Köpa skidor här hemma, eller i alperna?

bosseL

Ny medlem
Ska ner och göra en säsong i alperna (läs: Val d'Isere), och måste därför införskaffa ett par skidor. Har hört av många att det är bäst att vänta till man kommer ner, dels för att det är större utbud och dels för att det brukar vara bra med rea.

Men nu har jag hittat ett par skidor som jag tror skulle kunna passa mig bra, ett par Mojo 90 för 3300 kr (ordinare pris 6400 kr), alltså närmare 50 % rabatt. Ifall jag nu tar Mojo, ska jag då ta den som är 186 eller 193. Själv är jag 190 och väger ca 85 kg. Eller ska jag skita i Mojo och ta K2 The Seth 189cm, som ligger i samma prisklass. Vad jag har förstått så är dessa ungefär samma typ av skida. Dvs, en allroundskida.

Nu till frågan, ska jag ta dom, eller vänta till jag kommer ner? Brukar man kunna hitta den typen av skidor till det priset, i början av en säsong?

Senast ändrad:
Se till att du får bra bindningar iaf... Aldrig att du klarar en säsong på ett par dåliga som du kommer svära åt helat iden då dem löser ur i 2 meter puder och du får gräva skida i några timmar.

Fixa skidor hemma nu, så kan du fundera och leta i lugn och ro och förmodligen hitta billigare prylar. Det är värdelöst att handla i panik sen när du är på plats och dumpen kommer.

MnO sa:
Fixa skidor hemma nu, så kan du fundera och leta i lugn och ro och förmodligen hitta billigare prylar. Det är värdelöst att handla i panik sen när du är på plats och dumpen kommer.
Måste vara ditt kortaste inlägg någonsin!

;-) / MM

Finns det någon admin här? Någon måste ha kapat MnO:s konto...

Nosskire sa:
Se till att du får bra bindningar iaf... Aldrig att du klarar en säsong på ett par dåliga som du kommer svära åt helat iden då dem löser ur i 2 meter puder och du får gräva skida i några timmar.
Ge gärna tips på några bra bindningar, till inte allt för högt pris. Har ingen aning vilka som är bra eller inte. Men det ska vara några som går bra att både åka i pisten, i puder och även kunna hoppa en del med.

Hemsidan jag hittade Mojo-skidorna på rekomenderade Tyrolia LD12. Hur är dessa bindningar?

Senast ändrad:
190 cm och 85 kg, och du ska åka hela säsongen... då kommer LD12 förstöra hela din säsong. Satsa på några som MINST går till 14, helst uppåt 16-18 annars kommer du spendera mer tid att leta skidor i pudret än att åka och det är ett bra sätt att bli av med vänner på. Jag skulle ALDRIG leta efter nån polares skida om han tappade den pga en för klen bindning. Puder är sällsynt och dyrbart.

JockeSki sa:
190 cm och 85 kg, och du ska åka hela säsongen... då kommer LD12 förstöra hela din säsong. Satsa på några som MINST går till 14, helst uppåt 16-18 annars kommer du spendera mer tid att leta skidor i pudret än att åka och det är ett bra sätt att bli av med vänner på. Jag skulle ALDRIG leta efter nån polares skida om han tappade den pga en för klen bindning. Puder är sällsynt och dyrbart.
Som sagt har noll koll på bindningar till skidor. Men bra att veta, ska satsa på någon mellan 14 och 18 då.

bosseL: Ska förtydliga mig lite. Slå en koll här:

http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=kategorie&kat_id=43

Köper du Rossignol/Look-bindningar så kan det i VISSA fall räcka med en 14-bindning men jag väger 10 kg mindre än dig och jag tycker det är i minsta laget även om det funkar.
För samma pris får du en Marker M18 Comp som jag tycker är en grymt bra bindning, förmodligen den bästa jag haft. Har aldrig haft några problem med mina.

Dock ett varningens finger, det är inte att leka med att skruva dom för högt. Akta dina knän! Börja lågt och skruva upp lite i taget om det behövs.

Yoop ... en bindning som går upp till DIN 14 är att rekommendera. Men faktiskt inte för att du måste ha den uppskruvad till 14 utan för att den sannolikt är mycket mer välbyggd och hållbarare än en 10 eller 12 bindning och betydligt mer elastiskt. Det sista innebär att den löser ut när det verkligen behövs och håller dig kvar på skidan övrig tid.

Personligen är jag mycket förtjust i Look/Rossignol bindningar av axialmodell. Skön "kassaskåpskänsla" vid istig och mycket elastiska. Betydligt bättre än de Salomon och Tyrolia jag haft.

Personligen tycker jag att man ska undvika en 18 bindning om man inte är mycket driven och kör riktigt hårt. En sådan bindning har en mycket hård fjäder och ofta en skala som börjar med 10. Kör man inte som ett proffs kan det vara direkt farligt ... Nej en 14 räcker för oss vanliga dödliga!

Och NU ... kanske MnOs skrivkramp har släppt ... så han kan beskriva beståndsdelarna i bindningen och vad som är väsentligt att tänka på!

:-D / MM

Håller med Mountain Man om bindningen. Det är rekommendabelt att börja med en låg inställning på bindningen i början av säsongen och sedan dra den hårdare allteftersom du blir starkare och känner att knäna håller. En bindning som börjar på DIN 10 eller 11 är kanske lite väl hårt så en DIN10-18bindning går bort, men upp till DIN14 eller till och med DIN16 kan nog vara bra av just de anledningar MM nämner.

Markerbindningar hade jag inte vågat mig på. Ser ut att ha 30 rörliga delar som kan frysa fast...

Köp så lång skida som möjligt och ät mycket gröt.

Eftersom jag inte har någon koll på skidbindningar, får någon gärna förklara exakt vad DIN14 osv betyder.

OM du ska ha trekkers go for solly 914. Om du vill han en grymm bindning..försök få tag i Rossi FKS 155!

bosseL sa:
Eftersom jag inte har någon koll på skidbindningar, får någon gärna förklara exakt vad DIN14 osv betyder.
DIN står för Deutsche Industrie Standard och säger bara att fjädern/bindningen är enligt standarden vilket alla dagens bindningar är så det är ganska ointressant. Oftast kan man utläsa från bindningens modellbetäckning hur stark fjädern är. En binding som heter t.ex. Salomon 914 går till 14, Marker 1200 går till 12, Rossignol 140 går till 14 osv.

En bindning fungerar bäst i mitten av sitt spann så precis som Tobbe101 säger så är det olämpligt att köpa en bindning som börjar på 10 eller 11. Marker M18 Comp som jag gillar börjar dock på 8 och går till 18 och är alltså perfekt till mig som har den ställd på 13.

Och precis som PNyberg säger så är Rossignol FKS 155 (och FKS 185) sjukt bra bindningar. Den enda nackdelen dom har är att dom är lite klumpiga att få på i 1 meter djupt puder, dock inte omöjliga (dom funkar även i puder).

Senast ändrad:
Om man vill ha en riktigt stabil bindning ska det vara Salomon 914 eller 916, sjukt bra men dyra. Men sen kan man ju faktiskt byta skidor och ta med sig sin bindning. Sen om man sliter ned sina pjuck under tån så är ju Salomon de enda där man kan justera tå delen upp och ner!
Kör på Mojo 90 själv och tycker det är en bra skida. Kör på 193cm det är inte så mycket som man kanske kan tro.

FF sa:
Finns det någon admin här? Någon måste ha kapat MnO:s konto...
Det är inte lätt att hålla ställningarna här på FR när man har blivit seriös och har heltidsjobb. Arbetsgivaren förväntar sig dessutom att jag ska vara aktiv när jag är här. Illa, illa för mitt deltagande på forumet.

