Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
40 år och nu är det dags att byta till telemark
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Deleted member 28131" data-source="post: 1073693"><p>Hejsan! Är själv 30år och har åkt telis de senaste 15åren... så jag tänkte dela med mig lite av mina tankar då jag åkt på lite av varje, varav de senaste två på NTN.</p><p></p><p>Du skall givetvis köra på NTN-systemet då det enbart innebär fördelar mot det gamla 75mm systemet... Kantkontrollen på skidorna går inte att jämföra, du får utlösningsfunktion och skistoppers och du har möjlighet till alpina tech-bindningar om du av någon konstig anledning skulle ledsna på telis.</p><p></p><p>Pjäxorna jag använder mig av är Scarpa TX-pro vilket är en av de styvare och mer rejäla pjäxorna man kan välja. Har under tiden jag körde på 75mm systemet använt motsvarande modell. Den här typen av pjäxor funkar till allt. En vecka i norge med toppturer på 1500höjd om dagen är inga problem, så att köpa något lättare å vekare är i alla fall inget alternativ för mig.</p><p></p><p>Kör på Rottefella NTN freedom bindningen och det har faktiskt inte vart en helt problemfri historia. Första säsongen höll de inte ihop utan fick lämna in dom på reparation två gånger... då var det mestadels åkning på stenhård kanonsnö i alperna. Nu är bindningarna monterade med plastinserts och har hållit ihop fint under 3v i Japan, då va iofs föret av annan karaktär. Hur som haver hade jag valt den här bindningen igen då det inte finns så mycket alternativ om man som jag gillar att även knata uppför. Är stighudar inte ett alternativ köper man freeride bindningen. Var uppmärksam på om du ska köpa en small eller large bindning, beroende på pjäxans sulmått.</p><p></p><p>Nu till skidorna... Jag kör i dagsläget på ett par Rossignol Super 7 188cm (140-116-130) vilket är en skida som kräver att man kan sin telisåkning. Den är fantastisk i puder och inte alls speciellt rolig när det är hårt i backen, då frestar det på knäna rejält. Tailrocker är kanon i puder och vid skogskörning, i övrigt tycker jag inte det är nån fördel snarare tvärtom. Ska du knata uppför är det en direkt nackdel då det blir mer bakhalt med hudarna. Jag kommer inför nästa säsong komplettera med följande/liknande skidor: K2 Pinnacle 95 (132-95-115) med "all-terrain-rocker". Har tidigare kört på ett par K2 Hardside vilket är tidigt föregångare till dessa. Får nog säga att Hardsiden har vart dom skidor jag vart mest nöjd med, en skida som funkar till istort sett allt och som man väljer 9/10 dagar framför ett par dedikerade puderlagg om man främst håller sig i Skandinavien. </p><p></p><p>Slutligen, kolla in sportconrad.de där hittar du bra dealer nu. NTN bindningar har dom 28% rabatt på i dagsläget.</p><p></p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Deleted member 28131, post: 1073693"] Hejsan! Är själv 30år och har åkt telis de senaste 15åren... så jag tänkte dela med mig lite av mina tankar då jag åkt på lite av varje, varav de senaste två på NTN. Du skall givetvis köra på NTN-systemet då det enbart innebär fördelar mot det gamla 75mm systemet... Kantkontrollen på skidorna går inte att jämföra, du får utlösningsfunktion och skistoppers och du har möjlighet till alpina tech-bindningar om du av någon konstig anledning skulle ledsna på telis. Pjäxorna jag använder mig av är Scarpa TX-pro vilket är en av de styvare och mer rejäla pjäxorna man kan välja. Har under tiden jag körde på 75mm systemet använt motsvarande modell. Den här typen av pjäxor funkar till allt. En vecka i norge med toppturer på 1500höjd om dagen är inga problem, så att köpa något lättare å vekare är i alla fall inget alternativ för mig. Kör på Rottefella NTN freedom bindningen och det har faktiskt inte vart en helt problemfri historia. Första säsongen höll de inte ihop utan fick lämna in dom på reparation två gånger... då var det mestadels åkning på stenhård kanonsnö i alperna. Nu är bindningarna monterade med plastinserts och har hållit ihop fint under 3v i Japan, då va iofs föret av annan karaktär. Hur som haver hade jag valt den här bindningen igen då det inte finns så mycket alternativ om man som jag gillar att även knata uppför. Är stighudar inte ett alternativ köper man freeride bindningen. Var uppmärksam på om du ska köpa en small eller large bindning, beroende på pjäxans sulmått. Nu till skidorna... Jag kör i dagsläget på ett par Rossignol Super 7 188cm (140-116-130) vilket är en skida som kräver att man kan sin telisåkning. Den är fantastisk i puder och inte alls speciellt rolig när det är hårt i backen, då frestar det på knäna rejält. Tailrocker är kanon i puder och vid skogskörning, i övrigt tycker jag inte det är nån fördel snarare tvärtom. Ska du knata uppför är det en direkt nackdel då det blir mer bakhalt med hudarna. Jag kommer inför nästa säsong komplettera med följande/liknande skidor: K2 Pinnacle 95 (132-95-115) med "all-terrain-rocker". Har tidigare kört på ett par K2 Hardside vilket är tidigt föregångare till dessa. Får nog säga att Hardsiden har vart dom skidor jag vart mest nöjd med, en skida som funkar till istort sett allt och som man väljer 9/10 dagar framför ett par dedikerade puderlagg om man främst håller sig i Skandinavien. Slutligen, kolla in sportconrad.de där hittar du bra dealer nu. NTN bindningar har dom 28% rabatt på i dagsläget. Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
40 år och nu är det dags att byta till telemark
Tillbaka
Topp