19 och musarm hur fan ska jag klara mig!

Mohlkert

Ny medlem
Det är egentligen rätt patetiskt. Innom mig har jag i två månader förnakat det som har varit så konkret, det har inte gått att at på dte men det har känts. Gymmet 3 ggr i veckan, på det simning och kilen minst 2 ggr i veckan vardera. Tycker själv att jag aldrig ricktigt sitter stil någon dag. Alltid är det något, fotboll, volyboll, dra och klättra med polarna etc etc.
Nu har jag dock nått ett läge där förnakandet har gått för långt. 15 minuter framför datorn och armbågen ger upp. Den svulnar lite grann och ömmar i rörelser och genom det enda faktum att den nuddar skrivbordsytan. Armbågen som en gång har varit som en del av min kropp har helt försvunnit och betraktas numera som min värsta fiende.
Idag har jag bytt musen så att den ligger liksom framför mig och på sidan i en förhoppning om att dte ska bli bättre, någonting som endast tiden får visa. Min fråga är om det är fler som har liknande problem och om ni då har tipps som kan hjälpa. Kan man inte via läkare få försäkringsbolaget att punga ut med pengar till en bärbar, då det borde vara bättre då man helt tar bort musrörelsen och skulle vara skit bra!

Några idéer?

// Mohlkert

Ps. läget är kanske inte fullt så allvarligt som rubriken och texten kan få sken av. Jag kommer att överleva! ;)

Kan med rekommendera rollermouse, känns mer intuitivt än än styrplatta att använda men avancerad gameing kan du nog glömma ett tag, hoppas det blir bättre.

Det finns ett gäng hjälpmedel för att förhindra/underlätta. Bara att googla runt lite. Försäkringsbolag och bärbara datorer skulle jag inte lita på.

Ett hetare tips är att gå till läkaren och kolla upp det? Du skriver ju själv att du är aktiv utav bara faan (det låter livsfarligt). Mitt tips är att du sträckt dej eller dylikt i någon av dessa aktiviteter, något som sedan hamnar "snett" när du har armen i en speciell vinkel eller va faan som helst. Man får inte musarm hur som helst. undvik de lägen det gör ont ett tag bara, alt. gå till läkare. Eller så tar du ett par kalla jävlar bara.

Faan man får ju vara som en far för er!

Jibberisch sa:
Det finns ett gäng hjälpmedel för att förhindra/underlätta. Bara att googla runt lite. Försäkringsbolag och bärbara datorer skulle jag inte lita på.

Ett hetare tips är att gå till läkaren och kolla upp det? Du skriver ju själv att du är aktiv utav bara faan (det låter livsfarligt). Mitt tips är att du sträckt dej eller dylikt i någon av dessa aktiviteter, något som sedan hamnar "snett" när du har armen i en speciell vinkel eller va faan som helst. Man får inte musarm hur som helst. undvik de lägen det gör ont ett tag bara, alt. gå till läkare. Eller så tar du ett par kalla jävlar bara.

Uppskattar din faderliga värme jibberisch. Det värmer. Problemet är att jag inte riktit kan kolla upp ksiten hos läkare. Ska extramönstra snart och är så jävla naiv att de kollar upp alla jävla register och skit har hört att de gör de. Och om det kommer fram att jag har skador som just problem med knän, rygg, armbåge och skit så kommer jag inte in där jag vill.

Men ska kolla upp det där med rollermouse, tack för hjälpen och kom gärna med fler förslag!

karln sa:
Kan med rekommendera rollermouse, känns mer intuitivt än än styrplatta att använda men avancerad gameing kan du nog glömma ett tag, hoppas det blir bättre.
Gaming va är det? Har datorn endast till musik, arbete och freeride thats it. varför jag tycker det är så konstigt att jag lyckats dra på mig dne här jävla skiten.

Jag antar att du har två armar? Gör som jag isåfall, variera mellan höger hand och vänster hand. Ähum, funkar för andra aktiviteter också, hehe.

