använder du hjälm?

använder du hjälm?
det är klart! fast jag fick hjärnskakning för två veckor sen endå undra hur det skulle gå utan hjälm?

använder du hjälm?
tydligen åker alla med hjälm på freeride då ingen svarat annat eller är det bara så att de inte har nån anledning....? efter att ha varit i romme alpin så vet man iaf att en stor del av de utan hjälm härstammar från självaste huvudstaden... också underligt... fast man får ju inte sabba backåtslicken.. =)

använder du hjälm?
ja har ingen hjälm men jag håller på och spanar efter nån härlig kruka... nån som har nåe tips?? har kollat på diverse leedom hjälmar tror de blir en sån...

//
en som har tagit sitt förnuft till fånga....
Danne

använder du hjälm?
Har man för mycket hår så klipper man sig! Man anpassar frisyern efter hjälmen. Långt hår kan man ju ha på sommaren :-)

använder du hjälm?
Använder både hjälm och ryggskydd.
Det behövs inte så mycket för att en olycka ska inträffa. Man är ju inte helt säker. Men man är ju bättre skyddad i alla fall

använder du hjälm?
Jag shoppar just efter ryggskydd och hjälm.. Hade diskussionen med min far som är en väldigt rutinerad åkare (alla fronter utom snowboard och telemarksåkning..) Enl. honom så är det både ett gott och ett ont med skydd. Man kan inte köpa säkerhet.. Det sitter innanför pannbenet.. Men samtidigt, åker man hårt så är det bra att bära hjälm och även ryggskydd.. Ju mer "säker" man känner sig med hjälm, ryggskydd, tandskydd(?!) etc. etc. Ju mer ökar man hastigheten.. Man vet att det inte gör _LIKA_ ont att slama med utrustning som tar upp stötarna.. Man lär sig - (omedvetet?) - att man kan ta och öka farten..

Så både ont och gott med hjälm/ryggskydd etc.

My two cents..

-P

använder du hjälm?
klart man har.. är väll fränare att åka med hjälm
än att sitta i rulstol???..eller?....

stå på er hjälmfotingar

använder du hjälm?
vem bryr sej om man ser "proffsig" ut eller inte.
om man har dreadlocks under luvan går det inte att få på en hälm men då har man juh lockarna istället.

använder du hjälm?
jag kör alltid med hjälm. För mig är det alltid på mindre tänkbara sätt som jag får användning för den, som tex. i lördags då en unge svängde alldeles framför mig så att jag gränslade en slalomport och dundrade huvudet i marken. Funderade faktiskt innan samma dag om jag skulle prova att åka utan hjälm, och tur var det att jag valde att åka med en! Annars hade jag inte mått bra efter vurpan, skulle också vara så jäkla förbannad över att en sådan vurpa skulle ge ens hälsa dåliga konsekvenser.

använder du hjälm?
Jo själv har jag hjälm(och ryggskydd), tycker själv att det är en självklarhet, men det är ju upp till en själv hur man vill se ut och hur säker man vill känna sig. tycker faktiskt att en snygg hjälm (självklart med lite feta klistermärken) e mycket snyggare än mössa eller liknande... men jag har hört av folk att många inte har det för att man nästan aldrig landar på huvudet.... själv så kan jag inga volter (än, hehe) men det kanske e sant....

/Jocke

använder du hjälm?
det handlar inte bara om vad DU gör och inte. om man visste att man inte skulle bli påkörd av nån idiot så skulle allt bli så mycke annorlunda. samma sak med bilbälte, om jag visste att jag inte skulle bli påkörd så skulle jag inte ha d för jag skulle ju såklart inte köra som en idiot lr hur !? det handlar inte om att man själv gör saker lr inte, du kan lita på dig själv och säga att du inte ska göra saker, men du kan aldrig lita på nån annan dumjävel i baken som inte har kontroll

använder du hjälm?
hjälm modet är faktiskt ett jävligt bra mode.
för det är juh ett mode innom snowboard framför allt. för några år sedan åkte inte en jävel med hjälm men nu har alla det.
varför? jo bland annat för att det är jävligt smart att åka med hjälm så att man inte skadar sej.
men det är likaså en riktig mode grej!

använder du hjälm?
hjälm modet är faktiskt ett jävligt bra mode.
för det är juh ett mode innom snowboard framför allt. för några år sedan åkte inte en jävel med hjälm men nu har alla det.
varför? jo bland annat för att det är jävligt smart att åka med hjälm så att man inte skadar sej.
men det är likaså en riktig mode grej!

använder du hjälm?
Undrar en sak över detta inlägg:

Varför ställer man en sån här fråga? Vad är det för svar du är ute efter? Åker du utan/med hjälm och kommer du att åka mer/mindre med hjälm bara för att andra gör det eller gör det inte?

Min uppfattning är att definitivt färre människor skulle åka UTAN hjälm om det inte hade blivit en liten trend för några år sen.
Det är dock en positiv trend tycker jag. Kan jämföras lite med alla som åkte med pannband på 80- talet för att mössa var töntigt!
Vem fan åker med pannband idag? Skulle ju frysa ihjäl för fan!

Själv åker jag med hjälm när jag känner för det och inte för att andra gör det. Coolt o sätta klistermärken på!

Word up för vurpollon på skallen!

använder du hjälm?
Peterdenstore> jag ställde frågan för att jag ville veta om det var många som åkte med hjälm lr inte.Jag skulle inte bry mig ett skit om alla här åkte med lr inte, jag gör som jag tror är bäst ändå. Och om d nu var någon som inte åkte med hjälm så undrade jag varför han/hon inte gör d,och om dom hade nån bra förklaring till att dom inte gör d.

Om inte frågan passar dig så behöver du inte svara lr läsa den, det är valfritt!

använder du hjälm?
Jag var i Åre över jul. Det har länge varit på min önskelista med en hjälm. Kompisen råkade ut för en olycka på bräda nere i Alperna förra säsongen, och då blev man lite skraj.. Efter ett av mina första åk i åre iår försöker jag stanna och det visar sig vara en stor isfläck, jag faller, och skrapar ansiktet emot isen ganska ordentligt.. och går därifrån helt blodig.. Vandrade direkt ner till torget och köpte min hjälm, det kunde gått illa, det stog dessutom massa ungar och tittade på i närheten, jag kunde likagärna ha tjongat in i dom..

använder du hjälm?
Jag har ingen hjälm men jag ska köppa en. Jag tycker det är tuft med hjälm.

använder du hjälm?
Jag använde hjälm för första gången förra året när jag åkte i hemsedal. Det var tur det. Jag åkte i högerkanten av en rätt isig backe när en liten unge brände förbi mig i sant störtloppsmanér varpå jag måste väja och åker rätt in i ett träd. Var mycket glad över att ha haft hjälm då. Lite surt att behöva byta ut hjälmen efter tre dagar bara, för det skall man väl göra när man krashat med den in i något hårt?

använder du hjälm?
Jag ser inget som helst negativt med varken hjälm eller ryggskydd.

Jo förresten ... frammåt påsken kan det vara varmt.

Men jag håller inte med de som säger att ett - med skydd är at man börjar köra hårdare. Det är juh vad vi strävar efter. Att ligga på gränsen till vad man klarar av är vad som gör att vi tänjer den gränsen. Att åka och småfisa för att man är rädd att slå sig är dumt. Bättre att ta på en blöjja och släppa en riktig brakskit.

Fin liknelse där.... men ni förstår vad jag menar =)

använder du hjälm?
Jag kör utan hjälm men det beror på att mina dreads är så jävla vida att jag inte hittat nån hjälm som passar.

/klasse

använder du hjälm?
har ju allltid hjälm när jag åker moped, ä ju mot lagen att inte ha...åker vaddå förrexten?

Jo menn, krukan ÄR på i ur å skur. Försöker skydda dom dimunitiva rester som finns kvar därinne.

...känns som ett fredagssvar det här

Trevlig helg, folks!

Önskar,

ACE DG

använder du hjälm?
I slutet av förra säsongen tvingades jag medge att ett skidliv utan kruka var för mycket edge för att vara hälsosamt, när man nu är medelålders som jag! :-) Nya skidor i kombination med en ganska otränad fysisk form orsakade några fina framlängesvolter där skulten fick ta de värsta smällarna. Illamående och lätt hjärnskakning följde därefter. Inget vidare faktiskt.

Så sagt och gjort, en hjälm fick det bli trots ett oändligt motstånd. Men jag måste medge att tvångstankarna dök upp omedelbart, ni vet att leende brista ut i ett "Jättehjärna!" som svar på en fråga och sedan markera konturerna av sitt enorma, silverfärgade klothuvud med armarna.

Dessutom såg jag helt plötsligt ut som ett fullblodsproffs, eller kanske ännu värre ett "wannabee-fullblodsproffs". Och allt jag egentligen ville göra, var att ta udden av en smula vardagsedge i skidbacken. En hopplös ekvation helt enkelt!

Vi får se nu när nästa säsong kommer om smärtan gör sig påmind eller om fåfängan än en gång ska segra! :-) Men kräks och snö har väl aldrig varit en så aptitlig kombination, så jag lär väl få användning av min kruka igen.

Trevlig skidsäsong kära frirajders!

Annika

Tillbaka
Topp