skippa liftkortet

makafone

Ny medlem
skippa liftkortet
Nån här som vet vad som händer om man blir ertappad i backen/liften, utan liftkort?
Får man böter eller blir man bara avvisad från liftanlägningen?

skippa liftkortet
Det beror på vad du gör i backen, om du har tappat det, eller vad du nu har gjort. Och om det blir böter så är det helt klart beroende på vilket ställe om du blir fast på.

skippa liftkortet
får man inte åka i backar utan att ha liftkort? Jag menar, om man bara vill hoppa lite ska man väl inte behöva betala liftkort om man inte använder liften

skippa liftkortet
tror inte de kräver liftkort av folk som inte åker lift heller det är nog mer om du åker lift utan att ha liftkort böter och annat delas ut

skippa liftkortet
Köper man liftkort så köper man rättigheten att:
1. Nyttja liften.
2. Åka i backen.

Backen måste pistas, och då behövs pistmaskiner, personal och ev. snökanoner. Sånt kostar pengar och sånt får man betala för.

Om man ertappas utan liftkort i sverige så kan det sluta med 1500kr i böter, men oftast nöjer sig liftskötaren med en rejäl utskällning.
Konfiskering av utrustning är inte tillåtet, eftersom det är en privat egendom. Faktum är att konfiskering av liftkort är förbjuden, makulering är dock tillåtet. (Inom SLAO)

Eder betvingande vägvisare och favoritliftskötare - Nojlas

skippa liftkortet
men vadå? får man inte gå upp utan liftkort äns?

att de kostar att sköta pisterna fattar jag lätt men vadå de är fan mycket skönare att ta en lift än att gå upp och av den anledningen köper jag liftkort...
men vill man gå upp ska de väl inte behöva kosta något?

skippa liftkortet
Det är inte tillåtet för liftanläggningarna att ta dela ut böter.

Dessutom.. Klart att de kan säga att du inte får gå upp och sen åka. Det kostar ju rätt mycket att fixa pisterna också.

skippa liftkortet
Det kan inte vara förbjudet att gå upp och åka ner. Man får gå/åka på andras tomter ifall man inte går för nära byggnader. (Oftast finns det inga hus i backarna.) Det måste vara lika tillåtet som att traska i vilken skog som helst. Vad skulle skidcentret ha för anlädning att slänga bort en? Att gå/åka på annans mark är inte förbjudet så länge det inte är ett motordrivet fordon. Det är upp till markägaren om han/hon/den bygger en skidbacke där. Själv skulle jag aldrig orka gå mer än 2-3 gånger upp ifall det går en lift bredvid.
Ifall man skippar liftkortet i liften är det ju en annan sak. Men ifall man inte gör det ofta gör det ju inget eftersom liften ändå är igång. Skulle själv inte göra det heller mer än 2-3 åk. Det är ändå garanterat olagligt ifall man inte hittar något kryphål i lagen. (T.ex. att i misstag hamna i liften eller bli tvingad till liften på dödshot.)

skippa liftkortet
Tips.

Åk dit & åk en dag med liftkort, bli polare med liftsnubbarna & kom tillbaks dagen efter & planka bekläm er över hur jävla dyrt det är. Har funkat innan.

skippa liftkortet
Detta är reglerna: bara polis och väktare kan be om att få se ditt liftkort (idkort osv). Det är bara dessa som kan ge dig böter. Men, blir du ertappad så kommer du troligen bli stoppad om du försöker igen.

skippa liftkortet
Dum fråga.
Kõp hudar å traska 1000 fallhõjd, då kõr du ett åk per dag. Sparar pengar och får grymt flås. Efter en sãsong kanske du kan gå 1500 fallhõjd.

skippa liftkortet
vad jag hört från mina kompisar är det dödsstraff. så jag har alltid liftkort.

skippa liftkortet
hmm..ganska olika svar. känner folk som bara vandrar upp hela dagarna... frågan är igentligen vad dom gör med en vid en kontroll (råkat ut för en en gång) som dom brukar stå längst uppe i liften och hugga en när man går av. (ganska svårt att neka till att man åkt i liften)

skippa liftkortet
jag å en polare tog en tur från åre centrum upp till skuttoppen förra säsongen vi träffa massa liftarbetare och dylikt på vägen de skratta bara åt oss och önskade oss lyckatill dock var man lite slut efteråt och önskade att man bara var en jibber som kunde sitta i pipen i vit läderbeklädnad och säga yeah yo hela dagarna... :D

skippa liftkortet
Nej, Korvkoskar. Du får inte ränna omkring hursomhelst på folks tomter!!

Har för mig att allemansrätten enbart gäller om marken ej är inhägnad eller på annat sätt "brukad".
Pistade backar borde i allra högsta grad gå under "bruksbeteckningen". -Rätta mig om jag har fel?

/Skidåkare och nu även kvasi jurist.

skippa liftkortet
om du åker utan liftkort och du skulle göra illa dej eller någon annan så har inte anläggningen nått ansvar... och
det kan kosta dej mycket peng... om alla som åker i parken inte skulle betala liftkort så blir det ju igen park...
så tänck på den...

skippa liftkortet
Planka är kung? Nja skulle inte tro det, tänk om alla skulle tänka som du, då hade vi snart inga backar att åka i, bara massa igenvuxen skog på dom platser som tidigare var skidbackar.

Har Ni inte råd, stanna då hemma med morsan och lipa.

skippa liftkortet
Om man gör det diskret så att ingen märker så är det väl lugnt... Kanske är lite jobbigt att ta sig förbi liftkortsautomaterna (långt ord...) diskret med hela sin (ut)rustning men om det inte finns några spärrar (betydligt kortare ord...) så skulle det ju kunna gå. Har vart på ett sånt ställe med kortet i fickan varje gång och det är ingen som har kollat. Och om man inte har nått kort och dom kollar så är det ju bara att säga att man har tappat det. Då kan dom ju inte säga så mycket... Ett annat tips för att hålla utgifterna nere är ju t.ex att köpa ungdomskort eller om man är riktigt barnslig så kan man kanske gå in som barn... Lycka till!

skippa liftkortet
har gjort det några gånger fast det har bara varit i två timmar typ men dom kollar inte så ofta men ifall dom kommer på dig så får du nog inte åka mer den dagen

skippa liftkortet
GODman sa:
Detta är reglerna: bara polis och väktare kan be om att få se ditt liftkort (idkort osv). Det är bara dessa som kan ge dig böter. Men, blir du ertappad så kommer du troligen bli stoppad om du försöker igen.
Men de där SLAO-gubbarna då? Har de rätt att kontrollera dig och ge dig böter? Har sett dem då de stoppade nästan alla när vi kom upp med liften, men jag lyckades smita förbi :)

Tillbaka
Topp