Marker Duke vs Baron

Marker Duke vs Baron
Jag vet att Marker Duke har diskuterats flitigt här tidigare, men jag hittar ingen tråd om skillnaderna mellan Duke och Baron. Jag är på gång att köpa nya skidor/bindningar och har hela tiden tänkt montera på ett par Baron. Framför allt för att de är billigare (att man dessutom sparar 150 gram är ju ingen nackdel). Men sen slog det mig att det kanske inte räcker med DIN12. Hittills har jag skruvat mina Scratch 140 (jag tror dom heter så?) till ca 10 och tycker det fungerar bra. Men kan man verkligen översätta detta direkt till markerbindningarna, eller tror ni det finns det en risk att jag måste skruva Baronen till max för att få skidorna att sitta kvar?

Jag funderar också på de rent tekniska skillnaderna på de två. Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt i hur de är uppbyggda men jag antar att det är exakt samma bindning sånär som på fjäderstyrkan? En lättare fjäder skulle ju räcka för att förklara den lilla skillnaden i vikt (2600 g resp. 2450 g enl. Marker). Rätta mig om jag har fel!

En annan fördel med Baron skulle ju kunna vara att man garanterat får de senaste uppdateringarna som jag förutsätter är gjorda efter de problem man haft med Duken. Köper man en Duke finns ju en risk att man får en fjolårsmodell, det är väl inga visuella skillnader till i år vad jag vet.

Nån som är bättre insatt i detta här?

Tack för hjälpen!

Marker Duke vs Baron
Körde säsong 07/08 på Dukesen, jättebra bindning men jag trivs inte med den, vilket jag reddan gjort klart tidigare på forumet.

Om du kör scratch 140 på 10 hade jag nog övervägt att ta duken istället, dels för att det lämnar mer utrymme för att utvecklas och dels för att bindningarna presterar bättre i mitten av registret. Märkte själv inga stora skillnader när jag hade duken i toppen av skalan, den löste ut som det skulle, men jämfört med andra högdinare, läs 916/920/p15/18, tyckte jag att den släppte lite tidigt (ställde mao duken lite högre), klassiskt marker... Vet dessvärre inte varför det är så men man bör väl också ta hänsyn till att tidigare nämnda bindningar inte är de som släpper lättast heller.

Vikten skulle jag tro beror på fjädern, kan kanske hända att fjäderhuset är lite klenare men det vet jag inget om, MnO eller någon annan kanske har koll?

Svaret mellan Baron vs. Dukes tror jag således du redan svarat på själv, är du osäker på om det räcker med DIN 12 så ta det säkra före det osäkra och kör på Duke.

Senast ändrad:
Marker Duke vs Baron
Går inte att översätta den ena DIN-skalan till den andra, men min åsikt är att en baron nog blir lite väl klen om du kört med en Scratch 140 (P14) på ca 10. Baron rekommenderar jag till de flesta tjejjer, lättare killar och folk som åker lite försiktigare.

Tror inte det blir några problem med dina dukes. Visst har vi hört om ett fåtal exempel på några problem, men med tanke på att det är en helt ny konstruktion/koncept så skulle jag vilja säga att den har förvånansvärt få återbud. Finns ju ganska många andra bindningar som haft betydligt större problem. (Skulle det sen, mot all förmodan, vara några problem är det bara att springa till butiken och kvittera ut ett par nya dukes...)

Kör själv på dukes och har bara gott att säga om bindningen so far...

Senast ändrad:
Marker Duke vs Baron
Karl_Eriksson sa:
Tack för utmärkta (och extremt snabba) svar!
Då är saken klar. Duke får det bli, trots att Jarles tidigare kritik inte är nådig:)

//Karl
Kritiken är väl lite överdriven när man slagit sig rätt rejält för att bindningen inte håller.... Bra bindning men jag kommer inte ha någon i min ägo till vintern ;)

Marker Duke vs Baron
Jarle: Sluta skyll på bindningen nu. Bättre du erkänner att du inte kan stå på fötterna ;)

//H

Marker Duke vs Baron
Jarle sa:
Karl_Eriksson sa:
Tack för utmärkta (och extremt snabba) svar!
Då är saken klar. Duke får det bli, trots att Jarles tidigare kritik inte är nådig:)

//Karl
Kritiken är väl lite överdriven när man slagit sig rätt rejält för att bindningen inte håller.... Bra bindning men jag kommer inte ha någon i min ägo till vintern ;)
Duken går ju inte heller att jämföra med fullmetall-racebindningar som ex. S916 eller P18. Skulle nog jämföra duken med S914/P14 och liknande, kanske med något, något tuffare fjäder.

Marker Duke vs Baron
Jag körde på Baron den här säsongen. Valde dem i stället för duken eftersom de är 150g lättare och 500 pix billigare. Och jag behöver "bara" en bindning som går till DIN 12. Än så länge iaf.
Men jag har iaf jämfört mina Baron mot min kompis Duke för att kolla vad som skiljer.
Det som skiljer är:
Fjädern
Materialet i de gråa delarna i bakre delen av bindningen.
Materialet i vingarna fram.
Materialet i den spak som reglerar om bindningen sätts i gåläge/utförs-läge.
Kort och gott är de gråa delarna i Duken metal medan de är i hårdplast på Baronen.
DVS INGA DESIGNSKILLNADER

Om ni undrar om plastdelarna håller så har jag inte lyckats köra sönder någon av de detaljer som skiljer, men det känns som att liftslängden för duken kommer att vara lite längre än för baronen. Det finns dock gott om saker som kan gå sönder i stället. Har haft oturen att kvadda ett par bindingar och det som gett vika då har varit tåplattor och en metalbit som används för att ställa bindningen i gåläge/utförs-läge.

Så ska du droppa extremhögt, är stor och kör kraftfullt. Eller bara som jag, har lite extra otur med utrustningen så ska du vara medveten om att dina randonne-bindningar kommer att gå sönder förr eller senare. Duke eller Baron kvittar mao, Baron ger dig 500 spänn i fickan som du kan betala sportaffären med för reperationer.

/Peter

Senast ändrad:
Marker Duke vs Baron
Det gikk til i en kraftig nedbremsing i pist. Jeg fikk et hardt slag i skien, og da knakk den. Jeg er 75 kg, bindingene var montert på Line SFB 10/11 og på DIN-verdi 10. Nå vet jeg ikke om bruddet også skyldes tidligere drops, eller om den alene skjedde i nedbremsingen. Den plastdelen er uansett for svak for dem som ønsker å dra på litt, uavhengig av hvilken DIN-verdi man anvender. Nå har jeg duke :-)

Marker Duke vs Baron
Livar upp tråden med en liten fråga!!

Ska inhandla nya skidor till vinterns bravader vilket kommer att bli att par Sidestash med...

ja vad ska jag välja? jag vet att jag ska ha Baron eller duken men har svårt att bestämma mig för vilken jag ska välja?!

idag har jag ett par rossignoll axial 120 på mina huvudskidor, som är ställda på DIN 8-10 beroende på vad jag gör. har sulmått 315mm på mina atomic tracker. och väger in mig på en matchvikt på 85kg.

duken vet jag kommer vara en bindning som kommer hålla för mig så att jag inte behöver oroa mig att jag kör sönder dom, å andra sidan så känns det onödigt att ligga så långt ner i din skalan, samt att de väger lite mindre (om dock marginellt)

gillar blandad körning, allt från slösurfa kring träden och ladda ner för öppna ytor, samt en del pist som man inte kommer ifrån och där brukar jag försöka ta mig igenom så fort jag kan.

så till frågan! är osäker på vilken av dessa två modeller jag behöver, och vilka som håller bäst för mig, och som även gör att mina knän håller. så hjälp mig att besluta vad som ska inhandlass vad tror ni skulle passa mig bäst?

//A

Tillbaka
Topp