Packning???

oiggi

Ny medlem
Packning???
Mitt tidigare inlägg här verkar ha försvunnit pga de tekniska problemen. Därför får jag väl ta det igen...

Jag ska åka till chamonix i januari och göra en säsong. Har aldrig tidigare varit i alperna och är därför lite oerfaren... Jag har en stor förmåga att alltid packa alldeles för mycket när jag reser, så för att begränsa antalet onödiga grejor tänkte jag fråga: Vad ska jag ta med (utöver skidutrustning)? Har läst lite i bummarrapporterna här men jag vill ha fler tips... Vad MÅSTE man ha med, vad är mindre viktigt, tokvarma eller tunna grejor (eller både och). Alla tips från erfarna säsongare är enormt välkomna!! Övriga tips rörande allt möjligt annat som kan vara bra att veta och tänka på vore också toppen!

Packning???
Bortsett från det uppenbara (skidor, pjäxor & stavar) vill jag rekommendera följande:
I klädväg:
Ta med skidkläder, underställ, tröjor etc för att kunna åka skidor i alla väder och temperaturer från -25 till +25. När det är nerpackat tar du fram eventuella andra jobbkläder (funderar du på att försöka få servitrisjobb är två par svarta byxor, några vita skjortor och ett par extremt bekväma svarta skor en bra idé). När detta är på plats i väskan brukar det inte vara så mycket plats över så då får man tänka till ordentligt vilka som är ens favoritkläder men några t-shirts/toppar, en snyggskjorta, jeans eller dylikt kan vara bra att ha. I stort sett alla som säsongar har begränsat med "vanliga" kläder, så att bara ha tre olika alternativ för party fungerar helt ok. Dessutom är det kul att kunna köpa något nytt på plats.
Bikini/baddräkt kan vara bra att ha också, man vet aldrig när det kan bli tillfälle till bad. Tar heller ingen större plats.

Övriga saker:
cd-skivor + spelare, några pocketböcker för snöstormsdagar när allt är stängt, beroende på boende en temugg, liten vattenkokare, tallrik + bestick och lite annat smått och gott för att kunna fixa enkel mat och frukost på rummet.

Och sist men inte minst - Silvertejp! Mycket bra att ha.

Hoppas att det hjälper dig lite.

/y

Packning???
Kom på en grej som man inte klarar sig utan om man e många på liten yta. Du måste ha ett shysst lååååångt snöre... Torkskåp finns nämligen som bekant inte i det lilla rum man bor i och stolar och dörrar fyller man snabbt upp. Nej det ända rätta är ett eget spindelnät att tvättlinor uppsatt i taket =)
Visserligen inte det snyggaste men väl så användbart.

Snödjup

Tillbaka
Topp