Karl_Eriksson
Medlem
Marker Duke vs Baron
Jag vet att Marker Duke har diskuterats flitigt här tidigare, men jag hittar ingen tråd om skillnaderna mellan Duke och Baron. Jag är på gång att köpa nya skidor/bindningar och har hela tiden tänkt montera på ett par Baron. Framför allt för att de är billigare (att man dessutom sparar 150 gram är ju ingen nackdel). Men sen slog det mig att det kanske inte räcker med DIN12. Hittills har jag skruvat mina Scratch 140 (jag tror dom heter så?) till ca 10 och tycker det fungerar bra. Men kan man verkligen översätta detta direkt till markerbindningarna, eller tror ni det finns det en risk att jag måste skruva Baronen till max för att få skidorna att sitta kvar?
Jag funderar också på de rent tekniska skillnaderna på de två. Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt i hur de är uppbyggda men jag antar att det är exakt samma bindning sånär som på fjäderstyrkan? En lättare fjäder skulle ju räcka för att förklara den lilla skillnaden i vikt (2600 g resp. 2450 g enl. Marker). Rätta mig om jag har fel!
En annan fördel med Baron skulle ju kunna vara att man garanterat får de senaste uppdateringarna som jag förutsätter är gjorda efter de problem man haft med Duken. Köper man en Duke finns ju en risk att man får en fjolårsmodell, det är väl inga visuella skillnader till i år vad jag vet.
Nån som är bättre insatt i detta här?
Tack för hjälpen!
Jag funderar också på de rent tekniska skillnaderna på de två. Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt i hur de är uppbyggda men jag antar att det är exakt samma bindning sånär som på fjäderstyrkan? En lättare fjäder skulle ju räcka för att förklara den lilla skillnaden i vikt (2600 g resp. 2450 g enl. Marker). Rätta mig om jag har fel!
En annan fördel med Baron skulle ju kunna vara att man garanterat får de senaste uppdateringarna som jag förutsätter är gjorda efter de problem man haft med Duken. Köper man en Duke finns ju en risk att man får en fjolårsmodell, det är väl inga visuella skillnader till i år vad jag vet.
Nån som är bättre insatt i detta här?
Tack för hjälpen!