Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
40 år och nu är det dags att byta till telemark
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Vegar" data-source="post: 1073908" data-attributes="member: 115922"><p>Hej. Jag är strax 40 och har åkt Telemark på olika skidor och bindningar i ca 20 år. Kör idag på NTN freeride. Har 3 par skidor: en parkskida (armada ar7), en pistskida och en rossignol squad7 puderskida (120mm midja). Mitt råd är att satsa på en pistskida som förstaskida. Den dagen du är redo för puder/touring/park så köper du ny skida. Du behöver ingen riktig race skida men ju bredare skida ju svårare är den att kanta. Ingen poäng att börja med något som är svårt att kanta. 110mm midja är fullständigt onödigt i mitt huvud. Tänk lättåkt i pist. Jag tycker egentligen 100mm är för mycket om du är nybörjare. Att lära sig kanta skidan rätt och hitta rätt position över skidan är det som är viktigt tycker jag för att hitta det rätta flödet. Det är inte alls som på alpint, men svänger skidan bra på alpint så är den lättare att svänga på telis. Så storslalom eller superG skida skulle jag satsa på (ej slalom/kortsväng, skönt med lite riktningsstabilitet). Kanske en mot det lite mjukare hållet.</p><p></p><p>Gällande bindningar så är smaken som baken. Jag kör NTN för att jag vill ha en skida som löser sig ut när man vrider samt att den har bromsar. Och sen är den skönare att ta av och på. Dock är NTN freeride löjligt tung och skulle gärna testat en lättare NTN vilket jag inte har gjort. Tex freedom. Men jag har bara en bindning som jag flyttar till den skidan jag vill använda och det tycker plånboken om. Freedom eller 75mm är fasta om du inte monterar med inserts. Smidigt att även kunna ta med 2 par skidor på resan men bara en bindning. Men det kanske är lite överkurs om du precis skall börja. </p><p></p><p>Pjäxor kan man säga vad man vill om. Men du måste prova så många som möjligt på foten. Åk till ett ställe som har flera märken. Den måste sitta rätt på foten annars är det sak samma vilken logga den har. </p><p></p><p>Köper du NTN och höga plastpjäxor med 4 klämmor så kommer det kännas styvt. Kan vara en idé att hyra några gångar först. Hade precis en kompis som kör på 75mm som testade mina med NTN. Han bytte tillbaka efter 5 minuter för han tyckte det blev för mycket. Dock blir det såklart jävligt stabilt om du klarar kanta och hitta rätt balans.</p><p></p><p>NTN pjäxor och bindningar kan fort bli dyrt också. Så jag hade nog funderat på en lite billigare lösning med 75mm och sedan bytt ut det när jag kände att detta är något jag vill satsa på. Det finns ju bra stabila 75mm idag.</p><p></p><p>Och gällande rocker: fram isf! Det hjälper, men bak kan kännas lite sladdrigt speciellt när du är nybörjare och behöver lite stabilitet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Vegar, post: 1073908, member: 115922"] Hej. Jag är strax 40 och har åkt Telemark på olika skidor och bindningar i ca 20 år. Kör idag på NTN freeride. Har 3 par skidor: en parkskida (armada ar7), en pistskida och en rossignol squad7 puderskida (120mm midja). Mitt råd är att satsa på en pistskida som förstaskida. Den dagen du är redo för puder/touring/park så köper du ny skida. Du behöver ingen riktig race skida men ju bredare skida ju svårare är den att kanta. Ingen poäng att börja med något som är svårt att kanta. 110mm midja är fullständigt onödigt i mitt huvud. Tänk lättåkt i pist. Jag tycker egentligen 100mm är för mycket om du är nybörjare. Att lära sig kanta skidan rätt och hitta rätt position över skidan är det som är viktigt tycker jag för att hitta det rätta flödet. Det är inte alls som på alpint, men svänger skidan bra på alpint så är den lättare att svänga på telis. Så storslalom eller superG skida skulle jag satsa på (ej slalom/kortsväng, skönt med lite riktningsstabilitet). Kanske en mot det lite mjukare hållet. Gällande bindningar så är smaken som baken. Jag kör NTN för att jag vill ha en skida som löser sig ut när man vrider samt att den har bromsar. Och sen är den skönare att ta av och på. Dock är NTN freeride löjligt tung och skulle gärna testat en lättare NTN vilket jag inte har gjort. Tex freedom. Men jag har bara en bindning som jag flyttar till den skidan jag vill använda och det tycker plånboken om. Freedom eller 75mm är fasta om du inte monterar med inserts. Smidigt att även kunna ta med 2 par skidor på resan men bara en bindning. Men det kanske är lite överkurs om du precis skall börja. Pjäxor kan man säga vad man vill om. Men du måste prova så många som möjligt på foten. Åk till ett ställe som har flera märken. Den måste sitta rätt på foten annars är det sak samma vilken logga den har. Köper du NTN och höga plastpjäxor med 4 klämmor så kommer det kännas styvt. Kan vara en idé att hyra några gångar först. Hade precis en kompis som kör på 75mm som testade mina med NTN. Han bytte tillbaka efter 5 minuter för han tyckte det blev för mycket. Dock blir det såklart jävligt stabilt om du klarar kanta och hitta rätt balans. NTN pjäxor och bindningar kan fort bli dyrt också. Så jag hade nog funderat på en lite billigare lösning med 75mm och sedan bytt ut det när jag kände att detta är något jag vill satsa på. Det finns ju bra stabila 75mm idag. Och gällande rocker: fram isf! Det hjälper, men bak kan kännas lite sladdrigt speciellt när du är nybörjare och behöver lite stabilitet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
40 år och nu är det dags att byta till telemark
Tillbaka
Topp