Jobba för Langley 13/14

utflykten
36 inlägg
utflykten 36 inlägg 5 år sedan

Hej! Blivit kallad till intervju till Langley i Göteborg 21 augusti och är taggad som bara den!

Någon mer som skal på intervju eller som vet säkert att ni ska ner med Langley? smile

Har hört en del skit ifrån Langleys avtal.. Är lite intresserad av hur det såg ut i kontraktet för er som jobbat för Langley förut. Hur var avtalet med logi, mat, resa till och från destinationen och liftkort och till sist vad låg månadslönen på?

Förra säsongen arbetade jag för Nortlander. Där fick jag boendet gratis, mat för 30€ i veckan, flygbiljetter + transfer mellan köpenhamn och val thorens, samt ett liftkort för val thorens området (jag la till extra för lifkort till ett större område), och utöver det ca 4000 kronor i månaden. Jobbade 36 timmar i veckan, så jämför ju med dem.

Tack på förhand!

Svar

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan

Ursäkta off-topic men för en sekund trodde jag att du skulle börja jobba för CIA... Annars har jag inget mer och säga roll

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 5 år sedan

Hade hellre knegat hemma och tjänat pengar istället för att slita på för skitlön och ha ångest över missade puderdagar men what ever floats your boat! Jag känner några som har jobbat för langley, jag hade aldrig accepterat den skiten, hade iofs inte accepterat att få ut 4000 + boende för 36h i veckan heller..

aberger
0 inlägg
aberger 0 inlägg 5 år sedan

Jobba för STS Alpresor istället, de har ett helt annat upplägg och är enligt min mening betydligt mer seriösa. Där måste man i och för sig betala för att gå en kurs först, kanske man inte vill när man har jobbat som guide innan. Gick själv kursen och fick inte jobb men har jobbat för fritidsresor dit jag kom in lättare tack vare den...

Dekadent
137 inlägg
Dekadent 137 inlägg 5 år sedan

Tjo, har jobbat en vintersäsong för Langley nu senaste 12/13. Ska förmodligen göra nästa säsong med samma företag och på samma ställe.

Först så ska det sägas att det är sjukt stor skillnad på säsongen beroende på vad du ska arbeta som. Guiderna blir rent generellt lite för sig själva då resten av hotellpersonalen jobbar på deras lediga tid. Jag fick själv erbjudande om att arbeta som guide, men tackade nej och blev hotellstaff(diskare) istället. Bästa jag någonsin gjort, för vem vill jobba ihjäl sig under veckorna, sitta på sunkiga transferbussar samt ge upp nästan all sin skidåkning mot att åka runt med knappt backsäkra gäster? Tar hellre kvällsjobb och åker alla dagar hursomhelst.

Företaget i sig är väl inget märkvärdigt. Boendet är olika från ort till ort, men generellt rätt så kasst för det man betalar för. Maten är lite samma, men frukosten är hotellbuffén och p-maten är okej beroende på vad kockarna känner för. Lönen är inget att hänga i julgranen, tror jag fick ut ungefär 3500 i månaden. Jämka är ett måste, annars får du inte ut någonting.

Det är trots allt det sjukt kul - du är ju knappast på säsong för att bo fint och tjäna pengar. Hade fantastiska kollegor där nere, och allt som allt en fantastisk säsong med sjukt bra åkning. Jobbet och företaget i sig är inget att hissa, utan är som alla andra alpföretag som anställer ungdomar. Finns bra möjligheter att göra säsong i all oändlighet för företaget då de har massor med sommardestinationer med och vill ha folk från vinter dit.

Kan svara på frågor i PM om det är något specifikt.

utflykten
36 inlägg

aberger :

Jobba för STS Alpresor istället, de har ett helt annat upplägg och är enligt min mening betydligt mer seriösa. Där måste man i och för sig betala för att gå en kurs först, kanske man inte vill när man har jobbat som guide innan. Gick själv kursen och fick inte jobb men har jobbat för fritidsresor dit jag kom in lättare tack vare den...

Jag vill inte arbeta som guide, har inte tid eller lust att betala massvis med pengar för en utbildning som sedan spendera säsongen i en transferbuss/busenkla pister med gäster som inte kan åka. smile Jag satsar på att få jobbet som ledare för Langley's Kids Club i Alpe d'Huez.

Sammmyboy :

Ursäkta off-topic men för en sekund trodde jag att du skulle börja jobba för CIA... Annars har jag inget mer och säga roll

Haha trodde först du bara vart dryg, sedan googlade jag på det. Ingen aning om att det ens fanns ett ställe som hette Langley i Virginia, och att CIA hade sitt huvudkontor förklarade ju ditt inlägg, haha.

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan

matildabus :

Haha trodde först du bara vart dryg, sedan googlade jag på det. Ingen aning om att det ens fanns ett ställe som hette Langley i Virginia, och att CIA hade sitt huvudkontor förklarade ju ditt inlägg, haha.

Självklart drygade jag mig lite! Jag visste inte heller att det fanns en skidort som hette Langley!

Thol
34 inlägg
Thol 34 inlägg 5 år sedan

Jag jobbade som diskare för Langley för några år sedan. Första säsongen man gör får man ungefär 500Euro i månaden, frukost och middag varje dag. Boende betalt, lite olika hur man bor men ofta ganska dåligt. Liftkortet är oftast reducerat.

Tror man betalar 1000 kr för bussresan ner om man inte flyger själv då kan man få tillbaka 1500 kr eller liknande.
Tänk på att lägga undan pengar för skatt också, det är ju ett danskt företag så dom drar ingen skatt i Sverige. Vet många som fick stora smällar när dom kom hem.

Kan inte säga hur mycet jobb det blir för dig, det är ganska olika. Tror diskare och bar är rätt gött, bara kvällsjobb, mycket åka.

utflykten
36 inlägg

Thol :

Jag jobbade som diskare för Langley för några år sedan. Första säsongen man gör får man ungefär 500Euro i månaden, frukost och middag varje dag. Boende betalt, lite olika hur man bor men ofta ganska dåligt. Liftkortet är oftast reducerat.

Tror man betalar 1000 kr för bussresan ner om man inte flyger själv då kan man få tillbaka 1500 kr eller liknande.
Tänk på att lägga undan pengar för skatt också, det är ju ett danskt företag så dom drar ingen skatt i Sverige. Vet många som fick stora smällar när dom kom hem.

Kan inte säga hur mycet jobb det blir för dig, det är ganska olika. Tror diskare och bar är rätt gött, bara kvällsjobb, mycket åka.

Är du säker på att det är ett danskt företag? De har ju sitt huvudkontor i Göteborg, och alla som jobbade på Langley i Val Thorens var svenskar.. På deras hemsida står det bara "skandinaviskt" smile

Men tack för ditt svar! smile

Thol
34 inlägg
Thol 34 inlägg 5 år sedan

Jag vet, när jag jobbade var det en dansk. Men det är på pappret danskt (på grund av skattefördelar tror jag) och ju starkare den danska kronan står i desto bättre lön smile

JohnZackrisson
0 inlägg
JohnZackrisson 0 inlägg 5 år sedan

utflykten :

Hej! Blivit kallad till intervju till Langley i Göteborg 21 augusti och är taggad som bara den!

Någon mer som skal på intervju eller som vet säkert att ni ska ner med Langley? smile

Har hört en del skit ifrån Langleys avtal.. Är lite intresserad av hur det såg ut i kontraktet för er som jobbat för Langley förut. Hur var avtalet med logi, mat, resa till och från destinationen och liftkort och till sist vad låg månadslönen på?

Förra säsongen arbetade jag för Nortlander. Där fick jag boendet gratis, mat för 30€ i veckan, flygbiljetter + transfer mellan köpenhamn och val thorens, samt ett liftkort för val thorens området (jag la till extra för lifkort till ett större område), och utöver det ca 4000 kronor i månaden. Jobbade 36 timmar i veckan, så jämför ju med dem.

Tack på förhand!

Jag har blivit kallad på intervju hos Langley, jag skall till Göteborg den 23/8.
Lycka till!

Rekomenderar du Val Thorens om man får tillfälle där eller ska man försöka få jobb i Val d'Isère eller Chamonix?
Blir min första säsong och har inte riktigt koll på något vad som gäller med jobb osv där nere smile

Dekadent
137 inlägg

Kan tillägga att Langley anställer folk på svenska kontrakt sen förra säsongen, har för mig att det kanske fortf går att ordna ett danskt kontrakt ifall man är svensk om man försöker(pga. danska lagar betalar man ingen skatt på utlandsarbete under halvåret).

Angående destination så är det rätt jämnt, folket du hamnar med avgör ändå ifall säsongen blir bra eller inte. Olika antal personal beroende på destination, 3 hotell i Valdi, sen finns det Serre och Alpe med.

JohnZackrisson
0 inlägg
JohnZackrisson 0 inlägg 5 år sedan

Dekadent :

Kan tillägga att Langley anställer folk på svenska kontrakt sen förra säsongen, har för mig att det kanske fortf går att ordna ett danskt kontrakt ifall man är svensk om man försöker(pga. danska lagar betalar man ingen skatt på utlandsarbete under halvåret).

Angående destination så är det rätt jämnt, folket du hamnar med avgör ändå ifall säsongen blir bra eller inte. Olika antal personal beroende på destination, 3 hotell i Valdi, sen finns det Serre och Alpe med.

Okej, tack för infon!

Rekomenderar du att söka jobb på egenhand eller gå genom dessa företag så som Tholanders och Langley? Man borde väll tjäna klart bättre på privat sökta jobb eller?

Får man typ liftkort, boende, skidhyra osv inkluderat?

Dekadent
137 inlägg

Okej, tack för infon!

Rekomenderar du att söka jobb på egenhand eller gå genom dessa företag så som Tholanders och Langley? Man borde väll tjäna klart bättre på privat sökta jobb eller?

Får man typ liftkort, boende, skidhyra osv inkluderat?

Du tjänar absolut bättre pengar på att hugga en lägenhet med 3-4st och sen hitta ett jobb på plats. Om du inte hittar ett jobb efter det så är du faktiskt rätt så körd, då liftkortsrabatter och liknande kommer in, plus att det är rent ut sagt jävligt dyrt att leva i alperna utan inkomst.

Har svarat på några av dina frågor längre upp, liftkortet får du runt 600 euro rabatt på som anställd i orten(inkluderat Langley).

Som helhetsupplevelse så spelar det nog ingen större roll hur du väljer att göra, det är dock ganska skönt att sitta på ett säkert jobb när man åker ner. Själv fick jag låna till liftkortet och lavingrejer(obs, viktigt!) av brorsan då jag var i stort sätt pank efter lång utlandsvistelse då säsongen började. Sen blir det självklart en stor gemenskap runt just att vara anställd på företaget, personalpriser på sprit(obs, viktigt!) samt bara skönt häng och mycket folk runtom sig hela tiden.

Allt som allt så var det kanske en av oss kanske 35 personer som arbetade för Langley i Val d'Isére förra säsongen som hade en sådär säsong, pga brytet ben och lite otagg. Tillochmed killen som bröt ryggen nån månad in hade rätt kul. Jag hade helt sjukt roligt, och gör förmodligen en till säsong bara för att det helt enkelt var den skönaste tillvaron jag någonsin haft. Skidåkning varenda dag om man ville, fantastiska vänner och bra fest då man kände för det. Sen att man knappt äter lunch pga. pengabrist, förar på 2E rosé och är allmänt fattig var bara en bisak. Du åker helt enkelt inte till alperna på säsong för att tjäna pengar, utan för att ha skitkul och uppleva hela grejen.

Finns på PM om det är något mer specifikt smile

Kikki93
0 inlägg
Kikki93 0 inlägg 5 år sedan

Orkar inte läsa alla inlägg så ber om ursäkt på förhand ifall jag bara upprepar något som redan är skrivet.
Jag arbetade för langley vintern 12/13 i Alpe d'Huez som nattreceptionist och fick ut ca 2 000 i månaden (efter jämkning). Guider, kockar, restaurangchef, osv fick dock mer men bland oss "vanliga arbetare" var lönen densamma. I mitt avtal fick jag 12 000 där 6 500 drogs av för logi och 3 000 drogs bort för mat (betyder EJ att vi fick mat och boende värt den summan). Vi fick halva priset på liftkort om vi visade upp våra kontrakt och vissa butiker och klubbar hade även erbjudanden för oss säsongare. T ex gratis inträde eller 10% på skidkläder osv. Fanns det plats kunde man åka med gratis på bergsguidernas turer (inte säkert att alla langley hotel har samma avtal med de lokala guiderna). Är det din första säsong med langley så betalar man högst 1 500 per väg (skidbagage ej inkluderat). Man bokar själv och stiger beloppet över 1 500 så står helt enkelt langley för den biten och den sätts in på din sista lön.
Tyvärr hade vi riktig otur med personal och manager på vårat hotel så langley-upplevelsen skiljer sig en hel del beroende på vart man hamnar. Men en genomgående trend är en hel del extra jobb (som dessutom är obetald i vårat fall) vilket leder till mindre skidåkning eller utgångar.

Alltså:
Jämkad lön ca 2 000 (ojämkad knappa 1 000)
Liftkort ca halva priset (400 euro för oss)
Flyg per väg 1 500 + bagage (ca 300)
Hotelfrukost och middag (3 000 avdrag från grundlönen)
Boende varierar mellan destinationerna (ca 6 500 avdrag från grundlönen)

Ledsen för det långa inlägget och hoppas det var till någon nytta.

Finns det fler funderingar kring arbetsförhållanden osv svarar jag gärna på pm smile

utflykten
36 inlägg

Jag fick svar ifrån Langley och jag har fått plats på deras hotell Le Petit Prince i Alpe d'Huez! smile Någon mer som ska dit?

Magngan
238 inlägg
Magngan 238 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Magngan (5 år sedan)

Kommer med största sannolikhet att titta förbi.... Så vi ses förmodligen.
Ses vi i vinter Anton? (kikki93)

Kikki93
0 inlägg
Kikki93 0 inlägg 5 år sedan

Ledsen Magnus, ska till Japan denna säsongen. Tittarn in om jag har vägarna förbi!

jonathanengman
0 inlägg
jonathanengman 0 inlägg 5 år sedan

Jag säsongade tillsammans med dekadent här uppe, jag jobbade som alltiallo kille på ett av langleyhotellen i valdi, grymt bra jobb där arbetstider var kvällar så missade inte en enda puderdag på hela säsongen. Här är en liten video som förhoppningsvis kan få er att åka iväg smile

idaekberg
6 inlägg
idaekberg 6 inlägg 5 år sedan

Jag har fått jobb hos Langley i Tignes på hotellet Tignes 2100 , Någon mer som ska dit? big_smile

Simonssonlukas
0 inlägg
Simonssonlukas 0 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Simonssonlukas (5 år sedan)

Jag har själv fått jobb på Hotell Tango i Val Thorens. Någon mer som ska jobba där i vinter eller vet någonting om hotellet? smile Blev ju helt jävla löjligt taggad av din film där jonathanengman!

Dekadent
137 inlägg

Tango är asfräscht, har för mig att det helrenoverades inför förra säsongen. Skulle tro att det är ett annat upplägg än hotellen i Val d'Isére rent arbetstidsmässigt då det är bra mycket större(och de kanske serverar lunch, + att de har nattrepa) men säg att det kanske kan jobba en 25-ish pers på hotellet(kök/servis+repa+skiduthyrning).

Magngan
238 inlägg
Magngan 238 inlägg 5 år sedan

Ha det grymt i Japan då Anton, jag där jag skall om du åker förbi....

utflykten
36 inlägg

Nu är det hundra! Langleyhotellet Le Petit Prince i Alpe d'Huez, någon mer som ska dit? smile

Simonssonlukas
0 inlägg
Simonssonlukas 0 inlägg 5 år sedan

För er som var och gjorde säsong förra året. Körde ni med lavinutrustning?
Som sjukt orutinerad smålänning som endast åkt ett par veckor om året, så undrar jag vad man bör köpa sig innan man åker ner.. Vore löjligt tacksam för svar! smile

mxeman
72 inlägg
mxeman 72 inlägg 5 år sedan

Köp!

Personligen skulle jag aldrig åka utan och inte heller åka med nån som inte har då jag varken hittar dem eller tvärtom.

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

Simonssonlukas: Köp. Och träna med prylarna annars är det ingen vits. Åtminstone sändare, spade och sond. Kan bara instämma med mxeman, jag skulle aldrig ge mig ut utan, eller låta någon i sällskapet åka utan. Aldrig.

Har förresten för mig att Tangofolket brukade kunna hyra lavinutrustning billigt från Skiset. Enda chanstagandet då var ju att allting kunde vara uthyrt, eftersom veckisarna också vill ut i pudret (dumma turister som tar vårt puder, hrmpf) men det kan ju vara värt om du aldrig åkt offpist innan och har tajt budget. Om de fortfarande har den dealen vill säga.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Simonssonlukas
0 inlägg
Simonssonlukas 0 inlägg 5 år sedan

Men hur ser det ut, det verkar ju inte vara några problem att hitta lavingrejjer till hyffsat schysst pris begagnat. Men fyller det någon funktion att köpa det utan att veta hur skiten funkar? Om man inte har bott under en sten hela sitt liv, lär man sig hur sakerna funkar, eller behöver man vara raketforskare för det?

Gött om det är så som du säger, men om man ska ta någon säsong till så kanske man bör köpa det nu innan, då budgeten tillåter det?

mathildahansson
0 inlägg
mathildahansson 0 inlägg 5 år sedan

utflykten :

Nu är det hundra! Langleyhotellet Le Petit Prince i Alpe d'Huez, någon mer som ska dit? smile

Jag ska! smile

Är det förresten någon som har koll på hur det funkar på Le Petit Prince, serverar de lunch? Och hur brukar det se ut skidåkningsmässigt för serveringspersonalen på Langley, får man åkt något under de 6 dagarna man också jobbar?

Magngan
238 inlägg
Magngan 238 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Magngan (5 år sedan)

Det har under tidigare år inte serverats lunch på LPP, jag har för mig att det gjordes ett försök förra året men hur det blir i år vet jag inget om. Det är lite upp till hotel managern. Som servitris jobbar du frukost mellan Ca 06,30-11,00 (då borde du vara färdig om ni skyndar er) sedan jobbar du igen från ca 17,00 eller så jobbar du bara ett av dessa pass. Så du kan i princip åka varje dag....

utflykten
36 inlägg

mathildahansson :

utflykten :

Jag ska! smile

Är det förresten någon som har koll på hur det funkar på Le Petit Prince, serverar de lunch? Och hur brukar det se ut skidåkningsmässigt för serveringspersonalen på Langley, får man åkt något under de 6 dagarna man också jobbar?

Vad roligt att du också ska dit! Jag har liknande funderingar kring serveringen yikes

Magngan
238 inlägg

utflykten :

mathildahansson :

utflykten :

Jag ska! smile

Vad roligt att du också ska dit! Jag har liknande funderingar kring serveringen yikes

Hur menar du nu? Frågan/funderingen har ju besvarats...

mxeman
72 inlägg
mxeman 72 inlägg 5 år sedan

Simonssonlukas :

Men hur ser det ut, det verkar ju inte vara några problem att hitta lavingrejjer till hyffsat schysst pris begagnat. Men fyller det någon funktion att köpa det utan att veta hur skiten funkar? Om man inte har bott under en sten hela sitt liv, lär man sig hur sakerna funkar, eller behöver man vara raketforskare för det?

Gött om det är så som du säger, men om man ska ta någon säsong till så kanske man bör köpa det nu innan, då budgeten tillåter det?

Jag köpte mitt på plats, på många ställen så kan du få säsongarabbatt på allt utom sändaren

mathildahansson
0 inlägg
mathildahansson 0 inlägg 5 år sedan

Magngan :

utflykten :

mathildahansson :

Jag ska! smile

Ja jättekul utflykten, ska du också jobba servering då?
Ja, tack Magngan för ditt svar ovan, du gjorde mig precis till en ännu mer taggad förstasäsongare! smile

Magngan
238 inlägg

Kul, hoppas att du kommer att trivas på LPP så ses vi säkert i där i vinter....

utflykten
36 inlägg

Magngan :

utflykten :

mathildahansson :

Jag ska! smile

Oj det missade jag! Tack för svaret!

Så du ska jobba på Le Petit Prince i vinter igen? smile

Magngan
238 inlägg

Nja, jag skall vara i Serre men då det är så nära brukar det bli ett par turer över dit....

Magngan
238 inlägg

Det finns fortfarande ett par jobb lediga, men på väldigt kort varsel.
PM, om någon vill veta mer.

Magngan
238 inlägg

Magngan :

Det finns fortfarande ett par jobb lediga, men på väldigt kort varsel.
PM, om någon vill veta mer.

Bland annat barjobb.

utflykten
36 inlägg
utflykten 36 inlägg 4 år sedan

Hej. Jag startade denna tråden förra året. Jag åkte och arbetade för Langley Travel. Här kan ni läsa om mina upplevelser, om någon är intresserad.

http://matildacarlssons.blogspot.se/201 … ey-le.html

Kortfattat så kan man ju säga som så att langley kör över dig, skiter i dig och får dig att jobba 70-80 timmar i veckan och ger dig 2500kr i månaden för detta (iallafall i restaurangen).

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook