5 dagar i slutet av mars, hyfsat nära München, vart ska vi åka?

JackBurton

Ny medlem
Eftersöker tips på rätt ort för 5 killar runt 30 som åkt mycket skidor, letar efter grym offpist (gärna hyfsat snösäkert mao) kombinerat med bra drag i byn (after ski och uteliv). Vi har flygbiljetter till München 26-30 mars (4 skiddagar) och tänkte hyra en bil där, så vi är väldigt flexibla (dock helst inte för lång körning). Har kollat på Zell am see, Saalbach, Kaprun, Myarhofen mm. Dock mest erfarenhet av franska alperna själv, så väldigt grön i regionen. Alla tips mottages varmt!!

Knepigt. Kvällsliv och offpist svår kombination. På större kända orter blir all snö uppspårad på nolltid. Men till saken Zell, glöm, Saalbach har mycket fin åkning om det är kallt nog men många åk slutar i en annan dal. Då blir det logistikproblem. Kaprun där finns ortoliga åk men svårhittat i dåligt väder nollsikt ovan trädgränsen. St Anton är inte som förr. Då är grannen Zurs o Lech bättre, och Sonnenkopf på samma liftkort.
Ischgl med Galtur längre in i dalen bra om man ha touringprylar. Sölden med sin glaciär och Obergurgl o Hochgurg längre in i dalenl är ett säkert val
Montafondalen med bla Galtur är mindre puderhets. Badgastein har både skog och höghöjdsåk men en massa bummare som snor snön.
Varför inte Davosområdet. Men kontakta en riktig bergfuhrer som gör ett upplägg då får ni ut max. I Badgastein finns Robert Lindebner han talar tom Svenska hans fru är Svenska.
Någon kommer troligen att säga Ziller tahl. Men där har jag inte varit.
Hoppas ni hittar något bra Att tillägga sen man byggt ihop Lech med Warth o Schröcken kan man med fördel bo i någon av de 2 byarna. Betydligt billigare dessutom.

Senast ändrad:
Jag minns Kaprun som grym åkning. Finns hur många system som helst i närområdet för blåsiga dagar. Bo där det finns uteliv, kör till Kaprun för skidåkningen. (Allra bäst av grannarna är kanske Kitzbuhel en timmes bilväg bort, men jag vet inte hur mycket det smält där i slutet på mars?)

Tack för tipsen! Tror vi satsar på boende i Saalbach och hoppas på bra snö där + glaciäråkningen i Kaprun.

Tillbaka
Topp