Hjälp med skid val (Kendo, Twenty twelve, BMX88)

JeJa78

Ny medlem
Hej

Jag skulle behöva lite råd angående mitt köp.
- Nuvarande skidor: Bräda
- Vikt: 78
- Längd: 179
- Åkstil: 80% pist 20% skog/offpist 0%park. Har en dotter på 4 och en nybörjar fru så det blir rätt soft åkning. Försöker lämna pisten så ofta jag kan dock. Vill ha sammma lekfullhet som med en snowboard.
- Erfarenhet: Åkt hela livet men sedan -95 endast bräda för att nu ta upp skidåkningen igen.

De skidor jag kikat på är:
-Völkl Kendo, denna hyrde jag under en vecka i Stöten och var nöjd med fungerade mycket bra under de förhållanden jag åkte i.
-Kästle BMX88, brorsan hyrde dessa dock var jag så dum att jag ej testade dem under veckan.
-Salomon Twenty Twelve, började kika på dessa efter alla lovord här på freeride. Verkar vara en rolig skida som kanske är lite mer avslappnad än Kendon

Jag tänkte beställa från SC då bla 2012 är löjlgt billig därifrån men den finns endast i 179 kommer det bli allt för kort ( jag räknar inte med att få chansen att åka bottenlöst puder utan leker mer i skogen).
Det luter just nu åt 2012 mycket pga att den verkar lite lättare och lekfullare än Kendon sen är priset trevligt också vad tror ni kan en 2012 i 179 med griffon vara ett bra köp?

Tack på förhand

Ja om du tycker att 179 2012 är för kort så är det bara att titta på någon annan skida då det är den längsta längden på 2012.
Utan att ha testat BMX88 men har testat MX108 och 128 skulle jag säga att det är nog den bästa skidan av dem tre.

Det stämmer inte herr Nyberg. Till i år kommer den i 186.. https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/salomon/twenty-twelve.html

Jag tror att du kommer tycka 179 är för kort, däremot 186 torde vara helt bra om du inte är låst till SC.

Kästle - Völkl - Salomon i ren pistprestanda.
2012 kommer dock vara klart mest lekfull av dessa, men det är svårt att jämföra dessa tre med varandra då 2012 skiljer sig en del från de andra. Allt beror väl på vad du prioriterar på ngt vis.

Jag bör tillägga att 2012 i 186 är en helt annan skida än 179! 186 är märkbart styvare (båda handflexning och i backen) vilket gör en enorm skillnad mot den jäkligt lekfulla och jibbiga 179'an. Jag monterade upp mina 186 lite snabbt i fredags och hann tyvärr inte slipa på kanterna så jag fick nöja mig med fabriksprepp. Jag var minst sagt överraskad av skidorna med tanke på det underlag som Hammarbybacken erbjöd. Med en lite mer genomtänkt och arbetad hängning/slipning är 186'orna lok, snabbsvängande lok!
179 är en sjukt rolig jibbskida som går att göra allt med, men 186 är så pass uppstyvad att det är smått omöjligt att försöka sig på några nosepressar eller dylikt.
Själv har jag bara åkt 2012 men BMX torde vara den prestandamässigt värsta skidan i gänget. Tajtast skärning och ruggig uppbyggnad som borgar för bra grepp. Kendo är ju ett klassiskt Völkl-bygge och jag har bara åkt på bredare Völkl-skidor. Jag gissar dock på att det är en väldigt stabil skida som gärna går på räls och inte direkt uppmanar till lek... 2012 blir nog inte avhängd av Kendo i pistprestanda, men som snej säger, 2012 är det lekfullare alternativet med ganska ordentlig rocker både fram och bak.

Tack för hjälpen grabbar. Det får nog bli ett par 2012 or då jag tror de kommer passa den åkning jag sysslar med bäst (läs hänger i barnbacken med dottern). Tyvärr är 186 orna slut hos SC så det får bli ett par 179 så hoppas jag det ska funka ändå.

Tack igen

Tillbaka
Topp