Vill du bli en jibbare?

HAWK
129 inlägg
HAWK 129 inlägg 16 år sedan

Tjipp å välkommen till Freeride! Idag ska vi titta närmare på vad som krävs för att bli en jibbare.

Detta behövs:

1. MD-spelare, helst en mod. som inte kommit ut på marknaden. Till denna ett par löjligt stora hörlurar, får gärna se ut som dom kom ut på marknaden för länge sedan.

2. Stora braxor, lös-pös-tuff passform a la halvpunkarstuk -84. Gärna med hängslen som icke ska användas.

3. T-shirt, förslagsvis ngn man tror är cool men antagligen är mer kall än cool.

4. Mössa. Det nästan viktigaste nuförtiden. Vill du vara unik – gör som alla andra, sticka en egen. Verkligen orginellt.

5. Stavar, behövs ju faktiskt att veva med i luften.

6. Moonboots.

7. För korta skidor…..

…violá! Du är på god väg att bli en asskickin’ jibbare!

Fattas ngt?

Jibah! / Hawk

Svar

Dustbin_Dan
831 inlägg
Dustbin_Dan 831 inlägg 16 år sedan

8. Tålamod, så man orkar att stå i början av parken och INTE åka. Ibland måste man stå flera timmar.

You just keep on trying until you run out of cake. Citera
sebbes

haha, den var bra. /s

nemon
46 inlägg
nemon 46 inlägg 16 år sedan

12. T-shirt eller annan trasa som sticker ut från byxan och fladdrar när man hoppar.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 16 år sedan

13. Pollare. som jibbare rör man sig alltid i grupp. Tre pollare är ett minimum. Man kan ju inte jibba ensam, vem skulle man då imponera på?

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
F_Lofberg
126 inlägg
F_Lofberg 126 inlägg 16 år sedan

vad är en pollare?

löjlig å onödig tråd!!

Spexxan
64 inlägg
Spexxan 64 inlägg 16 år sedan

12. nitbälte
13. en trickpåse

Va sa du gud? Gud: Magnus du kan ta en öl till! Citera
royalbeastieboy
39 inlägg
royalbeastieboy 39 inlägg 16 år sedan

nej, tråden är ju kanon, en guide tillhur man blir en jibber! tänk så många som kommer tacka gud (eller nån annan) för dessa punkter, snabbt å lätt så blir du en genomäkta jibber som stavar fett med ph å annat coolt!
Tack!!

R4ll3
87 inlägg
R4ll3 87 inlägg 16 år sedan

oj finap punktar du har skrivit som t.ex. 7. För korta skidor….. hur långa vill du att ett par skidor ska va? vad jag har sett så dom skillad jibbersna har ganska fet långa skidor kolla bara på Candides på winter xgames men jag vet inte dom kanske inte duger.

o sen 3. T-shirt, förslagsvis ngn man tror är cool men antagligen är mer kall än cool.
det e bara gött med en sval tshirt när man rör på sig mycket o åker när det e sol o nollgradigt.

o pösiga byxer e ju bara soft så man inte har något som sitter i anus o skaver lr tajt jefla äckel byxor så man inte kan röra sig

.slut

BABAR Citera
R4ll3
87 inlägg

BTW en md det e ju ute!!!! smile det ska va mp3 o sen stora hörlurar brukar dom flesta inte ha iofs oftare typ ett par lite mindre bra åtsittande som t.ex. sonys lurar som Olsson o Pollard kör med o att man inte har sånna skit lurar man pillar in i örona e för att det suger för det ljudet e skit kasst o nada bas.

.slut over and ou osv smile

BABAR Citera
R4ll3
87 inlägg

8. Tålamod, så man orkar att stå i början av parken och INTE åka. Ibland måste man stå flera timmar.

Dan! Det va inte den smartaste saken jag har sett skriven i detta forum smile lixom att man står där uppe kan ju faktiskt bero på att man vill snacka lite skit med grapparna o att man möjligtvis behöver ladda lite innan man ska försöka med sin första backflipp lr dylikt o sen kan det ju bli lite trångt o hoppa 5 perrs i ett hopp samtidigt ehh jag vet inte jag kanske har helt fel smile)))

.slut

BABAR Citera
OlofM
928 inlägg
OlofM 928 inlägg 16 år sedan

fy fan vad töntigt

Rodelsmurfen
126 inlägg
Rodelsmurfen 126 inlägg 16 år sedan

HAWK, du får nog be unge herr R4ll3 om ursäkt. Känns som om hans tår är lite ömma...

Annars måste jag säga att punkt fyra verkligen är huvudet på spiken och osökt leder in mig på nittonhundratalets stora poet Wille Craffords melodi: "Alla vill ha samma typ av annorlunda saker, och vara lite udda på ett likadant sätt".

Vad fan ska era barnbarn säga när ni sitter med dem i knät i gungstolen: "Farfar, kan du inte berätta om när du var ung och åkte nerför de brantaste stup som finns?"
"Jodå, min pojk. Först firade vi oss upp med en lasso runt en topp i Sibirien efter att ha vandrat fjorton veckor. Sen stog vi där uppe och vrålade ett mansskrik som bara en äkta viking kan. Sen la vi in en prilla och kastade oss nerför lodrätta väggar och la en elva. Sen kom vi tillbaks till vårt tält och virkade mössor..."

If you're in control, you're not going fast enough Citera
Haldemar
43 inlägg
Haldemar 43 inlägg 16 år sedan

Sluta skräms HAWK, för tusan....

Jag dricker gärna Fernet, kör pa ett par G4or och lyssnar aldrig pa musik i backen.

Men jag HAR en egenstickad mössa, är jag da en jibber??
Lite ängslig....

Undertow
12 inlägg
Undertow 12 inlägg 16 år sedan

Känns som det egentligen är lite för lätt att göra sig lustig på jibbares bekostnad.. rätt kul men ändå lite trött tråd.

Mans_Hilling
468 inlägg
Mans_Hilling 468 inlägg 16 år sedan

Ja, någon med undermåliga kunskaper i det svenska språket har uttalat sig på forumet. En lätt dusch av raseri kunde också uppfattas och även en fullständig saknad av känsla för sarkasm fanns någonstans.

folkestad
198 inlägg
folkestad 198 inlägg 16 år sedan

eftersom tråden redan har blivit totalt manng kan ju bara tillägga det att de bästa lurarna är lätt BOSE`s nya, fy fasen asså...

Snowboardåkning är fridluftsliv på högsta nivå! Citera
Bo87
606 inlägg
Bo87 606 inlägg 16 år sedan

14. Hoppa i hopp?

De bästa lurarna är faktiskt Sennheiser HD 600 tongue

*bugar åt R4ll3*

15. för korta stavar? jag är inte säker men är det inte så att många jibbers väljer för korta stavar så de inte ska vara i vägen?

maddemaddefakk Citera
Mans_Hilling
468 inlägg

Kom inte och gnäll när ni fått tinnitus och vill ha pengar av någon som har förstört er hörsel.

Hedin
2 inlägg
Hedin 2 inlägg 16 år sedan

HAWK är det inte bara så att du är bitter för att du växte upp under Moonoskins glansdagar?! wink

Välkommen till den nya skolan! /Hedin

Luuuthman
507 inlägg
Luuuthman 507 inlägg 16 år sedan

nr X. ha en stor vilja att hoppa o glida på saker som medför nermalning av stålkant vilket ohjälpligen medför isgrepp=0.

dont eat the yellow snow Citera
carvingkimbo
73 inlägg
carvingkimbo 73 inlägg 16 år sedan

Så där höll vi på o fånade oss över telisåkarna, i cham, för några år sen. Kan man inte åka skidor, kan man ju pröva att se ball ut, med en massa attribut.
Nu finns det ju både duktiga jibbers o telisåkare, men jag tror inte de känner sig träffade.

/K

JoeySkier
9 inlägg
JoeySkier 9 inlägg 16 år sedan

Vill du blie en freeskier?

Detta behövs:

1. Ingen MD-spelare och lurar - man spar sig till after skin och Sweet Home Alabama.

2. Klätterbyxor - annars kan någon i liftkön tro att man faktiskt åker i samma lift som alla jibbers, när man faktiskt vill få dem att tro att man inte gör det, utan att man hikar rännor på heltid.

3. Underställ och Windstopperfleece - även under varma vårvinterdagar. Kan man inte vara helylle kan man vara helfleece.

4. Ryggsäck - det behöver inte vara något i den, men den måste sitta på ryggen på varje äkta freeskier.

5. Stavar, helst som går att sätta ihop till en sond (eftersom man troligtvis inte har en i sin Da Kine rygga).

6. Moonboots? Tillverka Meindl såna?

7. Långa skidor - för att köra elvor eller om du mot förmodan skulle hamna i Alaska.

…violá! Du är på god väg att bli en asskickin’ freeskier!

Fattas ngt?

Freejah! / Joe

sanna.b
3 inlägg
sanna.b 3 inlägg 16 år sedan

HAHAHA, det som är kul är ju att dom faktist ser ut så där... och dom som försvarar sig känner att pilen träffade dom och måste upprätthålla sin såkallade jibberstil!
så dom som är äkta jibbare tar det där som ett enda stort skämt! borde i varje fall göra det smile

nemon
46 inlägg
nemon 46 inlägg 16 år sedan

"1. Ingen MD-spelare och lurar - man spar sig till after skin och Sweet Home Alabama."

Vad är after skin????

J ag b ara a un d r ar.

R4ll3
87 inlägg

Jag känner mig varken träffad eller sårad men tycker det e lite trist när man ska dampa så o inte komma med sann fakta o vafan alla åker vi lagg eller bräda o har skojj i backen e inte det soft?

BABAR Citera
R4ll3
87 inlägg

sanna b. jag har bara en lite fråga smile äkta jibbare ?? hur definieras en sådan? smile skulle va bra o veta.

BABAR Citera
fogy
115 inlägg
fogy 115 inlägg 16 år sedan

En äkta jibber/freeskier defineras nog genom att han/hon inte bryr sig om vad andra säger hans/hennes respektive "gren". Många av dessa raseriutbrott som baseras ju visserligen bara ren ironi, men det är det ju inte alla som fattar och det är då helvetet bryter lös.
Detta inlägg hamnar just under den kategorin.
Synd att alla inte spelar samma spel...

R4ll3
87 inlägg

Jag tycker iofs det e ganska sugigt o dela in alla skidåkare i olika grenar åka o ha skojj istellet. hoppa o lek o åk stora bärg när du känner för det man ska la itne behöva ha en viss stil för att göra varje sak eller?

BABAR Citera
RoCKY
54 inlägg
RoCKY 54 inlägg 16 år sedan

LOL.. skönaste tråden jag läst på länge.. fett med ironi, skriven med värme smile

karp_fetskida
17 inlägg
karp_fetskida 17 inlägg 16 år sedan

Det verkar vara ganska stor oenighet om hur man ska se ut o vilka grejjor man ska ha för att bli kallad jibber!!
bara man e bra på att åka så spelar det väl fan ingen roll..
hellre nån som kan åka på ett par gamla salomon 540s eller nån hypertönt som inte ens kan åka å tror han e tuff när han kommer ut i backen med sina splitt nya 1080s ........
/jibberisch

need
10 inlägg
need 10 inlägg 16 år sedan

Kan nån jävel berätta för mig vilken hjälm dessa gossar (för det är flest killar som låtsas vara jibbers) har under sina feta sennheiser-lurar?

Mans_Hilling
468 inlägg

Hjälm? Du kan inte ha hjälm om du är jibber, du har pannband!

nikbrom
49 inlägg
nikbrom 49 inlägg 16 år sedan

Varför skall man bry sig om hur folk ser ut?
Varför skall man bry sig om hur folk gillar att åka?

Huvudsaken är väl att man får ut maximalt av sin åkning, oavset vad/hur man åker.
Att klanka ner på andra bevisar ju bara att det är något som saknas eller att man bara är avundsjuk på att andra "vågar" göra saker som man själv inte klarar av.
Låt de du tycker ser "för jävliga" ut, eller vad det nu är, vara och ödsla din energi på din åkning så kommer alla ha kul och dessa fördommar försvinna.

//En vanlig skiier

niklas Citera
sanna.b
3 inlägg
sanna.b 3 inlägg 16 år sedan

till r4ll3:
en äkta jibber är precis så som fogy beskrev. en sån som inte bryr sig eftersom att den personen veta att den kan och är en äkta jibber.... sen så finns det bara ett enda kriterie tycker jag och det är att man faktist kan hoppa, för det finns faktist dom som bara har en image...

Mans_Hilling
468 inlägg

Jibber: Person med total avsaknad av sinne för ironi. Finns ett antal som svarat här.
Sen skall du inte kunna stava heller. Stava gärna berg "bärg".

Patrik_L
426 inlägg
Patrik_L 426 inlägg 16 år sedan

Pannband.. trodde bara sps kortsvängs bögar och mono åkare som använde sådant.. och då givetvis av märket seger..

Orkar inte alltid läsa allt.. Citera
JoeySkier
9 inlägg
JoeySkier 9 inlägg 16 år sedan

Jag trodde att jag skulle kunna reta upp någon med min lista på vad en `riktig` freerider behöver för att vara just en `riktig` sådan, men allt var en som skrev hur man fick in en hjälm under ett par sennheiser lurar... Lite besviken är jag nog. Men jag skulle vilja dra en lista till.

För att bli en riktig skidåkare:

1 Skidor
2 Pjäxor
3 Stavar (?)
3 Vinteranpassade kläder

lleberg
239 inlägg
lleberg 239 inlägg 16 år sedan

Need: Hörlurarna används som hjälm.

Sen så måste ju en jibber ha en stor hög med bortförklaringar till de (många) tillfällen då de ligger uppe på platån. Som tex "jag fick solen i ögonen", "jag vågar itne satsa ordentligt när jag ahr på mig mina senheizer"

Bo87
606 inlägg
Bo87 606 inlägg 16 år sedan

det är ju det jag säger, SENNHEISER :DDD

maddemaddefakk Citera
CAD
184 inlägg
CAD 184 inlägg 16 år sedan

Det roligaste med jibbing, som är phett new school, är att det byggs större och större hopp, tricken blir mer snurr och volter och tävlingarna blir större. Jag tycker det börjar bli ruggigt likt något VÄLDIGT old school, nämligen freestyle....

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook