Skidåkning IRAN

johan345

Ny medlem
Skidåkning IRAN
I mitten av januari bär det av till IRAN. Efter kontakt med både UD och ambassaden i Iran bokade jag och några polare föra veckan äntligen flygbiljetterna. Tänkte hör här om någon här sitter inne på bra info om vart som är bäst(vi kommer vara i området kring Theran), hur ni gjorde med visum, hur ni bokade hotel?

Våran plan var Dizin ett par timmar från Theran. Men då det verkar som mittstationen på stora Kabinbanan pajat(lite svårt att hita exakt info då allt är på persiska) så är vi nu lite osäkra på vart vi ska dra:) Tacksamma för all info vi kan få! Att boka hotel i Dizin och andra orter har för oss varit frustrerande svårt då vi som sagt inte besitter kunskaper i språket....

/ Johan

Skidåkning IRAN
Dizin är ju klart bäst om allt funkar som det ska, Shemshak är ocksa bra, Närmast Theran ligger skidorten Tochal som har världens längsta kabinbana, men ingen bra skidakkning aven om kvalliten pa snön är bra, väldigt mycket folk pa helger,

Visum upp till 2 veckor kan lösas pa flygplatsen om man har ett svenskt pass, enklast är väl att ringa Irans ambassad och fraga?

Jag kan ge radet att titta pa FB Dizin och Shemshak, och fraga där, de flesta Persier som har FB pratar utmärkt engelska och är väldigt hjälpsamma och glada att fa visa sitt land fran en positiv sida

Skidåkning IRAN
Har varit 2 vändor till Iran och måste säga att Dizin är klart mycket bättre än Shemshak (om du int evill träna puckel för det finns det gott om i Shemshak).
Om jag vore dug skulle jag fixa visum på ambasaden i Stockholm så att du har det klart. Dock måste jag informera dig om att det kan vara struligt att fixa det. Det kan ta lång tid för personalen att utfärda det så var ute i riktigt god tid.
Ringa ambasaden rekommenderar jag inte, du kommer aldrig komma fram: jag har testat. Bästa är att skriva ut alla pappr och fylla i och ta med allt och åka till ambasaden och lämna in. Att skicka in kommer strula, jag har erfarenhet av det.

Språket är ju ett problem, tyvärr. Rådet med FB eller dyl och att komma i kontakt med ngn/ngr ungdomar som kan hjälpa till är guld värt. Att försöka boka hotell på plats är meckigt eftersom de inte kan engelska.

Sen kan du utgå från att personalen (=läs de äldre) kommer försöka blåsa dig på pengar, det hör till :). Stå på dig bara så är det inga problem. Ungdomarna är riktigt hjälpsamma och trevliga!

Angående trasig kabinbana så kan du ju alltid maila pathfinder travel och höra. De kör ju resor till Dizin i jan/feb, de borde veta hur statusen är på liften...

Hojta till om du vill ha mer info...
/Clay

Skidåkning IRAN
Finns det några goda tips på boende i Dizin? Billigt och upplevelsebetonat!
Lämpligt sätt att ta sig från Teheran till Dizin? (Pris osv så att man kan akta sig från att bli blåst.)
Hur är säkerheten runt skidåkningen? Finns överhuvudtaget någon räddning att få i en nödsituation i offpistmiljö?
Tack för generöst informationspink.

Skidåkning IRAN
Finns det några goda tips på boende i Dizin? Billigt och upplevelsebetonat!
Lämpligt sätt att ta sig från Teheran till Dizin? (Pris osv så att man kan akta sig från att bli blåst.)
Hur är säkerheten runt skidåkningen? Finns överhuvudtaget någon räddning att få i en nödsituation i offpistmiljö?
Tack för generöst informationspink.

Skidåkning IRAN
Har åkt tidigare med Pathfinder till Iran och ska dit igen i februari.

Att söka visum var inga större problem, följ bara anvisningarna på ambassadens hemsida och skicka in allt 3-4 veckor innan du ska åka. Det brukar ta runt 2 veckor. Är någon av polarna tjej så är det lite krångligare med sjal och grejer samt att få bo ihop. Packa inget dumt för de kan kolla bagaget på flygplatsen. Inge porr eller sprit, en veckotidning skulle jag inte packa ner för det kan finns stötande bilder i. Ta med dollars och växla på flygplatsen.

Dizin är okej men snön kan variera, har det kommit bra så är det grymt då det typ bara är en handfull svenskar som åker offpist, Iranierna håller sig i backen. I Dizin finns det två hotel, ett bra och ett mindre bra, tror dom har samma namn och säkerligen kommer de lura ner dig i det dragiga gamla hotellet.

Räkna inte med att räddning från lavin går snabbt men de har skoter och folk för det. Åk tillsammans och träna innan med transiver och sond. Förra gången jag var där gick det en lavin om dagen. De spränger inga laviner eller sånt och de låter dig åka var du vill bara du inte är för nära palatset som nu är någon form av militärbas. Ibland kan liftar vara stängda men snacka med gubbarna och bjussa på cigg så kan de dra igång den bara för er och ni kan åka o-pistat halva dagen.

Skidåkning IRAN
Man behöver inte bara växla Dollar, går lika bra att växla Euro på flygplatsen.
Dizin:
Finns några hotell en liten bit från backen, Gajereh & Velayat. Man åker Taxi till backen ca 5 min.
Restauranger är det snålt med, 3st finns i botten av backen (fanns) i båda hotellen sen finns någon i backen. Några restauranger finns även 5 min med taxi från backen, Gajereh & Velayat.

Som andra redan skrivit, säkerheten står du för själv. Jag vill nog påstå att Iranier gillar att glassa i backen men många gillar faktist offpist om än inte alla & flera är riktigt duktiga.
Ta med förutom lavinutrustningen också hudar/snöskor så kommer du åt lite annat kul. Finns nog några tipps på offpisterepor här på freeride. Det är lättåtkomlig offpiste där. Kommer det bra med snö hittar man orört säker en vecka efter om inte solen töar bort fluffet.

Skidåkning IRAN
Är man ensamåkare eller känner sig osäker med resan så boka med Pathfinder. Mattias som är guide är bra, mycket trevlig & många säsonger bakom sig i Iran.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp