Ge upp livet i Göteborg för ett liv i Östersund/Åre?

MTG
22 inlägg
MTG 22 inlägg 4 mån sedan

Hej

Är en 31-årig kille från Göteborg. Bott i Göteborg i hela mitt liv, men har sedan ungdomen rest till fjällen både sommar- och vintertid för cykling, skidåkning och vandring.

Har alltid känt att man hör hemma i fjällen och på något sätt alltid känt mig lite malplacerad i Göteborg, både sett till friluftsliv och naturliv, men också en hel del bland människorna och värderingarna här. Känns som att folk värderar materiella saker mer här nere i söder, medan man i norr fokuserar mer på upplevelser och att komma ut i naturen, sånt som jag själv mår bäst av.

Just nu står jag vid ett rejält vägskäl i livet. Jag har nämligen en fru här som jag älskar, och som absolut inte vill flytta upp till norr då hon inte är mycket för vintersporter och inte lika mycket naturmänniska som mig.

Så jag måste nu välja mellan att stanna kvar med min fru i Göteborg och stå ut med de miserabla vintrarna här som mest känns som en lång regnig höst, utan äventyr och sånt som jag älskar. Eller att flytta uppåt och börja om helt på nytt, något som känns lockande på många sätt, men samtidigt väldigt skrämmande.

Är det andra här på forumet som gett upp stordstadslivet för flytt till fjällen? Hur har det varit för er?
Är rädd att man har en romantiserad bild av fjällen då man bara varit där i semestersyfte, och ångrar sig när man väl flyttat.
Har ju tänkt att bo i Östersund isåfall, då det är lättare med jobb där.
Är det många här på forumet som bor i Östersund och kan dela med er av hur det är att bo där?

Mvh M

Svar

felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 4 mån sedan

Här är en snubbe som flyttade till Åre och blev väldigt nöjd: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58694

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
zerode
159 inlägg
zerode 159 inlägg 4 mån sedan

Om du läser dina två första rader en gång till, så behövs det väll inte mer övertalning

Så välkommen upp big_smile

unsuspected
354 inlägg
unsuspected 354 inlägg 4 mån sedan

Så du trivs inte med din nuvarande fru? Ska du lämna henne och flytta själv?

MTG
22 inlägg
MTG 22 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad MTG (4 mån sedan)

unsuspected :

Så du trivs inte med din nuvarande fru? Ska du lämna henne och flytta själv?

Jo jag trivs med min nuvarande fru, men det är Göteborg jag inte trivs med.
Lite en känsla av att inte passa in och sedan tycker jag vintern är jäkligt tuff utan aktiviteter, då jag nyss fått ge upp klättringen för gott pga skada.

MTG
22 inlägg

Och ja, om jag flyttar så blir det skillsmässa, så då står man ensam.

Hawk100
622 inlägg
Hawk100 622 inlägg 4 mån sedan

Nej för faaan! Stanna i Gbg!!! Vad ska du till Åre för! Du kommer nog bli lycklig i Gbg med tiden. Där kan du ju säker få ett fast jobb att gå till 45 veckor om året! O tänk så fint det är på Avenyn på sommaren med alla fulla turister som raglar fram! Vem vet, med lite tur kanske ni får en tre-fyra ungar som ger er heltidssysselsättning alla vakna timmar ni inte är på jobbet...... Säsongskort på Liseberg för hela familjen kanske???? ;-)

Kalle_Luzern
344 inlägg
Kalle_Luzern 344 inlägg 4 mån sedan

@MTG Varför nöja dig med mörkret och kylan i Jämtland? Sikta på en riktig stad nära alperna! Kanske du kan locka med frun tom... smile

MTG
22 inlägg

Hawk100 :

Nej för faaan! Stanna i Gbg!!! Vad ska du till Åre för! Du kommer nog bli lycklig i Gbg med tiden. Där kan du ju säker få ett fast jobb att gå till 45 veckor om året! O tänk så fint det är på Avenyn på sommaren med alla fulla turister som raglar fram! Vem vet, med lite tur kanske ni får en tre-fyra ungar som ger er heltidssysselsättning alla vakna timmar ni inte är på jobbet...... Säsongskort på Liseberg för hela familjen kanske???? ;-)

Haha, du fångade ungefär allt det jag är rädd för med ett liv här nere.
Ungar är dock något jag ser fram emot, men jag vill på något sätt väva in det i ett liv med äventyr och inte offra allt jag brinner för för att vara en far. Verkar som folk får ihop det bättre där uppe.

MTG
22 inlägg

Kalle_Luzern :

@MTG Varför nöja dig med mörkret och kylan i Jämtland? Sikta på en riktig stad nära alperna! Kanske du kan locka med frun tom... smile

Det har också varit uppe på tapeten lite, men jag känner att det blir lite för bökigt med nytt språk och allt därtill.

Hawk100
622 inlägg

MTG :

Hawk100 :

Ungar är dock något jag ser fram emot, men jag vill på något sätt väva in det i ett liv med äventyr och inte offra allt jag brinner för för att vara en far. Verkar som folk får ihop det bättre där uppe.

Nej för f...n!!! Den största insatsen du kan göra för miljön är att inte skaffa barn!! Då kan du med gott samvete flyga både till Alpern och Japan lite då o då... :-)

MTG
22 inlägg

Hawk100 :

MTG :

Hawk100 :

Nej för f...n!!! Den största insatsen du kan göra för miljön är att inte skaffa barn!! Då kan du med gott samvete flyga både till Alpern och Japan lite då o då... :-)

Hehe, så må det vara, men någon liten parvel eller två får det nog bli ändå smile

Hawk100
622 inlägg

MTG :

Hawk100 :

MTG :

Hehe, så må det vara, men någon liten parvel eller två får det nog bli ändå smile

You have been warned!!!!!

clay
56 inlägg
clay 56 inlägg 4 mån sedan

Jag gjorde liknande som TS funderar över. För 8 år sen flyttade jag och min flickvän till Östersund från Stockholm . Vi var trötta på stress och kassa vintrar. Min flickvän kände en person i Östersund, annars var vi helt ensamma. Vi sökte jobb så det var klart , hyrde ut lyan i Stockholm för att testa och vi blev kvar. Ångrar det inte en enda sekund. Nu har vi det ganska bra iom att vi spenderar större delen av året här uppe men på sommaren åker vi söderut eftersom sommaren här är ganska tråkig.
Det enda vi saknar är närheten till familjen . Vi har 2 barn så någon hjälp av mor/far är inte att räkna med i samma utsträckning som om de bott i samma stad. Dock blir man van/härdad smile

MTG
22 inlägg

clay :

Jag gjorde liknande som TS funderar över. För 8 år sen flyttade jag och min flickvän till Östersund från Stockholm . Vi var trötta på stress och kassa vintrar. Min flickvän kände en person i Östersund, annars var vi helt ensamma. Vi sökte jobb så det var klart , hyrde ut lyan i Stockholm för att testa och vi blev kvar. Ångrar det inte en enda sekund. Nu har vi det ganska bra iom att vi spenderar större delen av året här uppe men på sommaren åker vi söderut eftersom sommaren här är ganska tråkig.
Det enda vi saknar är närheten till familjen . Vi har 2 barn så någon hjälp av mor/far är inte att räkna med i samma utsträckning som om de bott i samma stad. Dock blir man van/härdad smile

Härligt att höra om eran flytt och att ni är nöjda smile
Hade känts så mycket enklare om man slapp flytta själv. En av mina närmsta vänner kommer dock också bo i Åre eller Östersund, så det känns skönt.
Men jag är ändå skitskraj för att flytta tongue

Ska nog tilläggas att man kanske inte är världens mest sociala prick, speciellt inte om man inte hänger med likasinnade, så man hoppa bara inte hamnar där uppe utan vänner att hänga med, det hade vart mardrömmen.

jonaslukarlsson
141 inlägg
jonaslukarlsson 141 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad jonaslukarlsson (4 mån sedan)

Spännande det här. Under hösten gjorde vi det omvända, sålde hus i Östersund och bostadsrätt i Duved för att flytta söderut tillbaka till hemtrakterna.

Med barn och långt till familj vägde de aspekterna i livet tyngre än det egna nöjet som man aldrig riktigt fick tid till eftersom en av oss tar hand om barnet. Jag och min sambo har säsongat flera år i Åre och cyklar och har haft lägenhet i Åre i alla år sedan vi flyttade till Östersund, lyxliv kan man väl föreställa sig men allt är inte heller glamour, även i Åre regnar det på vintern, sommaren når knappt över 15 grader och man lessnar på att träffa familjen allt för sällan och glider på något sätt längre och längre ifrån. Upplevelsen och känslan man får på semestrar och på sociala medier stämmer inte riktigt överens med hur livet är, den gråa trista vardagen med jobb, disk, tvätt, etc försvinner inte för att man bor i norr. Dock håller jag med dig om attityden bland folket är annorlunda, men prylhetsen kommer du komma in i om du spenderar tid i Åre.

Men det sagt vill jag också säga att jag under flertalet gånger denna höst grubblar över om gjort rätt beslut. Men vi testar det här ett tag och om vi inte trivs eller längtar tillbaka så är det bara att göra resan en gång till. Dock är det ingen jättegrej att flytta, jag och min sambo är impulsiva och kan säkert komma att flytta tillbaka när barna är äldre. Jobb finns det alltid, även bostäder. Om ni äger boende i Göteborg och är inne på bostadsmarknaden är det inga problem att köpa något. Jag tycker du ska ta diskussionen med din fru och förklara läget och avdramatisera det hela med att flytta, säg att du är redo för något nytt i livet och inte vill fortsätta bo i Göteborg utan att veta om gräset är grönare på andra sidan, och om det inte blir rätt så kan ni ALLTID flytta tillbaka.

MTG
22 inlägg

jonaslukarlsson :

Spännande det här. Under hösten gjorde vi det omvända, sålde hus i Östersund och bostadsrätt i Duved för att flytta söderut tillbaka till hemtrakterna.

Med barn...

Tack för svaret!
Jo, jag har pratat med frugan om det, men hon känner inte att hon har något att vinna på det.
Hon har sina vänner och familj här nere och vill inte åt friluftslivet och vintersporterna som jag vill.
Hon har nog mer likasinnat folk här nere också.
Så det blir flytt själv isåfall.

jonaslukarlsson
141 inlägg
jonaslukarlsson 141 inlägg 4 mån sedan

Olyckligt att det är så. Vi var väl inte mätta på livet där uppe, hade fantastiskt bra boende i Östersund i villa, skoter, bostadsrätt i Duved. Men vi kände oss mogna för att testa något nytt, även för att få våra karriärer mer i den riktning som vi vill så var en flytt ett måste. Men med mer erfarenhet kan vi få de tjänster vi vill i Jämtland om vi flyttar upp igen, livet är långt och som pensionär vill jag bo i Åre.

Om hon älskar dig så tycker jag väl att hon bör ta sig en riktig funderare på om du är värd den möjligheten, risken hon tar är ju att du vantrivs mer och mer och till slut lämnar henne, och Göteborg. Spontant så bör ni reda ut det innan ni skaffar barn, för sen blir det än svårare att bryta loss kan jag tänka mig, åtminstone om det inkluderar en flytt 90 mil bort från barnen. Nu blev det djupt, önskar dig lycka till med livspusslet! Men jag tycker du ska röra på dig och sambon, sexstrejka eller något annat genialiskt, och testa på Jämtland, annars kommer du i hela ditt liv gå runt och undra vad som kunde blivit om du tog chansen.

MTG
22 inlägg

Låter som ni hade det riktigt gött smile

Ja precis, detta måste vi reda ut så fort som möjligt då hon gärna vill ha barn nu också.

Som du säger - jag tror också man kommer gå runt och undra hur livet hade varit om man stannar i söder. Svårt detta...

MTG
22 inlägg

Angående somrarna i Östersund. Är dom inget vidare alltså? Jag har alltid tyckt att sommarn är najs i Åre när jag varit där och cyklat.
När brukar det blir barmark att cykla på i Östersund?

jonaslukarlsson
141 inlägg
jonaslukarlsson 141 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad jonaslukarlsson (4 mån sedan)

Denna sommaren kanske inte var representativ för hur en normal sommar brukar vara, men klart att det är vissa veckor som är bra, framförallt juli. Men temperaturen brukar ligga drygt 10 grader lägre än södra Sverige. Så normala dagar brukar väl ligga runt 15 grader.

Cykelbart brukar det bli på en del ställen redan i mars/april, om vi pratar mtb, men det är främst soliga sidor nära Storsjön. Vill man komma åt de lite mer ”roliga” stigarna får man vänta längre, snön har en förträfflig förmåga att ligga kvar inne i skogarna.

Jag lever lite efter devisen att chanser får man inte, dom tar man. Försök få till en flytt och testa livet du längtar efter, om det inte blir det som du hoppades på finns Göteborg, familjen och kompisarna alltid kvar.

MTG
22 inlägg

jonaslukarlsson :

Denna sommaren kanske inte var representativ för hur en normal sommar brukar vara, men klart att det är vissa veckor som är bra, framförallt juli. Men temperaturen brukar ligga drygt 10 grader lägre än södra Sverige. Så normala dagar brukar väl ligga runt 15 grader.

Cykelbart brukar det bli på en del ställen redan i mars/april, om vi pratar mtb, men det är främst soliga sidor nära Storsjön. Vill man komma åt de lite mer ”roliga” stigarna får man vänta längre, snön har en förträfflig förmåga att ligga kvar inne i skogarna.

Jag lever lite efter devisen att chanser får man inte, dom tar man. Försök få till en flytt och testa livet du längtar efter, om det inte blir det som du hoppades på finns Göteborg, familjen och kompisarna alltid kvar.

Tack för svaret smile

Jo, som du säger så finns ju Göteborg, familjen och vänner kvar. Men jag får ju tyvärr välja mellan frugan och norr.

peterski
2 inlägg
peterski 2 inlägg 4 mån sedan

Det behöver kanske inte göras så dramatiskt, att flytta, vi flyttade till Järpen - (sambo och 2-åring) sa att det kan bli 1 år eller 10 år. Det blev 6 år, flyttade söderut med 2 barn. Vi ångrar inget - möjligen varje höst - här i Gbg - att vi flyttade tillbaka. (Det var ett tag sedan detta). Barna klarar att flytta - vi har flyttat runt en hel del. Det ger en massa intryck och erfarenhet som andra barn saknar. Vi fick vänner för livet som vi hälsar på när vi är uppe. Din fru kanske kan hänga på en sådan "testflytt" - 1 år eller 5 eller 10 eller......

POGA_STHLM
21 inlägg
POGA_STHLM 21 inlägg 4 mån sedan

Välkommen upp!
Jag o min fru flyttade till Ösd för två år sedan för att komma närmare berg o allt vad det innebär. Det är en kompromiss, som jag ser det. Finns många städer med bättre skidåkning o många ggr hav i närheten, men ska man göra ett fegval o flytta från Sthlm närmare skidåkning o behålla karriär, kan Ösd. vara ett bra alt.
känner hittills att jag träffat rätt och får många bra skiddagar, skillnaden är ju att nu åker jag efter prognos. under vårvintern är d ofta bra åkning, men kallföreåkningen är inte lika ofta bra.
-ja, du må ha en romantisk bild över fjällvärlden o Ösd-borna. Jag blev förvånad över hur få som åker skidor, iaf utan lifthjälp. Att det är ett annat mindset, mindre materialistiskt osv, hör inte till en stad som Ösd, den är krassare än andra.?

clay
56 inlägg

jonaslukarlsson :

Håller helt med gällande temperaturen; det är svalare i Östersund om man jämför med södra delar av Sverige.
Sen är jag nog lite ”färgad”. Jag har bott i Stockholm större delen av mitt liv och min fru är uppvuxen på Gotland så vi är bortskämda med varma somrar.
Är också av samma skrot och korn gällande chansa. Det var en chansning att flytta hit. Visst det var sjukt obehagligt att testa detta men helt klart värt det. Vi hade inställningen att testa, därför sålde vi aldrig lyan Sthlm - dvs vi hade en backup.
Att chansa och testa ger mig otroligt mycket i form av personlig utveckling, visst det kan gå åt helvete men då får jag väl göra nått åt det för att fixa till det smile

MTG
22 inlägg

peterski :

Det behöver kanske inte göras så dramatiskt, att flytta, vi flyttade till Järpen - (sambo och 2-åring) sa att det kan bli 1 år eller 10 år. Det blev 6 år, flyttade söderut med 2 barn. Vi ångrar inget - möjligen varje höst - här i Gbg - att vi flyttade tillbaka. (Det var ett tag sedan detta). Barna klarar att flytta - vi har flyttat runt en hel del. Det ger en massa intryck och erfarenhet som andra barn saknar. Vi fick vänner för livet som vi hälsar på när vi är uppe. Din fru kanske kan hänga på en sådan "testflytt" - 1 år eller 5 eller 10 eller......