När det gäller bindningar är det egentliga urvalet faktiskt ganska begränsat. Jag tycker att det egentligen bara finns följande alternativ:

* Salomon 9.14 Lab
Tådel från 914 FIS, häldel från 916, dvs med metallförstärkt rektangulär bottenplatta (=bra) och skruvjustering för längden. Har också den nya, bredare och stummare AFD:n i jämförelse med den lätt sliddriga Spheric-pedalen som sitter på standard-914. Den vanliga 914 är en strulfri och helt ok bindning, men kan inte jämföras med vare sig 916 eller 914 Lab. Std-914 har samma bottenplatta på häldelen som Salomons enklaste bindningar och är mycket vekare byggd iom det. Rent säkerhetsmässigt är den likvärdig dock, men man vill inte tappa vridstyvhet i kopplingen pjäxa-skida i onödan. Således rekommenderas 914 utan Lab-tillägg ej, om inte prisskillnaden mellan Lab och std-versionen är orimligt stor.

* Salomon 916
Bäst. Tyngst. Odiskutabelt suverän bindning, men kräver att man är medveten om riskerna med en så hård bindning. Det är inte läge att strula till det i låg fart på en transport eller i skogen. Då är risken för knäskador stor. Men så länge man åker på hårt så är det en extremt pålitlig kompis på berget.

* Salomon 9.16 STH -08
Bindningen som många har väntat på i en herrans massa år. 916 har alltid varit kungen bland freeridebindningar, men den har också alltid varit lite för tung för att passa helt hundra som varjedagbindning. Det blir många extragram att släpa på uppför tex och skidorna blir lite segare och trögare i kvicka passager. Men när det gäller vridstyvhet och direkthet ner i snön är 916 oöverträffad. Nu kommer det en lättad variant av 916 som ändå ska vara i det närmaste identisk när det gäller stabilitet och tillförlitlighet, men som väger några hundra gram mindre. Den ser ut att vara en 916 häldel kombinerad med en framdel från 914 Lab, fast med styvare fjäder. Enligt ryktet ska tådelen innehålla mer metall runt fjäderhuset än 914 Lab, men en del av den metall som sitter i tåvingarna i 916 ska vara utbytt mot plast. Tid och test får visa om STH 16 kommer upp samma prestanda som 916. Viss oro finnes för att nerbantningen på metall tar bort känslan av stuns som är 916:s tydligaste kännetecken.

* Look P15/Rossignol FKS 155
Samma bindning, men olika märkeslogga och färg. Riktigt bra bindning med marknadens bästa elasticitetsmått. Släpper aldrig i fel läge. Rekommenderas. Som nämns ovan är den lite lurig att ta på i mycket snö, men man lär sig tekniken efter ett tag. Fungerar inte heller speciellt bra med Treckers. Väldigt lätt i förhållande till prestanda.

* Marker Duke
Duke behöver väl inte presenteras närmare. Årets mest omtalade bindning. Dyr som få och förhoppningsvis lika bra som snacket antyder. Stora varningsflaggan hissades inledningsvis pga Markerloggan, men kritikerna har tystnat i takt med att hyllande recensioner har dykt upp som på löpande band. Viss risk för barnsjukdomar fortfarande, men den hade suttit som ett smäck på ett par säsongarskidor. Det blir en hel del gång under en vinter och jag hade inte varit det minsta svår på att slippa åka runt med Treckers i ryggan.

Tyrolia, Atomic, non-Duke Marker och övriga bindningar får inget stöd från min sida. Väljer du någon av ovanstående får du bra grejor.

Skönt att du är tillbaka ...

Din text avseende Marker Duke är lite dock lite märklig, ska jag tolka det som om du. MnO har kört Duke en säsong, eller är det någon pollare som varit framme?

;-) / MM

Mountain_Man sa:
Din text avseende Marker Duke är lite dock lite märklig, ska jag tolka det som om du. MnO har kört Duke en säsong, eller är det någon pollare som varit framme?
;-) / MM
Jag förstår inte riktigt hur du kan få det till att jag har kört på den en säsong, även om jag läser mina ord noga så här i efterhand. Jag har inte testat Duken ens kort än, men refererar till recensioner som har dykt upp lite varstans på nätet. Det är ju först i år som Duken lanseras på bred front till den stora massan och därav brasklappen för kommande fel som bara märks när ett stort antal användare använder en produkt under lång tid.

"Förhoppningsvis lika bra" är garanterat inga ord jag hade använt om jag hade testat den själv... då hade det varit raka besked istället.

Blir lite fundersam över hur en bindning fungerar. Ni är många som säger att en bindning att säsonga med bör ha DIN på uppåt 16-20, även ni som inte väger mer än 70 kilos. Hur hård körstil har ni egentligen, samt vad ställer ni då in era bindningar på? Självklart är en bindning med DIN uppåt 20 mer välbyggd än en på 10 och bör således också hålla lite längre. Om man är lite "försiktigt" med bindningarna och inte hoppar på dom borde inte ett par ex Rossignol Axium2 120 hålla?

Senast ändrad:
Cojack sa:
Blir lite fundersam över hur en bindning fungerar. Ni är många som säger att en bindning att säsonga med bör ha DIN på uppåt 16-20, även ni som inte väger mer än 70 kilos. Hur hård körstil har ni egentligen, samt vad ställer ni då in era bindningar på? Självklart är en bindning med DIN uppåt 20 mer välbyggd än en på 10 och bör således också hålla lite längre. Om man är lite "försiktigt" med bindningarna och inte hoppar på dom borde inte ett par ex Rossignol Axium2 120 hålla?
"Om man är lite "försiktig" med bindningarna"... det är ju precis detta man vill undvika. Jag vill inte åka skidor en hel säsong och hela tiden behöva begränsa mig och inte kunna köra precis så hårt som jag känner för ibland. Jag väger bara 70kg och är ingen race-åkare och jag känner mig inte HELT säker i ens Rossignols 140-bindning (även om den räcker långt och känns ok 90% av tiden).

Mina 8-18-bindningar har jag ställda på 13 och det är den optimala inställningen för mig. Dom sitter kvar när dom ska göra det och släpper när dom ska.

Det där med hur hårt man ska dra en bindning är intressant. Hela forumet är nerlusat av folk som måste kunna dra bindningarna till 15, 16 eller till och med 17-18 för att bindningarna inte ska tjuvlösa under deras sjukt agressiva åk. Av någon anledning ser man aldrig dessa människor på berget... De kanske hänger i Hardcore-Åre eller Kick-Ass-Sälen och inte i alperna?

De man träffat som kan åka drar sällan över 12-13 på sina bindningar utom i lägen då skidan absolut inte får lösa ut, och då drar man bara skruven i botten så löser inga bindningar ut...

Det kanske är så att folk inte justerar in resten av frambindningen ordentligt, så att de får stora glapp och därför måste dra fjädern för hårt? -Eller så är det bara en massa skitsnack. Hur som helst tycker jag att folk ska vara rädda om knäna och spänna bindningen efterhand som man känner att benen klarar av det istället för att börja på en för hög inställning.

Sen håller jag med om att en bindning till 14 eller 16 kan vara bra dels för att man på dessa bindningar höjt kvalitén på komponenterna och dels för att få marginal på inställningarna.

Nu har väl tråden fått en annan inriktning men kan just därför inte undvika att kommentera. Jag håller med Tobbe om att väldigt många tycks köra stenhårt med sina bindningar på 18 och däröver. Ser dem dock sällan....Nu behöver vi reda ut begreppen för att förstå vad det handlar om och inte bara tycka, som alltför många gör. Benen som vi människor fick för endast en sak, att kunna åka mycket skidor, tål relativt hög Impuls (kraft*tid) men inte så hög Kraft och ännu mindre Moment (tänk vridskador). En fjäder reagerar dock endast på Kraft. Ett skäl till att benen tål Impuls är deras massa (typ 20-40 kg eller ngt sådant. Alltså hög kraft under kort tid (tänk Hermann Maier i HahnenkamRennen) går bra och kräver Racefjädrar på uppåt 30 OCH en helmetallbindning som INTE flexar. Hög fart i puder (inga vibrationer och långa svängar) kräver inte alls samma inställningar.

Själv ställde jag alltid bindningen på 16-18 (gamla fina Marker MRR fortfarande bäst) när jag körde bana för att sedan dra ned till 12 eller under för lössnöåkning. Puckel kräver mycket högre inställning på frambindningen om du inte vill göra faceplant hela tiden.

Tyvärr är det så att bindningarnas fjädrar inte alls matchar vad benet klarar i olika farter och backars beskaffenhet. Givet ovanstående så skall man alltså ALLTID rata plastbindningar om man vid något tillfälle skall köra hårt. Plasten flexar för mycket och varierar dessutom med temperaturen och du kommer garanterar att dra ur bindningen även med fjädern i botten.

Mitt råd baserat på 35 års skidåkning, många ras, starka ben, hela knän men lite skador i ansikte och axel samt många åk i Chamonix, USA etc. är.

Köp ALLTID metallbindningar av god kvalitet, Salomon, Ross som nämnts här ovan eller gamla fina MRR (med rotamat bakdel).

Ställ bindningen efter hur du åker, +90 kg och åker fort och hårt i mjukt före så fungerar 10-12 bra. Ställ käppar i sprutad backe, hård puckel, sist ned är en skit i nedre delen i Argentiere osv så dra den till 14-20 eller mer beroende på hur du åker och hur dina ben mår (du vet själv).

Glöm inte att dra ned den efteråt!!! Jag gjorde det en gång med 6 månaders ONT som följd, alla ledband klarade sig dock.

Har just köppt ett par Marker Duke (DIN16) , Tänkte köra så mycket puder som möjligt ... Hur mycket skall jag skruva upp DIN till, om man väger 105kg med utrustning ?
Spänna fjädern till 14 direkt ?

Hittar man ej tabellvärk på detta ?

Senast ändrad:
Detta håller på att utvecklas till en mycket bra bindningstråd!

Nästan dax att byta namn på tråden? Då detta är bra mkt mer intressant ;)

Hursomhelst. Min i sammanhanget relevanta erfarenhet är:

- 916 är en helt fenomenal bindning i det avseendet att den kommer INTE släppa bara hux flux, men däremot lösa ut om du kraschar riktigt ordentligt. DOCK är den riktigt farlig att ramla med i låg fart! Vi pratar ordentligt stor risk för skador om man gör en långsam vurpa i tung blötsnö till exempel (talar av egen erfarenhet). Den löser helt enkelt inte ut om du inte krashar. (DIN 11-12 och 70kg ca). Den är helt enkelt förbjuden att ramla långsamt i, så länge du inte har den på 9 kanske.

Har under förra vintern kört på salomon 977eq (DIN14) och haft dessa på ca 13. Dock fått tjuvsläpp ett par gånger och har därför köpt på mig ett par p18 och fks155 från egay. Jag hoppas med att pröva dessa bindningar riktigt bra kraftöverföring med lite lättare vikt än 916, samt förhoppningsvis en något mer jämn utlösning än 916..

Är det någon som prövat antingen 977 eller 916 och p18 och fks155 som kan berätta för mig vilken DIN jag bör utgå ifrån? Är skalorna relativa? Dvs, är 12-13 på en P18 samma som 12-13 på en fks155? Och hur förhåller sig denna skala till 916 eller 977/914?

Där blev det en väldans massa modellbeteckningar, men jag hoppas ni hängde med ;)

Johan-S: Utan att varken prövat Duke eller alls veta hur pass hårt du kör skulle jag tippa på att du borde börja på ca 9, kanske 10 och jobba (antagligen något uppåt) därifrån. Detta baserar jag på de många recensioner från riktigt erfarna hårt åkande skidkörare som beskriver bindningen som "bomber"... 14 är nog väl högt att börja med!
Själv tänker jag sätta den på ungefär detta din till att börja med i vinter, så får vi se.

För övrigt håller jag med tobbe, det går lite inflation i race-bindningar i forumen på nätet. Frågar man vilken bindning man ska ha blir man oftast snabbt rekommenderad en bindning i gjutjärn ala 916. Detta bör man ta med en nypa salt enligt mig...

Oftast bör man lyssna på MnO. Hans ord är lag.

FF sa:
Är det någon som prövat antingen 977 eller 916 och p18 och fks155 som kan berätta för mig vilken DIN jag bör utgå ifrån? Är skalorna relativa? Dvs, är 12-13 på en P18 samma som 12-13 på en fks155? Och hur förhåller sig denna skala till 916 eller 977/914?
Jag har ett par 977:or på mina Explosiv och har följdaktligen kört en del med den. Sen har jag numera 997 Equipe på resterande skidsortiment, med undantag för ett par slalomracers med FKS 155. Jag har även testat FKS:en på större skidor och har haft en dröse 914 genom åren. Plus lite 916 naturligtvis. P18 har jag inte testat speciellt ingående tyvärr.

Generellt sett kan man inte fullt ut jämföra "reell" DIN med verklig DIN, eller vad man nu ska säga mellan olika bindningsmodeller. Den tesen är inte svår att bevisa. Jämför man tex en Tyrolia FR12 eller en Marker 1200 inställd på 10 med en 916 eller FKS155 inställd på samma värde märker även en åkare som är relativt grön när det gäller prylar en enorm skillnad. Speciellt 916 sitter riktigt hårt redan på den fjäderspänningen. Skillnaden är så pass stor att jag egentligen har svårt att förstå hur det kan röra sig om en standardiserad märkning. I en laborationsmiljö med mätutrustning kan det möjligen vara så att samma sidoriktade kraft krävs för att få båda bindningarna att släppa, men det känns sannerligen inte så när man testar och egenskaperna i aktiv åkning, numera kallad "reell DIN" skiljer sig enormt mycket.

Skillnaderna är såklart mindre när man jämför två bindningar som ligger närmare varandra prestandamässigt, och det är svårare att definiera vad som egentligen skiljer. Ju hårdare bindning och ju högre fjäderspänning, desto svårare är det att testa hur den beter sig. Med en 10-bindning tex kan man utan större insats vrida ur tån med muskelkraft och på så sätt enkelt känna hur mycket det skiljer mellan olika bindningar. Men få kan göra det när de ska jämföra en 916 med en 920 när båda är inställda på 14. Då blir det mer en praktisk långtidstest i stil med "här skulle nog 916:en släppt, men 920 sitter kvar", eller "fan, där kände jag att knät var påväg att gå, men den släppte precis rätt. Tur att jag inte hade en 920. Då hade jag nog pajat knät"... osv.

Det är, precis som FF säger, lätt att dras med i race-bindningshetsen och dra dit ett par 916, eller tom 920 på sina nya bredlagg, men och det är ett stort MEN... Det gäller, som jag även sa ovan, att vara medveten om riskerna med att göra det. Just nu känns det som att många, speciellt yngre åkare, lockas till att testa 916, 920, P18 och liknande utan att egentligen ha koll på vad det innebär. FF har redan varit inne på det, men det gör inget att nämna igen. Man måste vara en mycket driven och avancerad åkare för att man ska ha behov av en bindning i den kalibern. En 920 exempelvis är väldigt, väldigt elak mot knäna om man ramlar i något annat än hård och snabb åkning. För det stora flertalet, inkluderat säsongare av "normal" standard, veckoturister, "gammelsäsongare som börjar närma sig 30" och jibbers som inte är på väldigt hög nivå skulle jag personligen säga att en 916 eller däröver innebär en förhöjd risk för skada jämfört med en 914Lab eller FKS155 (som förvisso går upp högt, men också börjar lågt).

Jag kan inte resonera utifrån FF:s syn, iom att jag inte åker med så höga din. Men jag kan kortfattat redogöra för hur jag ser på min egen fjäderspänning:

Jag väger 75kg och kör med din 10,5 som ökas något till 11 i slutet på säsongen. 10,5 är min inställning på FKS155 och 997Eq/977/914. Jag använder alltså samma värde på både Look och Salomon. 977 och 997 ger en aningen mer solid känsla på 10,5 än vad 914 ger, men rent fasthållningsmässigt har jag inte känt någon skillnad. Looken stretar pga sin högre grad av elasticitet emot lite mer i ändläget på tådelen, men de ligger nära varandra när det gäller knäbelastning strax innan släpp. P18 kontra FKS155 kan jag inte uttala mig om tyvärr, men det är att anta att samma förhållande råder mellan dessa två som mellan de flesta andra närbesläktade modeller med olika dinskalor, dvs att den övre av dom framstår som bastantare och hårdare i ändläget strax innan släpp. Det är trots allt en rejäl fjäder som ska komprimeras.

FKS155/997/977/914 inställda på 10,5 har under efter år av testande visat sig vara perfekt för mig i praktisk användning. Jag får extremt sällan tjuvsläpp och grejorna ramlar av när jag känner att dom ska göra det.

Jag hade ett antal 916 ett tag och provade mig fram till vart jag skulle ligga på den skalan. Där känner jag mig inte trygg med 10,5, utan får gå ner lite till 9,5, men även så lågt så är det i hårdaste laget för mina numera rätt ålderstigna knän. Jag var ytterst nära några gånger att verkligen sabba ett knä i vridfall i låg fart i skogsåkning, men klarade mig med lätta vridskadesymptom och värk i någon månad. I det läget släppte inte 916 och det kändes inte direkt som att dom var nära att göra det heller, trots att jag verkligen upplevde det som att jag stog och balanserade på gränsen för vad mina knän klarade av. Efter den upplevelsen insåg jag att jag inte behöver 916, utan har gått ner till 914Lab/997 rakt över i skidgarderoben.

Tyrolia och Marker är en annan historia. För att få samma "reella DIN" med en FR13 tex behöver jag gå upp ett par snäpp. The Marker/Tyrolia standard +2 addon, som det heter på Teton är en bra beskrivning. Jag kan inte åka med 10,5 med Tyrolia eller Marker. Då får jag tjuvsläpp alldeles för ofta. Att skruva upp till 12,5-13 avhjälper problemet med tjuvsläpp, men ger å andra sidan biverkningar i form av ökad belastning vid lågfartsfall. Båda dessa märkens racemodeller (FR17 och Marker 1800 exempelvis) dras i mina ögon med samma problem. Det är förvisso stabila och pålitliga metallkontruktioner, men för att de ska sitta måste jag gå upp minst 2 steg på skalan i jämförelse med Salomon/Look och då ökar risken ännu mer för skador i lågfall.

Tänk på att 977 och 997 är gamla bindningar. Det kan ha hänt saker med fjädrarna om dom har legat komprimerade under lång tid. Det kan röra sig om att bindningarna tappar i dinskalan och att dom är ojämna inom samma par. Gör därför det traditionella "slå ur skon ur bindningen"-testet och jämför med en ny bindning. Ställ båda på samma DIN och knacka/vrid ur pjäxan. Jämför de två bindningarna i paret och mellan den gamla och den nya. När du ändå är igång kan du ju fortsätta med att testa igenom dina olika bindningar. Då får man en tydligare bild om vad olika elasticiteter och fjäderhårdheter egentligen innebär i praktiken.

Sammanfattningsvis:

914: Likvärdig släppkraft och elasticitet som nästa grupp, men känns lite mesigare.
977Eq/997Eq/914Lab: Likvärdiga egenskaper för samma DIN.
FKS155: Säger ifrån aningen mer än föregående grupp i ändläget, men i stort sett samma. Fördel att den börjar så lågt på skalan.
FKS185/P18: Ännu mer stuns i ändläget.
916: Känns jävligt stum i ytterlägen, både i häl och tå. Går att gå ner 1-2 steg i din-skala utan att riskera tjuvsläpp.
920. Samma bindning som 916, men med en extra avtagbar fjäder. Fullständigt overkill för friåkning.
Tyrolia FR13-17. 11-13-modeller är skit. Högdin är fina saker, men kräver +2 på skalan för att sitta. Ökad skaderisk iom det.
Marker 12-18. Dso.

MnO sa:
920. Samma bindning som 916, men med en extra avtagbar fjäder.
Fullständigt overkill för friåkning.
Så plockar man bort den lilla fjädern i 920 har man alltså en 916 fast med fel skala?
Finns det några nackdelar med att göra så? Har själv satt en 920 på mina nya Sumo.
På mina gamla Gotama sitter det just en 916 som funkar bra till mig & mina knän.

// Kricke

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp