Behöver hjälp med freeride skidor.

Fzap

Medlem
Halloj!
Snart är det en ny säsong igen och jag är intresserad på ett par nya skidor. Behöver dock hjälp att ge mig in i skidträsket.
Jag är ute efter ett par freerideskidor som ska fungera i pisten men älska offpisten. Åker främst i alperna och tänkte säsonga där nästa vinter. Var ska jag börja, vilka märken, modeller och vilka bredder?
Förövrigt så åker jag avancerat, gillar skidor som är snabba och korta i svängen och som sagt fungerar i pisten men älskar offpisten.

Kort i svängen = inte optimalt för offpist (finns vissa undantag).
Sen undrar jag vad du menar med avancerat? Har du åkt mkt offpist och har bra känsla för underlag, eller kan du åka fort i pist?
Hur mycket väger du?
Hur skulle du beskriva din åkstil (inte avancerat alltså)? Jibbig? Fulltösmedvetslös(!)? Lekfull, men inga snurrar eller baklängesåkande?

PNyberg sa:
Kort i svängen = inte optimalt för offpist (finns vissa undantag).
Sen undrar jag vad du menar med avancerat? Har du åkt mkt offpist och har bra känsla för underlag, eller kan du åka fort i pist?
Hur mycket väger du?
Hur skulle du beskriva din åkstil (inte avancerat alltså)? Jibbig? Fulltösmedvetslös(!)? Lekfull, men inga snurrar eller baklängesåkande?
lite oklart av mig, ska försöka förtydliga så mycket som går.
Med kort i svängen så syftar jag väl mer på att jag vill ha en lätthanterlig skida där korta svängar är ett plus.
Jag åker alla pister kontrollerat och i hög fart men tar var enda chans jag får att åka offpist. Sen har jag haft otur med pudret de senaste två åren.
Jag väger 75 kg och är 188 lång.
Jag är ingen jibber och hänger aldrig i parken. Jag gillar att ta mig utanför pisten så ofta som jag kan och är stabil på skidan. Lekfull skulle nog passa in. Det är därför jag är ute för en freerideskida så jag kan ta mig ner i pisten när inte offpisten är ett alternativ.
Tack för att du anmärkte på hur oklar jag var!

Knuta sa:
Kolla in Skilogik Rock Star. Låter som dom kan uppfylla de flesta krav du listat.
Tack för svar! ser lovande ut, kom gärna med fler alternativ så jag har något att jämföra med. Skidor från förra säsongen är också ok!

Fzap sa:
Knuta sa:
Kolla in Skilogik Rock Star. Låter som dom kan uppfylla de flesta krav du listat.
Tack för svar! ser lovande ut, kom gärna med fler alternativ så jag har något att jämföra med. Skidor från förra säsongen är också ok!
Dessa bör du ta en titt på

Moment DeathWish
Line Inflence 115 2013 modellen, bättre tip och tail profil.
K2 SideSeth
Whitedot Director
SkiLogik Howitzer
Down Skis Count Down 2
Nordica Parton

PNyberg sa:
Fzap sa:
Knuta sa:
Dessa bör du ta en titt på

Moment DeathWish
Line Inflence 115 2013 modellen, bättre tip och tail profil.
K2 SideSeth
Whitedot Director
SkiLogik Howitzer
Down Skis Count Down 2
Nordica Parton
Tack så hemskt mycket!

Tillbaka
Topp