Tack för att du delar med dig.
Jag tror tyvärr det är näst intill omöjligt att jag får med frugan.

MTG
22 inlägg

POGA_STHLM :

Välkommen upp!
Jag o min fru flyttade till Ösd för två år sedan för att komma närmare berg o allt vad det innebär. Det är en kompromiss, som jag ser det. Finns många städer med bättre skidåkning o många ggr hav i närheten, men ska man göra ett fegval o flytta från Sthlm närmare skidåkning o behålla karriär, kan Ösd. vara ett bra alt.
känner hittills att jag träffat rätt och får många bra skiddagar, skillnaden är ju att nu åker jag efter prognos. under vårvintern är d ofta bra åkning, men kallföreåkningen är inte lika ofta bra.
-ja, du må ha en romantisk bild över fjällvärlden o Ösd-borna. Jag blev förvånad över hur få som åker skidor, iaf utan lifthjälp. Att det är ett annat mindset, mindre materialistiskt osv, hör inte till en stad som Ösd, den är krassare än andra.?

Intressant att höra angående det materialistiska mindsetet, du tycker alltså det är värre i Östersund än Stockholm?

MTG
22 inlägg

clay :

Håller helt med gällande temperaturen; det är svalare i Östersund om man jämför med södra delar av Sverige.
Sen är jag nog lite ”färgad”. Jag har bott i Stockholm större delen av mitt liv och min fru är uppvuxen på Gotland så vi är bortskämda med varma somrar.
Är också av samma skrot och korn gällande chansa. Det var en chansning att flytta hit. Visst det var sjukt obehagligt att testa detta men helt klart värt det. Vi hade inställningen att testa, därför sålde vi aldrig lyan Sthlm - dvs vi hade en backup.
Att chansa och testa ger mig otroligt mycket i form av personlig utveckling, visst det kan gå åt helvete men då får jag väl göra nått åt det för att fixa till det smile

Att det är lite svalare kan nog vara skönt, värmen är ju oftast rätt jobbig på sommaren om man ska cykla MTB. Men det verkar vara långt ifrån 10 grader lägre om man kollar på prognoser från innan.
Ja, en chansning skulle det ju verkligen bli för min skull iom att det skulle bli skilsmässa, så det känns inte som ett lätt beslut...

POGA_STHLM
21 inlägg

MTG :

POGA_STHLM :

Välkommen upp!

Intressant att höra angående det materialistiska mindsetet, du tycker alltså det är värre i Östersund än Stockholm?

-Lite bubbelpåverkad igår, hyfsat sammanhållet iaf, men vet inte riktigt vad jag menade att det inte är mindre materialistiskt...?
-Jag trodde ju att alla Östersundare gillade fjällen, mer eller mindre, men så är det ju inte riktigt.?? Det är ett vanligt småstadslunk, skulle jag vilja påstå, men visst är det nära till natur och det finns många som vurmar för det. Många nyttjar naturen på olika sätt, via sport eller jakt, men då det är en liten stad möter man ju inte 50 cyklister på berget, eller stigen, vilket man kunde göra i Hellas. Färre utövare här, men säkert fler per capita, kanske är förklaringen till känslan ang mindsetet?
Hur som, staden har fler som flytttar in än ut och känns många ggr progressiv och det lobbas hårt för att den ska fortsätta växa.?

clay
56 inlägg

POGA_STHLM :

MTG :

POGA_STHLM :

Välkommen upp!

-Lite bubbelpåverkad igår, hyfsat sammanhållet iaf, men vet inte riktigt vad jag menade att det inte är mindre materialistiskt...?
-Jag trodde ju att alla Östersundare gillade fjällen, mer eller mindre, men så är det ju inte riktigt.?? Det är ett vanligt småstadslunk, skulle jag vilja påstå, men visst är det nära till natur och det finns många som vurmar för det. Många nyttjar naturen på olika sätt, via sport eller jakt, men då det är en liten stad möter man ju inte 50 cyklister på berget, eller stigen, vilket man kunde göra i Hellas. Färre utövare här, men säkert fler per capita, kanske är förklaringen till känslan ang mindsetet?
Hur som, staden har fler som flytttar in än ut och känns många ggr progressiv och det lobbas hårt för att den ska fortsätta växa.?

