Hur långa är COOMBA 188cm resp. 181cm egentligen?

Tobbe101

Ny medlem
Undrar om någon har ett par K2 Coomba eller Coomback och skulle tipsa om hur långa de egentligen är.

När man ställer ett par 188cm eller 181cm lagg på golvet och mäter från golvet och upp till spetsen - Hur långa är de då?

Jag är inte intresserad av att höra en massa teorier eller tankar från folk som inte har skidorna. Alla tillverkare tycks mäta som de själva vill, och mäter ibland olika på twintip och icke-twintip osv.

Mina Sidestash 181cm är 182,5 cm långa, så jag är väldigt tveksam till att Coomback 181 skulle vara så pass lång som 185.

Har mät mina när jag gjorde mina stighudar och de är 185 cm. Och för övrigt är mina andra K2 längre än uppgivet.

Eder Richard

RichardL sa:
Har mät mina när jag gjorde mina stighudar och de är 185 cm. Och för övrigt är mina andra K2 längre än uppgivet.
Eder Richard
Ofan. Konstigt. Jo, K2 är ju alltid längre än uppgivet, men min uppfattning är att K2:s mätteknik gör att de skidor som har twintip får ett större "fel" mot gängse standard. Med en platt tail är felet hälften mot vad det är på en icke twintip. När det gäller Sidestash och Obsethed tex så är Obsethed avsevärt längre i relation till angivet mått.

RichardL sa:
181 är ca 185 cm

Eder Richard
så om man mäter från golv till spets är den 185 inte 181? Vad betyder 181 isåfall, är det bara ett godtyckligt mått för jag hade fått för mig att det var så de mätte till skillnad mot alla andra, därför diffar det några cm?

Jag var precis ute i garaget och mätte upp min Coomba 188. Jag skulel säga att det är ca 190 långa.

Det är ett par gamla coomba. Inte årets nya modell.

Senast ändrad:
Tackar för svaren, har väl blivit lite klokare om än inte helt.
Monkeyboy, ditt svar låter ju mest rimligt...
RichardL, hur har du mätt? Med måttband längs belagen eller med tumstock från golvet upp till spetsarna?

För övrigt kan jag säga att jag själv för närvarande har ett par The Seth 189, dvs en twintip. Vet inte var dessa myter om att K2:s twintips är mycket längre än uppgivet kommer ifrån. Mina Seth är 189,5 mätt från golvet upp till spetsarna. Det är alla andra märken som uppger alldeles för långa längder på sina twintips enligt kreativa metoder som "Vi mäter från mittpunkten där bak och längs kanten upp till spetsen" eller "Vi mäter längs belaget" eller "Vi skrev dit en längd som vi tyckte lät häftig".

Senast ändrad:
Tobbe101 sa:
Vet inte var dessa myter om att K2:s twintips är mycket längre än uppgivet kommer ifrån. Mina Seth är 189,5 mätt från golvet upp till spetsarna. Det är alla andra märken som uppger alldeles för långa längder på sina twintips enligt kreativa metoder som "Vi mäter från mittpunkten där bak och längs kanten upp till spetsen" eller "Vi mäter längs belaget" eller "Vi skrev dit en längd som vi tyckte lät häftig".
Öhhm, det är inte en myt , det är ju snarare så att du mätte på det sätt som k2 mäter alltså är de så långa som de uppger, k2 är väl i princip de enda som mäter så alla andra mäter belaget med mer eller mindre bra precision. Det är alltså ingen myt utan ett faktum till följd av olika mätmetoder, detta i kombination med typiskt mänsklig idioti leder till förvirring osv. Hade skidtillverkarna tydligt angivit hur de mätte så hade det inte varit lika förvirrande för många.

Sen är hela den här längdfixeringen lite felfokuserad. Jag tycker "running length" är mkt viktigare än absolut längd hur den än är mätt. Ett par twins i 185 är ju inte 185 utan snarare 177 i åkegenskaper. Det verkar finnas lite rädsla för längre längder också, men de flesta skidorna är fetare och har mer tail än förr så egentligen har i princip allt på marknaden kort running length idag.

Alla dessa trådar där folk frågar efter vilken längd de skall ha som om det fanns en magisk korrekt siffra. Det handlar om så mkt mer än en cm hit eller dit, alla har inte samma flex, form och kontaktpunkter (rocker, reverse camber osv). Ser man på dessa inser man att längdangivelsen säger väldigt lite om skidans egenskaper.
Sen finns fortfarande gammalt skit som att man ska ha skidlängd i förhållande till sin kroppslängd och att det skulle vara lättare att åka på kortare skidor osv kvar.

Tillbaka
Topp