Alla säkerhetshöjande gadgets är naturligtvis bra.
Men dom får naturligtvis inte minska den enskildes respekt för farorna. Det är ju litet skrämmande att det skrivs här "att använda när man är i lavinfarligt område"
Det borde ju inte vara så man tänker.
Huruvida någon överlevt en lavin under denna vinters stora antal olyckor med hjälp av en Avalung har jag inte koll på.
Men i minst 2 olyckor där gruppledaren (bergsguide) varit inblandad i olyckor med dödlig utgång har guiden klarat sej med en ABS rygga. PGA att dom flutit ovanpå och haft turen att inte slå emot något hårt.
I en lavin är ju snön inte mjuk och go. Snön omvandlas blixtsnabbt i raset till konsistensen av halvbrunnen betong. Grejen är ju att är man i skiten är chanserna mycket små att överleva.
Den som flyter ovanpå har mycket större chans.
Att hålla kvar ett munstycke i munnen under ett ras som kan beskrivas som, citat från en som klarat sej, är som att ligga i en torktumlare tillsammans med sten är nog inte särskilt troligt.
Alla laviner är ju naturligtvis olika. Men ta en värdelös plastspade, som dom flesta har, och försök att gräva i en gammal lavin så blir det klart som korvspad att ligger man därunder är utsikterna inte stora att överleva.
Jag och mina kompisar var för några år sedan med och grävde i en lavin där 5 personer dragits med. Första offret lokaliserades efter endast några minuter, redan efter så kort tid var snön näst intill ogrävbar med våra skräpspadar. Eftersom offret låg endast en halvmeter under fick vi upp personen blixtsnabbt. Tyvärr utom räddning.
Av dom övriga i raset som låg inom ett stort område klarade sej 1 men med ganska svåra inre skador. Och det för att hon låg ytligt bland buskar som hade stannat henne. Och hon fick luft , fast satt helt fast med huvudet nedåt och kunde inte ta sej loss själv. Detta har hon berättat själv i efterhand, hon grövdes loss av andra personer.
Ingen av dessa offer hade klarat sej med en Avalung. Ingen hade snö i munnen, alla var ihjälslagna. Alla hade dött av yttre våld. Lavinen gick delvis bland träd.
För några år sedan var beep spade sond inte särskilt förekommande, Idag sitter det på dom allra flesta som åker utanför. Offpiståkare utan anses korkade.
Jag är helt övertygad om att det inom några få år sitter en ABS rygga på ganska många. Det finns redan bergsguider i Alperna som tillhandahåller eller förmedlar hyra till sina kunder och det kommer att leda till en spridning.
Klart kostar det pengar. Men många lägger ner tusentals kr bara för att ha "rätt " utrustning i övrigt.
Men innan ni inversterar se över den utrustning ni har, provgräv er spade och sonda i ett hårt parti. Dom billiga sonderna med ett tvivelaktigt snöre i har pajat. Vajer skall det vara. En plåtspade är mycket bättre i hård snö.
Jag har ingen egen ABS. Ännu.....