Håller med i att de är färre utövare än vad man tror. Hör man runt bland ur-jämtar så är det väldigt få som åker skidor. De gillar mest att fiska , jaga, köra skoter

POGA_STHLM
21 inlägg

Inom vilken branch jobbar du/kommer du ev söka jobb inom, om du flyttar upp?
Det behövs folk i många sektorer?

MTG
22 inlägg

POGA_STHLM :

Jag jobbar med oförstörande provning, så blir ju till att söka jobb på Kiwa eller Dekra om man flyttar upp.

clay
56 inlägg

POGA_STHLM :

@POGA_STHLM : vad jobbar du med?

perssse
22 inlägg
perssse 22 inlägg 4 mån sedan

MTG :

POGA_STHLM :

Jag jobbar med oförstörande provning, så blir ju till att söka jobb på Kiwa eller Dekra om man flyttar upp.

Är det endast ofp eller besiktigar du också?

POGA_STHLM
21 inlägg
POGA_STHLM 21 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad POGA_STHLM (4 mån sedan)

clay :

POGA_STHLM :

-Som ingenjör på Arkitekterna Krook & Tjäder AB, https://www.krooktjader.se/kontakt/ostersund

Vi söker folk!
Ingenjörer och erfaren arkitekt. Då det är svårt att rekrytera på orten, söker vi framförallt folk som lämnar storstan, eller som är hemvändare. Sprid det gärna:)

...och du Clay?

steglund
25 inlägg
steglund 25 inlägg 4 mån sedan

Ett par fundringar:
- Är hustrun insatt i planerna och konsekvenserna?
- Är inte frilufts- och framför allt alpinvärlden bland de mest materialistiska som finns?

MTG
22 inlägg

steglund :

Ett par fundringar:
- Är hustrun insatt i planerna och konsekvenserna?
- Är inte frilufts- och framför allt alpinvärlden bland de mest materialistiska som finns?

Ja, hon vet vad som gäller.

Prylar som ger en upplevelser kan jag dela ett intresse för. Men i Göteborg känns det som det är mer prylhets kring vem som har det finaste huset eller den dyraste bilen. Det har jag svårare att relatera till.

clay
56 inlägg

POGA_STHLM :

clay :

POGA_STHLM :

-Som ingenjör på Arkitekterna Krook & Tjäder AB, https://www.krooktjader.se/kontakt/ostersund

Vi söker folk!
Ingenjörer och erfaren arkitekt. Då det är svårt att rekrytera på orten, söker vi framförallt folk som lämnar storstan, eller som är hemvändare. Sprid det gärna:)

...och du Clay?

Jobbar som programmerare . Samma för oss, sjukt svårt att hitta folk

Mizze
104 inlägg
Mizze 104 inlägg 4 mån sedan

Jag känner igen funderingarna och situationen, been there, men jag lade om kursen söderut mot alperna med motiveringen att skidåkningen och cyklingen i Åre inte är i närheten av motsvarande i alperna, och det var ju det jag ville ha.

Skulle du kunna göra en säsong i Åretrakten? Typ kontraktsjobb eller liknande? Din fru måste inte följa med, flytten är inte definitiv och du kan ångra dig, men få samtidigt kontakter om du vill stanna kvar. Så gjorde jag (med undantaget att flytten blev rätt mycket längre än det ursprungligen var tänkt). Har du tänkt kring hur du vill att ditt liv ska se ut om tio år?

Prylhetsen beror lite på i vilket gäng du umgås- jag har träffat allt från locals som inte dömer och hävdar att om du kan åka, kan du åka oavsett vilka prylar du har (säkerhetsutrustning undantaget, den ska fungera felfritt) och motsatsen (vanligen inte locals, oftare turister/säsongare här nere) som kollar årsmodell på allt från skidstrumpor till goggles och lagg. Själv umgås jag företrädesvis i den förstnämnda kretsen. Samtidigt är skidåkning generellt en materialsport.

MTG
22 inlägg

perssse :

MTG :

POGA_STHLM :

Endast OFP. Jobbar du själv inom branschen? smile

perssse
22 inlägg
perssse 22 inlägg 4 mån sedan

MTG :

perssse :

MTG :

Endast OFP. Jobbar du själv inom branschen? smile

Ahokej! Vet inte hur det är söderut men är väl lugnare vintertid? Kanske går att testa en säsong?

Ja det gör jag, håller själv på med besiktningar.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook