Ny Never Summer eller byta till Bataleon (wide)

• Trådstartare Trådstartare IngemarH79
  • Start datum Start datum
I

IngemarH79

Guest
Jag lurar på en Bataleon wide-bräda eller en ny Never Summer som är hårdare än en Lib-tech skate banana men ganska mycket mjukare än en Never Summer Titan. Den behöver inte gå så fort, tänkte mest leka i pisten och pistnära offpist, carva i röda backar, dricka öl och prova lite mindre hopp. Väger 100kg och åker hyfsat. Har idag en Never Summer Titan TX 165 - 2008 med Flux Super titan 07 och Burton Ion i storlek us12.
Jag kommer att köra i Åre med omnejd.
Synpunkter emottages tacksamt. Jag vill inte göra om misstaget att köpa en bräda som är hur bra som helst de dagar man klarar av att hantera den och inte alls rolig de dagar man är mindre talangfull. Om någon vill fostras av en Lamborghini Diablo på snö så skicka ett PM.
Tack på förhand
/Ingemar

Goliath
Evil Twin
Riot
Jam
Legacy
Proto CTX

Senast ändrad:
Tjenare!

Jag åker på en Goliath -08, (157). Fasen, tre säsonger å den håller än med lite kärlek! Sjukt bra i offpisten och i backen.. Ordentligt stabil men ändå lite lekfull. Skall dock satsa på en Evil Twin till denna säsongen då jag vill ha ännu lite mer flex å testa på twin..
Jag e 177, 77 kg 42 i storleken så wide e inget för mig.. Men skulle tänka mig att din vikt gör att du upplever Goliath som en lekfullare bräda än vad jag gör!

Edit:
Såg att du skulle köra i åre, jag köpte den på Åre Skidsport eller vad det heter, de är villiga att låna ut brädor å testa när jag köpte min.. Gör det å köp direkt på plats så vet du exakt vad du får!

/ Linus

Senast ändrad:
Leka i pisten och röda backar låter ju som Bataleon whatever, men den kanske blir lite kort?
Goliath tycker jag är en planka och inte alls rolig, funkar givetvis för att bomba pist och offpist.

Definiera "Leka i pisten" är du snäll.

Leka i pisten, switch, småhopp, nose/tailpress, carving, sladdsväng ger jag fan i, skittråkigt. Jag kommer inte åka i hårda backar mer än undantagsvis och jag vill inte ha en bräda som är trögsvängd då det också blir tråkigt, funkar den hyfsat offpist är detta ett plus, skulle gissa att det blir runt 20-30% offpist högst. 158cm tror jag inte är FÖR kort utan någonstans 157-162 ligger nog det jag är ute efter. Behåller jag NS brädan har jag ett puder och pistbombarjärn

Senast ändrad:
Whatever eller Evil Twin låter ju som nåt för dig.

Alternativt Airobic ;)

Jag väger ju nära 90 så du behöver nog inte oroa dig för något sådant, antar att du vill leka lite mer än jennie men lite mindre än mig. ET är ju lekfull. Nya shapen är bra mycket mer lek än classic. med tanke på att du väger lite mer än mig ändå så tycker jag du kan testa Riot som har smalare TBT än ET. Whatever är ju ny för i år så den kan jag inte uttala mig om då jag inte åkt den ännu. Jimmy i liften har en riot och jonte på skidlärarlinjen har min gamla ET classic, jag har nya shapen på ET och fun.kink så säg till när du vill testa . men då kan du ju mest känna på mjukheten vad du vill ha till pressar för dina jäkla båtar till fötter kommer ju sticka ut en milljon meter ;)

syns i vinter!

Whatever 158 Wide
Goliath 157 Wide
Golitah 160 Wide

Skippa Twin modellerna helt, tro mig, vill du ha carving-svängar så vill du inte köra en renodlad parkbräda och eftersom du inte hänger nåt i parken varför ens fundera över det... Ovan nämnda utklassar Bataleons Twin modeller med hästlängder när det gäller pist-åkning och carving men funkar bra i parken med. Bataleons Twin modeller har en TBT som är anpassad för just parken, dvs en bredare "mitt-del" för att stabilisera pressar på boxar o rails medans deras freestyle-TBT som både Whatever och Goliath har är mycket snabbare från kant till kant i svängar, men är nosepressar på rails din grej så satsa på en Twin model annars så tror jag du blir mycket lyckligare med nån av dom ovan nämnda. Svårt att säga vilken exakt du kommer gilla bästa men som dom andra sa så är ju whatever mjukare än Goliathen, sen är det ju svårt för oss att avgöra hur pass mjuk du kommer uppleva den men du kommer nog inte tycka att Goliathen är styv heller. Din önskade ekvation med tail/nosepressar och carvingsvängar, inga sladdsvängar, är ju rätt svårt att uppfylla men jag tror att nån av dom tre ovan kommer rätt nära. Vill du ha lite lekfullare och komma billigare undan go for the Whatever, lite bättre carving kör på en Goliath så får du en sintered base också, tänk också på att 157:an mjukare än 160:an och kommer kännas mera lekfull. :)

Senast ändrad:
Tackar då lutar det åt antingen en goliath eller en NS Legacy alternativt en NS Proto CTX

IngemarH79 sa:
Jag lurar på en Bataleon wide-bräda eller en ny Never Summer som är hårdare än en Lib-tech skate banana men ganska mycket mjukare än en Never Summer Titan. Den behöver inte gå så fort, tänkte mest leka i pisten och pistnära offpist, carva i röda backar, dricka öl och prova lite mindre hopp. Väger 100kg och åker hyfsat. Har idag en Never Summer Titan TX 165 - 2008 med Flux Super titan 07 och Burton Ion i storlek us12.
Jag kommer att köra i Åre med omnejd.
Synpunkter emottages tacksamt. Jag vill inte göra om misstaget att köpa en bräda som är hur bra som helst de dagar man klarar av att hantera den och inte alls rolig de dagar man är mindre talangfull. Om någon vill fostras av en Lamborghini Diablo på snö så skicka ett PM.
Tack på förhand
/Ingemar

Goliath
Evil Twin
Riot
Jam
Legacy
Proto CTX
Den stora frågan är ju hur pass lång du är? US 12 i skor och 100 pannor, jag hoppas du är över 1 å 60 i alla fall.
Om du är längre än 185 cm tycker jag du kan titta på längre brädor än 158-160cm. De längderna är nog ingen höjdare i puder kontra din längd/vikt

Längden som du tänkt skulle jag säga är bra. man måste ta i åtanke att TBTn gör att den lyfter bättre i puder.

en och 85 ligger jag på och har lite vällevnadsreserv runt midjan. Jag har en 165 mid-wide idag, jag är inte helt säker på att jag vill ha en kortare bräda men det känns som en bra ide om man ska "fjanta runt".
TBT flyter kanske bättre än traditionell camber men semirocker måste flyta bättre än TBT eller hur?
RC-explained.jpg

Glöm allt som heter Rocker, Reverse-camber och rocker/camber-hybrider om du vill köra euro-carves! Sen är det nog rätt svårt att hitta en bräda som är bäst i puder, nosepressar som en jibbräda och svänger som en slalombräda, det du är ute efter är helt enkelt en bra Allround-bräda!
Och ja rocker flyter bättre än TBT som i sin tur flyter bättre än vanlig camber men när det gäller dig är det av större vikt att den är tillräcklig bred för om dina tår sticker ut i puder så hjälper inte ens en super-rocker, då blir det en faceplant med du landar iaf mjukt :) om jag vore dig skulle jag inte ta en längre en max 160 det räcker gott o väl och längre kommer bara kännas otymplig. Tror till o med att en Goliath 157 Wide skulle funka bäst! Den pallar nog din vikt och vara bra lekfull men ändå stabil nog för pisten och bra i puder! Plus att TBT är mera förlåtande mot hugg än rocker och det kan ju va bra efter några öl ;)

Senast ändrad:
Legacy är ju mitt tips men har inte mer än någon timme på Bataleonbrädorna då men NS RC-tech är väldigt bra för den typen av åkning du beskriver. Eventuellt NS Heritage X?

Jag är 75 kilo med 42 i dojorna, min NS F1 är 161 och den av mina brädor som är absolut snabbast kant till kant så trögsvängd behöver du inte oroa dig för. Om du tycker 165 är lite för lång, ta en 163 då men ser ingen anledning en välbyggd pojk som dig ska ha ännu kortare om du nu inte ska jibba på heltid.

Kör på 160 då, den kommer ändå kännas betydligt mera lekfull än din nuvarande, kanske ett säkrare kort ändå då du ju ändå inte verka hålla till i parken så mycket :)

Libtech TRS då?

Har testat goliath (olika årsmodeller) några gånger och är inte imponerad, känns livlös och plankig som någon tidigare sa. Kanske hade för höga förväntningar.

Tyckte själv samma sak om Goliathen 161 men den var ju perfect för pisten! Men ville ha mera flex... Men det blir ju en hel annan sak med din vikt, min bror hade iaf inga problem att tail o nosepressa den med sina 79kg fast bytte till slut till en Capita Horrorscope som han gillar men säger är totalt livlös och har noll pop. Men Lib Tech är ju ett het alternativ också! Magnetraction funkar riktigt bra! och tyckte att skatebanan var riktigt bra allround, bra i puder, bra i parken och med magnetraction och att den inte är allt för mjuk funkade den bra i pisten med! Gissar att TRS lämpar sig ännu bättre för dina behov... En sak jag inte fattar med Lib Tech är varför dom ska envisas med att inte ha stålkanten runt hela brädan?!? Nos o tail pajar ju direkt! Sen är basen riktigt riktigt dåliga och sen är dom tunga...

Ja det lutar åt att det inte blir någon Bataleon utan eller en NS eller något annat exotiskt med rocker/camber.
För att förtydliga så kommer jag åka huvuddelen pist och kanske 20% pistnära offpist och på ett lite lekfullare sätt åka i pisten, hoppa mindre hopp eller krön, testar lite switch osv. Tar en öl till lunchen sitter å har det gött en stund och om jag känner mig lite modig kan det bli typ gröna linjen, mer park än så blir det inte.
Isgrepp och "catch free ride" är bra att ha i Åre och snabbsvängt är kul.

Vill jag åka seriös lössnö och fort så har jag skidor (och bräda) för det ändamålet, snowboard för mig ska vara skön känsla och lekfullt.

IngemarH79 sa:
Ja det lutar åt att det inte blir någon Bataleon utan eller en NS eller något annat exotiskt med rocker/camber.
För att förtydliga så kommer jag åka huvuddelen pist och kanske 20% pistnära offpist och på ett lite lekfullare sätt åka i pisten, hoppa mindre hopp eller krön, testar lite switch osv. Tar en öl till lunchen sitter å har det gött en stund och om jag känner mig lite modig kan det bli typ gröna linjen, mer park än så blir det inte.

Vill jag åka seriös lössnö och fort så har jag skidor (och bräda) för det ändamålet, snowboard för mig ska vara skön känsla och lekfullt.
Det dær med isgrepp och catch free fick mig att tænka vanlig rocker och magnetraction. Fast å andra sidan ær RC ganska catch free också. Tycker fortfarande Legacy eller Proton låter utmærkt. Annars magnebrædor ær væl kanske en Libtech Attack Banana eller Smokin snowboards clash rocker wide superpark (sæg det 10 ggr snabbt). TRSen ær væl heller inte så dum men kanske før smal om du inte ska ha en 167?

IngemarH79 sa:

Travis Rice HP! för att få mer drag i pisten, men kanske lite för oförlåtande beroende på din kunskapsnivå (värt att nämna är väl kanske att en del av någon anledning verkligen inte gillar den brädan, allt hänger ju väldigt mkt på den personliga åkstilen)

Tillbaka
Topp