10 år gamla skidor

JonasEdberg

Ny medlem
10 år gamla skidor
Hej,

2008 köpte jag dessa skidor: https://www.freeride.se/prylar/skidor/2008/head/xrc-800.html

Dom hade gått 1 skidsäsong sedan dess har jag åkt på dom 2-3 gånger. Bakgrund: åkt skidor sen jag var liten upp till 20 varje år, 30 år idag. Har sedan 2008 bara åkt ett par gånger och har hyrt dom flesta gånger. Tänkte köp en full uppsättning nu, hjälm, googles, stavar, pjäxor etc. Jag undrar duger dessa skidor eller behöver jag köpa nya? Tanken är att jag ska åka minst en gång per år efter ett par års uppehåll.

Tack på förhand!

10 år gamla skidor
I den kategorin skidor har det inte varit några revolutioner de senaste tio åren. Lite tiprocker här och nåt 3Dcap-jidder där, men annars är det inga skillnader som motiverar byte om dom inte är rejält slitna. Om du köpte dom nya 2008 är det bara att köra. Om de köptes begagnade är rådet att låta dom genomgå en bra fullslip i en modern maskin.

Frågan är mer om du vill ha den kategorin skidor. Det där är en ren pistskida för fast underlag. Det som har hänt är att den typen av skidor har blivit tydligt bredare och därmed mer allsidiga. En motsvarande skida idag är minst 10mm bredare, vilket gör att den fungerar bättre då det är lite mjukare i pisten. Det gör också att skidan går mer jämnt i spår och beteende när underlaget växlar under samma åk, eftersom en bredare skida spårar bättre i mjukt och bettar nästan lika bra på hårt. Många upplever faktiskt bredare skidor som lättare att få fast på hårt underlag i praktiken dessutom, även om det teoretiska maxgreppet är lägre.

Jag säger behåll och testa ett tag. När du kommer igång så kan du ta dig en funderare på om du vill kliva upp lite i bredd. Men om du inte vill byta till bredare finns det ingen anledning att misstro dina Head.

Senast ändrad:
10 år gamla skidor
har ingen uppfattning om skidorna.. jag hade köpt allt utom skidor de första säsongerna(framförallt riktigt bra pjäxor), passat på att provat en j*vla massa olika skidor, alltid hyggligt vallade och slipade.. smala, långa, korta eller tjocka, testa dig fram.. körstilen kan ha ändrats på 10 år..

10 år gamla skidor
Hej,

Tack MnO för bra och informativ text och tack till er andra med :) Kommer testa skidorna i år och göra en utvärdering om jag vill köpa nya lite bredare skidor till nästa gång isf. Kommer även prioritera ett par bra pjäxor, får ge mig ut och testa för fullt är först V.11 jag åker så har lite tid på mig.

//Jonas

10 år gamla skidor
Jag kan rek att gora skidservice pa orten och inte hemma i stan (aven om det lockar). Jag lamnade in hela familjens skidor hemma en gang i forvag och de gick inte att aka pa (felaktigt slipade) och de fick prepareras om pa orten efter en dags misslyckad akning. Sedan tjafs nar jag kom hem... fick inte pengarna tillbaka. Om samma sak uppstar lokalt sa kan man ju reklamera.

10 år gamla skidor
fredw sa:
Jag kan rek att gora skidservice pa orten och inte hemma i stan (aven om det lockar). Jag lamnade in hela familjens skidor hemma en gang i forvag och de gick inte att aka pa (felaktigt slipade) och de fick prepareras om pa orten efter en dags misslyckad akning. Sedan tjafs nar jag kom hem... fick inte pengarna tillbaka. Om samma sak uppstar lokalt sa kan man ju reklamera.
Ja att slipa i stan är mer riskabelt. Bromma skidsport och Flottsbro gjorde ett par av mina helt oåkbara för några år sen. Be dom att få se på en skida dom slipat. Även vemdalens skistarshop år 2013 l kan läggas in i listan. Mina kom ut slöare.

Björnrikes däremot har alltid levererat. Även Täby sportbytarbod. Alpingaraget gör inte bort sig men slipar inte lika vasst som tex Björnrike gör. Slipar man på Alpingaraget får man dra ett par drag med filen själv efteråt så blir dom minst lika vassa som tex Björnrikes.

10 år gamla skidor
Jag ska åka till Hemsedal bor strax utanför Trollhättan. Rekommenderar ni mig att slipa/valla skidorna i Hemsdal eller finns det något bra ställe i Västra Götaland? Samma när det gäller utrustning har ni något bra ställe att rekommendera?

Trevlig helg på er!

10 år gamla skidor
JonasEdberg sa:
Jag ska åka till Hemsedal bor strax utanför Trollhättan. Rekommenderar ni mig att slipa/valla skidorna i Hemsdal eller finns det något bra ställe i Västra Götaland? Samma när det gäller utrustning har ni något bra ställe att rekommendera?
Nar det galler skidprep i Gbg sa ar det val dessa som brukar rekommenderas:
https://www.akessportservice.se/
Har dock ingen egen erfarenhet av dem. Finns sakert bra i Hemsedal, med fordelar enligt ovan (latt att reklamera direkt om man inte ar nojd etc) men ibland ar det ju skont att ha det gjort i forvag.

Tillbaka
Topp