Sportlovssvineriet, vad har hänt?

• Trådstartare Trådstartare JCM
  • Start datum Start datum

JCM

Ny medlem
Det fanns en tid då svenskar skidresor fick lokalbefolkningen att ta skydd, låsa in fruar och döttrar samt försöka hindra de vilda hordarna från nord att radera ut deras lilla alpby från kartan. En tid då snö, synd och strapatser - inte nödvändigtvis i den ordningen - var ledstjärnan i svensk tabloidpress under veckorna 7-9. Visst är de glada 70- & 80-talen jag refererar till.

Nu börjar snart vecka 9 och inte har jag sett ett knyst, inte ens i LT, om excesser i syndfullt leverne, oprovocerade handgemäng med lokal ordningsmakt eller liknande. Har våra ungdomar helt tappat stinget? Var är snacket om de klassiska skyltarna "Hundar och Svenskar ej välkomna!"

Min stilla undran är om det verkligen var roligare vecka 7-9 förr? Och i så fall var gick det fel på vägen? Det kan ju inte handla om en plötslig degenererande kullerbytta i arvsanlagen som infallit! Eller är problemet att de tidigare så vildsinta svenskarna numera friskt blandas ihop på samma resor som mjäkiga norrmän och konstant bakfulla danskar? För inte är det så att återväxten i de egna leden så till den milda grad ignorerats så att de inte är kapabla att få en endaste löpsedel? Detta kan också röra sig om en mediakosnpiration från IOGT-NTO som felaktigt påstår att man kan ha kul utan Fernet. Livet är faktiskt inte lika roligt som nykteristerna tror det är - det är roligare.

Jag tycker personligen att det svinas värre nu. Varför det inte märks lika mycket är att ungdomar från hela europa är riktigt duktiga på att göra bort sig. Det handlar inte längra om svenskar utan om människor i allmänhet som inte kan respektera att de faktiskt inte är hemma, och tror att de kan göra som de vill.
VÅGA VÄRGRA SPORTLOVS VECKORNA!
14:isar får man ju nog av i alla fall.

Var tog den riktiga kick-ass mentaliteten vägen. Nu förtiden är ju svensk ungdom lika trist som helgdagsbönen under söndagarna. Var finns det riktiga vilja att erövra värden och visa vem som bestämmer. I dagspressen läser man att det bästa med sportloven är att man kan sova under dagarna. Vad fan har hänt?
Var är alla rumlare som sprider skräck bland medresenärer i överfulla bussar på väg till Alperna. Var är de skrålande gäng som sliter gitarren från den tråkiga reseledaren och skrålandes sjunger nidvisor om alla gamlingar och annat löskefolk. Vem är ansvarig för denne degenerering av svenskungdom.
Jag har några förslag till alla livsglada och hungriga ferieungdomar.

På bussen: Utgå från att er reseledare är ett skämt och att det är eran uppgift att trakassera denne hela vägen ned. Medtag egna filmer som ni tvingar denne att visa. Det kan vara allt från hemmavideor där ni bränner bilar till mer erotiskt inslag som skidporr och nakensport. Att förtära alkohol under nerresan är en gammal tradition som ni måste upprätthålla. Det finns ingen övre gräns för hur packad man kan bli, men om det skall till att kräkas gör det inte hos busschaffisen. (han har oftast ett djävla humör).

På skidorten: Ni är kungar. Så länge ni inte dräper någon är alla brott tillåtna och allehanda upptåg bör genomföras. Under en vecka gäller det att prestera synder för resten av året. Ingen är bättre en ni och allt gammalt folk, oavsett om de går och släpar på en gummibåt eller dricker Fernet, SKALL HÅNAS.

På berget. Att åka skidor bakfull klarar ni med glans och om det känns lite trögt på morgonen så ta en grön frukost. Regler och reglementen på berget kan i undantagsfall följas när det kommer till hög risk för snöskred och laviner. I övrigt, skit i allt.

På hemresan: Om inte någon i sällskapet har fått ta en buss hem tidigare är något fel. En rejäl urladdning kvällen med ett sista brottning med reseledarna brukar ge rätt stämning inför hemresan. Annars kan man ju alltid reta upp en polis så man får en natt i snuthäcken att berätta om när man kommer hem.

Ni måste ta ert ansvar att visa vem som kan kraftsupa och rumla runt. Hur kul är det att höra att ungdomar från Frankrike och Italien kan festa bättre än er.

Det var bättre förr. Busslaster med sportlovsfirare gick i karavan
längs Autobahn med 90-procentig Strohrum som destination.
Gravstenar vältes, hotell totalförstördes, illegala substanser
inandades och lokala ungmöer skändades. Den svenska modellen
gick att känna igen även sommartid på Magaluf och Ibiza där di
Svenske betraktades med skräck till och med av brittiska
fotbollshuliganer med tredje gradens brännskador. I Alperna bestod
skidåkningen i att på bakfyllan och med bakvikt lägga en etta ned
till lunchknödeln på en hyrd monoskida utan stålkanter. Efter några
karaffer vin fick skiddagen betraktas som avslutad och man
sladdade ner till Krazy Kanguruh för att fortsätta det helsvenska
segertåget mot alkoholrusigt världsherravälde. Svenska polisen fick
sätta sig på planet ner för att hämta värstingar ur Österrikiska
fängelsehålor. Puckellandslaget satt i häktet, telemarkslandslaget
satt i häktet och alpina landslaget mäktade åtminstone med att slå
svenskt rekord i fortkörningsböter. Kvällstidnignarna frossade och
svenskarna blev som nation portade från halva Österrike.

Men vad har hänt? Dagens ryggradslösa böcklingar till bummare
åker till Chamonix i pappas SUV, med bakluckan fylld av nya prylar
som ska impa på polarna. Det diskuteras säkerhet, freerideregler
och sponsoravtal. Pannor läggs i djupa veck under
överdimensionerade hjälmar och diskutionernas vågor svallar kring
ämnen som PocketRockets eventuella duglighet i offpisten eller om
transceivers skall vara av digital eller analog konstruktion. Sen ska
det ut och harvas på varenda liten snöfläck i desperat hopp om att
bli upptäckt av någon fotograf utsänd från Freeze, eller
kamratPosten om det krisar. Ryggskydd, lavinlunga, spade,
transceiver, recco, hjälm, fallskärm och 500 meter klätterrep är ett
minimum för att gå på lättölsdoftande afterski där det diskuteras
ännu mer regelverk för godkänd freeridesväng och Kaj och Sverres
nya hemvirkade mössor. Inte ens brädåkarna kan låta skägget
växa efter konverteringen till acroski utan marscherar upp och ned i
pajpen på jakt efter den perfekta 1800 med Salomonbrädor och
Bonfirekläder (som ägs av Salomon). Supa är det förstås inte tal
om. Dels är det onyttigt, dels blir man bakfull och dels ska man ju
göra en first decent i Toothcreekvalley Colouir tidigt nästa morgon.

Det var bättre förr helt enkelt.

AAterigen....sarkasm?

foerlaat som f*n daa foer foer att den yngre generationen vaeljer att laegga fingrarna emellan. eller aer det verkligen saa? kan det bara vara saa att vi aer troetta paa att bete oss som apor paa ett zoo och inte vill haenga fraan skyltar paa autobahn ifoerda vaara slickade speedsking-brallor? kanske aer det saa att det trots allt har tagits ett steg i raett riktning. kanske aer det saa att dagens ungdomar vill bemoeta omvaerlden med den respekt den foertjaenar. kanske vi inte vill smutskasta svenskarnas rykte genom att spraenga ett OEsterikiskt hotel och sedan sjunga SCHEWEDEN SCHWEDEN UBER ALLES!

vart ju aldrig med paa tiden daa man vaskade armhaalorna med Jaegermeister och drack smaelt valla. kanske aer det saa att vi aer fjolligare. eller kanske aer det saa att vi vaeljer att dricka precis lika mycket, ha lika kul men vaeljer bort att vara tvungna att bevisa foer alla andra vilka "grabbar" vi aer. blir ledsen naer jag taenker paa alla 30-naanting maen som ser tebax paa sin tids syndande i alperna och taenker att "det gjorde vi bra". vaex upp.......eller inte. erat val.

Vafan säger du Lex? Sarkasm? Nejdå, vi är helt allvarliga.

Du däremot verkar vara en gycklare av stora mått. Jag skrattar mig
harmynt när jag läser ditt ironiska inlägg. Tänk att ungdomen har
så mycket distans nuförtiden.

Vad gör du i England förresten? Spritpenalismens och de utslagna
framtändernas förlovade land, där nyrakade ynglingar gjort
krogslagsmålet och det offentliga utträttandet av diverse behov till
en folksport. Studieresa för att få fart på skidorna? Eller ska du lära
dom veta hut och ta lite ansvar för Edelweissens återväxt genom att
åka med utjämningsteknik och rundslipade stålkanter?

harmynthet aer inget att skratta aat. jaja, jag aer vael en hycklare daaraa. vi ses vael i baren med en flaska Fernet utstickandes fraan brun-oegat medan vi dansar "smaa-grodorna" i takt till senaste punk-daengan. laat mig bara veta vart du taenker gaa......

Aaaah.

Fernetarschling, denna anrika sport i vilken TV4:as Hasse Fahlén så
förtjänstfullt tagit medalj vid åtskilliga tillfällen.

Äsch, Lex. Erkänn att du bara är ännu en lytt, misslyckad sopa som inte vågar NÅT! Framförallt inte Fernetarsling! Tror fan ta mig inte ens du skulle våga en simpel röv-öl eller röv-retsina. Sorry grabben. Hur skulle det se ut om du satte in din SX 91:a innanför tröskeln på Krazy Kanguruh när Bahnhof-Eddie har bestämt sig för att tömma baren på egen hand? Patetiskt antagligen. Men vill du va med så syns vi på Chiefland Bar på midsommarafton om det inte inskränker sig för mkt i dina konstnärsplaner eller tvångsmässiga förföljning av Millwalls hemmamatcher?

vaenner...landsmaen.....roevhaevare

det aer med glaedje som jag tar emot era sympatiska foersoek att goera mig glad. att ta steget in paa Krazy Kangaruh och staella ifraan mig mina miniskidor aer ju naagot jag traengtat efter att goera under stoerre delen av mitt sorgliga liv. nu naer jag till slut faatt en inbjudan aer jag inte den som inte tar bocken i hornen. men tyvaerr saa gaar inte Midsommar. har redan en dejt. i konstens namn skall jag korsfaesta mig sjaelv paa Nimis i Skaane-land och daerefter utsaettas foer haeckel och spe fraan mina jaemnlikar medan jag intravenoest toemmer tanken paa en Cheva fraan -85. men villdu va" me" saa aer du inbjuden eller kanske DU inte vaagar grabbo?

bor foer oevrigt 5 minuters gaang vaeg fraan Manchester Citys hemma plan "main road". brukar ju roa mig med att "streaka" endast ifoerd Millwall och Manchester United scarfar. det blir springa av. men foermodar att du bangar paa det med. har hoert att det fanns tuffa killar paa freeride........hoerde nog fel.

Jo, rubrikerna har minskat på senare år verkar det som men svineriet tror jag fortsätter, eller kanske man bara svarar för sin egen bekantskapskrets. Skillnaden är bara att vi yngre förmågor kan göra det med stil och finess och till skillnad från 60-talisterna inte åka fast efter utövat "spex".

Äggkastning på fransos är ett alpnöje som alla borde testa på, likaså är torgnakenbrottning ett nöje få har förstått nöjet av.

Någon annan som har tips på trevliga umgängesformer när Fernetflaskan tagit slut? Förutom KHE coh andra triviala saker som är passé.

våran lägenhet v.7 i val thorens stog nog för det mesta "sportlovs svineriet" denna säsong...
här är vårat protokoll:
1 förstörd hotell korridor, litet missöde med brandslangen
1 förstört rum, missöde med skumsläckaren
6 förlorade pass till gendarmer; för "högljuda" efterfester
1 dygn i arrest
5 utslängningar från barer (på en kväll) (två från tango....)
detta är en liten del, listan skulle kunna göras lång om man räknar med det vi skyllde på andra...

nöjd?

Kan bara tala om lite hur det fungerar blands dagen´s "röjjar resor" :)

Den värsta röjjarresa jag kommit med på började såhär:

Bussen på vägen dit: Folk var packad innan bussen han starta.

Undertiden: Konstant fylla, och även röken av både det ena och det andra ligger tätt i rummen. Dette innebär rökmaskiner, cigaretter och annat som röks nuförtiden

Påvägen hem: kraftig bakfylla och försök att bada nakna på badhuset som gästades.

Normal proviant för 6 pers i 3 dar, 2 kvällar typ:
3 kg snabbmackaroner
50 burkar starköl
1 75a gin
3 liter hemkört
1 liter vodka
+ resten som har fallit i glömska

Frågan är ju hur mycket värre det kan bli?

Ska bara tillägga att jag inte deltog i riktigt alla dessa aktiviter :)

Att ni har en gedigen utrustningslista och ni kan utnyttjar brandbekämpnings-attiraljer är ju kul men det har ju gjorts i decennier före er. Äggkastning, nakenbrottning samt pyrotekniska experiment är gamla konstformer.

Var är nyskapandet?? Stil och finnes, vad är det smogen? Är det att sitta och vänta på att någon oldtimer skall komma och liva upp sällskapet. (Din Nation kan inte vara kul den!) EBBOT och PlunTzky drar på med historier som liknar en avslagen firmafest. Finns det inge kraft i ungdomar nu förtiden. Tisse och grabbarna har ju inte lyckats att skapa en rubrik i Åre under den period de har försökt härja i byn.
Camaron sätter fingret mitt i drinken när han beskriver dagens böcklingar till bummare. Det har blivit på tog för mycket ömfotingar på berget.

Som det är i dag så finns det ju inget hot underifrån. Inga snubbar som ber en dra åt he.. för att man står i vägen. Glider man in på en ”after vad som helst” så är det ju trettitaggarna som livar upp stället och ungdomen som försynt sitter och trycker i något hörn.

PlunTskY! Tror fan det att du inte deltog i alla aktiviteter. Ni hade väl ordnat upp ett schema som bestämde vem som skulle genomföra dagens lustighet.
-I dag så är det Filip och Carl-Henriks tur att bli lite rolig, drick en bäss.

JCM och Camaro!

Klockrena analyser, framförallt med dagens sillmjölkebummare som reser ner i pappas SUV.... Kan inte bli annat än något liknande det hockeylandslaget presterade mot Vitryssland!

Men JCM, jag måste bångstyra mig lite: Bahnhof Eddie på Krazy Kangaruh? En man av den klassen skulle ALDRIG sätta sin fot på ett ställe där det serveras Dinkelacker!!!! Nog faan tömde han baren allt men inte på "Kängan". Han stog för bartömmningen på Bahnhof. Och det gjorde han förtäffligt!!

Ha det!!

Visst, visst PlunTzkY och EBBOT.

Det låter ju fantastiskt det där. Jag kan också börja räkna upp alla
drinkverktyg jag har i midjeväskan när jag bestiger Matterhorn. Men
ni har missat poängen.
Jag vill ha rubriker.
Jag vill ha stängda gränser.
Jag vill att mellaneuroperna betraktar mig med respektfylld skräck
när jag halar upp svenskpasset.

Nu kör vi.

EBBOT, det råkar inte vara så att det var i Val Thorens du va? och kanske kan det tillochmed vara så att du reste med Langly? a ja, att det är sant kan jag ju intyga i alla fall : )

Fast det bästa var nog ändå när en annan ung man försökte bryta sig in hos våra franska granar eftersom han inte hittade hem på fyllan, han blev självklart utslängd och försökte därpå sparka in dörren. Som ursäkt till polisen dagen efter lär han ha sagt "Äh allt hade ju löst sig om dom hade låtit mig sova där". Fast så var han ju norsk också.
Själv har jag varit iväg på rätt många sportlovsresor men har aldrig varit med om någon så har ohändelse rik!

Det var faktiskt fler barnfamiljer än kompisgäng där från sverige v 7... Det säger ju det mesta...

Vänner etrusker och brantåkare. Förstår ni inte att vi som är dagens unga har tagit ytterligare ett steg på evolutionensstege. Vi har övergivit grottstadiet, vill inte skämma ut oss på vare sig afterski, afterbeach eller afterwork, hellre att ha ett par nya brallor från brothers och en stajlad tröja och drick ett gott glas vin. Tänk, att åka till alperna och behöva skämma ut sig när man kan dricka fint och njuta av de breda salsgolven i backarna. Personligen tycker jag att lössnö borde förbjudas, orsakar bara problem för mig och mina crossmax. Vidare så borde man endast släppas upp på bergen i modéenlig klädsel men sånt förstår nog inte såna busar som er. Vi moderna människor som njuter av livets goda istället för att slå sönder och förstöra. Dessutom tycker jag inte ni ska vara ledsna för att herrarna åkte ut när våra dam kronor var så duktiga och tog brons.

Tack gode gud att jag studerar på handels!

I Åre är det iallafall så att fram till och med v 8 så e det bara Danskar, Normän, och Finnar som håller lågan uppe.. Vi får hoppas på att stockholmarna styr upp svineriet under vecka nio..
08 show us what u got...

JCM, Camaro och MesJag kan gissa vilka präkt-nissar ni var som yngre. När gänget gick ut och halsade Jäger låg ni hemma och tryckte (spelade Game & Watch). När sedan gänget kom hem till det lilla hotellrummet för att berätta om sina erövringar...började ni nästan lipa om att "de har förstört nästa skiddag!", "låt mig sova!". Men ni är kvar att berätta om det, ty era "polare" i gänget sitter antingen på kåken, eller ligger 6 fot under markytan.
bnf

Vad får dig och tro att vi inte sitter på kåken?

Tror du att vi skulle ha tid att förklara stora saker som
Fernetarschling och brantåkning för miniorer som du om vi hade
möjlighet att vara ute och pumpa puder istället?

JCM, Camaro och Mes, aha det är därför som ni kan vara ute på freeride såpass mycket. Förmodar då att ni delar cell och därav denna arschle-fixering. Glöm inte vasselinet gubbar!!
bnf

Vem behöver vaselin när det finns Fernet? Och bara för att man
suger av en kompis behöver man inte vara bög.

Det var ett kraftigt påhopp bäste B-n-F. Jag vet inte i vilken glasbubbla du huserar men att kategorisera mig som präktnisse var ju en gigantisk underdrift.

Jag är ju den mest välkammade skidåkare som någonsin satt sin fot i närheten av ett berg. Jag får barnfamiljerna från Danderyd att framstå som Biker’s och fotbollshuliganer. Bara tanken att jag skulle höja rösten på en trevlig after ski är ju befängd.

Att jag under min ungdom ska ha umgåtts med kriminella är ju kränkande! Alla mina bekanta från min barndom sitter i dag i sina Raffe- skjortor och stryker sitt bakåtkammade hår. Jag kan se ur vilket arbetarbakgrund du härstammar ifrån och är glad för att vi medlemmar av Riddarhuset fortfarande står i mot den oförskämda pöbeln som inte vet sin plats.

Mes, tack för ditt inlägg...nu börjar bilden klarna över vilka ni är...de där snorkiga grabbarna med Henri-Lloyd jackor och wet-look-frisyrer som arrangerade alp-resorna på gymnasiet och som totalt saknade respekt för tjejer och mindre bemedlade klasskompisar som inte hade råd att följa med. Hur du kan se från mitt tidigare inlägg att jag har arbetarbakgrund övergår min förståelse...en ny Saida kanske?
bnf /på folkets sida.

Vi va 8 grabbar från uppland som röjde ganska hårt i Åre v 8.

Då ska vi se fördelat på 8 pers.

30 l HB
1 platta bärs
1st 75 jäger
2 pkt köttbullar
5 kg pasta

Söndag till söndag resa. Vi röjde stenhårt i backarna, på afterskin och på kvällarna. Efter div. mindre missöden så kom fredagen då vi vart urkastade från våran lägenhet, polisen som var där ville anmäla oss för skadegörelse och ringa narkotikabrott eftersom att det stog 4 tomma dunkar på golvet och en halvfull på bordet. kl va 4 natten och man har en time på sig att sticka, men vi fick till kl 9 nästa morgon. efter städning så upptäcks det att 2 av 3 rumsnycklar var borta(300 kr/nyckel=600kr ). kl 9.30 vart vi utkörda och det återstod ett 30 timmar till vårat tåg skulle gå. efter lite misslyckade försök att försöka få nånstans att sova så bestämde vi oss för att boka om tåget till ett som gick samma kväll.

..så det var våran sportlovs vecka, ganska så lyckad tycker jag. Vi hade jävligt kul hela veckan..tror inte nån bräcker detta...ännu...

Ja, det var verkligen inga dåliga bedrifter. Nu har ni verkligen äventyr som ni kan berätta för barnbarn och barnbarnsfarbröder så att dessa minnesvärda strapatser inte går förlorade utan går vidare genom generationer. Tänk dig att det finns ju stora chanser att ni t.o.m. omnämns i historieböckerna. Slår man upp När Var Hur från 2002 så kommer 8 st grabbar från Uppland pryda dess omslag. Har statyn på Åre torg kommit upp ännu? Ja, den som föreställer de 8 grabbarna med 30 liter hemkokt. Ja, den staty som japaner kommer flockas till i framtiden för att bli fotograferad tillsammans med.

Snörvel... Snoorrf... Gäsp...

"Skaffa er ett skägg som är tillräckligt långt för att torka er bakom öronen med"

Visst lyser otygen med sin nakna, kräksluktande, tonåriga frånvaro
men visst finns det också eldsjälar som då och då lyser upp himlen
och visar på en trygg framtid för lokalreportrar, fylleceller och
carabineri. Tyvärr är det så länge sedan jag senast hörde nåt,
senast var väl "resereportaget" till Åre i FibAktuellt nr 3/91. Som
närvarande kan jag intyga att det verkligen gick till på det sätt som
bilderna visar och påtalar (portfolio-sidorna hör ej till reportaget...) -
arvet lever vidare men utespelarna börjar bli lite till åren...

Även fast det här inlägget är över 2 år gammalt så måste jag fan utnämna det till det roligaste nånsin på Freeride.nu..

camaro, JCM och grabbarna verkar ju störtsköna...

peace

Nuförtiden är det vi finnar som är bäst på att svina nere i alperna..
Go Finland!

Nu har det ju gått 2 sässonger sen tråden startades, har det blivit någon förbättring på svineriet?

Får nog erkänna att vårt hushåll var relativt misslycket i det avseéndet den här sässongen, dvs inga löpsedlar. ca 5 vägskyltar kom med hem, några krogslagsmål, några staket som inte var stabila nog att luta sig imot, några utslagna tänder efter fall på väg hem från krogen, otaliga utskällningar för misskött städning, en del röka, några arga bergsguider.
Men som sagt inget som var till glädje för den svenska pressen.

Tillbaka
Topp