Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
52 årig fartdåre behöver hjälp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="sivbertil" data-source="post: 1315942" data-attributes="member: 161988"><p>Inte helt uppdaterad men föreställer mig att vikt, teknik och hastighet är de mest avgörande faktorerna för hur du upplever skidan. Första ggn jag testade föregångaren RTM 84 vägde jag ungefär som trådskaparen. Mins ej längd men förmodligen 177-182cm. Testdagar i Vemdalsskalet. Fantastisk skida men behövde ligga på så snabbt och hårt (för att få popp o G-kraft) att det kändes lite farligt. Fick ofta stå och vänta tills att backen var ren från folk. Jag kan tänka mig att skidan upplevs lite snällare för dig som väger 100kg.</p><p></p><p>[USER=193029]@Freden72[/USER], efter mina senaste halvbra köp kommer jag inte köpa något nytt par utan att testa först. Brukar skriva ner anteckningar efter att jag provat en skida och efter test med Enforcer 93 i längd 179 skrev jag: Halvkul skida med okej popp men inte mer än så. Bra bett och inte lika extremstyva som Head Core 93 i längd 183. Behöver inte ligga på lika hårt för att böja skidan.</p><p></p><p>Om du vill kunna få G-kraft i lite lägre hastigheter hade jag testat olika modeller och längder på skidor med 13-15 i radie. Mellanlånga svängar 15-16m och lite längre svängar 16-17m. Om du ofta åker i svenska fjällen hade jag valt en lite bredare skida (80-90) men efter GoranCs inlägg kommer jag testa lite smalare om jag får tillfälle. Mins bara att bindning och pjäxa ofta tog i när jag åkte med mina gamla, smalare skidor. Fördelen för mig med lite kortare radie är att jag lättare kan reglera hastigheten med längd på sväng. Med ca 16-17m i radie krävs det en väldigt bred och folktom backe för att kunna reglera hastigheten med svänglängd.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="sivbertil, post: 1315942, member: 161988"] Inte helt uppdaterad men föreställer mig att vikt, teknik och hastighet är de mest avgörande faktorerna för hur du upplever skidan. Första ggn jag testade föregångaren RTM 84 vägde jag ungefär som trådskaparen. Mins ej längd men förmodligen 177-182cm. Testdagar i Vemdalsskalet. Fantastisk skida men behövde ligga på så snabbt och hårt (för att få popp o G-kraft) att det kändes lite farligt. Fick ofta stå och vänta tills att backen var ren från folk. Jag kan tänka mig att skidan upplevs lite snällare för dig som väger 100kg. [USER=193029]@Freden72[/USER], efter mina senaste halvbra köp kommer jag inte köpa något nytt par utan att testa först. Brukar skriva ner anteckningar efter att jag provat en skida och efter test med Enforcer 93 i längd 179 skrev jag: Halvkul skida med okej popp men inte mer än så. Bra bett och inte lika extremstyva som Head Core 93 i längd 183. Behöver inte ligga på lika hårt för att böja skidan. Om du vill kunna få G-kraft i lite lägre hastigheter hade jag testat olika modeller och längder på skidor med 13-15 i radie. Mellanlånga svängar 15-16m och lite längre svängar 16-17m. Om du ofta åker i svenska fjällen hade jag valt en lite bredare skida (80-90) men efter GoranCs inlägg kommer jag testa lite smalare om jag får tillfälle. Mins bara att bindning och pjäxa ofta tog i när jag åkte med mina gamla, smalare skidor. Fördelen för mig med lite kortare radie är att jag lättare kan reglera hastigheten med längd på sväng. Med ca 16-17m i radie krävs det en väldigt bred och folktom backe för att kunna reglera hastigheten med svänglängd. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
52 årig fartdåre behöver hjälp
Tillbaka
Topp