Svirre sa:
Jag antar att du har två armar? Gör som jag isåfall, variera mellan höger hand och vänster hand. Ähum, funkar för andra aktiviteter också, hehe.
fel. den andra aktiviveten är inte lika skön med fel hand

kankse dags att lägga ner cs kariären? verkar ju inte så lyckat ifall du droppar efter pistolrundan på nån random pcw elr hur? ja menar vad ska grabbarna säga om dom behöver lira 4on5 på nuke som T lixom? :S de kan bli probs. alla lär ju fastna i hE regnet i lobby medans nån ful fragkåt p12a löper runt och grimsar alla bakifrån på yarden!? kom igen tänk efter lite nu... lol på dig

Senast ändrad:
Mitt enkla tips är att minimera användandet av musen, du kan göra allt med bara tangentbordet. Surfa går ju lite långsamare, men exempelvis alla officeprogram går att använda mycket effektivare med bara tangentbordet. Dock krävs lite träning och att man memorerar en massa kortkomandon. I office 2007 har de lagt in en bra funktion, om du trycker på alt knappen kommer det upp små rutor med bokstäver bredvid respektive funktion du vill använda, dessa talar om kortkomandot för dessa.

Jag har haft liknande bekymmer. Det finns ett hjälpmedel som som heter Bar mouse som jag börjat använda, i kombination med sjukgymnastik. Stretching av musklerna samt lyft med en 1kg vikt.

Du borde gå till läkare, som sedan remitterar dig till en sjukgymnast.

Kan för övrigt säga att du kan göra dig beredd på att tillfrisknandet tar ett par veckor och glöm att du kan spela spel med PC:n, konsoll gäller hädanefter.

http://www.scanergo.se/items.php?ids=23

Mohlkert sa:
Jibberisch sa:

Uppskattar din faderliga värme jibberisch. Det värmer. Problemet är att jag inte riktit kan kolla upp ksiten hos läkare. Ska extramönstra snart och är så jävla naiv att de kollar upp alla jävla register och skit har hört att de gör de. Och om det kommer fram att jag har skador som just problem med knän, rygg, armbåge och skit så kommer jag inte in där jag vill.

Men ska kolla upp det där med rollermouse, tack för hjälpen och kom gärna med fler förslag!
Skulle bli mycket förvånad om svenska försvaret gräver i sådana register innan mönstring. Och ska du göra de tjänster som fodrar extramönstring så kan det va en idé att kolla upp läget. Fast man rycker väl inte in direkt, vad vet jag. Lumpen var inte för mej. Har vissa problem att gå upp tidigt på morgonen, bädda sängen med ett vinkelmått, skita i naturen, dela tält med mongon, vara i närheten av beväpnade mongon, lyda beväpnade mongon, etc. etc. etc. Lycka till!

Morsning Mohlkert

På din beskrivning låter det inte som att du lider av musarm utan snarare tennisarm. Skillnaden är placeringen. Musarm drabbar muskelfästen för underarmens yttre muskulatur uppe vid armbågen. Tennisarm (detsamma som golfarmbåge) drabbar muskelfästena för muskulaturen på insidan av underarmen.

Att ställa någon form av diagnos kräver undersökning och test av olika övningar som kan vara svåra att beskriva här och nu. Min gissning är dock att problemet inte har med datorn att göra utan att det kommer från de andra aktiviteterna. Det är bara det att det visar sig när du sitter vid datorn. Grundproblemet brukar vara allt för mycket statiskt arbete för musklerna (--> dålig cirkulation --> inflammation).

Det skulle alltså kunna vara så att du har en skada från någon annan aktivitet som sen orsakar dina problem. Klättring är en aktivitet som innebär stora statiska belastningar under ganska lång tid för underarmarna. Volleyboll är en sport med stora risker för översträckning av armbågsleden (även ett problem inom exempelvis basket). Det var några exempel på var grundproblemet kan komma från.

Mattias, Luleå

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp