Lavinrygga - fläkt eller gas?

leffemangan
78 inlägg
leffemangan 78 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad leffemangan (1 vecka sedan)

Hejsan,

Till sist är det dags att ta tag i den sista säkerhetsaspekten = lavinrygga, Har tittat runt lite och det finns numer en hel drös ryggar att välja på.

Har ngn bra koll på fördelar och nackdelar med de två systemen där man å ena sidan kör med gas och å andra sidan kör med jet-fläkt?

Gissar att det blir enklare att ta sig igenom säkerhestkontroller med jetfläkten, men sådana saker kvittar då jag inte har några problem med att stå och tjaffsa lite om så behövs.

Sake rsom jag tänker på:
Vikt? (väldigt viktig del för mig, vill inte släpa på onödig vikt...)
Lika snabba att blåsa upp?
Verkar finnas många säckar med begränsad mängd extra fack och hållare för prylar?
Hur fäster man laggen? (En polare köpte Pieps jetforce och meckigare och bedrövligare bärsystem får man leta efter..)
Tillräckligt lång i rygg och tillräckligt stor i selen? (rätt bred över rygg/axlar så mindre säckar går bort)

Har någon bra förslag? Åker allt från liftburet till rena toppturer. Föredrar topptur så ryggan ska inte väga för mycket med ändå ha plats för en dagsutflykt (ok, känns som ett moment 22 där...)

Kollar man bara vikt så verkar gasvasianterna väga runt kilot mindre än Black Diamond och Pieps ryggor.

Hade!

Svar

JBook
46 inlägg
JBook 46 inlägg 1 vecka sedan

Låter som att du ska hitta en gasvariant. Jetforce modellerna är väl tyngst i klassen och som du säger är bärsystemet sådär och inte speciellt upphetsande vad gäller packmöjligheter.

Köp en baseunit och dra på en evoc av något slag

Jag använder själv en Bd jetforce 28.... wink

leffemangan
78 inlägg
leffemangan 78 inlägg 1 vecka sedan

Gillar att man bara kan ladda batteriet och köra. Måste försöka prova mig fram. För de pengarna ska den sitta som gjuten på ryggen också.

Megawatt
35 inlägg
Megawatt 35 inlägg 1 vecka sedan

Jag har inte satt mig in mig till 100% men när jag kika lite på de olika alternativen förstod jag det som fläktmodellerna även tömmer sig på luft efter någon minut, vilket är tänkt ska skapa en luftficka!? Det verkar iaf enligt mig som en bra grej, vilket jag tänker kolla upp innan jag slå till.

leffemangan
78 inlägg

Stämmer, har suttit o läst manualerna nu. Det är ju en väldigt bra grej.

Pillard
2805 inlägg
Pillard 2805 inlägg 1 vecka sedan

Spontant tänker jag mig dock att den luftfickan är ganska syrefattig?

Om bärsystem och vikt är viktigast skulle jag antingen köpa en Vario-base och sen slänga på en vettig zip on (kör själv med osprey kode 22+10) eller så köper du en typ Haglöfs Vojd i lagom storlek. Båda de nu nämnda systemen går att få relativt billigt så att du skulle kunna byta om jetforce-systemen kommer ner lite i pris och vikt

Vattendroppe
2895 inlägg
Vattendroppe 2895 inlägg 1 vecka sedan

Pillard skrev:

Spontant tänker jag mig dock att den luftfickan är ganska syrefattig?

Nja, fickan fylls ju med luften från inne i ballongen. Även om ett liknande system fanns med gasdriven ballong skulle det inte vara några problem, även där är det mesta av volymen i ballongen vanlig luft som sugs in via ventrui-ventilen, det är en väldigt liten del som faktiskt fylls med gasen från själva patronen.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Stuartsinc
10 inlägg
Stuartsinc 10 inlägg 1 vecka sedan

Har suttit nu en tid och försökt jämföra olika system och modeller. Det som varit viktigt för mig har varit pris, lätt att resa med och att systemet ska kunna återanvändas utan att byta ut delar. Har inte kollat på Zip on, bara "inbyggda" system direkt i ryggan. Det jag kom fram till i mitt fall var två alternativ:

1. Jetforce. Återanvändbart och man kan lätt flyga med det (rykten säger att det kan krävas lite övertalning av diverse flygplatspersonal, men det ska gå relativt lätt).
2. Patronsystem som man kan fylla på själv så man kan tömma patronen om man ska flyga. Någon får gärna fylla på här men de enda alternativ som jag hittade var Mammuts RAS/PAS och BCAs system.

Bestämde mig till sist för Black diamonds Jetforce 28 som går på ca 10K. Detta pga att om man ska ha allt som krävs för Mammuts system, som var det som jag annars hade köpt, kostar ca 8K med allt (ryggsäck, fylla-på-själv-patron, RAS). Till detta tillkommer re-fill kit och vad jag tror är någon form av adapter som är jävligt svår-googlad som kostar ca 1500kr. Eftersom de kostar ungefär lika mycket i slutändan och att det ändå verkar ganska krångligt att fylla på Mammuts patron så valde jag Jetforce

kurono
26 inlägg
kurono 26 inlägg 1 vecka sedan

Jag hade tittat på nya alpride systemet med elektronisk fläkt driven av kondensator. Tydligen lättare än dom andra och fungerar väldigt bra enligt tester.

JBook
46 inlägg
JBook 46 inlägg 1 vecka sedan

@Stuartsinc angående flyg så har jag inte stött på problem än, då har jag flugit en del i europa men även Ryssland och Kashmir, ingen som sagt något hitintills. Sjukt nog tyckte militären i kashmir att 30 m rep i ryggan var suspekt, inte alla kablar och batteri.
Låter hemskt men jetforcen ser rätt suspekt ut i röntgen 🙃

Stuartsinc
10 inlägg

@kurono Hade helt missat Scotts nya system. Läste igenom en recension nu och det är som du säger lättare än jetforce. Det klarar sig även bättre i extrema temperaturer, klarar fler laddcykler och kondingar ses som passiva komponenter så det är enklare att resa med den i jämförelse med system som använder batterier.

Hade varit en klar contender om jag inte redan slagit till på en Jetforce

@JBook Haha! Man får nog köpa det om man landar i ett område som är oklart vilket land det tillhör. Hoppas du fick behålla den wink

kurono
26 inlägg
kurono 26 inlägg 1 vecka sedan

Stuartsinc skrev:

@kurono Hade helt missat Scotts nya system. Läste igenom en recension nu och det är som du säger lättare än jetforce. Det klarar sig även bättre i extrema temperaturer, klarar fler laddcykler och kondingar ses som passiva komponenter så det är enklare att resa med den i jämförelse med system som använder batterier.

Hade varit en klar contender om jag inte redan slagit till på en Jetforce

Vet inte om den börjat säljas än eftersom det är så nytt! men man kan ju alltid byta väska i framtiden. smile

carl_couloir
219 inlägg
carl_couloir 219 inlägg 1 vecka sedan

Har kört med Black Diamond / Pieps i tre säsonger nu samt pratat med bergsguider mfl. om vad som är viktigt osv. En sak som man kanske inte tänker på spontant är hur ballongen/ballongerna ser ut och hur dom är infästa på ryggsäcken....

Ballonger som enbart sitter fast i toppen på ryggsäcken och som blåses upp mestadels ovanför huvudet medför att du i händelse av en lavin blir mer som en boj i havet med ett bojsänke på botten, dvs skidorna kommer dra dig neråt samtidigt som ballongen drar dig uppåt, risken blir att du inte "flyter" ovanpå lavinen och därmed kan bli rejält begravd i vilket fall, i värsta fall så kan du "trilla" ur ryggsäcken helt eller bli "strypt" av bröst- eller midgeremmarna.

Ballonger som sitter fast på sidorna av ryggsäcken kommer att bidra mer till att du flyter ovanpå lavinen, då det endast är benen som saknar "flytkraft" kring sig.

Nästa viktiga detalj är hur tajt ballongen sitter mot ryggsäcken i kombination hur hård ballongen blir i upplåst läge. Eftersom ballongen alltid kommer att välja den "lättaste vägen" så är det vikigt att så att säga tar med dig, så om du har ballong som är relativt mjuk och/eller "viker undan" relativt lätt när du trycker på den kommer du och ballongen komma längre ifrån varandra. Ett enkelt exempel/test på detta att stå med uppblåst ballong och att någon får putta ballongen, här vill man att det ska vara så likt/nära som om personen puttade på dig istället.

Så ur säkerhetssynbpunkt är "ballongens konstruktion" och hur bra ryggan sitter fast just på dig mycket viktigare än hur den blåses upp, hur mycket den väger, hur "praktisk" den är osv.

Så om jag skulle köpa en ny lavinrygga är detta det första jag skulle kolla på och först därfter välja utifrån vikt, packförmåga, smidighet osv.
För att välja något som är lite lättare, lite smidigare etc. istället är en klen tröst om det andra inte funkar när gud förbjude väl lavinen är ett faktum.

/C

leffemangan
78 inlägg

Den ser verkligen intressant ut: https://www.wildsnow.com/24669/scott-al … st-review/

Måste leta rätt på den i butik när den kommer och klämma lite. Risken är väl att årets modell är för liten för dagsturer. Fast går det att flytta över själva lavininsatsen mellan modellerna så är det väl inget problem.

AndersWingqvist
68 inlägg
AndersWingqvist 68 inlägg 1 vecka sedan

Vi kikade på Scott och Alprides system nere på ISPO i februari, vi har inte själva gjort något test ännu men det verkar lovande (ledsen för att jag säger battery hela tiden när jag borde sagt "electronic" eller "supercapacitor", det är ju inget traditionellt batteri):
Här testade vi hastigheten mellan Scott Alpride E1 och Mammut Airbag technology 3.0:

Stuartsinc
10 inlägg

Är det någon som har bra koll om det finns någon risk att kuddar kan "korva" sig och inte blåsas upp ordentligt?

Jag tänker speciellt på de som använder fläkt eftersom i @AndersWingqvist videos ovan så ser den elektriska långsammare ut än den med patron. I alla fall om man jämför de första 2-3 sekunderna

Min tanke är att det finns någon form av maxeffekt från fläkten som blåser upp ballongen till den punkt då trycket i den är för stort och den inte orkar pumpa in mer luft längre. Om allt är som det ska så är den helt uppblåst, men om den har lyckats vrida sig (t.ex om man ramlar strax efter man dragit aktivatorn) så kanske den bara blåser upp halva volymen eller något liknande?

FreddeWe
1 inlägg
FreddeWe 1 inlägg 1 vecka sedan

Jag kör en Bd jetforce 28. Supernöjd. Har plats för vattenflaska lite extrakläder samt spade, sond mm.

Tycker att det finns några riktigt bra fördelar med fläkt;
1) Man ju själv kan testa och öva hur mycket man vill (enkel att packa om). Skönt att veta att den faktiskt fungerar!
2) Den fyller på med luft ett par ggr de första minuterna efter att man utlöst den = bra tryck i ballongen under hela lavinens levnadstid, inkl när snön sedan sätter sig.
3) Den tömmer sig själv efter en stund = skapar luftficka och lite manöverutrymme att röra sig
4) Batteriet klarar att blåsa upp ballongen ett flertal gånger i rad = bra om man har oturen att det går ytterligare lavin efter att man klarat sig i den första.
5) Betydligt enklare vid resa.

Tror inte att du kommer att vara missnöjd med ditt köp smile

leffemangan
78 inlägg

Måste nog göra en rajd på stan och provklämma lite och känna hur de olika modellerna och märkena sitter på ryggen.

chrillelille
310 inlägg
chrillelille 310 inlägg 1 vecka sedan

Jag körde en BD Jetforce, men tyckte den, tillsammans med ryggskyddet, blev för tung. Jag har idag en Ortovox Free Rider Avabag med integrerat ryggskydd som jag tycker funkar riktigt bra (ja, jag vet att det är att svära i kyrkan i detta forum). Tycker den packar typ lika mycket som jetforce, blir mkt lättare och man slipper ryggskyddet på ryggen. Mekanisk nål snarare än krut är även ett plus jämfört med t.ex. ABS. Den är dessutom smalare vilket gör att man kan sitta i de flesta liftar med den på, vilket inte gick med jetforcen

Med det sagt så var Jetforce en riktigt bra rygga, men inte för mig.

elvha
15 inlägg
elvha 15 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad elvha (1 vecka sedan)

Jag funderar också på att slå till på en JetForce eller Alpriderygga, framförallt med tanke på att de bla inte ska krångla lika mycket vid flygning som patronsystemen kan göra. Min oro är dock att de inte kommer passa mig som är 167 cm lång och lite mindre byggd, utan främst vara för långa i ryggen. Har läst att både Scotts och BDs ryggsäckar är ganska avlånga - vad har ni för erfarenhet? Har tittat på JetForce Halo 28 och Scotts olika 30 L ryggor. Kommer försöka åka och testa i butik innan jag slår till på en pga det saftiga priset, men skadar aldrig att höra andras erfarenheter!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook