Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
3D-radie från Völkl - är det något nytt egentligen? om radier mm
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="patriksannes" data-source="post: 1206149" data-attributes="member: 95970"><p>Hallå där!</p><p></p><p>Det har funnits länge i olika varianter med samma grundtanke som Völkl använder. Första gången jag stötte på det var på en Head skida som hade varit med i nått storslalom i OS. Detta är väl säkert tio år sedan. Sen mätte jag upp ett par 4frnt Hoji som också haft det.</p><p></p><p>Jag har inte designat en skida som inte har det. Sen 2013...</p><p>På Norse skidorna är det sju radier i det som du beskriver som den konkava delen. </p><p>Det öppnar upp för massa möjligheter till skidor som är stabila i fart samtidigt som dom flyter bättre i lössnön samt bättre isgrepp medmera.</p><p></p><p>Man mäter egentligen inte radien. Man vet ungefär vad den är genom ett snitt av de radier som man använder samt bredd på skidans bredaste/smalaste/bredaste punkter. Sen var man sätter dom blir det intressanta. Men siffran har man sen länge mest anpassat efter vad målgruppen vill höra. Och kanske lite efter hur skidan faktiskt beter sig.</p><p></p><p>/Patrik</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="patriksannes, post: 1206149, member: 95970"] Hallå där! Det har funnits länge i olika varianter med samma grundtanke som Völkl använder. Första gången jag stötte på det var på en Head skida som hade varit med i nått storslalom i OS. Detta är väl säkert tio år sedan. Sen mätte jag upp ett par 4frnt Hoji som också haft det. Jag har inte designat en skida som inte har det. Sen 2013... På Norse skidorna är det sju radier i det som du beskriver som den konkava delen. Det öppnar upp för massa möjligheter till skidor som är stabila i fart samtidigt som dom flyter bättre i lössnön samt bättre isgrepp medmera. Man mäter egentligen inte radien. Man vet ungefär vad den är genom ett snitt av de radier som man använder samt bredd på skidans bredaste/smalaste/bredaste punkter. Sen var man sätter dom blir det intressanta. Men siffran har man sen länge mest anpassat efter vad målgruppen vill höra. Och kanske lite efter hur skidan faktiskt beter sig. /Patrik [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
3D-radie från Völkl - är det något nytt egentligen? om radier mm
Tillbaka
Topp