Skidfoto, vilken ryggsäck ska man välja?

busmissen

Medlem
Provpackade min nuvarande ryggsäck inför den kommande säsongen och insåg att den inte fungerar så bra när man lastar den tungt med kameraprylar. Så nu är frågan vilken ryggsäck ska man köpa? Jag känner till två stycken och det är Dakine Sequence och Burton Zoom, och av vad jag har förstått ungefär lika stora.

Vad jag behöver få i är:
Kamera med monterat 70-200/2.8
1-2 extraobjektiv
blixt
hudar
spade
sond
lite vatten och lite mat.

Vilken skulle passa mig bäst? och finns det fler alternativ?

En fråga som inte alls relaterar till detta. Jag har en Dakine Vertex som jag brukar packa i, bland annat kameran. Hur stora är chanserna att man pajjar kameran om man är ute och åket och trillar?

sockervadds sa:
En fråga som inte alls relaterar till detta. Jag har en Dakine Vertex som jag brukar packa i, bland annat kameran. Hur stora är chanserna att man pajjar kameran om man är ute och åket och trillar?
52,12432%

Hmm. Ja har Dakine Sequence.. och är hel nöjd! Du kan ju plocka ut "kameraväskan" och ha den på sidan om om man inte alltid använder ryggsäcken! Och jag har Kamerahus, 80-200, två x-tra gluggar, och en blixt med lite sladdar och annat! Sen har du ju andra fack på den som du får plats med annat också, minneskort m.m.

http://www.snowboard-revolution.com/MEDIA/products/snowboard__719.jpg

Lycka till!

Senast ändrad:
Burton Zoom! Utan tvekan, Får plats med all din utrustning, och har även ett utrymme där en matsäck och vättska får plats! Kamerafacket öppnas från ryggen på väskan!

Någon som har provat bägge och kan jämföra? Hur är bärsystemen på dessa två, tillräckligt bra?

Jag har inte jämfört bärsystemen på just Sequence och Zoom men jag hade samma beslutsångest som du innan jag bestämde mig för vilken jag skulle köpa...

Till slut blev det en Burton Zoom mest på grund av att den är lite större och har lite fler fack. Den sväljer verkligen allt + att den tar en laptop (15.4") i ett skin i sitt ytterfack. Det kanske inte spelar nån roll för din del, men det spelade en stor roll i mitt val av väska. Helt enkelt guld värt att slippa släpa runt på ytterligare en väska. Att facket kan användas till annat när man åker skidor är ju bara en fördel.

Jag har sedan innan en Dakine Heli Pro och om jag jämför den med Zoomen, så måste jag erkänna att min Dakine väska sitter bättre på mig än vad Zoomen gör. Misstolka mig inte här, burton väskan sitter absolut tillräckligt bra. Men Heli Pron sitter som ett smäck. Men det är kanske inte helt rätt att jämföra två olika modeller...

Jag har inte sett sequencen "live" men burton väskan har bra justeringsmöjligheter och många fack utöver det stora "kamerafacket".

Kan tillägga att Burton väskan var sjukt svår att få tag på. Verkar vara slut i europas centrallager. Jag fick beställa min från hot-zone.tv men fick reda på att hollywood.se hade några st kvar i lager som dom kunde skicka mot postförskott.

Hur är det med fästen för skidor? Vad jag har förstått så fäster man de diagonalt på sequence, hur funkar det på zoom?

Om du redan har en schysst ryggsäck så finns möjligheten att köpa enbart "kamerautrustnings-huset" till Dakine's foto säck. Det gjorde jag till min haglöfs ryggsäck och är mer än nöjd. Den är på 30l och då har jag plats för hudar, mackor, vatten och extra tröja. Minuset är att om man (som brukligt är) packar extra grejorna över kamerafordralet så får man öppna hela ryggan eller gräva ur det som är ivägen. Dakine's fotorygga öppnar man (om jag inte minns fel) den del som är in mot ryggen (när man bär den) för att komma åt "kamerahuset."

sockervadds sa:
Risken menar du?? eller du kanske vill ha sönder den?? haha:P

Lengquist sa:
Om du redan har en schysst ryggsäck så finns möjligheten att köpa enbart "kamerautrustnings-huset" till Dakine's foto säck. Det gjorde jag till min haglöfs ryggsäck och är mer än nöjd. Den är på 30l och då har jag plats för hudar, mackor, vatten och extra tröja. Minuset är att om man (som brukligt är) packar extra grejorna över kamerafordralet så får man öppna hela ryggan eller gräva ur det som är ivägen. Dakine's fotorygga öppnar man (om jag inte minns fel) den del som är in mot ryggen (när man bär den) för att komma åt "kamerahuset."
JAg har en ryggsäck som är sjysst så länge man inte packar den för tungt, då blir det gärna att den kasar ner alldeles för långt på ryggen. Och med kameran i ryggsäcken blir det gärna rätt tungt, så därför har jag börjat se mig om efter en ny.

Burton är ju en snowboardtillverkare, hur funkar det att fästa skidorna på Burton Zoom? Kommer antagligen gå en hel del i vinter med skidorna på ryggsäcken när det är för brant för hudarna så det är en viktig egenskap för mig.

jag tycker du ska köpa in en burton rygga. jag använder bara sådana och det är lätt dom bästa som jag provat. zoomen verkar rymma allt du vill ha med dig, även om den inte känns så där jättestor. den är ju som sagt gjord för att bära en bräda på och har därför 2 remmar som går horisontellt över den, men det borde fungera bra för skidor också.

Så den har inga fästen alls avsedda för skidor? Eftersom det kommer bootpackas en del så får det nog bli en sequence istället då. Vill ju att skidorna verkligen ska sitta bra på ryggsäcken.

Burton väskan har fästen för skidor, det finns en ögla nere på ena hörnet och ett spänne uppe i andra. så man fäster skidorna på diagonalen.

jag är väldigt nöjd med väskan, men mitt kamerahus (canon 1d mkIII) är aningens för högt så man får planera så väskan inte buktar ut för mkt på fel ställen;) En canon 350/400D med batterigrepp får plats utmärkt.

i väskan nu har jag 70-200 + konverter, stor vidvinkel, liten fisheye, stor normal, tre blixtar, ir transmitter ja o annat pyssel som man brukar ha med... det finns fortfarande plats för spade och sond då, men mackorna får jag ha i fickan. Men så mkt skit ska man inte behöva ha med sig i backen:) (grymt tungt om inte annat)
/FLip

Senast ändrad:
plockade en dakine mission. jävla letdown, kollade på sidan och såg 4gluggar, kamerahus med 70-700 2.8

perfekt. fick hem väskan, 70-200, kamerahus utan batterigrepp, 2gluggar

sen var det jävlat tokfullt. inte en chans att jag kunde byta ut dom där två andra gluggarna mot min hasselbladare. kollade lite och på deras hemsida så hade dom tryckt ihop den så det är sjukt missvisande då den inte ens går in i ryggsäcken som kamerablocket ser ut på bilden. haha

(tänkte väl enbart ha den som en "i backen" väska, dvs lämna mamiyan, blixtarna och lite annat nere i stugan)

Jag har en Dakine Poacher som jag tycker fungerar jättebra.
Får plats med allt och lite till, stoppar ner min vanliga axelremsväska som den är i ryggan och har då fri tillgång till allt utan att behöva stuva om utrustningen. Har ju som sagt även Dakines öpnig i ryggen vilket gör att man eliminerar risken för att få in snö En Masse i utrustningen vilket har hänt några gånger tidigare ;)

Dakine Guide + ett dakine fotoblock funkar fint för toppturer gott om plats för kamera,spade,sond,stighudar,Första hjälpen,stegjärn,dunjacka,vatten,mackor och en pilsner.

Lyfter gammal tråd...

Ryggan rök förra våren så det är läge för en ny, och eftersom jag börjar se fördelarna med en kombinerad foto-och utförsåkningsryggsäck tänkte jag bara höra om det hänt något mer på marknaden sen 07/08-säsongen.

Jag har ungefär samma krav som trådstartaren, men gärna med ett laptopfack (13 tums skärm) och sålklart skidfästen.

Några tips?

Finns en tråd till som berör detta inte alls länge sen (<2 veckor sen) där finns en hel del åsikter och idéer.

Personligen kör jag med F-stop gear och anser att dom just nu har dom absolut bästa ryggsäckarna för skidåkning + foto.

Burton! Deras ryggsäckar är gudomliga! Jag äger så klart en och jag är sjukt nöjd! tror även den är på rea på Heartist.se

Med risk för att verka omständig, här är vad som fungerar för mig.

Jag har Nikon D700 med 24-70 2.8 och 70-200 2.8. När jag plåtar skidåkning är 70-200 till 80-90% monterat.

Kameran med telet monterat förvarar jag i en sån här http://www.thinktankphoto.com/products/digital-holster-30-v2.aspx med ett hölster. Se
för information.
24-70 ligger i en vadderad objektivväska nedstoppad i ryggsäcken när det inte är monterat på kameran, 70-200 likaså när det inte sitter på kameran. Sjukt praktiskt att ha hölstret på sig (även med ryggsäcken på samtidigt), man kan skida kortare (eller längre) turer utan att det hänger i vägen då man spänner fast det ordentligt osv. Kolla youtube-länken, han beskriver det rätt bra.

Ryggsäcken jag använder är en Osprey Kode 22. I den får jag plats med kameraväskan/objektivväskorna, lite extra kläder, vattenflaska, små tillbehör och annat man har med sig på turer av olika slag. Vid det här laget är väskan rätt full. Utanpå väskan kan man fästa skidor/bräda. Väskan är toppen, men är rätt teknisk vilket medför att det är rätt mycket stroppar och sånt som hänger. Jag löste detta genom att klippa till lagom längd kardborreband och fästa stroppar mm i, så de inte slänger så mycket. Andra nackdelar är att den är rätt liten för ändamålet. Situationer där man behöver riva i väskan uppstår i bland, och då blir det lätt lite stökigt men det uppvägs av att ryggsäcken är tight och följsam och sitter bra (på mig) med full last. Om jag vill ha extra vaddering utöver Thinktank-väskorna har jag moddat den lite (med tidigare nämnda kardborreband) till att man kan fästa tillklippt liggunderlag inne i ryggsäcken, men det innebär mindre utrymme för annat, samt att det inte skyddar mot brytskador, bara stötskador (till en viss gräns naturligtvis).

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp