Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
52 årig fartdåre behöver hjälp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="sivbertil" data-source="post: 1315445" data-attributes="member: 161988"><p>Har haft samma tankar senaste åren. Väger nu ca 86kg samt är 180cm lång. Köpte Fisher Ranger 96 187cm med 19m radie. Fantastisk skida men jag tyckte att den krävde för mycket fart för att få trevlig sväng. Behövde minst röd backe för att få upp den fart och kraft som behövs för att få böj och trevlig sväng med lite G-kraft. Köpte sen Salomon Echo 106 181cm med 19m radie. Den är betydligt mjukare och det går att få till lite snävare storslalomsvängar i lägre hastigheter. Kommer nog inte bli en favorit pga lite fladdrigare i högre hastigheter och svårt att få poppen ur sväng men den behåller jag ändå (tror jag). Tror skidan är bättre i pist för åkare som väger lite mindre. Bra allround och lätt på tur. Nu senast köpte jag Salomon Blank 186cm med radie 17m inför en resa till Engelberg. Teståk i Romme med lite sugig varm snö. Lyckades knappt få upp den fart som behövdes för att få känna på hur skidan beter sig. I Engelberg hoppades jag på puder men fick solsken istället. Blev bara pisterna och jag är mycket positivt överraskad. Med den slipning jag hade och med de aktuella, perfekta, snöförhållandena gick det nästan att ligga ner med höften i pisterna i sväng. Lagom med G-kraft och riktigt kul. Lite popp i svängen men kontrollerbar. Jag kan tänka mig att en skida med samma flex och samma eller lägre radie skulle vara kanon i bredden 92-96mm och sen betydligt mindre rocker och/eller ännu längre skida för mer stabilitet. För min del får gärna radien bli ännu kortare men om du gillar större svängar så kanske 17 är lagom.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="sivbertil, post: 1315445, member: 161988"] Har haft samma tankar senaste åren. Väger nu ca 86kg samt är 180cm lång. Köpte Fisher Ranger 96 187cm med 19m radie. Fantastisk skida men jag tyckte att den krävde för mycket fart för att få trevlig sväng. Behövde minst röd backe för att få upp den fart och kraft som behövs för att få böj och trevlig sväng med lite G-kraft. Köpte sen Salomon Echo 106 181cm med 19m radie. Den är betydligt mjukare och det går att få till lite snävare storslalomsvängar i lägre hastigheter. Kommer nog inte bli en favorit pga lite fladdrigare i högre hastigheter och svårt att få poppen ur sväng men den behåller jag ändå (tror jag). Tror skidan är bättre i pist för åkare som väger lite mindre. Bra allround och lätt på tur. Nu senast köpte jag Salomon Blank 186cm med radie 17m inför en resa till Engelberg. Teståk i Romme med lite sugig varm snö. Lyckades knappt få upp den fart som behövdes för att få känna på hur skidan beter sig. I Engelberg hoppades jag på puder men fick solsken istället. Blev bara pisterna och jag är mycket positivt överraskad. Med den slipning jag hade och med de aktuella, perfekta, snöförhållandena gick det nästan att ligga ner med höften i pisterna i sväng. Lagom med G-kraft och riktigt kul. Lite popp i svängen men kontrollerbar. Jag kan tänka mig att en skida med samma flex och samma eller lägre radie skulle vara kanon i bredden 92-96mm och sen betydligt mindre rocker och/eller ännu längre skida för mer stabilitet. För min del får gärna radien bli ännu kortare men om du gillar större svängar så kanske 17 är lagom. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
52 årig fartdåre behöver hjälp
Tillbaka
Topp