. Använd istället Sella Rondan bara som en transportled till de andra delarna av systemet.

Två-dagars skidsafari med övernattning på Rifugo Lagazoi är en ganska unik upplevelse. Hidden Valley som man ger sig ut i innan liftarna har hunnit öppna anses vara en av världens vackraste pister. Blå himmel, några av världens vackraste berg och 10 km orörd manchester kan göra en tårögd av lycka.

R1
31 inlägg
R1 31 inlägg 4 mån sedan

Cervinia har väl ändå ingen omysig by? Nog för att den är liten men barer, trevliga restauranger och välsorterade skidshoppar samsas efter en gata som jag då inte hittade några bekymmer med.
Det finns en del platta nivåer & transporter som är sådär, men helheten blir ändå bra genom att du också har Valtournenche och Zermatt. Jag åker gärna tillbaka!

Men, glöm inte Courmayeur om ni lockas av Italien. Där har du allt på listan, och skulle du ledsna på det förhållandevis lilla systemet är det bara att ta en bussutflykt till Verbier eller Chamonix som går att få in på samma liftkort.

fredw
44 inlägg
fredw 44 inlägg 4 mån sedan

Instammer i allt som skrivits, sarskilt Selva/Val Gardena. Definitionen pa "storslagen skidakning i alperna"...

Senast bodde jag dock i San Cassiano, mindre by i utkanten av systemet men nastan direkt access till Sella Ronda/Val Gardena/Arabba etc med utmarkta lokala backar mot Alta Badia och Corvara. Bockar av alla onskemalen i ditt inlagg...
Enda teoretiska nackdelen ar att varje dag startar med samma agglift upp fran byn, men vi hade aldrig mer an 5-10 minuter ko dar pa morgonen.
OCH en fordel, sarskilt om ni kor bil, ar att ni kan testa nagon/nagra skiddagar i Cortina d'Ampezzo, den gamla klassiska skidorten som bara ligger nan timme med bil fran San Cassiano. Fin skidakning faktiskt och kul att ha sett. Samma liftkort som hela Dolomiterna. Det finns ocksa fin skidakning daremellan kring Cinque Torre och Lagazuoi (inkl pisten "Hidden Valley" som namndes ovan mm).
Samma resonemang galler boende kring narliggande Alta Badia. Dar finns en av mina favoritbackar i alperna, den langa svarta "Gran Risa", kand fran varldscupen.

Jag tycker inte heller att Cervinia ar omysig, och visst ar det enormt storslaget att aka med Matterhorn i synfaltet hela dagarna. Litet mer vaderkansligt kanske an Dolomiterna (spec vind) och litet for manga platta transporter for snowboard (dock inget problem for skidakare).

Courmayeur star pa min egen onskelista.

Jag har varit i Monterosa ocksa och det ar fint men byarna i Dolomiterna ar definitivt mysigare, bergen ar annu vackrare och liftsystemet annu mer varierande. Det finns nagot morkt och skuggigt over dalarna och byarna kring Monterosa tycker jag. Dock betydligt battre och rikligare off pist vid Monterosa.

Pillard
2765 inlägg
Pillard 2765 inlägg 4 mån sedan

Hur definierar vi "storslagen"? Min spontana tanke var att föreslå La Grave eller Chamonix pga storslagen miljö. Där missar ni ju dock en hel del annat.

Är bra pister prio så skulle jag fokusera på Italien och hålla mig borta från Frankrike. Vi var i Livigno förra året och det var definitivt bra och varierande pister och en väldigt trevlig by. Den är också ganska stor så det finns det mest. Absolut inget "stort komplex". Nackdelen med Livigno är ju dock något begränsad offpist och kanske inga jättebranta pister. Jättebranta pister i alperna har ju dock en stor tendens att bli uppkörda och puckliga ganska omgående.

termons
230 inlägg
termons 230 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad termons (4 mån sedan)

Dolomiterna och Arabba som bas, bra läge i dolomit superski, bra lut, fina pister, närä till Marmolada.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook