Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
100eight vs 90eight vs mantra
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Freeridefredde" data-source="post: 1065994" data-attributes="member: 68133"><p>Cochise 193 är en favorit för mig (194 lång, 80kg). Gillar hur den är stabil i alla väder, men är en styv och smått tung skida som kräver lite av sin förare, men för din vikt borde den fungera bra. Skulle dock inte använda den för att tura med, då får det vara något lite lättare. </p><p></p><p>Har kört på gamla Katana också, men som det är skrivet tidigare är de lite för rejäla, i alla fall för mig. Du behövde ge 100% konstant, annars åkte skidorna med dig. Har inte hunnit testat de nyare Katana W-werks, priset på 900 € kan dock avskräcka. </p><p></p><p>Salomon Q-lab kan vara ett alternativ (om inte annat för priset), som de skriver är den väldigt lik Q105 som var en stor besvikelse för mig då jag tyckte den var alldeles för vek (är ju dock en turskida, inte en charger), men Q-lab med två lager metall är nog styv så det räcker. Har dock inte testat Q-labben så kan inte uttala mig om det, men den allmänna erfarenheten jag har av Salomon är att de fungerar väldigt allround. </p><p></p><p>Völkl Mantra är också en favorit, dock på gränsen för smal i midja med 100mm. Den är stabil och känns "lite" lättare än cochisen, men jag skulle nog jämföra Mantra (131-100-119) mot Bonafide (133-98-118), vilken är lillebror till Cochisen. Jag ÄLSKADE både Mantra och Bonafide, stabila och överjävligt roliga skidor när det är uppkört i pist/slack-country, men kör med Cochisen för att få bättre flyt när man går lite utanför.</p><p></p><p><a href="http://blistergearreview.com/wp-content/uploads/2014/02/Volkl-Mantra-and-Blizzard-Bonafide.jpg" target="_blank">Bild som jämför spann på Mantra vs. Bonafide</a></p><p>Som du ser i länken har Völkl en förkärlek till fullrocker, vilket gör att jag väljer bort 100Eight, då jag tycker fullrockerskidor blir för stötiga i uppkört. Mantran är dock ett undantag, den var en bra avvägning.</p><p></p><p>Detta är mina erfarenheter, hoppas att det hjälper något iallafall. Det bästa hade ju absolut var om du kunde hitta ett skidtest och prova de olika skidorna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Freeridefredde, post: 1065994, member: 68133"] Cochise 193 är en favorit för mig (194 lång, 80kg). Gillar hur den är stabil i alla väder, men är en styv och smått tung skida som kräver lite av sin förare, men för din vikt borde den fungera bra. Skulle dock inte använda den för att tura med, då får det vara något lite lättare. Har kört på gamla Katana också, men som det är skrivet tidigare är de lite för rejäla, i alla fall för mig. Du behövde ge 100% konstant, annars åkte skidorna med dig. Har inte hunnit testat de nyare Katana W-werks, priset på 900 € kan dock avskräcka. Salomon Q-lab kan vara ett alternativ (om inte annat för priset), som de skriver är den väldigt lik Q105 som var en stor besvikelse för mig då jag tyckte den var alldeles för vek (är ju dock en turskida, inte en charger), men Q-lab med två lager metall är nog styv så det räcker. Har dock inte testat Q-labben så kan inte uttala mig om det, men den allmänna erfarenheten jag har av Salomon är att de fungerar väldigt allround. Völkl Mantra är också en favorit, dock på gränsen för smal i midja med 100mm. Den är stabil och känns "lite" lättare än cochisen, men jag skulle nog jämföra Mantra (131-100-119) mot Bonafide (133-98-118), vilken är lillebror till Cochisen. Jag ÄLSKADE både Mantra och Bonafide, stabila och överjävligt roliga skidor när det är uppkört i pist/slack-country, men kör med Cochisen för att få bättre flyt när man går lite utanför. [url=http://blistergearreview.com/wp-content/uploads/2014/02/Volkl-Mantra-and-Blizzard-Bonafide.jpg]Bild som jämför spann på Mantra vs. Bonafide[/url] Som du ser i länken har Völkl en förkärlek till fullrocker, vilket gör att jag väljer bort 100Eight, då jag tycker fullrockerskidor blir för stötiga i uppkört. Mantran är dock ett undantag, den var en bra avvägning. Detta är mina erfarenheter, hoppas att det hjälper något iallafall. Det bästa hade ju absolut var om du kunde hitta ett skidtest och prova de olika skidorna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
100eight vs 90eight vs mantra
Tillbaka
Topp