Korsbandsskada

Ewka

Medlem
Korsbandsskada
Har precis fått diagnosen större delen av korsbandet i höger knä avslitet. Av vad jag hört/läst tidigare så är operation enda möjligheten till 100%:igt knä igen.

Doktorn sade först att man kunde klara sig bra med den bit som är kvar + träning men när jag berättade om mitt aktiva liv där skidåkning är nr 1 så var det inget snack om att jag skulle opereras. Fick remiss till St:Görans sjukhus som tydligen har opererat ett flertal allsvenska fotbollspelare. Sex månaders rehab känns som ett rimligt pris att betala för ett friskt knä i framtiden. Är bara 19 år.

Eftersom det här känns så pass viktigt för mig skulle jag gärna ta del av andras erfarenheter kring korsbandsskador och lämpliga åtgärder.

/da big O

Korsbandsskada
Grattis! Du som har fått tid för operation. Jag skadade mig i mars förra året och jag hade fortfarande stått i kö för undersökning här, med de köer vi har i Västra Götaland. Till slut, när jag skrikit riktgit högt och riktigt länge,fick jag åka till ett annat landsting för att få artrokopi. Jag har samma diagnos som du.

Om du får tid för operation i vår är du ju säkert fit for fight till nästa säsong. Jag tjatar på min läkare, men han tycker jag ska träna innan vi bestämmer om vi ska operera. Jag har tränat tråk-träning i ett år nu och inte åkt några skidor i år. 6 månader är det värt!

Försök att hålla igång så att inte musklerna försvinner. Det är jätteviktigt.

Korsbandsskada
Bare få operasjonen unnagjort raskest mulig: Operasjon er den eneste reelle behandling !
4-6 måneders stabilitets-/opptrening av muskulaturen rundt leddet er postoperativt riktig - men opptrening er, i seg selv, ingen behandling av et defekt kortsbånd !
Oppsøk en idrettslege (ortoped) direkte; ikke en almenpraktiserende - de kan altfor lite om denne type problematikk.

Korsbandsskada
Välkommen till klubben! Jag fick mitt korsband avslitet för två säsonger sedan. Tränade hårt i 6 månader och har fortsatt att träna relativt mycket. Min läkare avrådde mig från att göra operation eftersom riskerna att det inte blir bra är väldigt stora ca 50-50. (Min läkare är en av de bästa ortopederna i landet) Han sa också att rehabiliteringen efter en operation är minst 6 mån men oftast upp till ett år. Dessutom klarar man sig utmärkt utan korsband. Det gäller att bygga upp musklerna runt knät. Träna, träna och träna! Jag kan åka som vanligt och är till och med starkare än innan pga all träning. Lycka till hur du än gör!

Korsbandsskada
Har också slitit av mitt korsband, fast i vänster knä. Skulle opererats idag (läs 28 Mars) fast knät vecksig och svullnade upp förra veckan så läkarn ville inte operera. Får nu gå och vänta ytterliggare 6 veckor. Har gått och väntat sedan November 2000. Att man skulle klara sig utan korsband och att det skulle bara räcka med att träna upp musklerna sa dom till mig med, men det funkade inte för mig. Har tränat två gånger i veckan hos sjukgymnast sedan september 2001, men knät veck sig ändå. Så jag tror att operation är det ända rätta. Lycka till och träna hårt både före och efter operationen.

Korsbandsskada
Träna får man göra oavsett operation eller inte. Ett ordentligt knäskydd med skenor på varsin sida om knät, var man köper dem har jag glömt men kan kolla, i kombination med träning kan räcka ifall operationen inte blir av eller misslyckas. Läkaren kan nämligen så sent som vid operationens början avbryta därför att risken att det inte blir bra överstiger fördelarna med en operation. Även om de gjort titthål innan så verkar det som om det kollas nogrannare när väl korsbandet ska sys ihop eller dras igenom knäskålen och nitas fast på andra sidan.

Korsbandsskada
Hej,
Appropå Susannes kommentar om att man klarar sig bra utan korsband: BARA i belastat läge. Är knät utsträckt och sidbelastas finns inget stöd alls, väldigt risky...

Tips även om ortoser (knäskydd med skenor):
1. ALDRIG med kläder mellan skydd och ben
2. Glapp finns självklart även om man klistrar fast det, därför görs huvudsakliga nyttan snarare av att man minskar maxvinkeln man kan räta ut benet. Lita inte på att skyddet stabiliserar knäet fullt igen.
3. "Glöm" inte att träna knäet/benet bättre än nånsin...

Svårare med ligamentskador och dess läkning på tjejer i o m att ligamenten här är klenare i förhållande till muskelmassan än för killar. Därav fler knäskador bland kvinnliga handbolls- och fotbollsspelare etc.

Lycka till!

Korsbandsskada
Jag slet av korsbanden + diverse i båda knäna mellan -90 och -92. Att åka fullt ut utan korsband är inget jag rekomenderar, knät har förlorat en viktig stabilisator och så är det bara...Mitt "sista" knä opererade jag i Juli, åkte skidor igen Oktober och lyckades vinna en FIS tävling igen i Januari...så det går att komma tillaka fort!! Var bara uppmärksam på att inte belasta knät mer än sjukgymnasten säger under uppbyggnads perioden även om det känns som du skulle kunna göra det....får du svullnad av träningen är det c.a 1 månads vila.

Mitt träningsprogram bestog av 20 övningar med a-f under dessa och tog c:a 3 timmar att genomför 3ggr i veckan. Men det blev kanonresultat också. Jag har nu 10 år sedan inga problem med knäna i avseendet för korsbandet ( en del andra skavanker av andra orsaker)... Kör fortfarande för fullt i SkierCross och Big mountain.

Ang. Artro Kliniken kan du inte få mycket bättre...jag var senast där förra veckan och gjorde artroskopi på ett av mina knän. Om du har Anders Vallentin som läkare har du gjort jackpott...Hälsa honom från Peter Lind om det är så...

Bara att grovjobba och tänka snö...

Korsbandsskada
Jag tycker man skall vara försiktig med uttryck som "100%" när man talar om korsbandsplastiker. Oavsett operationsteknik kan slutresultatet (med dagens metoder) aldrig bli lika hållbart som "the real thing"!!!

/Docktårn

Korsbandsskada
Om man går til faglitteraturen vedr dette, kan det ganske fort bli komplisert og "forvirrende".
F.eks kikk på The American Journal of Sports Medicine(http://www.ajsm.org/) og søk på "cruciate" i "Search for articles"; og kikk på artikkelsamlingen under "ACL" i "Subject collections" ... Her er lesestoff minst til neste påske ...

Korsbandsskada
Se till att träna upp benmusklerna ordentligt innan du börjar belasta det nya korsbandet. min läkare sa att det tar ungefär 11månader innan ett op. korsbandet är helt läkt. De första 3mån bryter kroppen ner det nya korsbandet sen börjar det läka på plats, så efter 6 månader är det ungefär lika starkt som när det är nyopererat. Men klart har du starka ben kan man nog åka skidor efter 6månader se på Fredrik Nyberg. Hade jag fortsatt och styrketräna så hade jag nog inte dragit av mitt opererade korsband i år, fast det var 5år sedan jag opererade mig.

Bästa tipset är att aldrig sluta styrketräna benen.

ps. jag och mina två bröder har dragit av 8 korsband tillsammans, man tackar sin far för de bra knägenerna(han har också pajat ett).ds

Tillbaka
Topp