Eftersom jag av missade den egentliga frågeställningen av Noljas ovan tar jag och ger mig på ett inlägg till...
Noljas: "Gäller problemet med de bakre skruvarna samtliga årsmodeller av S914? Vet du om S912ti, S916 (fjolårets 916) och S916 s-lab (årets 916) har samma problem?"
Alla 9.14 har samma konstruktion på bakdelen. 9.12 är snarlik i bygget, men är snäppet sämre när det gäller styvhet iom att bakdelen är byggd i plast för att minska vikten. Där finns det en tidig variant som inte hade tillägget Ti som är något tyngre, men den är ändå i stort sett samma.
S916 är totalt annorlunda konstruerad och det gäller alla utgåvor. Den är mycket kraftigare i bakdelen. Framdelen är i stort sett samma som 9.14 fast med mer metall, men bakdelen är helt annorlunda som sagt. Här går skruvarna genom metallbyglar istället för plast och bakdelen har skruvjustering istället för snäpp som jag nämnde ovan. Hade det funnits en snällare och något lättare 14-variant av den bindningen hade man aldrig behövt fundera på bindningsval mer.
Det är lite väl hårt att säga att de bakre skruvarna på 9.14 orsakar problem. Det fungerar utmärkt och jag har inte hört något om några hållbarhetsproblem heller så länge man monterar med mall. Däremot blir det teoretiskt en sämre prestanda iom att vridstyvheten i länken mellan pjäxa och skida är sämre. Om man sedan märker det när man åker eller inte låter jag vara osagt. Men vridstyvhet i bindningar gör större skillnad än vad många tror. Isgrepp, kvickhet och åklädje försämras väldigt snabbt om man har några oprecisa länkar på vägen ner. Som exempel kan jag ju nämna tex freeridebindningen Naxo i dess första utgåva (har inte testat de senare, kan vara bättre). Sällan har en bindning lyckats förändra en skidas goda pistegenskaper till det sämre på ett så markant sätt. Testar man på plant underlag att kanta pjäxan märker man att det krävs en lutning på ca 10 grader av pjäxan innan skidans kant lyfts från golvet. I pist gör det att känslan blir oprecis och grepplöst. I fallet med 9.14/9.12 är det inte ens i närheten av dom proportionerna, men man känner ändå skillnad på responsen i kantningen om man byter mellan en 9.14/9.12 och en 9.16 eller 997Eq. Med 9.16 får man å andra sidan en trögare skida i svängväxling pga den ökade vikten så det är ju en avvägning och en fråga om tycke.
Om man borrar på frihand och får hålen lite snett (ska man ju inte göra, men nog är det lätt hänt när man är snål och har lite bråttom) märker man däremot att 9.14:s bakdels undre del är riktigt underligt konstruerad. Den i sammanhanget stabila metallplatta som den glidande bakdelen sitter i är helt friflytande vid det bakre skruvparet. Det krävs inte speciellt mkt kraft för att vränga ur metallskenan ur plasthållaren. Antagligen är det pga att man vill ha en rörlighet där som gör att skidans flex inte påverkas mer än nödvändigt.
Notervärt och intressant är att Salomon numera i sin butiks-top-of-the-line 9.14 använder en bakdelskonstruktion som tidigare användes på budgetbindningar. Antagligen har dom gjort bedömningen att prestandaförlusten inte är tillräckligt stor för att motivera en dyrare tillverkning. Nu är bottenplattan lika på i stort sett alla butiksbindningar och därmed hålls kostnaderna nere för produktionen av plastdetaljerna.
Nu svävade jag visst iväg lite... men du kanske kan leta fram lite nyttig info, Noljas.
________
Staffmeister> Jag skulle rakt av säga att 9.14 är ett klart bättre val än Marker 1200 Free, trots ovanstående lätt negativa kritik av 9.14. Markers 1200 har din från 3-12 och är mycket plastig i bygget. För min del är det inte och kommer inte med nuvarande modellsortiment att bli aktuellt med Marker. För att Markers ska kännas säkra för mig krävs en racebindning med höga DIN. Sätter jag bindningen på 10 som jag normalt gör får jag ofelbart ett par tjuvsläpp om dagen. Det är avprovat alldeles för många gånger med hyrskidor och liknande. Många kompisar har samma erfarenheter och har numera bytt från Marker. En vän körde helt sönder just en 1200 förra luciahelgen och kunde inte använda den skidan mer under helgen. Givetvis är racebindningarna bättre, men för min del känns det inte bra att åka runt med kanske DIN 14 bara för att undvika tjuvsläpp vid snabba slag i hög hastighet. Ramlar man då i låg fart är det ändå fjädern inställd på 14 och vid långsamma vridfall är risken för knäskador överhängande.
Ett av mina favoritcitat från Tetons forum är:
"All Markers suck!"
Det kan låta hårt, men det är många, många som delar den uppfattningen.