Finns det inga riktiga friåkare i Åre?

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Efter några dagars intensivare åkning, som är naturligt så här efter snöfall kan jag bara lugnt konstatera att någon puderhets inte existerar i Åre.

Dag efter dag, sluttning efter sluttning, linje efter linje har åkts utan någon nämnvärd konkurens. Inte för att jag är ledsen för det men man blir ju trots allt lite brydd. Var är alla friåkare som tjatar så på forumet om att det inte finns någon snö, att det inte blir någon rikigt vinter, etc nu när snön kom och det har bjudits på riktig bra åkning ända från drivan på Getvalen till skogen vid Ullådalen?

Dagens skidåkare hänger hellre på Freeride än rippar åk i verkligheten. Var det likadant innan internet slog sina klor i Åres extremåkare?

Förmodligen har alla riktiga storbergsåkare tröttnat och dragit till Can, USA eller nått ställe i alperna som har snö.

jo, dt finns sk. friåkare i Åre, dom var troligen på haijk - når du rumlae runt på långsvängen *L* Visst finns det frïåkare, men tyvärr finns det allt för lite offpist på skistars sida av Årefjällen. Kanske det blir ändring på det inför 2007??

De som klagar mest kommer antagligen upp vecka nio... sen om de representerar friåkarna är upp till var och en...

Många av dem som aktivt skriver på freeride är kids som hänger i parken och inte känner till bergreppet offpist
från annat än tidningar. (Notera att jag inte klagar på något sätt utan endast upplyser)

Vi väntar på att skutan ska öppna, åker i tege eller kanske har för mycket i skolan för tillfället.
Eller så sysslar vi med lite hederlig gubbjibb i bräcke som för en gångs skull är mycket fint.

Nej, det finns nog bara piratkopierade friåkare i Åre..

" Förmodligen har alla riktiga storbergsåkare tröttnat och dragit till Can, USA eller nått ställe i alperna som har snö." - mac-O

ööööh vaddå? så riktiga storbergsåkare skulle varit i Åre från början? När blev Åre ett stort berg? Kan det vara så att Åre lider lite av Stockholms-fenomenet? :D

Centralbyrakraten:

Självklart finns det inga skidåkare på freeride, själv har jag endast spelat "skiifree" till min 486:a..faan vad jag saknar den..suck det var bättre förr....jag gillar speciellt tiden innan internet, speciellt med att gå till posten att betala räkningar..faan då kom man ju i alla fall ut och träffade lite fölk!

Själv gav jag upp vintern i november och drog till simhallen istället. Faan alltså ett par kalla i ångbastun går inte av för hackor. (akta er för Jarmo med nyllet bara, han tycker inte om att man intar lite manlig dryck just där) Förövrigt kan jag berätta att jag satte min första "Switch 1080 pung-grab" i den stora rutschebanan i veckan som gått. För er som är extra nyfikna kan jag också tala om att man kan vänta exakt 12.3 sekunder om man ska hinna ikapp badbyxorna innan man landar i bassängen. (självklart har jag ett par billabong)

det är sant centralenbyrån,
Jag har precis börjat åka skidor och tycker de e kul med framförallt, röda backar! *L* svarta utförsbackar ska ja pröva när jag känner att backarna är mogen för mina kunskaper..
Men! ja anser mig ändå vara en av dom bättre skidåkarna i Åre fjällen - då jag fixar det mesta av trix i en härligt pistad utförsbacke - en grej som e kul är blanda annat att snurra runt och åka baklänges - ett trick som du borde testa en dag.

lycka till med skidåkningen, men framförallt dina glada dagar som afterskibum.

Nej fernet är bara till för avdankade Barstars - jag lever gärna ett liv bland hot-shots och varma öl, men visst, jag kan nog ännu idag dricka en afterskibum under bordet *L*
Ps! låt ikke stjärnorna förvirra dig under ett seriöst spritmöte

Märkligt vad folk ska vara duktiga på att kritisera och förolämpa varandra här inne.

det är bara för att vi är extrema människor som valt skidäkning som en behaglig livsstil.
vi är inte dryga - det är bara en del av livsstilen inom afterskibummar livet - take it or lämna it
Hoppas du har förståelse för ett sånt här liv!

Jag har förståelse för att man lämnar allt och ger sig hän åt skidåkning. Vad som däremot är ofattbart är att man måste ha en sån tuff attityd mot allt och alla, en attityd som egentligen bara ter sig barnslig vid närmare eftertanke.

åker så ofta man har tid...jobbar dock varje dag så de är rätt drygt (inte för att jag kallar mig avancerad friåkare precis men jag åker gärna och brant i snö av mjukare slag ;) )

Visst är det konstigt att fler och fler flyttar från Åre !!!!????!!!! Söker man seriösa skidåkare på södra sidan av polcirkeln i Sverige så få man nog leta i andra delar av Jämtland......(Härjedalen)......! Peace //Rickard

Hallå!!!! Vem sa det där?!

Är det inte mannen som numera försöker åka stora åk i Stockholm? Du är redan diskad!

Jag hade planer på att vi skulle dra på med långa ettor efter monoskidorna utför de härjedalska sluttningarna och sedan sippa på kalla öl, MEN vad läser jag då på din profil? Jo, rökhuset är nerlagt och du har slutat att åka skidor.

Vecka 13 är jag i dina gamla hemtrakter och åker om du är i närheten då.

Dom har tur i Åre just nu - dumpat i helgen o en del sol o vindstilla enligt sägen,
ânnu bättre har dom det i Huså och the Real Shit på the North side av Åre skutan - en lite bortglömd pärla - där man får känslan av att vara på ett berg.

besök gärna Göran i Huså o stöd eldsjälarna för ett fritt skidberg med riktiga skidåkare, Där har dom också världens skönaste fester på Gruvbackens Krog!!!

Evilpro, man måste säga att hela Skutan verkar vara en bortglömd pärla.

I helgen kunde det faktiskt upplevas en liten puderhets i Tväråvalvet innan gondolen öppnades. Det var jag och ett gäng med friåkare i 6-7 års åldern med tillhörande föräldrar som åkte upp all snö. Inte heller var konkurrensen större i Östra ravin förräns sent på eftermiddagen.

Var de äldre friåkarna var den dagen har jag ingen aning om. Det ryktas om att i alla fall några lyckades kräkas till lunch och sedan snabbt nyktra till och ta sig upp på fjället. Efter mycket om och men blev de stora åken spårade den dagen.

Det är bara att inse, några riktiga friåkare finns inte i Åre för tillfället (förutom de i åldern 6-7 år. Stort tack för den skidglädje ni ungar bjöd på i helgen!!!).

Det finns inga bevis idagsläget att det finns dyrkare av puder i Åre - men gärna ett Stort gäng av afterskibummare i 20-årsåldern.
Jag känner till dock ett litet men intensivt gäng som mer än gärna lägger ett par svängar här o där.
kanske på ställen som ikke är så lätt att finna eller nåt, va vet jag - är numera en avdankad skidåkare med 2 st. dagar i backen men ca. 20 st. i elljusspåret *L*
the dator med massor av jobb tar all extra tid som man hadde för några år sen.
Men! håller på att förverkliga en liten dröm i dagsläget. kolla www.kanisactioncenter.se se också på www.freeridehub.se under "bikespot" Älvsbyn.
Ett annat skönt projekt vi har är www.evilproduction.com
Så Kanske en dag........ finns det tid att resa till ett soligt och snörikt land i fjärran *L*

jag är en låssasfreerider och tycker att det är festligt att studsa som en fåne mellan RR och SL å ovanför valvet=) posta gärna PM till mej när det är dax för baksidan så hakar jag på och skämmer ut mej lite;-)

Tillbaka
Topp