Nya vallarön.

Nya vallarön.
Hell no, man! Skaru ha ett belag som funkar nåra år...valla för 17!! Lägg oxå ny struktur (stenslipning) på vårvintern när snön är slush. Glöm inte att sommarvalla med fet valla. Rock on!

Nya vallarön.
Studien är dock utförd på längdskidor.....Helt andra förutsättningar råder ju för alpina skidor, men det var mycket intressant läsning. Tack för länken!

Nya vallarön.
Är det verkligen så stor skillnad på belagen och förutsättningarna mellan alpint och plattförs? Smuts förekommer väl i ungefär samma utsträckning i pisten som i längdspåret. Det handlar ju dock om betydligt högre hastigheter alpint, hur viktigt det nu är. Jag vet inte...

Skulle vara intressant att se hur två par skidor som åkts lika mycket men där det ena paret inte vallats ser ut och beter sig efter några vintrar.

Tyvärr verkar de flesta som uttalar sig i frågan grunda sina uppfattningar på tro och hörsägen snarare än verkliga fakta...

Jag har alltid varit hyggligt duktig på att valla mina skidor (cirka var fjärde åkdag) fram tills denna vintern. Nu har jag mer eller mindre skitit i det. Kan inte påstå att jag upplever någon större skillnad.
Med tanke på att vallan tränger ner så kort bit i belaget har jag svårt att tänka mig att det kan påverka hållbarheten speciellt mycket, men vad vet jag? Fram för mer forskning i ämnet!

Nya vallarön.
Intressant!

Det låter inte orimligt...och i stort glidvallas längd och alpina skidor på samma sätt. I tävlingssammanhang åker dock en längdåkare i allmänhet betydligt längre på en vallning (5-50 km) än en alpin åkare gör, vilket kan ha betydelse i sammanhanget. Men för oss "nöjesåkare" som tillbringar hela dagen (flera dagar) på en vallning borde förhållandena vara jämförbara.

Om jag uppfattat artikeln rätt är det i grunden fråga om att ett rent belag glider bättre än ett smutsigt och att ett vallat belag ger bättre fäste åt smuts än ett ovallat sicklat belag utan ojämnheter. Det är alltså inte frågan om att bara åka på skidorna dag efter dag utan att se till att belagen är rena och sicklade, vilket kan vara ett väl så omfattande jobb!

That´s all kids! / MM

Nya vallarön.
artikeln säger ju faktiskt inget om "uttorkning" av belagen... någon som egentligen vet hur illa det går åt belag som ligger torra en hel sommar?

Nya vallarön.
kom i håg att om du åker ovallat för länge och sedan ångrar dig och behöver lite vax, så kommer risken att du har brännt sönder belaget ( is och hård snö skapar så´n friktion att belaget förstörs ) och kan ej åtgärda detta. waste of lagg....

Nya vallarön.
Ja, vad ska man säga?
Ni som inte tycker det är viktigt att valla, prova en vinter utan .
Resultat:
belaget torkar och blir mycket ömtåligt. Kör du på en sten ,rivs med största sannolikhet belaget sönder.
Om du istället hade vallat ,behåller belaget sin elasticitet och klara sig med förhoppningsvis bara en repa.

Skidorna/brädan blir trögsvängda och oroliga. I puder kommer snö att fastna under och bromsa ner skidan så¨att den inte flyter upp. Den blir svåråkt.

För att uppnå ett optimalt glid och få ett hållbart belag bör du valla var 3:e dag.
När du byglat in grundvallan så sicklar du och borstar bort överflödig valla. Vallan ska inte ligga som ett skikt på belaget utan finnas i porerna i belaget.
Vill du ha riktigt bra glid taoppar du med lämlig flourvalla.

Märker du att belaget börjar vitna vid kanterna , prova först att borsta med en brons/mässingsborste. det brukar hjälpa. Om inte är det dags att slipa belaget.

Det är inte för inte speedskiåkare vallar nya skidor 50-100 ggr innan de åker på dem.

Nya vallarön.
Stämmer det verkligen att belaget torkar ut? Jag menar, jämför med detta citat som jag saxat ur extremartikeln här på Freeride:
- Det finns inga porer i belag. Att valla en skida kan liknas vid att hälla socker i kaffet. Efter x antal bitar landar allt socker på botten eftersom sockret bara kan lösa sig till en viss grad i kaffet. Enligt den ledande belagtillverkaren Petex kan ett standardbelag bara absorbera 1,3 mg valla per kvadratcentimeter belag. Det innebär i praktiken cirka 2 gram valla på en normal skida. Då är det inte tal om att vallan tränger igenom belaget. Om vallan skulle tränga igenom belaget och nå limfogen skulle förresten belaget lossna ganska fort från skidan, manar Patrik Söderlund.

Nya vallarön.
Det låter väldigt elakt mot skidorna att inte valla, men visst, ibland undrar jag om slitet betalar sig.
Mina skidor ser förjävliga ut nu och ska "rekondas" först, men jag kommer garanterat slänga på ett lager valla innan sommarförvaringen.

Just att de torkar ut är väl den viktigaste punkten, det brukar de flesta tjata om.
Sedan sa ju MM att de kan vara minst lika mödosamt att hålla belagen rena, så jag ser egentligen ingen anledning att helt slut valla.

(Man kanske ska satsa på teknisk fysik med materialvetenskap som utbildning och fördjupa sig i ämnet... ;))

//Dr. Snow

Nya vallarön.
jag kan lägga in lite egna erfarenheter mina skidor "vallas" en gång per år det är när de ska sommarförvaras de torkar inte inte ut och har riktigt bra glid hela säsongen.. dessutom mår de väldigt bra! (Kan ju annars vara för att K2 och rossignol gör så enormt bra skidor ;) )
Sen måste jag lägga in ett fint citat av en lumpen polare som hade haft sina skidor i 4 år och åker väldigt ofta. "VA?! måste man valla alpinskidor?!" hans skidor är visst inte ännu vallade dvs 5 år sen senast. bra glid och inga tecken på att belagen har torkat..
Mina snowboard vänner märks det dock väldigt ofta när de inte vallat sina snowboard.

DOck tror jag tävlingsåkare har användning av valla..

Nya vallarön.
Någon som VET (inte tror) hur djupt ner vallan tränger i belaget?
Någon som VET (inte tror) hur djupt ner ett belag blir "bränt" om man åker ovallat?
Ett "bränt" belag - hur ser det ut, och påverkar det åkningen märkbart?
Om man verkligen kan bränna ett belag borde väl de allra flesta åka runt med brända belag?

"Skidorna/brädan blir trögsvängda och oroliga. I puder kommer snö att fastna under och bromsa ner skidan så¨att den inte flyter upp. Den blir svåråkt."
Synd man hade lite dåligt vallat puderdagarna i vintras, då hade skidorna kanske inte varit så oroliga och svåråkta...

Nya vallarön.
Lite mer personliga erfarenheter:

Jag har haft mina Völkl-skidor i två säsonger nu. Inför sommaren mellan första och andra säsongen gjorde jag ingenting med dem. Belaget stod alltså och torkade ut fullständigt under hela sommaren och borde alltså vara helt förstört nu. Jag fuskade visserligen lite och hade säsongspremiär redan i augusti men skidorna stod oanvända i nästan fyra månader. Jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad i glid eller skidornas beteende i övrigt mellan första och andra säsongen. Säsong två (dvs denna) har jag varit lite duktigare och vallat lite oftare (en gång i månaden eller nåt i den stilen). Jag tycker det märks att glidet blir bättre i nån/några dagar efter att jag vallat men det är ingen enorm skillnad.

Efter närkontakt med lite sten och annat bråte förra säsongen är två av stålkanterna rätt böjda så jag har numera en höger- och en vänsterskida (ej att förväxlas med dalskida och bergskida). Efter att jag åkt så hela denna säsongen (nånstans i stil med 50 dagar) tycker jag att det rimligen borde finnas tendenser till att belaget blivit bränt längs med de två kvarvarande stålkanterna som tvingats utstå mången högfartssväng på skär. Jag har tittat, känt och klämt men här finns inte ett spår av skillnader. Belaget där verkar även absorbera vallan lika bra som resten av belaget.

Edit: Jag ska kanske lägga till att jag är långtifrån nån proffs-vallare som fipplar med borstar för att få schysst struktur eller liknande.

Edit igen: Visst ja, min vana trogen har jag hittat en del sten denna säsongen också. Kan inte påstå att jag märkt att belaget rivits sönder som JGZ skriver. Samma sak med påståendet att skidorna fastnar i puder och inte flyter. Vad menar du? Skidorna jag har på bilden i min profil var inte vallade på en månad när den togs och då fanns inga tendenser till att de dök eller fastnade i lössnön.

Nya vallarön.
I likhet med detta har jag hört att det nu finns mtb-hjul som inte går sönder eller slutar snurra när man får punktering eller bara för lite luft, skönt, jag e så jävla less på att pumpa däcken. Har inte gjort det på flera somrar f ö. Funkar ju hur bra som helst.

M v h

// Pork

Nya vallarön.
Äh kom igen, bättre kan ni vallningsförespråkare!
Här har ju bajsmatte refererat till en vetenskaplig undersökning som pekar mot att vallningen inte är så väsentlig som många trott. Så alla ni som säger att det är viktigt och bra att valla, var finns undersökningarna som stöder er tes?
Jag vill se en mer systematisk genomgång av vallningens fördelar, inte någons personliga övertygelse eller hokus-pokus som speedski-åkarna verkar hålla på med (kom igen, valla 50-100ggr?!?)

Nya vallarön.
Jag märker stor skillnad på riktiig våt grovkorning snö och när det är riktigt kallt. Då behöver man valla för att få fart.

Nya vallarön.
Ok, då ska jag försöka mig på att reda ut lite saker och ting. Denna studie som har utförts om att vallning i det närmsta är obetydlig, är ju i första hand riktad mot längdåkare. Den är ju ändå framtagen genom experiment på längdskidor. Att det finns skillnader mellan längd och alpint förstår nog alla här på forumet.
Om jag har förstått undersökningen rätt, handlar det om att en vallad skida samlar på sig mer smuts än vad en ovallad skida med RENT belag gör. Hur ska man då rengöra ett alpint belag när det väl blivit smutsigt? Enligt artikeln räcker det med att sickla med en stålsickel. Funkar säkert på längdskidor. Men på alpint? Visst, kanske de första gångerna. Jag tippar på att skidan ganska snart skulle bli konkav p.g.a stålkanter är betydligt mer svårsicklade än vad belag är. En konkav skida funkar betydligt mycket sämre rent åkmässigt. Man kanske kan göra rent belaget med exempelvis vallaväck eller dylikt, men jag tror att det inte direkt ökar glidegenskaperna i belaget. ASlltså får man valla ur smutsen som alla servicemän gör. Det blir alltså svårt att hålla belaget rent, utan att förstöra de bra egenskaperna.

Vad gäller brända belag, så är det ganska svårt att bränna ett par skidor. Vad som kan ställa till det är om underlaget är balkat, eller som underlaget kan vara nu. Mycket varma dagar och kalla nätter. Man får en stenhård manchester på morgonen som kan vara hemskt skadligt för belaget. Vad är det då som händer? Jo, den stora friktion som bildas gör att belaget helt enkelt smälter ärmast stålkanterna. Belaget liksom gröps ur och bildar en minimal "ränna" llängsmed stålkanterna. Detta resulterar i att skidorna beter sig som ett par med mycket råägg. Eller nästan som att de är konkava. Om skidorna bräns el. ej har snarare med hur hårt belag man har, än hur bra man har vallat, eller vilken valla man har använt för dagen.

Det var det. Jag har säkert glömt att skriva något, men nu ska kjag ut i solen!

Rock på

Nya vallarön.
Pork: Naturligtvis vore det bättre om jag var en duktig och skötsam pojk och höll ordning på mina skidor och vallade dem inför varje gång det ska ut och åkas. Om jag var ännu mer skötsam skulle jag dessutom städa min lägenhet varje vecka, tvätta bilen lite oftare och stryka mina t-shirts. Nu tycker jag att jag överlever rätt bra även utan att göra det och samma sak gäller vallning av mina skidor. Arbetsinsatsen som krävs uppväger helt enkelt inte det jag får tillbaka. Andra människor med andra behov (exempelvis port-åkare) lägger mer vikt vid det eftersom det i deras fall betyder väldigt mycket mer.

Det jag främst vänder mig mot är de som hävdar att ett par skidor som används av en vanlig Svensson blir i princip obrukbara om man inte vallar varje vecka under vintern, fixar struktur i belaget och sen förvarar skidorna väl-vallade i ett mörkt förråd med reglerad temperatur och luftfuktighet.

Jag lyfter på hatten och tackar stereoskida för ett mycket informativt inlägg om belags-bränning.

PS: Däremot tvingas jag erkänna att jag pumpar däcken både på MTB:n och racern i stort sett inför varje långtur. Så det finns kanske en liten strimma hopp om att det blir nån ordning på mig ändå...

Nya vallarön.
Vallan tränger inte djupt in i belaget utan lägger sig i de microskopiska "porer" som finns i ytskitet.
Det är helt riktigt att det är mycket lite valla som finns kvar när man sicklat, borstat och polerat.
vallans funktion är den att när skidan glider bildas friktion som gör att vallan "sipprar*" ut och tar bort ytspänningen mot vattnet/snön.
Hur skidan /brädan går i snön beror till stor del vilken struktur det är på belaget. kallt fin struktur- varmt grov struktur.
Detta för att inte skidan ska "sugas" fast mot snön.
Ni som inte märker någon skillnad om det är vallat eller inte eller ni som får sämre glid med valla än utan har antagligen inte lyckats så bra med vallningen.
Man kan göra ett enkelt glidprov. Prova en ovallad skida genom att bara glida iväg där det är flackt.
Ta sedan en bra vallad skida och gör samma sak.
Stämmer allt blir det en stor skillnad.
Men visst , vill man inte så behöver man inte valla.

Nya vallarön.
Om man läser artikel noggrannt framgår det att Leonid Kuzmin, som är en mycket duktig och erfaren vallningsexpert, inte påstår att ett par ovallade skidor glider bättre än ett par vallade initialt. Vad han säger är att de vallade samlar mer smuts än de ovallade så att de ovallade efter en bit åkning glider bättre än de vallade. Hur lång denna sträcka är tycks variera.

Detta torde innebära att om det är så att denna teori stämmer även i praktiken kommer det även i framtiden at vara viktigt att valla alpina skidor inför tävling eftersom de sannolikt glider bättre än ett par ovallade under den förhållandevis (jmfr. längdåkning) korta sträcka det är fråga om.

Vad var och en kan konstatera är att effekten av en bra vallning snabbt avtar ... ett par nyvallade skidor som glider fantastiskt inledningsvis har i vissa fall redan efter några åk märkbart minskat glid...

Avslutningsvis vill jag kommentera Extremartikeln som citeras en bit upp. Det som skrivs innehåller en logisk kullerbytta. Om det nu verkligen är så att belaget inte har några "porer" skulle det ju inte ta upp någon valla överhuvudtaget, inte ens de 2 gram som anges!

That´s all kids! / MM

Nya vallarön.
Måste dock säga att det är fantastiskt att en människa orkar gå till jobbet varje dag i två år för att hur ett par skidor glider...

Nya vallarön.
Joye: jag skrev att AVHANDLINGEN kommer i januari, inte att det var någon nyhet vad han kommit på... Det är ju så det funkar, ingen bryr sig tills du har tillräckligt mkt forskning och framsteg, och nu kommer alltså avhandlingen, en skrivelse, papper med text...!

Nya vallarön.
A.k.a FAKTA. Å andra sidan måste man ju vänta och se om andra forskare håller med eller tycker att han pratar goja. Intressant ska det iaf bli.

Nya vallarön.
Jag kan i princip inget alls om belag och valla o sånt, men jag måste ställa denna frågan:

Skidor har funnits jävligt länge, och man har väll då troligtvis hållt på med fenomenet valla nästan lika länge? Dagens skidor är ju förbannat mer tekniskt avancerade än va skidor tidigare varit. Torde det inte då vara möjligt att belagen också har utvecklats som bara den? Och därför torde ett par ovallade skidor från i år kunna glida ifrån ett par nyvallade från säg 80-talet? Eller står utvecklingen på belagssidan och stampar? Det kan väll inte vara så att ett par skidor köpta i år ens nästan skulle behöva vallas var 3e dag om man åker me dem under en säsong???

Tycker vallateorier mest bygger på "så har vi alltid gjort, enda sedan min farfars-farfars-farfars-far bla bla bla"

Jag kan helt enkelt inte tänka mig att valla skulle spela sån sjuk roll på ett par skidor år 2005.

Svar/åsikter på min fråga?

Nya vallarön.
Hmm varför valla?? Köp nya skidor efter fabriksvallan är slut :P

Nej ja brukar inte valla så mycket och det funkar för mig iaf...

Nya vallarön.
Jag vill börja me o säga stt jag inte är någon valla guru därför har jag lite olika frågor jag skulle vilja ha bekräftat.

När man vallar med parafin är det väll inte själva parafinet man vill åt? utan fättet belaget binder?

De olika temperaturanvisningarna på parafin är väll fryspunkt för "fättet"?

Tillbaka
Topp