Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
50-50 ski 90-100mm Erfaringer
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kalle_Luzern" data-source="post: 869375" data-attributes="member: 121331"><p>Har en relaterad fråga, då jag också funderar på att köpa mitt första par egna skidor så här mot slutet av säsongen (när priserna är bra <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" />).</p><p></p><p>Hur mycket svårare är en skida som Hardside (98 mm) att hantera i pisten jämfört med en mer pistorienterad skida på 80-85 mm? Har testat 84 mm breda utan att känt några som helst problem...</p><p></p><p>Var och kollade och diskuterade på ett bra ställe här i Schweiz idag, och försäljaren hävdade att Hardside kunde bli alltför svår att hantera i pisten. Detta grundade han på min relativt ringa erfarenhet (åker bara sen januari), och med tanke på hårda pister med relativt mkt folk som man ju kan råka ut för. Å andra sidan räknar jag med att senast nästa säsong åka ca. 50/50 pist/off-pist nära pisten, helst mer off-pist men de flesta som jag åker med stannar helst i pisten...</p><p>Han rekommenderade mig köpa ett par mer pistorienterade skidor, hade tex ett par Movement med runt 75 mm i midjan för runt 2500kr inkl. bindningar (skida som en kund kommit tillbaka med, men i bra skick).</p><p></p><p>Kan nämna att jag kan få Hardside med Marker bindningar för ca 7000kr där nu. </p><p></p><p>Mina alternativ nu är att antingen slå till direkt på ett par fetare skidor (tex Hardside eller Fischer Watea 84 mm (mindre feta då, också till bra pris just nu)), eller nöja mig med de (mycket) billiga Movement och sen komplettera med ngt fetare i mitten av nästa säsong när jag blivit ytterligare lite bättre. Tänker att ett par pistskidor runt 75-85 mm alltid är bra att ha som alternativ när det är lite mindre snö, hårda pister och/eller när jag åker med folk som vägrar lämna pisten. </p><p></p><p>Några tankar för/emot de olika alternativen, helst med lite om hur "svåra" breda skidor år i pisten som argument, vore välkommet...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kalle_Luzern, post: 869375, member: 121331"] Har en relaterad fråga, då jag också funderar på att köpa mitt första par egna skidor så här mot slutet av säsongen (när priserna är bra ;)). Hur mycket svårare är en skida som Hardside (98 mm) att hantera i pisten jämfört med en mer pistorienterad skida på 80-85 mm? Har testat 84 mm breda utan att känt några som helst problem... Var och kollade och diskuterade på ett bra ställe här i Schweiz idag, och försäljaren hävdade att Hardside kunde bli alltför svår att hantera i pisten. Detta grundade han på min relativt ringa erfarenhet (åker bara sen januari), och med tanke på hårda pister med relativt mkt folk som man ju kan råka ut för. Å andra sidan räknar jag med att senast nästa säsong åka ca. 50/50 pist/off-pist nära pisten, helst mer off-pist men de flesta som jag åker med stannar helst i pisten... Han rekommenderade mig köpa ett par mer pistorienterade skidor, hade tex ett par Movement med runt 75 mm i midjan för runt 2500kr inkl. bindningar (skida som en kund kommit tillbaka med, men i bra skick). Kan nämna att jag kan få Hardside med Marker bindningar för ca 7000kr där nu. Mina alternativ nu är att antingen slå till direkt på ett par fetare skidor (tex Hardside eller Fischer Watea 84 mm (mindre feta då, också till bra pris just nu)), eller nöja mig med de (mycket) billiga Movement och sen komplettera med ngt fetare i mitten av nästa säsong när jag blivit ytterligare lite bättre. Tänker att ett par pistskidor runt 75-85 mm alltid är bra att ha som alternativ när det är lite mindre snö, hårda pister och/eller när jag åker med folk som vägrar lämna pisten. Några tankar för/emot de olika alternativen, helst med lite om hur "svåra" breda skidor år i pisten som argument, vore välkommet... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
50-50 ski 90-100mm Erfaringer
Tillbaka
Topp