Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
3 mm felmontering av bindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 577132" data-attributes="member: 12152"><p>3mm är inte mycket i sammanhanget. Den vanligaste orsaken till felmontering i sidled är att mallen inte ligger riktigt tätt an mot hela skidan vid borrning. Det innebär till största del en ren sidoförflyttning och i vissa fall en lätt rotering av hålbilden. En felmontering i sidled utan rotation har ingen större effekt på utlösningen enligt mitt sätt att tolka saken tekniskt. Däremot får en rotation ganska omgående en tydlig effekt. Även om fysiken inte medger en direkt översättning mellan rotation och en sidledsförflyttning i mm, är det ändå intressant att göra en enkel beräkning:</p><p></p><p>Salomon S914 får ses som en klassisk bindning och får stå som ett exempel. Bindningen ställs in på DIN 10. Ponera att tådelen vid en felmontering roteras så att ändläget flyttas 3mm. Då får man med utgångspunkt från 914:s elasticitetsmått på 42mm ett ändläge som ligger på 39mm åt ena hållet och 45mm åt det andra. 6mm skillnad i den kompressionsdrivande rörelsen alltså. Nu går det inte att direkt översätta det måttet i ren fjäderkompression, men vad jag vet så är komprimeringen rent mekaniskt en linjär funktion som ger ett proportionellt samband. 6mm är i sammanhanget 14% av den normala rörelsen, och om vi gör uppskattningen att även DIN-skalan har ett linjärt och proportionellt samband med fjäderkompressionen så ger det en differens på 1,4 DIN för höger respektive vänsterutlösning. Alltså ställer du bindningen på 10 så har du 9,3 DIN åt ena hållet och 10,7 åt det andra i angivet exempel. Försumbart? Knappast. </p><p></p><p>Slutsats: Så länge det är en ren sidoförflyttning av bindningens position har det ingen nämnvärd inverkan på säkerheten. Om bindningen däremot monteras så att tådelen roteras i förhållande till den tänkta centerlinjen så bör man kontrollera hur mycket ändlägena har påverkats. </p><p></p><p>Det finns anledningar till att jag alltid monterar själv numera... </p><p>Snacket om att svenska butiker är bättre är bara att lägga ner dock. Jag har personligen ingen statistik alls som tyder på det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 577132, member: 12152"] 3mm är inte mycket i sammanhanget. Den vanligaste orsaken till felmontering i sidled är att mallen inte ligger riktigt tätt an mot hela skidan vid borrning. Det innebär till största del en ren sidoförflyttning och i vissa fall en lätt rotering av hålbilden. En felmontering i sidled utan rotation har ingen större effekt på utlösningen enligt mitt sätt att tolka saken tekniskt. Däremot får en rotation ganska omgående en tydlig effekt. Även om fysiken inte medger en direkt översättning mellan rotation och en sidledsförflyttning i mm, är det ändå intressant att göra en enkel beräkning: Salomon S914 får ses som en klassisk bindning och får stå som ett exempel. Bindningen ställs in på DIN 10. Ponera att tådelen vid en felmontering roteras så att ändläget flyttas 3mm. Då får man med utgångspunkt från 914:s elasticitetsmått på 42mm ett ändläge som ligger på 39mm åt ena hållet och 45mm åt det andra. 6mm skillnad i den kompressionsdrivande rörelsen alltså. Nu går det inte att direkt översätta det måttet i ren fjäderkompression, men vad jag vet så är komprimeringen rent mekaniskt en linjär funktion som ger ett proportionellt samband. 6mm är i sammanhanget 14% av den normala rörelsen, och om vi gör uppskattningen att även DIN-skalan har ett linjärt och proportionellt samband med fjäderkompressionen så ger det en differens på 1,4 DIN för höger respektive vänsterutlösning. Alltså ställer du bindningen på 10 så har du 9,3 DIN åt ena hållet och 10,7 åt det andra i angivet exempel. Försumbart? Knappast. Slutsats: Så länge det är en ren sidoförflyttning av bindningens position har det ingen nämnvärd inverkan på säkerheten. Om bindningen däremot monteras så att tådelen roteras i förhållande till den tänkta centerlinjen så bör man kontrollera hur mycket ändlägena har påverkats. Det finns anledningar till att jag alltid monterar själv numera... Snacket om att svenska butiker är bättre är bara att lägga ner dock. Jag har personligen ingen statistik alls som tyder på det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
3 mm felmontering av bindning
Tillbaka
Topp