Kom i form med farbror ArcT

• Trådstartare Trådstartare Guest
  • Start datum Start datum
G

Guest

Guest
Så här i perioden mellan mina föregående träningstips steg 1) filosofiska och steg 2) fysiska och de senare kommande tipsen så vill jag ge några allmännyttiga råd.

Råd nr 1 handlar om de små kära vännerna kalorierna:

Som vi alla känner till är 1 kalori måttet på den energi det går åt att värma 1 gram vatten till 1 grad celsius. Översatt till verkligheten betyder detta att om du äter en väldigt kall efterrätt (vilka ofta mestadels består av vatten), kommer denna naturliga process - som höjer den konsumerade efterrätten - att formligen suga kalorierna ur den enda existerande källan: ditt eget kroppsfett!

Ett exempel: En efterrätt serverad och uppäten vid cirka 0 grader kommer efter en kort stund att ha värmts till 37 grader, vilket är normal kroppstemperatur. Varje gram av efterrätten har då alltså förbrukat cirka 37 kalorier. Om efterrätten väger 170 gram, vilket får anses vara ganska normalt, kommer man - enligt termodynamiken - att förbruka 6290 kalorier (1 kalori/gram/grader x 37 grader x 170 gram) från kroppsfettet för att den uppätna efterrätten ska få samma temperatur som kroppen.

Om efterrätten innehåller 1300 latenta kalorier, är alltså den totala kaloriförlusten ca 5000 kalorier.

Ju kallare efterrätten du äter är, desto snabbare kommer du att gå ner i vikt, om det är ditt mål.

Denna process fungerar utmärkt även vid intagande av väldigt kall öl i frostat glas. 1 centiliter öl innehåller cirka 0,6 latenta kalorier, men förbrukar 27 kalorier vid uppvärmningen (om serveringstemperaturen är 10 grader). Det ger en kaloriförlust på ca 38,5 kalorier per cl. Man behöver inte vara matematikprofessor för att räkna ut att varje 33 cl flaska öl förbrukar cirka 1270 kalorier (33 cl x 38,5 kalorier per cl).

Frysta efterrätter, till exempel glass, är ännu effektivare eftersom de kräver 83 kalorier per gram för att smälta (med andra ord höjas till 0 grader) och ytterligare 37 kalorier per gram för att nå kroppstemperatur. Här kan vi börja prata om verkligen intressanta resultat.

Dessvärre, för de som äter pizza som en ursäkt att dricka öl, ger pizzan (laddad med latenta kalorier och dessutom serverad varm) motsatt effekt. Men, tack och lov - som den uppmärksamme läsaren redan förstått - kan detta lösas genom att dricka massor med öl till pizzan och sedan avsluta måltiden med mängder av glass.

er kostexpert Arc Tracer

Nu har ta mig fan hissen gått ända upp. Jag är helt med i resonemanget och förstår varför jag inte har kunna gå upp i vikt.
Eftersom jag följer dina råd mer eller mindre slaviskt samt frilansar lite med skrotlyftning och brottning så har jag inte kunna lägga på mig de där extra kilona som behövs för att tänja ut fartdräkten nu till försäsongen.

Mitt misstag heter öl, glass och kylda groggar och då gärna i den ordningen. Anser själv att jag är ganska skarp i huvudet och förstår inte hur jag kan ha gått förbi denna uppenbara orsak till att jag avstannat i viktökning.

Fattar direkt varför man inte lägger på sig under vintern trots att man ofta värmer upp både grogg och andra livsmedel. Det är ju den återkommande vinterkylan som tar ut kaloriintaget. Sommaren med den påtvingande värme är ju kanon, för då tappar man inte mycket i värmebortfall på alla varma groggar.

Har snabbt dragit slutsatsen att jag från och med nu bör inta enbart varm föda i kombination med varm dryck. Matbordet flyttades direkt in i bastun.
Med lite tur så kan jag även styra upp klimatanläggningen på kneget så att det blir lika hett som i kaffeautomaten.

Mes

Det är inte så att energimängden på ölen och glassen i själva verket är angivet i kilokalorier, och pga detta så faller hela teorin.

/jonny

Denna teori om kallföda verkar för bra för att vara sann...jag måste säga att jag inte riktigt tror på den. Varför har man aldrig hört om detta tidigare? asså effekten av denna typ av diet måst ju vara väldigt beroende av de yttre omständigheterna....

nåt stämmer inte det är för enkelt.....om det stämmer borde ju alla tjockisar kunna äta sig i form med bärs och glass...och det låter ju helt vrickat.....

känner mig förvirrad....fysiken talar för men förnuftet emot....

Bra tips du kommer med. Hur är det med vatten då?
Om man dricker kallt vatten, (vilket man ska göra om man vill att kroppen ska ta upp det snabbare) då borde man ju förbränna energi som bara den. Det måste ju värmas upp till 37 grader enligt din teori. Det är ju värsta tipset, men hur blir det när all energi i kroppen är uttömd, får man - kcal då?

SÅ HÄR SKA DET VARA!

"Ett exempel: En efterrätt serverad och uppäten vid cirka 0 grader kommer efter en kort stund att ha värmts till 37 grader, vilket är normal kroppstemperatur. Varje gram av efterrätten har då alltså förbrukat cirka 37 kalorier. Om efterrätten väger 170 gram, vilket får anses vara ganska normalt, kommer man - enligt termodynamiken - att förbruka 6290 kalorier (1 kalori/gram/grader x 37 grader x 170 gram) från kroppsfettet för att den uppätna efterrätten ska få samma temperatur som kroppen."

Om efterrätten innehåller 1300 latenta KILOkalorier, går man fortfarande plus 1293710 kalorier.

Ok om man dricker iskallt vatten så funkar det väl. Men ska man bli smal på det så får man nog dricka en hel del.

t ex,

skall man gå ner 5kg:

ett gram fett = 9kcal/g

5000*9=45000kcal

45000/37=1216 liter iskallt vatten

Det är bara att dricka.

/jonny

PS. hoppas det stämmer annars blir man väl halshuggen DS.

Själv tillhör jag ju inte öldrickarnas skara men det kanske går bra med andra kylda drycker också? Cider ligger närmast till hands.

En intressant aspekt som ännu inte kommit fram är ju den positiva effekten av att dricka kallt vatten i slutet på kvällen.

Det är inte enbart för att minska baksmällan dagen efter utan minst lika viktigt ur viktminskningssynpunkt.

Min namne, jonny (vad heter du i efternamn?), har nog gjort lite korrektare beräkningar än vår käre tränare men jag tycker inte att det är siffrorna i sig som är det viktiga utan vetskapen om att en liter glass är en skarpslipat bantningsvapen är det viktigaste i den här diskussionen....

Nu tillhör inte jag dem som funderar på att ansöka om medlemsskap hos viktväktarna, jag borde nog istället dricka smält smör.....

Jag har stora problem med fartdräkter. De fladdrar så hemskt kring vader och lår....

Jag hoppas att vi kommer till ett "Slope 2003"-avsnitt i träningen. Hur se snyggast ut i backen i vinter??

Att brantåkare är snyggast är det ju ingen tvekan om och att skönheten sitter i fartdräkten torde det inte bli alltför stora diskussioner kring men hur göra för att se snygg ut i fartdräkt???

Spaghetti i tights är ju ingen syn för gudar.....

En grej bara..... det där med djupa knäböj?????
Du sitter alltså och urinerar!!!!!!!!!!!
Använder du stringtrosor också??????

Mvh Mr.......

Vill passa på att berätta om en bekant till mig...

Han fick rejält ont i ryggen i våras och vid ett läkarbesök så fick han strippa framför läkaren som sedan börjar sin sedvanliga undersökning av kroppen.

Det dröjer inte länge innan läkaren konstaterat att kompisen bör sitta ner vid framtida toalettbesök.

Precis som föregående "talare" uppfattade min kompis detta som ett hån mot hela hans manlighet och ifrågasatte naturligtvis varför.

Läkaren svarade: "Du får inte lyfta så tungt"

Själv är jag så vältränad att jag inte har några sådana problem....

Kära farbror Arc T,
jag är så glad åt dina tips! Då jag legat på latsidan i somman och inte varit ute i skogen o rännt de rekommenderade milen varje vecka, började motivationen svika.
Men, så kommer nästa tips som ett brev på posten o jag inser att jag hela sommaren egentligen tränat som bara den!! Dessutom i sommarvärmen, så en hel del energi dessutom har åtgått till att kyla kroppen utvändigt via transpiration. Detta faktum gjorde mig så glad att jag genast tog upp den sedvanliga träningen - allt enligt din modell - och nu mår jag mycket bättre! Tack!

Att jag sedan aldrig räknat energi i den abstrakta enheten kalorier är en annan sak, jag använder oftast wattsekunder [Ws] alt. kilowattimmar [kWh], vilka enkelt beräknas med hjälp av SI-enheter som kraft, effekt [F, P] och tid [t]. Med denna metod kan man t ex också jämföra sin förbrända energi med andra vardagliga saker, vilket kan te sig intressant för den nyfikne.
Exempel: "Idag har jag druckit så mycket öl att energin jag bränt skulle räcka till att hålla alla taklampor i mitt hus tända i en timme!" Vore inte det roligare än att tänka allt i vikt? För vem tänker på sånt..?

(Amnärkning: I exemplet ovan rör det sig om ganska många öl, fler än de av Farbror Arc rekommenderade 12-15, lyckas man med denna bravad har man legat i hårt, eller så innehar man bara lågenergilampor i sitt hus, och väldigt få dessutom..!)

/Emser, den oföbrukbara och förnybara energikällan.

Snödjup

Tillbaka
Topp