Jag tänkte faktiskt säga emot ganska många i denna diskussionen. Jag tycker nämligen att Alpe d'Huez är ett grymt alternativ om man ska åka tidigt på säsongen.
Som alla säger så är det såklart bäst att åka ner till Frankrike, ha tillgång till bil och ta sig till den ort där det har kommit tokmycket snö. För sannolikheten att det kommer tokmycket snö någonstans i Frankrike i början av säsongen kan väl alla hålla med om är hög!?? Men det är ju inte alla som kan fixa en sån resa. Det krävs ju en hel del planering och kunskap för att kunna åka ner och ta sig runt på ett smidigt sätt mellan orterna.
Så, om vi utesluter alternativet att åka ner med en bil så är nog Alpe d'Huez ett av de bästa alternativen runt nyår. Anledningen är att först och främst så brukar det faktiskt finnas ordentligt med snö i Alpe d'Huez, ja i alla stora orter nere i Frankrike faktiskt. Även om det inte är oändliga mängder så finns det mest största sannolikhet mycket snö! Har själv varit nere på olika franska skidorter de senaste 6 nyåren och har alltid fått riktigt grymma puderdagar, även i Chamonix i vintras när det var så dåligt med snö...
Men om oturen skulle vara inne och det blir knapert med snö så är Alpe d'Huez bra just för att liftkortet även inkluderar två dagar i Les2Alps som ligger ca. 40 minuter bort, en dag i Serre Chavalier som ligger 1½h bort, 1 dag i offpistparadiset La Grave och ytterliggare två eller tre skidorter. Mellan alla dessa orter går det även bra trafik så det är inte omöjligt att ta sig emellan. Även om man helst och antagligen kan spendera hela veckan i Alpe d'Huez så har man ju faktiskt möjligheten att ta sig till andra orter som mycket väl kan få en meter snö medan en annan ort inte får något... Det handlar ju om tur helt enklet....
En sådan möjlighet får man ju inte om man åker till Val Disere, Val Thorens eller ens Chamonix, snöar det där, så snöar det i hela systemet. Men har man otur och det inte snöar alls, ja, då är det inte så mycket att göra åt saken....
Att parken är dålig kan jag heller inte hålla med om. Parken är över 1500m lång och har en egen sittlift. Kan ju jämföras med Chamonix, där vi endast hittade två uppbyggda hopp i hela systemet...
Eftersom jag redan har skrivt så mycket kan jag ju även skriva lite om utelivet. Det rockar totalt nere i Alpe d'Huez, även om de svenska resebolagen försöker framställa Alpe d'Huez som ett familjeställe så är det verkligen inte det. Det mängder av barer och nattklubbar, dock ej skandinaviska sådana utan mest holländare och engelskmän... Men grymt drag är där helt klart. Över nyår när det är högsäsong kommer nattklubbarna vara öppna till 4 på natten, så jätte familjigt kommer det nog inte kännas.
Japps, det blev ett ganska stort inlägg detta. Men jag är med och arrangerar Nyårsresan till Alpe d'Huez med Rollin'Snow så det har blivit en hel del research om stället på sistone...