Nybörjare på telemark

Nybörjare på telemark
Hej!
Finns säkert otroligt många olika trådar om detta ämne. Startat en nya för att hålla koll på allt.

Är riktigt sugen på att åka telemark nästa säsong, har ingen erfarenhet av telemark och behöver därför tips och råd. Både vad jag ska tänka på åkmässigt och även vad som rekommenderas i utrustning.

Nu åker jag på ett par Head Johnny 94 166cm. Tänkte sätta på ett par Rottefella Cobra R8.
Finns det andra tips på bindningar? Är skidorna som jag har i nuläget helt off och går absolut inte att åka på?
Ska tillägga att jag är 156cm lång och väger 66kg.

Alla svar är välkomna, tack på förhand!

Nybörjare på telemark
Hej!

Klar du skall börja med lös häl!

Jag började i höstas och har nog hunnit med en 30 skidagar sedan dess så jag skulle väll fortfarande kalla mig nybörjare.

Utrusting:
Testade R8an en gång men då var jag helt ny så har inget att säga om den, men vad jag hört är att det är bra och krånglar inte så mycket, (skall faktiskt byta till R8an nu så hoppas den är bra)

Ang stror jag dom är bra för dig med tanke på din längd och vikt, sen hade jag kanske valt lite smalare skidor, av den anledningen att det är väldigt sällan man behöver ha så breda skidor, spec inte i sverige.

Men jag tror verkligen att dina skidor fungerar kanon att åka på, det är ju inte skidorna som gör åkaren!

Pjäxor: är gansk viktigt och det man skall tänka på är att bäljen på pjäxan skall var mjuk om man är nyvörjare då blir det enklare att komma ner i position.

Bästa tippset jag kan ge i utrustnignsväg är att inte krångla till det för mycket!

Ang åking kan man först och främst tänka på sin position. Om du ställer dig upp och slår dig själv i magen så att du hukar till lite, den positionen vill vi ha! lite ihopkurad.

Lycka till!

Tillbaka
Topp