Marker vs Look

cheferikson

Medlem
Marker vs Look
Ok alla skidhjaltar..Nu har jag suttit har i tre dagar och last lite olika tradar med tankar erfarenheter och fakta om dessa tva olika bindningar.

Nu ar det dags och se till att tomten kommer tidigt med ett par nya lagg ifran tyskland, namligen fran Sport-Conrad.
Jag vet att man ska gynna de lokala butikerna men dar jag befinner mig i Italien finns varken en bra butik med ett hyffsat sortiment eller engelsk-sprakig personal.
Sa nu vander jag mig till er for expertis.

Jag har sparrat upp ogonen pa ett par Volkl Karma som kommer passa min akstil som handen i handsken.
Sa da till fragan, vilken bindning??

Jag har last mycket negativa saker om de billigare modellerna fran Marker sa det star val lite mellan Marker M20.0 free eller Look P18 wide. For det ar ju sjalvklart att dyrare ar battre......

Vad har ni for synpunkter pa detta??

Skidans langd kommer att bli 177cm, jag ar 180 cm lang, vager 83 kg, aker snabbt o hart, trivs bland bigjumps men droppar inte sa stort.
Ratt mycket puderakning.

Tack for att ni tog er tid med denna langa fraga...
Och glom inte snorkeln...

Marker vs Look
Bägge två är lika bra så det är bara ta den du vill ha. Skulle personligen valt Look med som sagt det är bara en smaksak..

Marker bindningarna som är/varit dåliga är dessa upp till 12 i dinskala sen så verkar det mest som det är när man jibbar den går sönder.

//H

Ps. Finns bra butiker när Italien med svenskspråkig personal ;) Ds.

Marker vs Look
Hasse sa:
Trouble_maker01 sa:
marker är bara skit så köp look!!!
Inteligent svar!! Varför är det bara skit?? Förklara dig tack!

//H
16 år. Jag gissar att han aldrig har åkt på en markerbindning med över 12 i din.... därav det hjärndöda inlägget.

Personligen så föredrar jag Marker, speciellt på en puderskida då Look är hopplösa att få på i lössnö eller om man har snö under pjäxan. I övrigt så är båda bra bindningar.

Lite off topic, men du har inte funderat på en längre Karma iom att du ligger i min storleksklass och vill åka puder med dem. Kör själv på 185 i park och 190+ i puder.

Marker vs Look
Hur kan LOOK vara svår att få på? Man kan ju tom ta på en sån med en hand utan att ha skidan i marken. Få ställen som pjäxan ligger an emot och rejält handtag att hålla i bak.
Kan inte tänka mig vettigare lössnöbindningar faktiskt.

Marker vs Look
skulle dock inte vilja att skidan går på då det är snö/is under pjäxan då det kan bli fatalt ute på berget med tjuvutlöningar (ett ord?) kan väl ha en viss förståelse då man vill ta på skidan för att komma undan till ett ställe där det är bättre att stå för att fixa bort snön ordentligt.

jag skulle föredra look då dessa är mer att lta på, det är av min erfarenhet så!

LOOK står när de andra faller

//Reine

Marker vs Look
hmm..sj sitter ja på ett par FKS 185 som e samma som look p18. Shukkt bra bindning. Men ja tror att du lika gärna kan dra ett par Look Px14Ti. En lätt bindning som är sjukt säker på alla sätt. Grejen med fks185 och p18 är att dom är lite old school, och kan inte lösa ut på samma sätt som Px bindningarna. Ja skulle spara lite pengar som man sen kan supa för och dra ett par px14ti ist för P18. Kan dock inget om marker. Bara testat dom billiga upp till Din12..och dom är riktigt dåliga.....peace

Marker vs Look
Manga asikter finns det...

Men jag ar inte matt an..

Angaende skidlangd , sa tack for tipset men det blir ett par 177:or da det passar bast till mitt andamal..

Marker vs Look
OK kan man inte få dig att ändra dig när det gäller längd och modell så ska jag inte försöka med det. (Håller annars med Utter)

Jag är lika stor som du. Kör väl "stort och hårt" men mestadels på fetare prylar än karma och klarar mig med 14-bindningar. Sen om du väljer Look eller Marker ellar vadfansomhelst så tror jag inte det spelar nån större roll. Du blir nog nöjd oavsett.

Spara pengarna som det kostar extra med en 18-20 bindning och köp ett par begagnade billiga parklagg och satsa på ett par fetare vapen till pudret.
Ekvation:
Karma + lyxbindning = puderlagg + 14bindning + begparklagg

Marker vs Look
Ok, herr Dustbin Dan, sa du anser att ett par 14- bindningar skulle racka...

Att kopa ett par beggade parklagg och billigare bindning blir nog inte aktuellt, men det kan nog bli ett par "fetingar" lite langre fram under sasongen...
Om det blir nan sno...

Marker vs Look
Vet inte exakt hur du åker, men det kan vara bra att ha lite marginal på DIN-skalan (åt båda håll). Har för mig att Marker M20 har en DIN mellan 11 och 20, LOOK P18 börjar på 8. Själv väger jag 85-90 kg och åker uteslutande puder, och jag har mina bindningar på ungefär 11-12 (med DIN 14-bindning). Vad jag försöker säga är att det kanske är lite tokigt att ha bindningen i "lösaste" läget, likaväl som det är dumt att ha en bindning maxad. Men du kanske ändå skulle skruva upp till 15-16 och då funkar ju båda bindningarna optimalt.

/Dalmas

Marker vs Look
"Dust Bin Dan" och "Utter"
angaende skidlangd...

"I stand corrected"!!!

Nar jag val skulle lagga in min bestallning sa velade jag lite, hade era asikter i bakhuvudet, rannsakade mig sjalv och valde ett par 185:or.

Sa domen blev ett par Karma med Lookp18 bindningen.

Det varkar anda som det basta valet for mig.
Sen far vi se om planbok och snoforhallanden tillater en fetare skida lite senare pa sassongen.
Hendryx lagg verkar ju helskona....

ok boys, tack for era asikter..

Marker vs Look
cheferikson: Finns i närheten av dig om du är i närheten av Andermatt. Har testskidor här.

//H

Marker vs Look
Hasse: Pga jobb sa befinner jag mig ca: tre timmar ifran bergen men kommer spendera ett ex. antal langhelger (veckor) i de snotackta bergen lite framover.

Far val ta mig till Andermatt framover sa man far testa Hendryxlaggen...

Jag hor av mig H nar det beger sig...

Marker vs Look
Menar du att din Lookbindning har förstört 8 skistoppers på dina Marker-bindningar? Är Look kanibaler eller? Häng med på svenskalektionerna istället för att hänga på Freeride...

Marker vs Look
jibpatric sa:
LOOK har pajjat 8skistop på mina marker :P
Han menar att Marker's skistop har pajjat för honom 8 gånger. Ibland kan de vara bra att man kan skriva rätt.

Jag har inte testat mina Look PX12 JIB än. Men jag tror dom kommer hålla måttet för mig iaf.
Förut hade jag Marker, kommer inte ihåg vilken, på mina Völkl Karma. Den höll verkligen inte för jibbing, och gick sönder rätt ofta i Skistoppen. Sämst klarade den switch landningar, där hela bindningen gick sönder en gång, varav Skistoppen bröts framåt helt och förstörde bindningens fäste. För att inte nämna hur många gånger jag blev tvungen att byta skistop på 2 år. Det var väl ca 15 gånger?

Jag säger Look för jibbing iaf. Men å andra sidan, Marker är säkert en bra bindning med om man använder den på rätt sätt!

Senast ändrad:
Marker vs Look
Affären är redan gjord, cheferikson har redan köpt sina Karma med P18, vilket jag tror blir en mycket trevlig kombo...

Angående Look/Ross vs. Marker vs. Salomon så handlar det mesta om dinskala och metall... Jag körde M14 förra året, skall köra Scratch 140 i år... Får se vad jag gillar mest. Hade inga större problem med M14, kanske upplever Rossignolbindingarna som lättare, vem vet... Dock tycker jag de verkar sega att komma i/komma ur. Men det är nog bara bra!

Dock skulle jag nog inte vilja köra på en Salomon 914 om det inte står Lab efter. Onödigt tung bindning, då är M14 bättre... Däremot är nog 914 Lab trevlig, mycket metall så vikten är mer acceptabel på den modellen...

Snödjup

Tillbaka
Topp