Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
-
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 818997" data-attributes="member: 12483"><p>Intressant!</p><p>Naturligtvis har fållans utseende betydelse för trivseln. Som tekniker och konstruktör är det ju ett intressant flödesproblem faktiskt. Jag inser dock dom utrymmesbegränsningar som fållbyggaren måste arbeta med. Ingemars punktlista ovan är svår att säga emot. Åres fållor är generellt sett varken bättre eller sämre än andra anläggingars. </p><p></p><p>Det känns dock som<strong> åkarnas attityd </strong>till att köa är den svåraste variabeln, och då är vi inne på folkynne och kultur. </p><p></p><p>Nu skrivs det förvisso mest om släpliftar av ankartyp. Håller med om irritationen över att folk envisas med att åka ensamma. Tror det handlar mest om hur folk hanterar den fysiska närheten till andra människor, inte helt okomplicerat för somliga. Sen kan man inte i ärlighetens namn TVINGA folk att åka upp ihop. En del blir väldigt störda när man oanmäld glider upp bredvid, desto intressantare uppgift att få kontakt under den korta färden upp!</p><p>Visst kan en positivt lagd trevlig liftvärd underlätta processen, helt klart! </p><p></p><p>Men sen vi har ju alla stolliftar, gondoler och kabinbanor. I Kanada har jag upplevt hur liftvärden mycket aktivt dirigerar, parar ihop åkare, fyller stolarna, alltid med ett "How are you today?" och ett leende på läpparna. Nu trängs folk betydligt mindre i liftköer på den andra sidan Atlanten (i a f enligt min erfarenhet) och stämingen är ofta rätt uppsluppen i kön från början.</p><p></p><p>Motbilden är den uttråkade, rökande "liftvärden" vid Rettenbachgondolen i Sölden (ett exempel). Han ger fullkomligt fan i om gondolen går tom eller full eller överfull eller att småbarn riskerar att klämmas mellan gondol och avspärrningar m m.</p><p></p><p>Sen finns det ju ett gäng "mysiga" Frassegrabbar med fimpen i mungipan som helst önskar att ingen skulle åka i just DERAS lift... </p><p></p><p>...naturligtvis generaliserar jag.</p><p></p><p>En logiskt utformat fålla plus ett vänligt, korrekt, i viss mån auktoritativt (JAG bestämmer här!) beteende gör ju sen som vanligt susen!</p><p></p><p>/Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 818997, member: 12483"] Intressant! Naturligtvis har fållans utseende betydelse för trivseln. Som tekniker och konstruktör är det ju ett intressant flödesproblem faktiskt. Jag inser dock dom utrymmesbegränsningar som fållbyggaren måste arbeta med. Ingemars punktlista ovan är svår att säga emot. Åres fållor är generellt sett varken bättre eller sämre än andra anläggingars. Det känns dock som[b] åkarnas attityd [/b]till att köa är den svåraste variabeln, och då är vi inne på folkynne och kultur. Nu skrivs det förvisso mest om släpliftar av ankartyp. Håller med om irritationen över att folk envisas med att åka ensamma. Tror det handlar mest om hur folk hanterar den fysiska närheten till andra människor, inte helt okomplicerat för somliga. Sen kan man inte i ärlighetens namn TVINGA folk att åka upp ihop. En del blir väldigt störda när man oanmäld glider upp bredvid, desto intressantare uppgift att få kontakt under den korta färden upp! Visst kan en positivt lagd trevlig liftvärd underlätta processen, helt klart! Men sen vi har ju alla stolliftar, gondoler och kabinbanor. I Kanada har jag upplevt hur liftvärden mycket aktivt dirigerar, parar ihop åkare, fyller stolarna, alltid med ett "How are you today?" och ett leende på läpparna. Nu trängs folk betydligt mindre i liftköer på den andra sidan Atlanten (i a f enligt min erfarenhet) och stämingen är ofta rätt uppsluppen i kön från början. Motbilden är den uttråkade, rökande "liftvärden" vid Rettenbachgondolen i Sölden (ett exempel). Han ger fullkomligt fan i om gondolen går tom eller full eller överfull eller att småbarn riskerar att klämmas mellan gondol och avspärrningar m m. Sen finns det ju ett gäng "mysiga" Frassegrabbar med fimpen i mungipan som helst önskar att ingen skulle åka i just DERAS lift... ...naturligtvis generaliserar jag. En logiskt utformat fålla plus ett vänligt, korrekt, i viss mån auktoritativt (JAG bestämmer här!) beteende gör ju sen som vanligt susen! /Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
-
Tillbaka
Topp