Komma undan tull/moms!?

• Trådstartare Trådstartare Deespin
  • Start datum Start datum
D

Deespin

Guest
Komma undan tull/moms!?
Hej mina vänner!

Nu har jag beställt lite saker från andra sidan dammen, en ny dress, lite kläder osv.
Sakerna kommer nu om några dagar och det jag oroar mig över är tullavgifter samt moms.
Paketet levereras med UPS, och vad kommer läggas på?

Frakt och priset är betalt, men hur/när kommer avgifterna för tull och moms? Ska ups-killen som levererar ha tullpengarna direkt vid dörren?

Och, min egentliga fråga är om jag på något sätt kan komma undan dom pengarna samt moms. Vet att man kan skriva "gift" och göra paketet som en present osv men det är inte gjort i detta fall. Kanske kan jag säga åt leveransfirman att det är en present från min bror och på så vis komma undan moms, eller får man en räkning på tullavgifter och moms senare?

Kan det funka, att påstå att det är en present?

Komma undan tull/moms!?
Jag tror du kommer få en räkning för jag har för mig att jag fick det när jag beställde en hjälm från US and A

Komma undan tull/moms!?
ups's killen kan inget göra. om du åker på det så åker du på det, är inte nog inte så lätt att få det att försvinna om du väl har åkt på det.. jag åkte på tull avgift från norge, när jag fick ett par skidor från min sponsor.. pretty lame

Komma undan tull/moms!?
Hmm tror tyvärr oxå att du kommer åka på att batala..
ja drog en beställning i går men då gjorde ja så att ja skicka de till en polare i USA som sedan tar upp grejjerna ur förpackingarna så de inte e hellt nytt sen skulle han skicka hem dom till mig och skriva att de va en gåva tyckte ja han sa... Så ja hoppas ja klarar mig..

håller tummarna fö dig ;)

Komma undan tull/moms!?
Import från det stora landet i väst fungerar som så att du betalar priset och frakt, sen när varorna når svenska gränsen (och tullen) lägger tullverket på tull och moms. På vanliga kläder är det 12% tullavgift och 25% moms.. det blir alltså 40% som du lägger på.

Så köpte du grejor för 152 dollar (dvs 1000kr med dagens forexkurs) lägger du på 12% + 25%
Dvs: 1000 x 1,12 x 1,25 (eller 1000 x 1,40 om du så vill) = 1400kr

Simple math.. och vad jag vet ska man inte räkna med att försöka "komma undan det".. det är A olagligt och B svårt då tullen granskar allt som kommer in.

Det andra avgifter på andra prylar, kolla med tullverket för detaljerad information...

Komma undan tull/moms!?
Har fått skickat brädor från sierra och när paket kom hit ringde ups upp och sa att det var här och ville ha tull+moms, bara att betala med kort direkt på telefon, så står det inte gift på är det antagligen omöjligt iallafall med ups, suger lite

Tillbaka
Topp