Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

PNyberg
4175 inlägg
PNyberg 7 år sedan | Senast ändrad PNyberg (7 år sedan)

Alltid kul att reka beggatmarknaden här på fr för att se vad som finns. Ibland stöter man på sjukt roliga annonser eller saker till orimliga priser.

Detta är väl lite av en price-police på freeride då kan man säga. Helt enkelt för att ingen ska bli blåst och för att man ska kunna få hjälp om vad man ska ta för sina "åkt på en hel säsong, inte en repa allt är tipptopp-tommenopp monterade med marker kexchocklad för 345mm, nypris 1 000 000kr"

Alla har vi sett dom. wink

Peas!

Generiskt citat som alla gillar! Citera

Svar

Carled
3588 inlägg
Carled 7 år sedan

Najs... Ska detta funka som kombinerad hjälp och "angivning" av överpriser?

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
PNyberg
4175 inlägg
PNyberg 7 år sedan

Carled skrev:

*host* *host* jepsi-pepsi

Jarle
3950 inlägg
Jarle 7 år sedan

Angivning är väl lite overkill men om någon är sugen på en annons men är bekymrad över priset kan man ju kika in här...

Robbit Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 7 år sedan

PNyberg skrev:

Carled skrev:

*host* *host* jepsi-pepsi

Så du tycker mina Dumonts är för dyra? ;-)

Utter
3104 inlägg
Utter 7 år sedan

Ojoj, här skulle det kunna fyllas på rätt fort.

Bara såhär snabbt kan jag nämna Gotamas (svarta med den fyrkantiga tailen) för 4200:-, Fischer 103:or för nått liknande (verkar vara ett par som annonserar var för sig).

Beggade Head Jimi för 10 lök.

Finns hur många som helst.

Jarle
3950 inlägg
Jarle 7 år sedan

Utter skrev:

Beggade Head Jimi för 10 lök.

Finns hur många som helst.

Just Jimin är nog faktiskt min personliga favorit, kan vara den bästa på länge smile

Robbit Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 7 år sedan

x3 på Jimin, hehe... Skulle man kunna säga några allmänna prisregler? Hur skall priser sättas? Detta är ju givetvis inte regler, utan snarare önskemål för en schysstare andrahandsmarknad där man hookar upp varandra...

Utgår man överhuvudtaget ifrån nypris? Avdrag per säsong/hur gammal modellen är?

PNyberg
4175 inlägg
PNyberg 7 år sedan

Carled skrev:

x3 på Jimin, hehe... Skulle man kunna säga några allmänna prisregler? Hur skall priser sättas? Detta är ju givetvis inte regler, utan snarare önskemål för en schysstare andrahandsmarknad där man hookar upp varandra...

Utgår man överhuvudtaget ifrån nypris? Avdrag per säsong/hur gammal modellen är?

Det blir så skevt om man tar o går för nypriset eftersom de flesta här inte betalar det som de lägger ut grejerna för. Får ju bli avdrag per montering och säsong givetvis. Gillar själv hur TGR har sin marknad med klara riktlinjer om hur priser ska sättas. Tycker sj att den är väldigt vettig.

http://www.tetongravity.com/forums/show … hp?t=39772

Vad tycks?

snej
722 inlägg
snej 7 år sedan

Håller tummarna för att något går att få till, men misstänker att det kommer att bli problem. Generellt så har det gamla/nyttjade/begagnade paret skidor ett för högt värde för säljaren. Vet inte om det beror på sentimentala aspekter, okunskap eller gammal hederlig snålhet.

Den stora skillnaden gentemot TGR där det för många, som herr nyberg sa, handlar om att "hooka upp" någon annan med en go deal man själv lyckats komma över, så handlar det på FR mest om att tjäna pengar på sina gamla grejer.

Jag hoppas att jag har fel, men jag misstänker att det kommer att bli svårt att få folk att följa dessa riktlinjer. Till viss del beror detta på att det är mkt mer communitykänsla över TGR där folk faktiskt känner varandra på riktigt. Detta bidrar imo till en bättre stämning och vilja att hjälpa sina medskidåkare...

$.02

Finns inga onödiga skidköp Citera
Hippieolle
80 inlägg
Hippieolle 7 år sedan

Denna tråd verkar sannerligen vettig. Jag är själv nyfiken på ett par oborrade Big Pen som jag hittat för 3500 kronor, är det värt?

Jarle
3950 inlägg
Jarle 7 år sedan

Hippieolle skrev:

Denna tråd verkar sannerligen vettig. Jag är själv nyfiken på ett par oborrade Big Pen som jag hittat för 3500 kronor, är det värt?

Det är ett bra pris, hade jag vart du hade jag slagit till.

Snej: Det är många som känner och åker med varandra här (har själv lärt känna, mött och åkt med flera tack vare FR) med men av någon anledning är det många som tar mer eller mindre hutlösa priser för sina beggade prylar här.

Robbit Citera
Tompan14
1119 inlägg
Tompan14 7 år sedan

Helt klart en nödvändig tråd!
Viktigt att tänka på när man ska sälja någon enstaka pryl begagnad är vad man själv hade kunnat tänka sig betala för den.
Rent hypotetiskt, din trotjänare ska avyttras efter två säsonger. När du köpte den ny betalade du sju papp i butik.
Två säsonger á fem månader, varje dag allt ifrån säsongsstart med dåligt baslager och mycket sten till åkning på räcken i lekparken för att sedan avslutas med våråkning i ett tunt snölager. Multiplicera sedan detta med två. Är det verkligen är skida som är värd 5'000-5'500 balubas? Kolla vad de stora skidbutikerna tar på sina reor. Varför skulle jag vilja köpa en begagnad skida när jag kan få en ny till ungefär samma pris, ibland till och med billigare!

Personligen tycker jag det är väldigt svårt att göra fynd här på sidan. Tyvärr.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
SwedishMountain
254 inlägg
SwedishMountain 7 år sedan

glöm inte bort att folk har säkert tagit med prutmån i prissättningen...
precis som på andra ställen... blocket mm

Swedish Mountain Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 7 år sedan

Årets grejer = 0-75%
Ett år gamla prylar (ev äldre oanvända etc)= 0-50%
osv.

Givetvis finns det undantag men ganska rätt iaf.

Kiels
108 inlägg
Kiels 7 år sedan

Säljs det verkligen några skidor alls via Köp&Sälj här? Tycker att praktiskt taget allt har fantasipriser (mer än 70% oavsett ålder och skick).

JL76
1141 inlägg
JL76 7 år sedan | Senast ändrad JL76 (7 år sedan)

Den här killen behöver en lektion i prissättning:
Gotama utan bindning för 4500 när man får samma skida för 4500 med duke och hudar i annan annons. Vad gick den för hos conrad helt ny?
Elan 999 för 4000 utan bindning, wtf?

edit: länk borttagen, vill ni hitta får ni leta!

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
JL76
1141 inlägg
JL76 7 år sedan

Kiels skrev:

Säljs det verkligen några skidor alls via Köp&Sälj här? Tycker att praktiskt taget allt har fantasipriser (mer än 70% oavsett ålder och skick).

Jag sålde två par på en vecka, jag satte priser som reflekterade vad jag själv skulle kunna tänka mig att ge inte hur mkt jag tyckte de var värda för mig. Butikerna säljer ofta ut grejer med rejäla rabatter, så som beg. säljare måste man självklart vara billigare än dem (och sport conny).
"Nypris" = bullshit, nypris för mig är vad de kostade på S-C, sommarrea osv, bryr mig inte om du köpt dem för 9000kr i butik.

RichardL
120 inlägg
RichardL 7 år sedan | Senast ändrad RichardL (7 år sedan)

Nypriset är väl intressant att veta då hälften av personerna på denna sida verkar inte kunna googla så. Och tror och hoppas att allt är med prutförmån..

Eder Richard

To Ski Or Not To Ski Citera
Dustbin_Dan
831 inlägg
Dustbin_Dan 7 år sedan

Kan man inte köra den positiva varianten istället? Lägga in länkar till objekt som finns till bra pris?

Kan tipsa om att i söndags så fanns det ett par Völkl Sumo 175(modellen med läderovansida) med belag och kanter i riktigt bra skick med ett par Salomon hyrbindningar för 1000:- på Mountain Recycle i Åre.
Rätt pris helt klart för ett par riktigt trevliga lagg.

You just keep on trying until you run out of cake. Citera
JL76
1141 inlägg
JL76 7 år sedan

Ny annons idag, nypris på Gotama '10 + Duke 12000 enligt annons, nypris Conrad = 639 EUR.
Gissa hur mkt skidorna kostar i annonsen ...

Kgis
1194 inlägg
Kgis 7 år sedan

JL76 skrev:

Ny annons idag, nypris på Gotama '10 + Duke 12000 enligt annons, nypris Conrad = 639 EUR.
Gissa hur mkt skidorna kostar i annonsen ...

Problemet är ju delvis att folk kollar vad svenska affärer tar för prylarna och utgår från det när dom säljer.

PNyberg
4175 inlägg
PNyberg 7 år sedan

RichardL skrev:

Nypriset är väl intressant att veta då hälften av personerna på denna sida verkar inte kunna googla så. Och tror och hoppas att allt är med prutförmån..

Eder Richard

Skräll att du skulle sätta dig på tvären som ett krokigt fiskben......

Blackriverpaint
988 inlägg
Blackriverpaint 7 år sedan

Varför skulle det inte vara fri prissättning? Ingen tvingar nàgon att köpa grejerna ju!

Om conrad är billigare, vad är dà problemet med att köpa dom där dà?

Detta är ju rena kommunistpropagandan att allt ska vara reglerat och kosta lika mycket!

Ski naked! It adds colour to your cheeks! Citera
Jarle
3950 inlägg
Jarle 7 år sedan

Blackriverpaint skrev:

Varför skulle det inte vara fri prissättning? Ingen tvingar nàgon att köpa grejerna ju!

Detta är ju rena kommunistpropagandan att allt ska vara reglerat och kosta lika mycket!

Jag tror du har missförstått det hela. Idén var inte att tvinga någon att sätta ett spcifikt pris på sina prylar, snarare hjälpa köpare och/eller säljare som ber om hjälp med vad som är skäligt och inte.

Robbit Citera
PNyberg
4175 inlägg
PNyberg 7 år sedan | Senast ändrad PNyberg (7 år sedan)

Blackriverpaint skrev:

Du har nog missförstått syftet med tråden lite tror jag. Klart att man får sätta vilket pris man vill för det är ju upp till var och en om man köper eller ej.
Syftet med tråden är folk inte ska bli blåsta bara för att de inte hade någon koll på vad de köper. Om du vill få iväg grejer till ett pris säg 10 000 för ett par gotama 09/10 med duke och ngn sätter upp annonsen här och påstår att prissättningen är ett jävla skämt så annonsören en idé om att priset kanske var lite högt......eller så kan ju annonsören alltid försöka sälja med sitt pris via ngn annan sida....tex blocket.

Edit: hehe..Jarle hann före med en lite bättre beskrivning där tongue

WingStAR
124 inlägg
WingStAR 7 år sedan

Pappa betalar.

PNyberg
4175 inlägg
PNyberg 7 år sedan

Gurra2525 skrev:

Pappa betalar.

Good for you... *suck*

Kiels
108 inlägg
Kiels 7 år sedan

Blackriverpaint skrev:

Sätt vilka priser du vill... den här tråden är ju ett exempel på hur efterfrågan justeras. Vad är problemet?

Blide
783 inlägg
Blide 7 år sedan

Kanske en kommentar-funktion i köp&sälj skulle kunna göra saken bättre?

Gillar helt klart upplägget med en sökbar annonsmarknad ställt emot att lägga in i forumet som du gör på TGR, men är samtidigt väldig smidigt att snabbt kunna ställa frågor och i de fall där prissättningen är helt åt skogen kunna säga det direkt och ge säljaren en chans att ändra sig.

snorkel
968 inlägg
snorkel 7 år sedan

Om man är sugen på att köpa något som någon lagt ut på Freeride så går man bara in på den här tråden och gnäller som fan under 10 olika användarnamn. Sen köper man prylen billigt. Tråden är alltså ett nytt sätt att pruta...

Fiberteknologi
1937 inlägg
Fiberteknologi 7 år sedan | Senast ändrad Fiberteknologi (7 år sedan)

Eller här: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56049

En vanlig kille som lägger ut ett par skidor, som han påstått sig köpa för 6.000kr men han har egentligen köpt dom för inköpspris från sponsorn.
I tidigare annons om samma skidor skrev han att dom var använda 21 dagar, och då var det ingen som ville köpa dom så helt plötsligt är dom bara använda i en vecka.

Hoppas grabben inte åker dit för falsk marknadsföring bara, stackarn..

JL76
1141 inlägg
JL76 7 år sedan

snorkel skrev:

Om man är sugen på att köpa något som någon lagt ut på Freeride så går man bara in på den här tråden och gnäller som fan under 10 olika användarnamn. Sen köper man prylen billigt. Tråden är alltså ett nytt sätt att pruta...

Det var nog inte tanken
, men tyvärr verkar vissa säljare vara jävligt lata eller dumma, vill man sälja grejen snabbt och till högsta möjliga pris så ser man ju till att göra en snabbsökning vad en likadan grej går för ungefär nytt och beg, i och utanför sverige inkluderat köp&sälj här såklart.

cookaduck
86 inlägg
cookaduck 7 år sedan | Senast ändrad cookaduck (7 år sedan)

Fiberteknologi skrev:

En vanlig kille som lägger ut ett par skidor, som han påstått sig köpa för 6.000kr men han har egentligen köpt dom för inköpspris från sponsorn.
I tidigare annons om samma skidor skrev han att dom var använda 21 dagar, och då var det ingen som ville köpa dom så helt plötsligt är dom bara använda i en vecka.

Hoppas grabben inte åker dig för falsk marknadsföring bara, stackarn..

^ Någon slags omvänd prut-teknik? Haha... fyfan, sopigt.

jan banan Citera
Lee-nus
2673 inlägg
Lee-nus 7 år sedan

Fiberteknologi skrev:

men, det ingår ju "binning"...!! smile

www.rojksuperwear.com linus[a]rojksuperwear.com Citera
ThomasE
728 inlägg
ThomasE 7 år sedan

cookaduck skrev:

Fiberteknologi skrev:

^ Någon slags omvänd prut-teknik? Haha... fyfan, sopigt.

bra på "svennska"(ironi) var han också

Grilljanne
2191 inlägg
Grilljanne 7 år sedan

snorkel skrev:

+1..

snowblades Citera
Willlmutt
330 inlägg
Willlmutt 7 år sedan

Ett nytt uppkommet bra exempel!
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=56259
Lär man kunna hitta till ett bättre pris utan problem, 800 hade kanske varit lite mer vettigt..

oboy Citera
oscarius
1352 inlägg
oscarius 7 år sedan

Hur låter 1000kr för ett par fjolårets il moro, använda ca 20 dagar?

Utter
3104 inlägg
Utter 7 år sedan

Är dom i det skicket som förväntas av 20 dagars användning så skulle jag säga att det är ett riktigt bra pris.

Gogglarna där är väl sisådär, får man med en extra lins i butik?

pyhieta
10 inlägg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook