Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
29 årig svensk dog i lavin..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Demon" data-source="post: 39159" data-attributes="member: 32666"><p>Jag och en kompis åkte första delen av lavinåket en halvtimme innan lavinen gick och lade då första spåren för dagen där - det fanns 2 från dagen innan. Vi vek av åt vänster när vi kom ner till den branta delen av åket, för att undvika denna del, som är känd för laviner. </p><p></p><p>Åket börjar hyfsat brant, skulle säga ca 30 grader, från en kam. Efter drygt 200 fallmeter kommer en liten platå. Vid denna kan man svänga ut åt åkarens vänster för att fortsätta i en lutning om mellan 20 o 25 grader, eller så kan man, som de gjorde, fortsätta rakt fram. Där är en konvex som leder ner i en liten ränna, lutning ca 40 grader. Där släppte det när killen tog första svängen. Det är brant hela vägen ner i dalen och han måste ha fått rejäla slag under den ung. 1000 meter långa färden ner. </p><p></p><p>Jag kan säga att vi är mycket glada att vi gjorde avvägningen att det var för farligt att fortsätta ner för den branta delen. Fruktansvärt att det bara en halvtimme senare kom några som inte kunde hålla sig för frestelsen. Mycket sorgligt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Demon, post: 39159, member: 32666"] Jag och en kompis åkte första delen av lavinåket en halvtimme innan lavinen gick och lade då första spåren för dagen där - det fanns 2 från dagen innan. Vi vek av åt vänster när vi kom ner till den branta delen av åket, för att undvika denna del, som är känd för laviner. Åket börjar hyfsat brant, skulle säga ca 30 grader, från en kam. Efter drygt 200 fallmeter kommer en liten platå. Vid denna kan man svänga ut åt åkarens vänster för att fortsätta i en lutning om mellan 20 o 25 grader, eller så kan man, som de gjorde, fortsätta rakt fram. Där är en konvex som leder ner i en liten ränna, lutning ca 40 grader. Där släppte det när killen tog första svängen. Det är brant hela vägen ner i dalen och han måste ha fått rejäla slag under den ung. 1000 meter långa färden ner. Jag kan säga att vi är mycket glada att vi gjorde avvägningen att det var för farligt att fortsätta ner för den branta delen. Fruktansvärt att det bara en halvtimme senare kom några som inte kunde hålla sig för frestelsen. Mycket sorgligt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
29 årig svensk dog i lavin..
Tillbaka
Topp