Gotama vs Katana vs Mothership vs Prophet 115

carl_couloir

Aktiv medlem
Hej alla,

har med stor glädje och massa bra input läst flera trådar här men kan inte riktigt komma till ro med vilka skidor jag ska köpa. Jag kör idag på ett par Völkl Mantra men känner att de inte riktigt ger det jag vill i offpisten. Först stod valet mellan Völkl Gotama & Katana eftersom dessa ofta får väldigt bra betyg i tester, men efter lite googlande och läsande här så kom även Line in i spelet och då främst Mothership och Prophet 115. Kommer att köra med Marker Baron bindning och hudar för att kunna ta mig lite längre bort.... så vad är bäst, fullrocker eller bara tip- & tailrocker?

Jag är 181cm och väger in på runt 75kg, åker minst 1-2 veckor per år (planen är att öka detta) med UCPA och då alltid ski offpiste eller branta korridorer, så fokus ligger helt klart på att hålla sig borta från pisten, breda orörda fält med puder har sin charm men jag tror nog att couloir:er och böljande lagom tajt skogskidåkning står högst upp på kul-listan. Men man ska ju helt klart ha med sig att det inte alltid är som man önskar snö-mässigt så då vill jag ha en skida som inte är allt för svårkörd i bland pucklar och annat skit samt går någorlunda bra att åka pist med.

Tack på förhand
/Carl

Senast ändrad:
Mothership är ju riktigt tunga, kanske inte det bästa om du tänkt tura.
Har inte testat någon av Völklmodellerna.

Jag skulle gissa att Mothership är för mycket skida, men rätta mig gärna om det är så att du är alpint skolad och jättestark och åker jättefort... Men eftersom du tänker Baron så tror jag det. De är dessutom tunga!
Jag har inte åkt dem eller Katana själv utan har bara läst en massa. Katana finns det mängder om i forumet.
Gotama är inte ett stort steg från dina mantra men det kommer att märka skillnad i offpisten när det är mjukt. Till det bättre alltså.
Jag tror att Prophet 115 skulle funka bättre än Mothership. Den är riktigt lättåkt och om man gillar lite kortare radie så kan de passa fint.

Senast ändrad:
Tack för snabb respons,

och med det försvann Mothership i ekvationen och Prophet lyftes upp.....

burgars sa:
Jag skulle gissa att Mothership är för mycket skida, men rätta mig gärna om det är så att du är alpint skolad och jättestark och åker jättefort... Men eftersom du tänker Baron så tror jag det. De är dessutom tunga!
Jag har inte åkt dem eller Katana själv utan har bara läst en massa. Katana finns det mängder om i forumet.
Gotama är inte ett stort steg från dina mantra men det kommer att märka skillnad i offpisten när det är mjukt. Till det bättre alltså.
Jag tror att Prophet 115 skulle funka bättre än Mothership. Den är riktigt lättåkt och om man gillar lite kortare radie så kan de passa fint.
Just att Gotama inte är ett så stort steg från Mantra gör att jag är mer sugen på ngt bredare men samtidigt vill jag på bästa sätt få ihop den omöjliga ekvationen med en bra puderskida som även fixar mer hård och uppkörd offpist samtidigt som den funkar i pisten....

blir till att jaga vidare.

/Carl

jag bytte ut mina mantror med baron bindningar till ett par salomon shogun med marker ft12. känns som en bra kombination av pist/offpist/turskida.

mattheuw sa:
jag bytte ut mina mantror med baron bindningar till ett par salomon shogun med marker ft12. känns som en bra kombination av pist/offpist/turskida.
Tack för input
Nyfiken, håller Marker FT12 för tuff offpist-åkning?
Bör nog passa på att förtydliga att gå på längre turer är väl inget som jag har planerat

/Carl

vad jag läst så får ft12 bättre betyg i vridstyvhet än både baron och duke källa

har dock aldrig haft problem med mina baron bindningar men när ft12 är både lättare och stabilare väljer jag hellre den. för kortare turer så känns markers turbindningar som ett bra och stabilt val.

Senast ändrad:
mattheuw sa:
vad jag läst så får ft12 bättre betyg i vridstyvhet än både baron och duke källa

har dock aldrig haft problem med mina baron bindningar men när ft12 är både lättare och stabilare väljer jag hellre den. för kortare turer så känns markers turbindningar som ett bra och stabilt val.
Har också förstått att FT12 är bra vridstyv, det jag är mest orolig för är om den pallar för tuffare offpist åkning med dropp, couloir:er och att skutta runt i skogen....

/Carl

Hade ungefär samma problem i valet som du och valde mellan nästan exakt samma skidor. Slutade med ett par gotama som nu fått testas i bydalens skogar. Kan säga att visst, lite bredare skadar aldrig, men å andra sidan gick det inte för mig att få dem att dyka ens när jag verkligen lutade mig framåt efter drop osv. Fast kanske ska du även ta med salomon czar i beräkningen, verkar vara en kompetent skida.

185 cm 82 kg

Tack alla för input,
har bestämt mig för att det blir ett par Gotama med Marker Baron, nu klurar jag på monteringen av bindningarna boot center eller freeride (-3cm) vad tror ni passar bäst.

/Carl

Tillbaka
Topp