Svarar på frågor om Alperna, främst Chamonix

pwallberg
53 inlägg
pwallberg 53 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad pwallberg (5 år sedan)

Hej!
Jag tycker att det är skitkul att så många frågar mig om säsongande i Alperna. Jag hoppas verkligen att de svar jag har gett kan ge någon klarhet i "säsongsstressen", om inte så får ni ge mig en andra chans big_smile

Jag bor i Chamonix sedan en tid tillbaka och har skaffat mig flera kontakter som gärna ställer upp på att svara på frågor om generella förberedelser. Det har kommit många frågor om boende och jobb så jag har sammanställt lite guider på min blog som ni gärna får läsa innan ni ställer en fråga om just de områdena.
Tyvärr så är guiderna riktade mot Chamonix men jag ska försöka utöka dessa till fler områden och har ni egen erfarenhet som kan hjälpa så vore det skitbra om ni kontaktar mig eller så kan ni kanske själva skriva en guide big_smile

För boende i Chamonix

[url=]För jobb i Chamonix[/url]

Ha det bra big_smile

Svar

Snobe
0 inlägg
Snobe 0 inlägg 5 år sedan

Hej!

Vi är fyra grabbar från Göteborg som tog studenten i våras. Vi älskar skidåkning och klämde med mycket möda in ca 20 skiddagar förra året. Vi känner att en säsong i Alperna vore guld värt för oss. Dock är vi totalt gröna inom området. Vore underbart om du kunde leda oss i genom dessa mörka tunnlar till ett säsongande i Alperna big_smile

För det första undrar vi på ett ungefär hur stor budget man bör ha med sig. Vi hade tänkt röra oss med runt 40 000 kronor innan ankomst. För att sedan skaffa oss jobb och arbeta på plats. Räcker pengarna, eller kommer det bli knapert i backen?

Sedan undrar vi hur läget ser ut med jobb. Vi har hört från bekanta att det är relativt lätt att få jobb i Alperna om man är på plats innan den första snön kommer. Eller är det lättare att få jobb genom att söka hemifrån och ringa runt till de olika arbetsplatserna. Vi undrar även vilket sälle som är lättast och mest "prisvärt" att jobba på. Är det som diskare, bartender, skidlärare, etc. Vilka är för-/nackdelarna med de olika jobben.

Vi undrar även hur det går till med boendet. Var ska man bo, är det lätt att få bostad och vad kostar det, på ett ungefär att ha tak över huvudet under en säsong.

Sist så undrar vi även hur det är med skidåkningen i Chamonix jämfört med andra alporter. Vi har mest hållit till i Åre genom våra skidkarriärer. Dock lyckades vi ta oss ner till Val d'isere i vintras. Då vi är vana vid svensk skidåkning var det givetvis extremt häftigt och stor skillnad jämfört med "lilla" Åre. Men hur är det i Chamonix? Vi har vetskapen om att det ska vara det bästa off-pist-området i världen enligt många. Men vi är fortfarande kluvna på om vi ska välja Frankrike eller Österrike, (i så fall S:t Anton). Hur står sig skidåkningen, arbetsmöjligheterna, nattlivet osv, de olika orterna emellan?

Tack på förhand, och hoppas det inte blev för mycket läsning för dig! big_smile

pwallberg
53 inlägg
pwallberg 53 inlägg 5 år sedan

Av din text kan jag utläsa dessa frågor, ska försöka hinna med att svara på dem idag/imorgon. Ska laga köttbullar och kolla på fotboll ikväll och ny ska jag deklarera för första gången i Frankrike big_smile
På några frågor har jag svarat via mina guider, kan behöva komplettera lite dock, säg gärna vad jag behöver ha med i guiderna så jag slipper gissa och jag skriver saker som du redan vet big_smile

Hur stor budget behöver man för en säsong?

Hur får man jobb?
http://alpshare.com/yodl-job-guide-in-chamonix/

Vilka olika jobb finns och vad är deras för-/nackdelar?
http://alpshare.com/yodl-job-guide-in-chamonix/

Vilken ort ska man bo?

Vilket område på orten ska man söka sig till?
http://alpshare.com/yodl-accommodation-guide/

Vad kostar boende under en säsong?
http://alpshare.com/yodl-accommodation-guide/

Hur är skidåkningen i Chamonix vs. St. Anton?

Hur är nattlivet i Chamonix vs. St. Anton

Snobe
0 inlägg
Snobe 0 inlägg 5 år sedan

Gött att Sverige tog hem det wink

Stämmer bra med frågorna! big_smile

Ska kolla igenom guiderna och se om det gör mig något klockare big_smile Men det lär jag ju bli! roll

pwallberg
53 inlägg

Här kommer svar på skidåkningen i Chamonix
http://alpshare.com/chamonixski-area/

Nightlife etc..
http://alpshare.com/apre-ski-chamonix/

Jag säger såhär ang. jämförelse mellan St. Anton och Cham.
Chamonix är en ort med stort intresse för off pist och extrema sporter över lag, det är även kallat för världens extremport huvudstad. Vill du börja eller uppleva bra off pist så är det fantastiskt att bo här för du kan hitta likasinnade. Ska du träna på att bli bättre pist-åkare så ska du till St Anton

Vad gäller nattlivet så är det mindre bra än andra orter just pga att fokuset ligger på mycket skidåkning, vi har ju såklart många spritbummare också men inte i lika stor grad. Ska du festa och åka skider högst en gång i veckan så rek. jag St Anton.

Chamonix är en kul feststad med inte den bästa och siktar heller inte på det.
Hoppas att detta kan hjälpa big_smile

MansClaeson
0 inlägg
MansClaeson 0 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad MansClaeson (5 år sedan)

Pwallberg,
Har lite frågor om Chamonix, redan kollat runt på dina guider och på facebook. Du verkar vara rätt man att fråga!
Såg någonstans att det var svårt att få jobb i Chamonix.. stämmer verkligen detta?
Jobb och boende borde väl vara aningen enklare att få tag på pga. storleken på byn?

Åkt skidor hela livet 1-2 veckor om året och har på senare tid blivit lockad ut ur pisten och mer och mer intresserad av äventyren och möjligheterna off-pist. Vill gärna lära mig tura och få några riktigt goa åk i Chamonix under min första säsong! Rekommenderar du att man köper lavinutrustning osv. på plats eller innan?
Och vad skulle kunna vara ett par lämpliga skidor för en säsong i Chamonix, för att nämna ett. (blir väl köp av fler på plats.. wink )
Som sagt, skidåkningen är prio 1.

Hade även tänkt jobba på plats 2-4 ggr/veckan och bo ca 5 st.

TACK!

pwallberg
53 inlägg
pwallberg 53 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad pwallberg (5 år sedan)

Ang jobb så har du redan fått flera bra alternativ via FB-gruppen Chamonix och jag råder dig att följa dessa råd. Du har snackat med flera som har säsongat/bor här ett tag och det är bra tips. Bara att lyfta på luren wink

Din utrustning är ofta billigare att köpa här samt att när du är här så kan du lättare avgöra vad du verkligen behöver.
Skidor kan du testa här, men jag skulle rek. ett par salomon rocker 2 för de är ganska bra att lära sig åka och du kan utvecklas. Jag vet att en svensk butik som heter Namaste i Argentiere säljer förra årets modell för halva priset. Sök upp honom på FB, hans namn är "Rob" så kan du kanske få en deal med bindningar. Tänk på att om du inte vill ha fler skidor så ska du välja tur-bindningar. Fråga Rob vad du ska ha, han är ärlig och en riktigt skön kille.

Hur går det med boendet?

jag har nu även färdigställt en guide med liftkort priser som kan vara intressant? big_smile

Yodl guide ski pass

MansClaeson
0 inlägg
MansClaeson 0 inlägg 5 år sedan

Jo, de har varit väldigt hjälpsamma och jag skall skicka iväg mitt CV till ett flertal ställen så snart boendet är säkrat. Känns bäst så(?)
vi har kontakt med några olika boenden bland annat ett par krypin som vi hittat på chamonet.com!
Vi är tre stycken som skall åka men hoppas på att hitta ett aningen större boende och sedan locka till oss en eller två kompanjoner till.
Okej, så ditt tips är att åka ner till Chamonix i princip "helt naken"?
Testade Salomon twentytwelve för 2 år sedan och var nöjd. Länge varit intresserad av Rocker 2 115 elelr 120, men fick upp ögonen för Sean Pettits K2 "Shredditor" då jag virrade runt på olika internetsidor. Värt?
Den där "Rob" lär vi absolut besöka, sådana människor bör uppmuntras!
Några goa bindningar för turer, om man satsar på ett par skidor till en början? Marker eller Salomon?
Pjäxor är ännu ett jobbigt val.. Pinnacle 130, fulltilt, dallbello ?! hmm
Lavinutrustning lär jag köpa på plats då, jag litar på dig i den frågan!

Tack för all hjälp och info, det här inlägget lär inte vara slutet på denna tråden wink

pwallberg
53 inlägg

Pjäxor ska köpas där de kan anpassas, det tog mig 2-3 veckor att få pjäxorna perfekt. Jag har nu livstids garanti på anpassning av pjäxorna big_smile

Vilket märke/ modell av skidor är inte så jäkla viktigt när man är relativt grön på området. Hittar du bra pris så ta det som du hittar, bindningar salomon/marker är skitsamma egentligen. Däremot om du ska ha dynafit och "riktiga" touring grejer så är det viktigt att tänka på vikt.

Jag rekommenderar att inte köpa för breda och tunga skidor om du ska tura, detta för att spara pengar. Jag har löst det genom att köpa flera olika par beroende på snö och vad jag ska göra.

Jag älskar SkiLogic "Yeti" 115mm i midjan.. hittar du dem med dynafit/plum så är det jäkligt bra big_smile

Vi kan snacka utrustning när du kommer ner, jag kan hjälpa dig att hitta lavingrejer och ett par okey skidor.

jesperL
0 inlägg
jesperL 0 inlägg 5 år sedan

fan pwallberg! måste bara säga att du har gjort ett jäkla bra jobb med dina guider!

pwallberg
53 inlägg

jesperL :

fan pwallberg! måste bara säga att du har gjort ett jäkla bra jobb med dina guider!

Tack Jesper, det värmer big_smile

kappakomplett
Online 414 inlägg
kappakomplett 414 inlägg 5 år sedan

Är Le Choucas stängt eller?

pwallberg
53 inlägg

kappakomplett :

Japp, men det är ingen stor förlust wink
De river ut stället nu och det kommer säkert att öppna en butik där.

ctobiasson
23 inlägg
ctobiasson 23 inlägg 5 år sedan

pwallberg :

kappakomplett :

Men Petter det är ju fortfarande sorgligt att Choucas stängt! Enda nattklubben dit man kunde gå å ta en drink efter barjobbet... White Hub, Garage, Tof?!?!?!?! ;(

pwallberg
53 inlägg

ctobiasson :

pwallberg :

kappakomplett :

Men Petter det är ju fortfarande sorgligt att Choucas stängt! Enda nattklubben dit man kunde gå å ta en drink efter barjobbet... White Hub, Garage, Tof?!?!?!?! ;(

Le tof såklart wink

Ärligt talat så tycker jag att samtliga nattklubbar är ehh.. mindra bra.. även gamla hederliga Choucas men smaken är som baken big_smile

kappakomplett
Online 414 inlägg
kappakomplett 414 inlägg 5 år sedan

pwallberg :

ctobiasson :

pwallberg :

Le tof såklart wink

Ärligt talat så tycker jag att samtliga nattklubbar är ehh.. mindra bra.. även gamla hederliga Choucas men smaken är som baken big_smile

Ja, sen var väl Choucas en gammal institution, jag minns att jag festade där på 80-talet. Så för min del är det väl mest nostalgi. Hade tänkt mig att ta några öl där när jag är i Chamonix några veckor i januari, men det får väl bli något annat ställe då. Vad var det som var anledningen till stängningen? Är det klart vad det blir där nu, ngn "flagship store" för Kjus eller...

ctobiasson
23 inlägg

pwallberg :

ctobiasson :

pwallberg :

Le tof såklart wink

Du har helt rätt, men Choucas var ju iaf den bättre av de andra tre... Och farligt nära vägen hem haha

ctobiasson
23 inlägg

kappakomplett :

pwallberg :

ctobiasson :

Le tof såklart wink

Ja, sen var väl Choucas en gammal institution, jag minns att jag festade där på 80-talet. Så för min del är det väl mest nostalgi. Hade tänkt mig att ta några öl där när jag är i Chamonix några veckor i januari, men det får väl bli något annat ställe då. Vad var det som var anledningen till stängningen? Är det klart vad det blir där nu, ngn "flagship store" för Kjus eller...

Det har länge varit klagomål från grannarna och jag tror att efter den nya borgmästaren som kom för några år sedan så blev det hårdare med ljudnivåer osv...

pwallberg
53 inlägg

Jag har fått en del förfrågningar om boende och jobb i Chamonix och det finns en del städjobb kvar men skibumsen är som gamar här just nu wink

Det känns som jag spammar alla inlägg så jag skriver det här istället, mitt tips att få en schysst säsong är att "plugga" på Insted språkskola. Det är 3h per veckodag och det händer att man "försover" sig på puderdagar.

Gör ju inget att de garanterar bostad, super promo pris på liftkort (som ingen annan får efter 30 dec) och så får man CSN för att åka skido.. erm.. jag menar att plugga Franska big_smile

På deras FB-page https://www.facebook.com/insted.chamonix?fref=ts står det att de har 15% rabatt nu wink

Namaste! big_smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook