4FRNT, Ross BC eller Karma?

Som ni förstår så är det dax för nya lagg inför säsongen, men jag har riktigt svårt att bestämma mig. Så jag skulle behöva lite råd av folk som testat nån/några av dessa skidor:
4FRNT MSP All mountain, 180
Völkl Karma, 177
Rossignol Scratch BC WRS, 178

Jag är 169 lång och väger 73kg muskler, inte särskilt van offpist åkare (dvs metervis med lössnö) utan hamnar oftast i parken där jag känner mig väll hemmastadd ;)
Men framöver kommer jag ha större möjligheter att pricka de där galet fina åken ute i ingenstans, så jag letar efter en skida som är mest lämpad för offpist åkning men ändå inte tappar alltför mycket i parken.

Tacksam för svar

/Martin

ta scratchsen... dom är Wunderbar!!

men det blir nog jobbigt at köra om du har en skida som är 10cm längre än dig själv..

Senast ändrad:
Mackke: jo. enligt alla resensioner ska Karman vara helt underbar, enda dåliga jag läst om den är beläggningen vilken tyvärr ska lossna lätt. detta ändrar ju inte prestandan i och för sig.

Sjogras: Hmm, annars har folk sagt att man inte ska vara rädd att ta längre skidor för offpist åkningen, men jag kan tänka mig att park mässigt blir det jobbigt med så långa skidor. Hur upplever du BC'n i park? Inte helt omöjlig?

Jag har starka planer på BC! är lika kort som du Martin men väger betydligt mindre! Har problem att välja mellan 171 eller 178 cm... Väger 60 kilo på pricken!
Vad är bäst tror ni som vet?

Om man är runt 170 lång och väger runt 70 kan man ta 178:an som allroundskida. Jag körde den förra vintern och var mycket nöjd! Vägde 69-72kg och är 174 lång. Jag körde mina bakmonterade vilken är att rekomendera om man inte skall landa switch i puder, de funkar bra i parken ändå... Är man 175 och längre eller väger mer än 75 kg så är det 185 som man skall om man vill kunna åka allt. Jag kommer själv antagligen köpa 185 i år, bara för att jag vill ha "mer" skida... BC:n funkar bra i parken om man kan jibba, är man helt ny är det ju inte kul med så pass stora skidor, men kan man redan grundsnurrarna så blir det ju bara snyggare med lite mera ytan under fötterna. Tänk PK i JOI.

Karman är en ruggig allround- och parkskida, men jag tycker den är lite för styv för att vara en puderskida...

MSP:n, ja vad ska man säga. Har inte kört på den, och tror att det är ett bättre val med Karma eller BC...

Till alla ni som inte vet vad ni skall ha för längd. Skidorna påverkas inte av er längd, utan enbart av er vikt. Är ni 185 men väger 60, skall ni därför inte ha en puderskida på 195, utan snarare 170... Är ni lättare behöver ni inte samma yta för att få lyft i pudret.

Skidorna påverkas inte av eran längd, men ni påverkas av skidans längd. Så det sista påståendet är inte riktigt rätt. Längden avgörs av skicklighet, åkstil samt preferens.
Oavsett om du väger 60kg så vill du inte ha en puderskida på 170 om du är 185 själv. Den kommer att upplevas mycket nervös och ostabil. Däremot är en mjukare skida oftast att föredra för en lättviktare.

Slutligen, var inte rädd att satsa på en längre skida för offpist, är inget större problem att jibba med en längre skida om du bara vänjer dig.

Kör själv park på ett par 185cm och har inga problem att ta storbergslaggen på 190 en runda eller två där. (är 179 lång och väger runt 85)

Givetvis Utter. Ett inlägg är inte färdigt förräns det är korrigerats och rättat av några andra medlemmar.

Det är svårt att sätta regler om detta, men en grej som alltid funkar är att provköra om det finns möjlighet.

Sen som Utter säger, var inte rädda för att ta "för långa" lagg, man kan fortfarande jibba, och de blir bara stabilare i pisten...

Se på mig, körde som sagt på 178 förra året, vägde då runt 70, har kört mer gym så nu väger jag uppåt 73-74, räknar med att gå upp över 75 till vinter. Är 174 lång som sagt och kommer köpa 185-längden. Det gör jag av den enkla anledningen att jag vill ha stabilare skida för offpist och dropp och jag tyckte att det funkade jättebra med 178 cm långa lagg i parken så det bör nog gå lika bra med lite längre också...

Tjabba..
Läste bara att du var sugen på Karman. Det är en bra skida och det står också i alla test men jag tycker att den är stel och lite tråkig om man gillar park. Inte så mångar butters med den om du inte gillar att förstöra smalbenen... Enligt mig är karman en ruggit bra allroundskida men den lämpar sig inte i parken så bra. Jag kanske har fel men jag har iallafall testat alla förra årets skidor i alla underlag. Skulle nog välja en BC eller en High Society 171 cm (grym allroundskida för din vikt och längd) du kanske redan vet att en twintip blir som en kortare skida eftersom du använder aldrig tailen i svängar m.m. Köp look eller Rossi-bindning iallafall.
HS hittar du inne på Alpingaraget eller www.masoski.se

Peace.

Snödjup

Tillbaka
Topp