3v Japan. Chetler 120 VS Armada 116 JJ VS Salomon QST Blank

Ebredding

Medlem
Hej,

Som rubriken säger. Vilka av nedan tror ni passar bäst?

Atomic bent chetler 120
Armada ARV 116 JJ
Salomon QST blank (112)

Jag är 185cm, väger 86kg, 29år. Har hittils nästan bara åkt på ett par Nordica Enforcer 100, gillar dom absolut. Är en hygglig åkare men absolut inget youtube material, åkt 1 säsong i Whistler och var något bättre än snittsäsongaren där.

Nu ska jag 3 veckor i Japan, men kommande år blir det nog bara 1 vecka i Alperna. Skidorna är främst till Japan men vill ju även kunna plocka fram dem ibland i alperna. Kommer ha duke PT på dem om jag vill tura ibland(sällan men händer)

Bent Chetler & QST Blank är ju väldigt hyllade överallt om man googlar. Men kanske inte like mycket här på freeride?

Salomon vet jag inte riktigt om jag ska köra 194cm eller 186cm. De andra hade jag valt 192cm.

Du får nog beskriva vilken typ av skida du tycker är kul i puder. Att en skida är "hyllad" behöver ju inte betyda att den passar din åkstil. Kan tipsa om Blister och delvis https://www.skiessentials.com/Chairlift-Chat
Inga är väl speciellt lika dina enforcer, men närmast är väl Blank
Tyvärr testat för lite för att ha någon särkild preferens. Gillar enforcer mycket men de puder-skidor jag ska köpa behöver absolut inte vara lika enforcer. Inte varit särkilt imponerad av mina enforcer 100 när det väl kommit riktigt mycket snö.

Tänker att man kan gilla flera olika sorters skidor, och är helt OK med att lära mig något nytt. Förväntar mig inte att pow i Japan ska vara likt det jag mestadels gör med mina enforcer i Alperna.

Åkstil:
Kanske kommer testa lite butter och någon 360 men är inte det som är det viktiga för mig, aldrig åkt park. Vill mest ha en rolig skida att studsa fram i puder med. Jaga orörd nysnö och glesa träd med naturliga små hopp. Kan ta drop ibland men inte mer än ett par meter, och sparar hällre på knän och rygg nu för tiden.

Sen får den gärna passa min vikt, och om möjligt inte vara helt oanvändbar för kommande alperna resor.

Senast ändrad:
Jag har åkt en hel del på modellen innan ARV och även om den var kul i puder tycker jag den var för mycket "tvålkopp" speciellt när det blev lite hårdare eller uppkört. Men väldigt lekfull, om man gillar det.
Vill du ha lagg med lite mer stabilitet, lekfull och flyt har du ju t ex Anima och Blackops 118
Inte testat BC120 men vill man ha en lätt lekfull puderskida är den säkert toppen
Finns ju hur mycket som helst...

Black crows Nocta verkar vara en grym puderskida som alltid brukar få toppbetyg i skidtester. Inte så tung heller för sin bredd.

Jag har kört JJ UL länge nu. Älskar dem, åker mest bara ”normalt” dvs offpist men hoppar iåf på var enda liten sten och klippa jag ser.

Jag skulle aldrig köra något annat om jag inte blev tvungen. Lättåkt, men ändå stabil och extremt lekfull. Perfekt för skogsåknig. Men funkar verkligen super i öppen mer ”alperna” åkning också. Som sagt väldigt nöjd med dom. Men bent chetlern 120 känns extremt snarlik, lite ”plankigare” kan jag tycka. Smaken är som baken

Jag väger 87 en bra dag å är 183cm.

Senast ändrad:
Väger du 86 vill du nog ha den hårdare Whitewalker 116 istället för JJ.

När det kommer till Japan och off piste så går jag mot min vanliga rekommendation om att inte välja för breda skidor..... men för puder i Japan skulle jag säga att desto bredare desto roligare!!

Har kört Völkl W-Verks Katana, Blizzard Rustler 11 samt Armada Magic J ingen tvekan om vilka skidor som varit roligast......

/C

Snödjup

Tillbaka
Topp